مشاوره روانشانسي ذهن نو
مركز مشاوره ذهن نو برترين مركز مشاوره روانشناسي در زمينه هاي مختلف روانشناسي از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، كودك، طلاق، خيانت، نوجوان، بلوغ، جنسي و سكس تراپي ، ترك اعتياد، اختلات رواني و شخصيت و ... مي باشد.

توضيح طلاق براي كودكان موضوع بسيار سختي است. بسياري از والدين نمي‌دانند كه چطور شرايط جديد را براي فرزندشان توضيح دهند. با همه اين‌ها كودكان نياز دارند كه اين موضوع را از زبان شما بشنوند. وقتي راجع به طلاق با فرزندتان صحبت كنيد او را آماده شرايط جديد خواهيد كرد؛ اما زماني كه كودك به‌صورت ناگهاني با وضعيت جديد زندگي مواجه شود دچار اضطراب زيادي خواهد شد.

اين شرايط باعث مي‌شود سؤالات بسياري در ذهن آن‌ها شكل بگيرد؛ يا حتي ممكن است خودشان را مقصر اتفاقات پيش‌آمده بدانند. بهتر است براي توضيح طلاق به فرزندتان يك برنامه مشخص داشته باشيد. اگر نمي‌دانيد اين شرايط را چطور براي او توضيح دهيد مي‌توانيد از يك مشاور كودك كمك بگيريد. در ادامه بايدها و نبايدهاي نحوه گفتن طلاق والدين به بچه ها را شرح داده‌ايم.

براي دريافت مشاوره در زمينه توضيح طلاق براي كودكان مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني از طريق شماره 02191002360 و يا از طريق تلفن هاي ثابت شهري با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ذهن نو تماس حاصل نماييد.

منبع: توضيح طلاق براي كودكان

توضيح طلاق براي كودكان

توضيح طلاق براي كودكان و صحبت كردن در مورد آن براي هيچكس آسان نيست. اما اينكار باعث مي‌شود تا بچه ها راحت تر و سريع تر با اين موضوع كنار آمده و بتوانند با حقيقت مواجه شوند. در واقع اگر اينكار به روش صحيحي صورت گيرد؛ بچه ها از بسياري از آسيب ها مصون مي‌مانند. بهتر است اينكار توسط خود والدين انجام شده و آنها نبايد در مورد هيچ چيز پنهانكاري كرده و يا دروغ بگويند.

بايدها و نبايدهاي توضيح طلاق براي كودكان

توضيح نامناسب به‌اندازه توضيح ندادن مي‌تواند براي فرزند شما آسيب‌رسان باشد. گاهي اوقات والدين اضطراب و نگراني خود را به كودك منتقل مي‌كنند. يا براي خوب جلوه دادن خودشان سعي مي‌كنند همه اشتباهات را به گردن همسرشان بيندازند. اين شرايط باعث مي‌شود تا فرزند شما درگير موضوعاتي شود كه نمي‌تواند آن‌ها را حل كند و درنتيجه در مقابل بيماري‌هاي روحي مثل افسردگي يا اضطراب آسيب‌پذير خواهد شد. به همين خاطر در اين قسمت بايدونبايدهايي را راجع به توضيح طلاق براي كودكان مطرح خواهيم كرد. 

🔸زمان مناسبي را انتخاب كنيد

اولين چيزي كه بايد به آن توجه داشته باشيد انتخاب زمان مناسب براي صحبت كردن با كودك است. اگر طلاق صرفاً يك فكر در ذهن شما است؛ يا تنها در يك دعوا و اختلاف از آن صحبت كرده‌ايد لازم نيست ذهن كودك را درگير اين موضوع كنيد. تنها زماني راجع به طلاق با كودك صحبت كنيد كه براي آن اقدام كرده‌ايد و به‌زودي از همسرتان جدا خواهيد شد.

توضيح طلاق براي كودك بايد زماني باشد كه آن‌ها هم آمادگي شنيدن‌اش را داشته باشند. براي توضيح اين شرايط يك فضاي خانوادگي در نظر بگيريد. اينكه پس از مطرح كردن اين موضوع كودك زمان كافي براي فكر كردن و سؤال كردن راجع به آن داشته باشد، بسيار مهم است. درنتيجه زمان‌هايي مثل قبل از رفتن به مدرسه براي اين كار مناسب نيستند.

🔸توضيح طلاق براي كودكان | چه كسي با كودك صحبت كند؟

يكي از سؤالات براي بسياري از والدين اين است كه چه كسي بايد خبر طلاق را به كودك بدهد؟ معمولاً اين كار بر عهده والدي قرار مي‌گيرد كه قرار است با كودك زندگي كند. اما مشاورين معتقدند توضيح طلاق براي كودك بايد با حضور هم‌زمان پدر و مادر اتفاق بيفتد. اين كار شما باعث مي‌شود فرزندتان احساس كند والدينش را در كنار هم خواهد داشت و قرار نيست از هيچ‌كدام جدا شود. به‌علاوه كودك فرصتي خواهد داشت تا بتواند سؤالاتش را از هردوي شما بپرسد و حرف‌هايتان را بشنود.

🔸با زبان ساده صحبت كنيد

سؤال اصلي بعدي اين است كه چطور جدايي‌مان را براي كودك توضيح بدهيم. سعي كنيد تا جاي ممكن در حد درك كودك صحبت كنيد. كودكان سنين پايين‌تر معني كلماتي مانند طلاق يا جدايي را نمي‌فهمند. براي آن‌ها بهتر است توضيح دهيد كه قرار است پدر و مادر در خانه‌هايي جدا از هم زندگي كنند.

يكي ديگر از نكاتي كه در صحبت كردن بايد رعايت كنيد اين است كه كودك را در جريان جزئيات قرار ندهيد. صرفاً به آن‌ها بگوييد پدر و مادرش تصميم دارند جدا از هم زندگي كنند. بيان كردن دلايل شما براي طلاق به‌غيراز اينكه در حد فهم و درك كودك نيست، باعث مي‌شود تا آن‌ها از يكي از والدين دلگير شوند.

🔸توضيح طلاق براي كودكان | احساساتتان را كنترل كنيد

لازم نيست فرزندتان بداند كه شما از طلاق خود خوشحال هستيد؛ يا از اينكه همسرتان شما را رها مي‌كند احساس خشم و بدبختي مي‌كنيد. اين احساسات ذهن كودك را به هم مي‌ريزد و سلامت روان آن‌ها را به خطر خواهد انداخت. سعي كنيد تنها راجع به احساسات خود در مورد كودكتان صحبت كنيد. براي مثال به او بگوييد چقدر دوستش داريد و احساستان هرگز تغيير نمي‌كند؛ يا از اينكه مثل گذشته هر روز در كنارش نيستيد دل‌تنگ خواهيد شد.

🔸شرايط زندگي آينده را براي كودك توضيح دهيد

يكي از مهم‌ترين نكاتي كه بايد براي كودك توضيح بدهيد شرايط زندگي آن‌ها پس‌ازاين ماجرا است. كودكان معمولاً نگران اين خواهند شد كه آيا بازهم پدر يا مادر خود را مي‌بينند؟ در چه خانه‌اي بايد زندگي كنند؟ يا چه بر سر دوستان و وسايل‌شان خواهد آمد؟ سعي كنيد همه آنچه كه ثابت خواهد ماند و هرچه تغيير مي‌كند را براي او توضيح دهيد. به همين خاطر لازم است كه قبل از صحبت كردن با كودك راجع به همه‌چيز برنامه‌ريزي كرده باشيد.

🔸توضيح طلاق براي كودكان | به فرزندتان كمك كنيد احساساتش را بيان كند

وقتي شرايط جديد را براي كودك توضيح مي‌دهيد آن‌ها دچار اضطراب و نگراني خواهند شد. گاهي اوقات نيز احساس غمگيني يا عصبانيت را تجربه خواهند كرد. اما به اين خاطر كه احساسات خود را به‌درستي نمي‌شناسند ممكن است نتوانند آن‌ها را ابراز كنند. يكي از وظايف شما اين است كه به او كمك كنيد افكار و احساساتي كه راجع به اين موضوع دارد بشناسد و آن‌ها را بيان كند. هرچقدر بهتر بتوانيد اين كار را انجام دهيد فرزندتان هم با آرامش بيشتري با شرايط كنار خواهد آمد.

🔸 به او اطمينان بدهيد مقصر نيست

معمولاً كودكان در سنين پايين‌تر تصور مي‌كنند طلاق والدين تقصير آن‌هاست. كودكان بزرگ‌تر نيز ممكن است از اينكه نتوانسته‌اند جلوي اين اتفاق را بگيرند احساس ناراحتي كنند. به همين خاطر وقتي راجع به جدايي با كودك صحبت مي‌كنيد به او اين اطمينان را بدهيد كه اصلاً مقصر شرايط پيش‌آمده نيست. در حين توضيح طلاق براي كودكان به آن‌ها بگوييد اين بهترين تصميم براي تمام خانواده است و دليلي براي عذاب وجدان آن‌ها وجود ندارد.

🔸براي توضيح طلاق براي كودكان از فرزندتان كمك بگيريد

شما در حال ايجاد تغييراتي در زندگي كودك هستيد. به همين خاطر بهتر است راجع به شرايط جديد زندگي از خود او نيز كمك بگيريد. براي مثال از او بپرسيد دوست دارد زمان‌هايي كه در كنار شماست چه كارهايي انجام بدهد؟ اين كار باعث مي‌شود كودك احساس كند ناديده گرفته نشده و شما به خواسته‌هاي او توجه داريد. به‌علاوه احساس اينكه مي‌تواند شرايط را تا حدودي تحت كنترل داشته باشد به او آرامش خواهد داد.

🔸طلاق به معناي جدايي نيست

يكي ديگر از روش هاي توضيح طلاق براي كودكان، توضيح در مورد معنا و مفهوم جدايي است. هنگامي‌كه شما از طلاق با كودك صحبت مي‌كنيد آن‌ها احساس مي‌كنند قرار است براي هميشه پدر يا مادر خود را از دست بدهند. در صحبت‌هايتان اين اطمينان را به كودك بدهيد كه جدايي شما از همسرتان به اين معني نيست كه شما از او نيز جدا خواهيد شد. او بايد بداند هميشه فرزندتان را دوست داريد و براي بودن در كنار او آماده هستيد.

هرگز كودكتان را بخشي از دعوا نكنيد

در توضيح طلاق براي كودكان يكي از اشتباهات بسياري از والدين اين است كه فرزندشان را بخشي از دعوا مي‌كنند. ممكن است گاهي از مشكلاتي كه با همسرتان داشته‌ايد جلوي كودك صحبت كنيد؛ يا فكر كنيد فرزندتان مي‌تواند دوستي باشد كه با او درد و دل كنيد.

بعضي از والدين حتي از كودك مي‌خواهند وقتي پدر يا مادرش را ديد حرفي را به او بزند؛ يا راجع به شرايط زندگي والد ديگرش به او توضيح دهد. بدترين حالت اين وضعيت هم اين است كه شما از كودك بخواهيد دوست شما و دشمن پدر يا مادرش باشد. اگر سلامت روان فرزندتان براي شما اهميت دارد سعي كنيد تا جاي ممكن او را از اين حاشيه‌ها دور نگه داريد. هرگز كودك را درگير اختلافات خود نكنيد و اجازه بدهيد آن‌ها به همان اندازه كه شما را دوست دارند والد ديگرشان را هم دوست داشته باشند.

توضيح طلاق براي كودكان و اهميت مشاوره

طلاق يك تغيير ناگهاني و استرس‌زا در زندگي شما و همين‌طور فرزندانتان است. در كنار فشار روحي كه طلاق به شما وارد مي‌كند مشكلاتي مثل حضانت فرزندان يا دوري از آن‌ها، مسائل مالي و عادت كردن به شرايط جديد مي‌تواند سلامت روان شما را تحت تأثير خود قرار دهد. به همين خاطر بهتر است از يك مشاور كمك بگيريد تا بتوانيد اين بخش از زندگي خود را با آرامش بيشتري بگذرانيد. به خاطر داشته باشيد كه هرچه شما آرامش بيشتري داشته باشيد فرزندان‌تان نيز در شرايط بهتري خواهند بود.

طلاق مي‌تواند باعث مشكلات روحي و رفتاري بسياري در فرزند شما باشد. پرخاشگري و بدرفتاري يا اضطراب و افسردگي از شايع‌ترين مشكلات كودكان طلاق هستند. به‌علاوه براي كودكان كوچك‌تر ممكن است احساس كنيد آن‌ها در فرايندهاي رشدي مثل صحبت كردن يا دستشويي رفتن عقب‌گرد كرده‌اند. اگر با هركدام از اين نشانه‌ها مواجه شديد بهتر است براي درمان كودك از مشاور كمك بگيريد. براي طي روند جدايي، حتما مشاوره طلاق و خانواده دريافت كنيد.

توضيح طلاق براي كودكان بر اساس سن

اگر توضيح طلاق براي كودكان بر اساس سن آنها صورت گيرد؛ به شكل موثرتري عمل مي‌كند. آنها قطعا تا حدي خود متوجه اين موضوع مي‌شوند؛ اما بهتر است به طور شفاف در مورد آنها صحبت كرده و همچنين پاسخگوي سوالات آنها نيز باشيد. مثلا در مورد بچه هايي كه زير سه سال هستند؛ جدايي مي‌تواند اثرات بدتري داشته باشد. همچنين صحبت كردن با آنها نيز روش موثري نيست؛ زيرا مهارت هاي كلامي آنها به طور كامل شكل نگرفته است.

از طرفي در سنين در آنها اضطراب جدايي شكل مي‌گيرد. در مورد 3 تا 6 سالگي، بچه ها احتمالا نوعي احساس گناه و تقصير را تجربه مي‌كنند. اما بازهم بهتر است او را از مكان زندگي و برنامه ها ملاقات مطلع كنيد. در مورد سنين 6 تا 12 سال، بچه ها احتمالا شاهد تمام مشكلات بين والدين خود بوده اند. از طرفي آنها احساس مي‌كنند كه بايد زندگي والدين خود را نجات داده و ميانجي گري كنند. اما بهتر است آنها را درگير نكرده و آرامش آنها را در اولويت قرار دهيد.

هنگام توضيح طلاق براي كودكان آينده آن ها را هم توضيح دهيد

طبيعي است كه بچه ها در اثر جدايي والدين خود دچار احساس بلاتكليفي زيادي مي‌شوند. آنها علاوه بر حس بدي كه به خود داشته؛ احتمالا كنترل خود را بر عوامل محيطي نيز از دست داده و حتي در مواردي از والدين نيز احساس نفرت پيدا مي‌كنند. در چنين شرايطي بهتر است براي شرايط زندگي آنها برنامه ريزي داشته و با همسر سابق خود همكاري كنيد.

هنگام توضيح طلاق براي كودكان تان به آنها بگوييد در آينده زندگي شان به چه شكل خواهد بود. آنها بايد برنامه مرتبي داشته و احساس امنيت كنند. توافق بر سر محل زندگي، برنامه رفت و آمد و حتي گذراندن اوقات فراغت، از وظايف والدين بوده كه حتي بعد از طلاق هم بايد آنها را در نظر داشته باشند.

سخن پاياني

با اينكه جدايي، تغييرات بزرگي در زندگي همه اعضا ايجاد مي‌كند؛ اما بچه ها بيشتر آسيب پذير بوده و مشكلات زيادي را در اينده تجربه مي‌كنند. به همين دليل توضيح طلاق براي كودكان از اهميت زيادي برخوردار بوده و والدين بايد در اين زمينه همه تلاش خود را بكنند. از طرفي احساسات و سن آنها را نيز در نظر گرفته و با توجه به آنها برنامه ريزي كنند. كمك گرفتن از روانشناس در اين زمينه ميتواند كمك بزرگي را هم به فرزندان و هم به والدين آنها بكند.

براي دريافت مشاوره در زمينه توضيح طلاق براي كودكان مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني از طريق شماره 02191002360 و يا از طريق تلفن هاي ثابت شهري با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ذهن نو تماس حاصل نماييد.

سوالات متداول

توضيح طلاق براي كودكان به عهده چه كسي است؟

بهتر است هنگامي‌كه مي‌خواهيد اين موضوع را براي كودك توضيح دهيد پدر و مادر هر دو حضور داشته باشند.

چرا بايد راجع به طلاق با كودك صحبت كنيم؟

اين كار شما باعث مي‌شود او براي تغييري كه قرار است در شرايط زندگي‌اش پيش بيايد آماده باشد و كمتر دچار اضطراب شود.

منبع: توضيح طلاق براي كودكان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: توضيح طلاق براي كودكان،
موضوع:
[ ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ] [ ۰۲:۲۹:۵۷ ] [ ذهن نو ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
  • مشاوره روانشناسی
  • مشاوره روانشناسی ذهن نو
  • ذهن نو
  • تست روانشناسی کیومایند
  • کلینیک تخصصی کودک
  • سن استعدادیابی کودک
  • استعدادیابی کودک دو ساله
  • استعدادیابی کودک سه ساله
  • استعدادیابی کودک چهار ساله
  • استعدادیابی کودک تهران
  • آموزش سکس
  • قرص تاخیری
  • علائم اعتیاد
  • مشاوره آنلاین روانشناسی
  • مشاوره تلفنی
  • مشاوره تلفنی خانواده
  • مشاوره تلفنی ازدواج
  • مشاوره تلفنی خیانت
  • مشاوره تلفنی کودک
  • مشاوره تلفنی جنسی
  • مشاوره تلفنی ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی تلفنی
  • مشاوره تلفنی تحصیلی
  • مشاوره خانواده
  • مشاوره ازدواج
  • مشاوره کودک
  • مشاوره جنسی
  • مشاوره ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی
  • مشاوره تحصیلی
  • ترک اعتیاد
  • ترک متادون
  • ترک ترامادول
  • ترک شیشه
  • ترک شیره
  • ترک حشیش
  • ترک هروئین
  • ترک تریاک
  • ترک ماریجوانا
  • درمان استرس
  • درمان اضطراب
  • علائم اعتیاد به متادون
  • علائم اعتیاد به ترامادول
  • علائم اعتیاد به تریاک
  • علائم اعتیاد به هروئین
  • علائم اعتیاد به شیشه
  • علائم اعتیاد به کوکائین
  • ماریجوانا
  • علائم اعتیاد به حشیش
  • علائم اعتیاد به شیره
  • علائم اعتیاد به کراک
  • قالب وبلاگ
    نظرسنجی
    لینک های تبادلی
    فاقد لینک
    تبادل لینک اتوماتیک
    لینک :
    خبرنامه
    عضویت لغو عضویت
    پيوندهای روزانه
    لينكي ثبت نشده است
    پنل کاربری
    نام کاربری :
    پسورد :
    عضویت
    نام کاربری :
    پسورد :
    تکرار پسورد:
    ایمیل :
    نام اصلی :
    آمار
    امروز : ---
    دیروز : ---
    افراد آنلاین : 9
    همه : ---
    چت باکس
    موضوعات وب
    موضوعي ثبت نشده است
    امکانات وب

    سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی