مشاوره روانشانسي ذهن نو
مركز مشاوره ذهن نو برترين مركز مشاوره روانشناسي در زمينه هاي مختلف روانشناسي از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، كودك، طلاق، خيانت، نوجوان، بلوغ، جنسي و سكس تراپي ، ترك اعتياد، اختلات رواني و شخصيت و ... مي باشد.

استفاده كودك از موبايل بر اساس سن و نيازها او بايد برنامه ريزي شود. آيا مي‌توان به طور كامل استفاده كودك از موبايل را قطع كرد؟ امروزه استفاده از موبايل در هر سني تبديل به رويه‌اي عادي و معمول گشته است. با وجود اينكه امكانات درون گوشي‌هاي همراه از بسياري جهات مفيد و حتي ضروري‌اند، اما نبايد از آسيب‌هايي كه استفاده بيش از اندازه از اين وسايل در كودكان و نوجوانان ايجاد مي‌كنند بي‌خبر ماند. همچنين، لازم است با روش‌هايي براي مديريت هر چه‌ بهتر فرزندان در بهره‌مند شدن از اين تكنولوژي آشنا شد.

براي دريافت مشاوره در زمينه استفاده كودك از موبايل مي توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره تلفني با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي ذهن نو از طريق شماره 02191002360 و يا از طريق تلفن هاي ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگيريد.

منبع: قوانين استفاده كودك از موبايل

استفاده كودك از موبايل

استفاده كودك از موبايل بايد در سنين بالاتري باشد. اما امروزه به دليل گسترش اين موضوع و پيشرفت علم، استفاده كودك از موبايل به سنين پايين تر منتقل شده است. به طور كل زماني كه كودكان از سن كم دست به موبايل شوند، آسيب هاي بيشتري نيز تحمل خواهند كرد. براي مشخص كردن سن تلفن همراه براي كودك؛ حتما بايد از روانشناس راهنمايي بگيريد.

و همچنين زماني كه در سن پايين به فرزندان خود گوشي مي‌دهيد؛ با پيامدهاي ناشي از امواج و مسائل رواني آن نيز آشنا شويد. در اين مقاله استفاده كودك از موبايل را از تمامي جوانب بررسي كرده ايم. براي كسب اطلاعات بيشتر تا انتهاي مقاله همراه ما باشيد.

علت استفاده كودك از موبايل چيست؟

با پيشرفت تكنولوژي و گسترش همه‌روزه نيازهاي ارتباطي انسان، استفاده از فناوري‌هاي جديد ازجمله گوشي‌هاي هوشمند تبديل به امري عادي شده‌است. اين موضوع علاوه بر اينكه بر زندگي و روابط تقريباً تمام افراد بزرگ‌سال تأثير گذاشته، باعث روي آوردن كودكان به بهره‌مندي از اين امكانات نيز گشته است. همچنين با همه‌گير شدن بيماري جديد كرونا و مجازي شدن آموزش‌ها، ميزان استفاده كودك از موبايل بسيار بيشتر از قبل شده‌است.

بسياري از آن‌ها تمام‌وقت خود را صرف گذراندن در گروه‌هاي درسي، گفتگوهاي دوستانه و همچنين سرگرمي‌هاي مجازي مي‌كنند. همين موضوع سبب گشته تا استفاده كودك از موبايل تبديل به يكي از نگراني‌هاي بزرگ والدين گردد. به‌طوركلي ازجمله دلايلي كه باعث افزايش چشمگير استفاده از تلفن همراه در بين كودكان و نوجوانان شده، مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

🔻 تعطيلي مدارس به سبب همه‌گيري بيماري كوويد-19

🔻پيشرفت فناوري‌هاي ارتباطي

🔻جايگزين شدن كامپيوتر با برنامه‌هايي در موبايل

🔻ايجاد اپليكيشن هاي جديد با قابليت‌هاي متنوع

🔻 رواج يافتن ابزارهايي همچون فتوشاپ، ايلاستريتور، ورد و غيره براي انجام كارهاي روزانه

🔻 افزايش بسيار زياد استفاده از خدمات اينترنتي در اغلب فعاليت‌هاي روزانه

🔻 بي‌توجهي والدين و نگذاشتن محدوديت در استفاده از موبايل براي كودكان

🔻 گسترش بازار بازي‌هاي مجازي و سرگرمي‌هاي اينترنتي

مزيت استفاده كودك از موبايل

هميشه اولين اظهارات در مورد استفاده كودك از موبايل، در حوزه معايب آن بوده است. بااين‌وجود، همه ما مي‌دانيم كه به كار گيري درست و مناسب فضاي مجازي و تلفن‌هاي همراه مي‌تواند مفيد و پركاربرد باشد. اين نكته در مورد كودكان و نوجوانان نيز صدق مي‌كند.

بنابراين، درصورتي‌ كه بازي‌ هاي آموزشي و برنامه‌ هاي كاربردي مناسب توسط والدين به كودكان معرفي شود، اتفاقاً براي افزايش هر چه بيشتر هوش كودك پرفايده خواهد بود. البته لازم به ذكر است كه انتخاب برنامه‌هاي مناسب و استفاده كودك از موبايل بايد بر طبق فرهنگ و نحوه تربيت خانوادگي صورت گيرد. در ادامه به مزاياي استفاده كودك از موبايل اشاره كرده ايم.

🔺 كنترل فرزندان

🔺 بازي هاي آموزشي

🔺 يادگيري بيشتر

🔺 سواد ديجيتال

🔺 افزايش خلاقيت

آسيب‌هاي استفاده بيش‌ازحد از موبايل براي كودك

باوجود فوايد و قابليت‌هاي زياد موبايل و گوشي‌هاي هوشمند، بايد خطرات و آسيب هاي استفاده كودك از موبايل را هم بدانيد. اين آگاهي به شما كمك مي‌كند تا علائم را در مراحل اوليه شناسايي كرده و از پيشروي آن ها جلوگيري كنيد. 

برخي از مهم‌ترين مشكلات به كار بردن بيش‌ از اندازه استفاده كودك از موبايل به شرح زير است:

📌 مشكلات بينايي با استفاده كودك از موبايل

يكي از آسيب هاي جدي استفاده كودك از موبايل، مشكلات بينايي است. طبق گزارش پژوهشگران، نور صفحات تلفن همراه مي‌تواند باعث ايجاد اثرات مخرب در سيستم‌هاي عصبي چشم گردد. درد و سوزش چشم ازجمله اولين نشانه‌هاي استفاده افراطي از موبايل به‌حساب مي‌آيند. همچنين، سرعت بالاي تصاوير و مطالب داخل تلفن‌هاي همراه، اغلب موجب مي‌گردد تا كودكان از تعداد پلك زدن‌هاي خود بكاهند. اين موضوع باعث كم شدن ترشحات چشمي و درنتيجه خشك شدن تدريجي قرنيه مي‌گردد.

📌 بروز اختلالات خواب

بروز اختلالات خواب از جمله آسيب استفاده كودك از موبايل است. همان‌طور كه قبلاً گفته شد، اشعه ناشي از نور صفحات موبايل، روي سيستم عصبي چشم تأثير مي‌گذارد. يكي از نتايج اين اثرات، كاهش ملاتونين در مغز است. اين ماده باعث ايجاد حالت خواب در انسان مي‌شود. نبود يا كمبود ملاتونين موجب مي‌گردد كه فرد تا ساعت‌ها بعد از استفاده از موبايل بيدار بماند.

همچنين اين افراد، بعد از به خواب رفتن نيز نمي‌توانند وارد دوره‌هاي خواب عميق شوند، چراكه مغز آن‌ها هنوز فعال است. درنتيجه بسياري از آن‌ها باوجود ساعت خواب كافي، به ميزاني كه بايد رفع خستگي نمي‌كنند و در طول روز كسل هستند.

📌آسيب‌ هاي شنوايي با استفاده كودك از موبايل

يكي از آسيب هاي استفاده كودك از موبايل؛ آسيب شنوايي است. پرده گوش و سيستم شنوايي افراد كم‌سال بسيار حساس‌تر و آسيب‌پذيرتر از بزرگ‌سالان است؛ بنابراين استفاده مدام از وسايل شنيداري تلفن همراه، نظير هدفون، هندزفري و بلندگو مي‌تواند باعث ايجاد مشكلات جبران‌ناپذيري در كودكان شود.

📌 عدم رشد مهارت‌هاي اجتماعي كودك

از آسيب هاي استفاده كودك از موبايل مي‌توان به عدم رشد مهارت هاي اجتماعي اشاره كرد. سپري شدن زمان بازي و تفريح كودك، فقط در فضاي مجازي زمان لازم براي رشد مهارت‌هاي اجتماعي را از فرزندان مي‌گيرد. درگذشته، هنگام انجام بازي‌هاي گروهي و همراه با همسالان، برخي اصول و شيوه‌هاي دوست‌يابي و ارتباط گيري با ديگران در كودكان ايجاد مي‌شد. اين نوع يادگيري‌ها اغلب بدون نياز به آموزش رسمي و تنها با فعاليت‌هاي گروهي در افراد اكتساب مي‌گشت.

اما امروزه به علت جذاب بودن بازي‌هاي اينترنتي، كودكان خود را از آموختن اين‌گونه مهارت‌ها بي‌بهره كرده‌اند. درنتيجه، اغلب آن‌ها در بزرگ‌سالي دچار ضعف در مهارت‌هاي اجتماعي و ارتباطي خواهند شد.

📌 اعتياد يافتن به موبايل

اعتياد به موبايل از مهم ترين و قوي ترين آسيب استفاده كودك از موبايل است. عادت دادن كودكان و خردسالان به استفاده از موبايل، تبلت و ساير تكنولوژي‌هاي مجازي، اين موضوع را به آن‌ها ياد مي‌دهد. كه اين امكانات از نيازهاي ضروري و هميشگي آن‌ها است. به‌مرور اين احساس نياز دروني مي‌شود و فرد بسياري از امور خود را تنها به‌وسيله اين ابزارها انجام مي‌دهد. درنتيجه كم‌كم مي‌توان وي را در دسته معتادان به موبايل جاي داد.

عادت به استفاده كودك از موبايل ممكن است در نوجوانان تبديل به‌نوعي رفتار وسواسي شود. در اين حالت، فرد به‌طور مداوم نياز دارد براي كاهش تشويش و اضطراب دروني‌اش، تلفن همراه خود را چك كند. همچنين درصورتي‌كه نتواند به گوشي همراه خود دسترسي داشته باشد، دچار استرس و نگراني بسيار شديدي مي‌شود.

📌 بلوغ زودرس

يكي از بزرگ ترين آسيب هايي كه استفاده كودك از موبايل به همراه دارد، بلوغ زودرس است. اين كودكان با مشاهده فصاي مجازي و مشاهده فيلم هاي خارج از رده سني به بلوغ زودرس مبتلا مي‌شوند. كه همين امر پيامدهاي زيادي به همراه دارد.

📌 محتواي نامناسب و آزار سايبري

استفاده كودك از موبايل ممكن است كه آزار سايبري به همراه داشته باشد. كودكي كه دائم از تلفن همراه استفاده مي‌كند اغلب با محتواهاي نامناسب و خارج از رده سني خود روبرو مي‌شود. كه همين امر پيامدهاي بسياري به همراه دارد. جدا از آن ممكن است كه فرزند شما با آزار سايبري و مزاحمت هاي گوناگون روبرو شود.

📌 ديگر پيامدهاي استفاده كودك از موبايل

➰ اثرات منفي امواج

➰ تاثير نامطلوب بر فعاليت هاي انتخاب گرايانه مغزي

➰ اضافه وزن

➰ كم تحركي

➰ مشكل در ستون فقرات

➰ افزايش استرس و اضطراب

➰ كاهش مهارت هاي اجتماعي

➰ كاهش صبر و حوصله

➰ گوشه گيري

➰ افزايش تكانشگري

راهكارهاي استفاده مناسب كودك از موبايل

همان‌طور كه گفته شد، امروزه مهم است كه از فوايد و قابليت‌هاي برنامه‌هاي داخل تلفن همراه براي آموزش هر چه‌ بهتر كودكان استفاده كنيم. همچنين همزمان بايد دقت كنيم تا دچار آسيب‌ هاي ناشي از كاربرد نادرست موبايل در فرزندان‌ مان نشويم؛ بنابراين، لازم است به برخي از نكات در زمينهٔ نحوه مديريت كودكان و خردسالان در استفاده از موبايل توجه كنيم. تعدادي از اين نكته‌ها براي استفاده كودك از موبايل به شرح زير آمده‌است. 

🔹 تنظيم ساعت استفاده از موبايل و متعهد بودن به آن

🔹 آشتي كودك با بازي‌هاي گروهي با همسالان

🔹 محدود كردن استفاده از برخي امكانات تلفن همراه، نظير برخي پيام‌رساني‌هاي خاص، ويديوها و كانال‌هاي نامناسب و…

🔹 وقت گذاشتن والدين براي بازي با فرزندان

🔹تشويق كودك به خواندن كتاب

🔹 قرار دادن برخي از مسئوليت‌هاي خانه به عهده كودك مثل چيدن ميز غذاخوري، آب دادن به گلدان‌ها و…

قوانين استفاده كودك از موبايل

زماني كه والدين تصميم به موبايل دادن به كودك مي‌كنند. بايد اين موضوع را در نظر بگيرند كه شرح قوانين در زمينه استفاده كودك از موبايل الزامي است. تا كودك از پيامدهاي جدي دور بماند. در اين بخش مقاله راجع به قوانين استفاده كودك از موبايل صحبت كرده ايم.

✨ هرگز براي فرزندان خود موبايل شخصي نخريد

✨ از برنامه هاي آفلاين استفاده كنيد

✨ قبل از خواب تلفن را از او بگيريد

✨ مدت زمان استفاده كودك از موبايل را مشخص و محدود كنيد

✨ مكان استفاده از تلفن را مشخص كنيد

✨ استفاده از فضاي مجازي براي كودكان ممنوع است

✨ ليست مخاطبان گوشي را نبايد تغيير دهيد

كلام آخر

همانطور كه گفته شد استفاده كودك از موبايل اگر اصولي و آموزشي باشد جاي نگراني ندارد. اما اگر كودك نشانه هايي از آسيب به موبايل را از خود نشان داد؛ بايد آهسته آهسته به حل اين مساله بپردازيد. براي حل آسيب هاي وارد شده به كودك نيز تنها بايد از روانشناس كودك راهنمايي بگيريد. تا با كمك راهكارهاي راهبردي كودك را از اين آسيب ها نجات دهد. مركز مشاوره ذهن نو به صورت تلفني و حضوري به شما مراجعين گرامي خدمات ارائه مي‌دهد. جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره زير تماس حاصل فرماييد.

براي دريافت مشاوره در زمينه استفاده كودك از موبايل مي توانيد از طريق شماره 02191002360 و يا از طريق تلفن هاي ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترين متخصصان در كلينيك تخصصي كودك ذهن نو تماس بگيريد.

منبع: قوانين استفاده كودك از موبايل

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۵ آذر ۱۴۰۲ ] [ ۱۱:۲۶:۴۲ ] [ ذهن نو ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
  • مشاوره روانشناسی
  • مشاوره روانشناسی ذهن نو
  • ذهن نو
  • تست روانشناسی کیومایند
  • کلینیک تخصصی کودک
  • سن استعدادیابی کودک
  • استعدادیابی کودک دو ساله
  • استعدادیابی کودک سه ساله
  • استعدادیابی کودک چهار ساله
  • استعدادیابی کودک تهران
  • آموزش سکس
  • قرص تاخیری
  • علائم اعتیاد
  • مشاوره آنلاین روانشناسی
  • مشاوره تلفنی
  • مشاوره تلفنی خانواده
  • مشاوره تلفنی ازدواج
  • مشاوره تلفنی خیانت
  • مشاوره تلفنی کودک
  • مشاوره تلفنی جنسی
  • مشاوره تلفنی ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی تلفنی
  • مشاوره تلفنی تحصیلی
  • مشاوره خانواده
  • مشاوره ازدواج
  • مشاوره کودک
  • مشاوره جنسی
  • مشاوره ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی
  • مشاوره تحصیلی
  • ترک اعتیاد
  • ترک متادون
  • ترک ترامادول
  • ترک شیشه
  • ترک شیره
  • ترک حشیش
  • ترک هروئین
  • ترک تریاک
  • ترک ماریجوانا
  • درمان استرس
  • درمان اضطراب
  • علائم اعتیاد به متادون
  • علائم اعتیاد به ترامادول
  • علائم اعتیاد به تریاک
  • علائم اعتیاد به هروئین
  • علائم اعتیاد به شیشه
  • علائم اعتیاد به کوکائین
  • ماریجوانا
  • علائم اعتیاد به حشیش
  • علائم اعتیاد به شیره
  • علائم اعتیاد به کراک
  • قالب وبلاگ
    نظرسنجی
    لینک های تبادلی
    فاقد لینک
    تبادل لینک اتوماتیک
    لینک :
    خبرنامه
    عضویت لغو عضویت
    پيوندهای روزانه
    لينكي ثبت نشده است
    پنل کاربری
    نام کاربری :
    پسورد :
    عضویت
    نام کاربری :
    پسورد :
    تکرار پسورد:
    ایمیل :
    نام اصلی :
    آمار
    امروز : ---
    دیروز : ---
    افراد آنلاین : 7
    همه : ---
    چت باکس
    موضوعات وب
    موضوعي ثبت نشده است
    امکانات وب

    سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی