مشاوره روانشانسي ذهن نو
مركز مشاوره ذهن نو برترين مركز مشاوره روانشناسي در زمينه هاي مختلف روانشناسي از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، كودك، طلاق، خيانت، نوجوان، بلوغ، جنسي و سكس تراپي ، ترك اعتياد، اختلات رواني و شخصيت و ... مي باشد.

داشتن فرزند معتاد يكي از بزرگ‌ترين چالش‌هايي است كه امكان دارد والدين در طول زندگي خود تجربه كنند. اعتياد فرزند مي‌تواند وضعيت خانواده را به حالتي بحراني تبديل كرده و تنش‌هاي بسياري را رقم بزند. پدر و مادرها اغلب از اين كه نمي‌توانند كنترل اوضاع را به دست بگيرند، احساس درماندگي مي‌كنند و درگير خشم بسياري مي‌شوند.

با توجه به نقش بسيار مهم خانواد در فرايند ترك و درمان اعتياد، امروزه متخصصان سلامت روان در رويكرد خانواده درماني به والدين كمك مي‌كنند بهترين واكنش‌ها را اتخاذ كرده و هم چنين هيجانات منفي خود را نيز مديريت نمايند. اگر مي‌خواهيد بدانيد كه در بر خورد با فرزند معتادچگونه بايد رفتار كنيد، تا انتهاي اين مطلب با ما همراه باشيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه فرزند معتاد مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني از طريق شماره 02191002360 و يا از طريق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي ذهن نو تماس حاصل نماييد.

 منبع: فرزند معتاد

فرزند معتاد

فرزند معتاد يكي از چالش هاي خانواده ها محسوب مي‌شود كه نحوه برخورد آنان تاثير زيادي در اين فرايند دارد. گاهي والدين از اهميت نقش خود مطلع نبوده و يا آن را دست كم مي‌گيرند. به همين دليل فرزند خود را به حال خود رها مي‌كنند. همچنين تلاش و انگيزه خود فرزندان نيز در اين زمان بسيار موثر هستند. والدين بايد در ابتدا فرزند خود را از عوامل خطرساز دور كنند و درقدم بعدي فضايي امن و آرام براي ترك كردن فراهم نمايند. همه اعضاي خانواده بايد در اين زمان مشارك داشته و بايكديگر همكاري كنند.

بهترين نحوه برخورد با فرزند معتاد

درگير شدن افراد در فرايند اعتياد در اكثر موارد از مسائل روان شناختي نشات مي‌گيرد. براي مثال بسياري از افراد به دليل ناتواني در مديريت هيجانات منفي به مواد پناه مي‌برند تا در سايه آن لحظاتي از زندگي و رنج‌هاي آن فارغ شده و بتوانند براي مدت هرچند كوتاهي احساس لذت را تجربه كنند. از همين رو امروزه متخصصين در ترك اعتياد تا حد زيادي مسائل رواني را تحت نظر قرار مي‌دهند و تلاش مي‌كنند تا به طور بنيادي مشكل اعتياد را برطرف سازند.

با توجه به اينكه فضاي موجود در خانواده و نوع واكنش والدين به اعتياد فرد از جمله فاكتورهاي بسيار مهمي هستند كه مي‌توانند سلامت روان بيمار را تحت تاثير قرار دهند، امروزه رويكردهاي خاصي نظير خانواده درماني براي ترك اعتياد ابداع شده‌اند كه به پدر و مادرها كمك مي‌كنند در فرايند درمان اعتياد فرزندشان درگير شده و بهترين شيوه‌هاي سازگاري با اين مسئله را بياموزند. ما در ادامه براساس نظر روانشناسان خانواده به چند توصيه مهم در برخورد با فرزند معتاد اشاره كرده‌ايم.

📌اطلاعات خود را از اعتياد بالا ببريد

پيش از هرچيز براي اينكه بتوانيد بهترين رفتار را با فرزند معتاد داشته باشيد از خود بپرسيد كه در مورد اعتياد چه مي‌دانيد؟ بهتر است قبل از اينكه بحث و گفت و گوي ديگري را با فرزندتان شروع كنيد ابتدا در مورد مشكل او كمي تحقيق كرده و به درك درستي در مورد وضعيت او برسيد.

اين كار به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد فرزندتان را بيشتر بفهميد و بهترين گزينه‌هاي پيش روي او را بشناسيد. صحبت كردن با يك روانشناس متخصص در حيطه كودك و نوجوان يا كمك گرفتن از مشاوره اعتياد مي‌تواند در افزايش اطلاعات و آگاهي شما تاثير بسزايي داشته باشد.

 

📌فرزند معتاد | اجازه دهيد مسئوليت كارهايش را به عهده بگيرد

براي اينكه نشان دهيد حامي فرزند معتاد خود هستيد، تلاش نكنيد دائما پيامدهاي اعتياد او را را رفع و رجوع كنيد. به او اجازه دهيد كه پيامدهاي كارهايش را مشاهده كرده خود براي حل آن‌ها تلاش نمايد. آنچه اهميت دارد اين است كه به جاي او قدم برنداريد بلكه در طول مسير دست‌هايش را بگيريد و در كنار او باشيد. هم چنين دائما وضعيت او را به عوامل بيروني نظير دوستان بد، شانس و محيط نسبت ندهيد.

اين مسئله باعث مي‌شود كه فرزندتان احساس كند اعتياد خارج از كنترل اوست و تنها شرايط محيطي است كه سلامت او را تعيين مي‌كند. به او يادآوري كنيد كه عوامل محيطي مي‌توانند  افراد را تا حد زيادي تحت تاثير تاثير قرار دهند اما زندگي در شرايط نامناسب همواره محكوم به شكست نيست و در نهايت اين خود اوست كه مسئوليت انتخاب‌هايش را به عهده دارد.

 

📌فرزند معتاد | شخصيت او را هدف نگيريد

درگيري فرزندان با اعتياد معمولا خشم والدين را بر مي‌انگيزد. اين خشم مي‌تواند به طور مستقيم و غير مستقيم در رفتارهايتان تجلي پيدا كرده و باعث شود كه واكنش‌هاي نامناسبي را از خود نشان دهيد. توجه داشته باشيد كه اعتياد در بسياري از موارد به دليل كمبود اعتماد به نفس و ناتواني براي مقاومت در برابر دوستان مصرف كننده شكل مي‌گيرد. در اين شرايط هرگز با انتقادهاي پي در پي خود شخصيت فرزند معتاد را هدف نگيريد و او را تحقير نكنيد.

براي مثال گفتن جملاتي نظير اينكه تو ضعيف يا ترسو هستي، باعث مي‌شود كه  اعتماد به نفس فرزندتان بيش از پيش تخريب شود و در نتيجه او آسيب پذيري بيشتري در برابر اعتياد پيدا كند. همواره به او يادآور شويد كه اعتياد همانند يك بيماري مي‌تواند در بازه زماني خاصي انسان را درگير خود سازد اما به عنوان جزئي از شخصيت و وجود او تعريف نمي‌شود. اگر فرزندتان معتاد بودن را به عنوان يك تصوير شخصيتي از خود پذيرد، تغيير و ترك كردن بيش از پيش دشوار خواهد شد.

بيشتر بخوانيد :  ازدواج با معتاد

📌در برخورد با فرزند معتاد از خودتان نيز مراقبت كنيد

كمك به بهبود فرزند معتاد در بسياري از مواقع باعث مي‌شود كه والدين خود را به طور كلي فراموش كنند و در نهايت آسيب‌هاي ديگري نظير درگيري با اضطراب و افسردگي نيز به سراغشان بيايد. همواره به ياد داشته باشيد كه مراقبت از خود پيش شرط مراقبت از ديگران است.

در نتيجه براي اينكه بتوانيد بهترين رفتار را با فرزندتان داشته باشيد، بايد به وضعيت رواني خود نيز توجه كنيد. ذهن انسان معمولا در شرايط پرفشار نمي‌تواند تصميمات درستي بگيرد و الگوهاي رفتاري غلطي از خود نشان مي‌دهد در نتيجه شما به عنوان والدين نياز داريد در كنار سوق دادن فرزندتان به فرايند ترك خودتان هم با يك مشاور روانشناس در تماس باشيد و مراقبت از سلامت روان خود و ساير اعضاي خانواده را نيز در اولويت قرار دهيد.

📌فرزند معتاد | از روش هاي زوري و اجباري براي ترك استفاده نكنيد

همان طور كه گفته شد اعتياد در بسياري از موارد از عوامل روان شناختي نشات مي‌گيرد و درمان موفقيت آميز آن زماني اتفاق مي‌افتد كه اين عوامل شناسايي شده و مورد درمان قرار بگيرند. در نتيجه اين مشكل تنها يك وابستگي جسماني ساده نيست كه با روش‌هايي نظير بستن فرد به تخت يا قطع ناگهاني مصرف بهبود يابد.

در حقيقت اين رفتارها با ايجاد فشارهاي مضاعف و نپرداختن به وابستگي رواني در اكثر موارد باعث تشديد مشكلات در آينده مي‌شوند. پس تلاش كنيد تا از روش‌هاي درماني نويني كه امروزه براي اعتياد ابداع شده‌اند اطلاعات بيشتري به دست بياوريد و از بدرفتاري يا پرداختن به روش‌هاي زوري و اجباري براي ترك دادن فرزند معتاد بپرهيزيد.

📌محبت بي قيد و شرط

محبت بي قيدو شرط فرزند معتاد نيز يكي از روش هاي بسيار موثر در برخورد با اوست. برخي از خانواده ها در دوران ترك فرزندشان با حرف ها و برخي از رفتارها به فرزندان خود آسيب بيشتري مي‌زنند. اما در اين شرايط بايد بيشتر از قبل به فرزند خود يادآوري كنيد كه او را دوست داريد و برايتان مهم است.

آنها در اين دوران بسيار آسيب پذير شده و نياز به محبت بيشتري دارند. از طرفي نبايد محبت خود را مشروط به چيزي كنيد. براي مثال به آنها نگوييد كه اگر ترك كند؛ او را دوست خواهيد داشت. وجود او به تنهايي ارزشمند است و فرزندتان بايد اين را بداند.

📌از بروز رفتارهاي افراطي پرهيز كنيد

برخي از والدين در مواجهه با فرزند معتا خود، دست به رفتارهاي پرخاشگرانه و افراطي مي‌زنند كه تنها اوضاع را پيچيده تر مي‌كند. آنها بايد در صورت اطلاع از اين موضوع، خونسردي خود را حفظ كرده و در شرايط مختلف از او حمايت كنند. گاهي فرزندان در اين دوران فرزند خود را از خانه بيرون كرده و يا آنها را از برخي امكانات محروم مي‌كنند. اما با اينكار فرزند نه تنها نمي‌تواند فرايند ترك را اغاز كند؛ بلكه احتمال شكست او نيز بيشتر مي‌شود.

📌كمك گرفتن از متخصص

در دوران ترك اعتياد فرزند معتاد، هم والدين و هم فرزند بايد از يك مشاور كمك بگيرند. به طور كلي حتي در صورت آغاز فرايند ترك در خانه، بازهم فرد بايد تحت نظارت يك پزشك و يك روانشناس باشد. مشاور با تقويت روحيه فرد معتاد، دوران ترك را براي او آسان تر كرده و همچنين به خانواده او كمك مي‌كند تا با اين موضوع بهتر برخورد كنند. او علل اعتياد را شناسايي كرده و از بروز مجدد آن پيشگيري مي‌كند.

📌توجه به وضعيت جسماني

علاوه بر اهميت دادن به وضعيت رواني و همچنين قرار دادن او در شرايطي مطمئن براي ترك اعتياد، بايد وضعيت جسماني فرزند معتاد را نيز در نظر بگيريد. براي تغذيه او از رژيمي سالم و سبك كمك گرفته و همچنين او را تشويق به ورزش و فعاليت كنيد. اعتياد پيامدهايي دارد كه تا سالها از بين نمي‌روند. به همين دليل بايد در مورد وضعيت جسماني نيز بسيار حساس بود. مصرف مايعات و سبزيجات، بسيار مفيد بوده و همچنين افراد مي‌توانند از مكمل هاي غذايي نيز كمك بگيرند.

سخن پاياني

قبل از هرچيز از نشانه هاي فرزند معتاد خود مطمئن شده و براي كمك به او خونسردي خود را حفظ كنيد. گاهي واكنش هاي اطرافيان است كه منجر به نيمه كاره ماندن فرايند ترك اعتياد مي‌شود. همچنين در شرايط مختلف از حمايت هاي رواني و عاطفي غافل نشويد. معمولا بيشتر افرادي كه درگير اعتياد مي‌شوند؛ سن كمي داشته و به دليل عدم آگاهي اعتياد را تجربه مي‌كنند. به همين دليل به عنوان والدين بايد اطلاعات خود را بالا برده و سپس به آنها كمك كنيد. در اين دوران به شرايط رواني خود نيز بي اهميت نباشيد. به طور كلي از متخصصين مختلف در اين زمينه كمك گرفته و با آنها مشورت كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه فرزند معتاد مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني از طريق شماره 02191002360 و يا از طريق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي ذهن نو تماس حاصل نماييد.

 

سوالات متداول

فرزند من 18 سال دارد و به تازگي متوجه شدم كه قرص هاي روان گردان مصرف مي كند. براي ترك دادن او بايد چه كار كنيم؟

قرص‌هاي روان گردان اغلب بيش از هرچيز بر ذهن و روان تاثير مي‌گذارند و منجر به بروز مشكلاتي نظير توهم و هذيان مي‌شوند. براي بهبود فرزندتان بايد ابتدا به يك متخصص سلامت روان نظير روانشناس يا روان پزشك مراجعه كنيد تا عوارض مصرف روان گردان به طور دقيق مشخص شود. درمانگر به فرزندتان كمك مي‌كند تا با گزينه‌هاي درماني موجود آشنا شود و متناسب با شرايط خود بهترين مسير را انتخاب نمايد.

منبع: فرزند معتاد

امتیاز:
بازدید:
برچسب: فرزند معتاد،
موضوع:
[ ۲۷ مهر ۱۴۰۲ ] [ ۰۶:۲۲:۲۴ ] [ ذهن نو ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
  • مشاوره روانشناسی
  • مشاوره روانشناسی ذهن نو
  • ذهن نو
  • تست روانشناسی کیومایند
  • کلینیک تخصصی کودک
  • سن استعدادیابی کودک
  • استعدادیابی کودک دو ساله
  • استعدادیابی کودک سه ساله
  • استعدادیابی کودک چهار ساله
  • استعدادیابی کودک تهران
  • آموزش سکس
  • قرص تاخیری
  • علائم اعتیاد
  • مشاوره آنلاین روانشناسی
  • مشاوره تلفنی
  • مشاوره تلفنی خانواده
  • مشاوره تلفنی ازدواج
  • مشاوره تلفنی خیانت
  • مشاوره تلفنی کودک
  • مشاوره تلفنی جنسی
  • مشاوره تلفنی ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی تلفنی
  • مشاوره تلفنی تحصیلی
  • مشاوره خانواده
  • مشاوره ازدواج
  • مشاوره کودک
  • مشاوره جنسی
  • مشاوره ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی
  • مشاوره تحصیلی
  • ترک اعتیاد
  • ترک متادون
  • ترک ترامادول
  • ترک شیشه
  • ترک شیره
  • ترک حشیش
  • ترک هروئین
  • ترک تریاک
  • ترک ماریجوانا
  • درمان استرس
  • درمان اضطراب
  • علائم اعتیاد به متادون
  • علائم اعتیاد به ترامادول
  • علائم اعتیاد به تریاک
  • علائم اعتیاد به هروئین
  • علائم اعتیاد به شیشه
  • علائم اعتیاد به کوکائین
  • ماریجوانا
  • علائم اعتیاد به حشیش
  • علائم اعتیاد به شیره
  • علائم اعتیاد به کراک
  • قالب وبلاگ
    نظرسنجی
    لینک های تبادلی
    فاقد لینک
    تبادل لینک اتوماتیک
    لینک :
    خبرنامه
    عضویت لغو عضویت
    پيوندهای روزانه
    لينكي ثبت نشده است
    پنل کاربری
    نام کاربری :
    پسورد :
    عضویت
    نام کاربری :
    پسورد :
    تکرار پسورد:
    ایمیل :
    نام اصلی :
    آمار
    امروز : ---
    دیروز : ---
    افراد آنلاین : 5
    همه : ---
    چت باکس
    موضوعات وب
    موضوعي ثبت نشده است
    امکانات وب

    سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی