مشاوره روانشانسي ذهن نو
مركز مشاوره ذهن نو برترين مركز مشاوره روانشناسي در زمينه هاي مختلف روانشناسي از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، كودك، طلاق، خيانت، نوجوان، بلوغ، جنسي و سكس تراپي ، ترك اعتياد، اختلات رواني و شخصيت و ... مي باشد.

شكست عاطفي يكي از اتفاقات ناگواري است كه ممكن است در طول زندگي دختر و پسر در سنين مختلف اتفاق بيفتد و جسم و روح فرد را تحت تاثير قرار دهد. شكست عاطفي ناشي از تمام شدن يك رابطه با ايجاد سرخورگي در فرد، باعث ايجاد استرس واضطراب‌هاي زيادي در او مي‌شود. آنچه پس از شكست عاطفي اهميت دارد، اين است كه فرد به اين موضوع توجه داشته باشد كه تمام شدن يك رابطه به معناي تمام شدن تمامي دنيا و آرزوهاي او نيست و بايستي كه تلاش كند، به زندگي برگرد. در ادامه به عوامل موثري كه در بهبود وضعيت جسماني و مهم تر روحي فرد پس از شكست عاطفي تاثير دارد، اشاره كرده ايم.

براي دريافت مشاوره در زمينه شكست عاطفي مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني از طريق شماره 02191002360 و يا از طريق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي ذهن نو تماس حاصل نماييد.

 منبع: شكست عاطفي چه علائمي دارد

آيا شكست عاطفي علائمي دارد؟

آدم‌ها در سراسر جهان با توجه به شرايط و علاقه مندي خود با فردي در رابطه هستند. شكست عاطفي همان طور كه اشاره كرديم نوعي شكست ناشي از سرخوردگي و احساس طرد شدن هست. سرخوردگي در افراد نيز باعث ايجاد نااميدي در فرد، عصبانيت به دليل مرور خاطرات در ذهن و احساس خشم، احساس غم، احساس خجالت زدگي، شرمندگي و در نهايت درمانده شدن و يا گاها تصميم بر خودكشي مي‌شود.

همين عوامل باعث مي‌شود كه فرد پس از شكست عاطفي به خاطر ذهني ناآرام و پريشان، دچار اختلالاتي مثل از دست دادن عزت نفس، مشكل در خواب، ناتواني در تصميم‌گيري،بي قراري و … شود

مراحل مختلف شكست عاطفي

 

شكست عاطفي درست است كه يك اتفاق ناگوار است اما اگر رخ بدهد، بايستي تلاش كنيد از اين شرايط رها شويد و در واقع روح و روان خود را به حالت قبل برگردانيد و به زندگي و روال عادي سابق خود برگرديد، چراكه با غم از دست رفتن يك رابطه تمام شده، زندگي فرد تحت تاثير قرار مي‌گيرد.
بسياري از افراد سعي مي‌كنند كه شكست عاطفي را عادي جلوه دهند و خود را با ديگر كارها همچون پرخوري مشغول مي‌كنند و يا به فكر انتقام جويي هستند كه اين رفتارها در طولاني مدت براي فرد مشكل ساز مي‌شود.

بايد بدانيد پس از شكست عاطفي در چه وضعيت‌هايي قرار مي‌گيرد و سعي كنيد با به كارگيري راه حل‌هاي موثر اين حال را از بين ببريد. در ادامه به اين مراحل اشاره كرده‌ايم. 

💠مرحله اول : انكار و نپذيرفتن

اولين رفتاري كه يك فرد پس از اتمام يك رابطه و شكست عاطفي انجام مي‌دهد، نپذيرفتن است. بدين معني كه فرد انكار مي‌كند كه رابطه‌اي كه در آن بوده به پايان رسيده است. اين فرد سعي مي‌كند كه از صحبت كردن در مورد رابطه‌اي كه به پايان رسيده است، بپرهيزد و به نوعي از آن فرار مي‌كند. اما بايد توجه داشته باشيد كه بالاخره بايد باور كنيد رابطه‌اي كه در آن بوده‌ايد به پايان رسيده است.

💠مرحله دوم : احساس خشم

پس از اينكه مرحله انكار را پس از يك دوره كوتاه پشت سر مي‌گذارد و باور مي‌كند كه دچار شكست عاطفي شده است، با احساس خشم رو به رو مي‌شود. چراكه فرد در اين مرحله باور كرده كه رابطه‌اي كه بدان علاقه داشته به پايان رسيده است و همين غم و اندوه فراوان باعث ايجاد خشم در او مي‌شود.

احساس خشم باعث مي‌شود خود را به شدت سرزنش كند و از خود و ديگران شاكي است كه چرا تا اين اندازه بايد غم و اندوه را تحمل نمايد. احساس خشم بايستي در مسير درست قرار گيرد تا از ايجاد آسيب جلوگيري كند.

💠مرحله سوم : چانه زني

در اين مرحله خشم تا حد زيادي فروكش كرده است و به دنبال توجيه خود است كه اگر اين اتفاق آن طور كه باب ميل من بود اتفاق مي‌افتاد، شايد اين رابطه با شكست مواجه نمي‌شد. از آن جايي كه كنترل ديگر افراد از توان يك شخص خارج است، اين حرفا فايده‌اي نخواهد داشت. بسيار احتمال دارد فردي كه دچار شكست عاطفي شده است؛ در اين مرحله نشخوار فكري را نيز تجربه كند. چرا كه مدام در حال فكر كردن به جنبه هاي مختلف اين موضوع است.

💠مرحله چهارم : افسردگي

فرد پس از اينكه مي‌فهمد رابطه‌اش به پايان رسيده و اتفاقات ناخوشايند بر خلاف ميل او اتفاق ميافتد، دچار يك غم و اندوه فراوان مي‌شود. چنانچه فرد علائم افسردگي و غم و نااميدي را درك كند و برون ريزي داشته باشد، راه نجاتي براي او خواهد بود.
بايد به اين باور برسيد كه انسان در طول زندگي و دوران‌هاي مختلف زندگي دردهاي مختلفي را تحمل مي‌كند كه تحمل درد ناشي از شكست عاطفي يكي از اين موارد است، بنابراين بايد سعي كنيد با باور اين درد، از از اين حالت خارج شويد.

💠مرحله پنجم : پذيرش

در نهايت اتفاقي كه براي‌تان مي‌افتد اين است كه فرد مي‌پذيرد رابطه به پايان رسيده است و بايستي زندگي جديد خود را آغاز كنيد. افرادي كه مرحله افسردگي را پشت سر بگذراند وارد مرحله پذيرش مي‌شوند و ممكن است در كساني كه شدت افسردگي و غم و اندوه زياد باشد، مرحله پذيرش اتفاق نيافتد. كنار آمدن با شكست عاطفي تا حد زيادي به ميزان پذيرش افراد وابسته است.
فرد پس از پذيرش، براي زندگي جديدي كه پيش رو دارد برنامه‌ريزي مي‌كند و به عبارتي آينده براي او مهم مي‌شود. از آن مهم‌تر اينكه از اشتباهاتي كه در رابطه قبلي خود داشته درس مي‌گيرد و سعي مي‌كند اشتباهاتي كه در آن زمان داشته را تكرار نكند.

چگونه سريع‌تر شكست عاطفي را درمان كنيم؟

همانطور كه گفتيم ميزان درد و غم و اندوه ناشي از شكست عاطفي در آدم‌ها فرق دارد و كساني كه دچار شكست عاطفي مي‌شوند، حداقل به شش ماه زمان نياز دارند تا غم اين درد را فراموش كنند و به زندگي بازگردند و البته ممكن است هيچ فرمول و راهكاري براي خارج شدن يك فرد از دوره شكست عاطفي وجود نداشته باشد و تمامي مواردي كه گفته مي‌شود شايد در برخي افراد كمك كننده باشد. 

1️⃣سريع وارد يك رابطه جديد نشويد

بسياري از افراد با تجربه يك شكست عاطفي، براي جبران خلاهاي ناشي از رفتن فرد مورد علاقه‌شان از زندگي به سرعت وارد يك رابطه جديد مي‌شوند. چنين رابطه‌اي به دليل اينكه هنوز علائم شكست عاطفي در فرد وجود دارد، مي‌تواند مجدد او را در مسير انتخاب اشتباه قرار دهد. بايد تشخيص دهيد كه از فرد مقابل خود چه انتظاراتي داريد.

بنابراين بعد از تجربه يك شكست عاطفي سعي كنيد خوب فكر كنيد و در انتخاب آدم جديدي كه قرار است وارد زندگي شما شود، عجله نكنيد، چراكه اين شما هستيد كه در ابتدا او را وارد زندگي خود مي‌كنيد و بهتر است كسي را انتخاب كنيد كه خصوصيات مشترك زيادي با شما دارد كه اين مورد هم نيازمند زمان است بنابراين بهتر است صبر داشته باشيد.

2️⃣از دوستان خود كمك بگيريد

دوستان شايد در اكثر اوقات كساني هستند كه در بهبود حال شما تاثيرگذار هستند. سعي كنيد براي گذر سريع‌تر از اين تجربه تلخ، با دوستان و يا افرادي كه شما را دوست دارند در ارتباط باشيد با آن‌ها حرف بزنيد و بدون ترس، درد و دل‌هاي خود را با او در ميان بگذاريد. يكي از راهكارهاي موثر در زمينه شكست عاطفي، وقت گذراندن با دوستان است. طبيعي است كه حوصله آنها را نداشته باشيد؛ اما بايد در جمع ها حضور يافته و از گوشه گيري خودداري كنيد.

3️⃣براي درمان شكست عاطفي | با احساسات خود نجنگيد

پس از تجربه يك شكست عاطفي ممكن است در احساسات خود تناقض زيادي را تجربه كنيد. اما بايد توجه داشته باشيد كه نبايد اين احساسات را سركوب كنيد. مي‌توانيد احساسات خود را هر روز بنويسيد، نوشتن تا حدزيادي مي‌تواند به شما كمك كند تا احساس خوبي به خود و زندگي پيدا كنيد و ضمن فرار نكردن از احساسات بدي كه داشته‌ايد، به زندگي عادي برگرديد.

4️⃣تغذيه مناسب داشته باشيد

در مرحله شكست عاطفي بسياري از افراد شروع به پرخوري مي‌كنند. بهتر است مراقب سلامتي خود باشيد و سعي كنيد از غذاهاي سالم و مقوي تغذيه كنيد. مواد غذايي حاوي فيبر، پروتئين و … مصرف نماييد و براي داشتن خلق وخوي بهتر و سطح انرژي بالاتر از خوردن غذاهاي چرب و شور و يا داراي شكر خودداري كنيد. اين گونه مواد غذايي و غذاهايي مثل فست فودها،باعث مي‌شود در بدن هورمون كورتيزول (هورمون استرس)، بيشتر ترشح گردد.

5️⃣براي درمان شكست عاطفي | ورزش كنيد

ورزش كردن همواره در كاهش استرس و تنش‌هاي ناشي از دردهاي مختلف در زندگي تاثيرگذار است. درست است فرد پس از تجربه شكست عاطفي تمايلي به فعاليت كردن ندارد، اما اگر مي‌خواهيد از اين وضعيت خارج شويد، حتما فعاليت داشته باشيد و سعي كنيد به عنوان مثال در طول روز زماني را به پياده روي اختصاص دهيد.
ورزش‌هايي مثل يوگا و زومبا كه به صورت گروهي انجام مي‌شود، به شما كمك مي‌كند دردهاي ناشي از شكست عاطفي خود را فراموش كنيد.

6️⃣انجام فعاليت‌هاي اجتماعي

انجام دادن كارهايي كه سطح انرژي شما را افزايش مي‌دهد، مي‌تواند در بهبود سريع‌تر حالت روحي و رواني‌تان به شما كمك كند. بنابراين كارهايي را انجام دهيد كه دوست داريد. در زمان شكست عاطفي، به دنبال علايق خود رفته و خود را مشغول نگه داريد.

7️⃣كمك گرفتن از مشاور

در آخر حتما با يك روانشناس و يا يك مشاور با تجربه مشورت كنيد. صحبت كردن با افراد متخصص به شما كمك مي كند تا علل ايجاد شكست عاطفي در رابطه قبلي خود را شناسايي كنيد و اگر قصد داريد با فرد جديدي وارد يك رابطه عاطفي جديد شويد، از اين عوامل براي بهبود كيفيت رابطه خود استفاده نماييد.

مشاوران و روانشناسان مركز مشاوره ذهن نو مي‌توانند به شما كمك كنند تا سريع تر مرحله شكست عاطفي خود را پشت سر بگذاريد و براي برنامه ريزي و جنگيدن براي اهداف زندگي تان، سريع تر به زندگي عادي برگرديد.

8️⃣ارتباط خود را به طور كامل قطع كنيد

برخي از افراد بعد از شكست عاطفي تلاش مي‌كنند تا ارتباط خود را به شكل هاي مختلفي با شريك خود، دوباره حفظ كنند. اما اينكار درست نيست و فقط به احساسات شما لطمه خواهد زد. بهتر است حداقل تا مدتي با او هيچ ارتباطي نداشته و تنها به بازسازي روحيه خود بپردازيد. در اين دوران به خوبي فكر كرده اما به خود فشار وارد نكنيد. اگر به صورت مكرر با آن فرد وارد رابطه شده و ارتباط خود را قطع كنيد؛ نه تنها به خودتان آسيب بيشتري وارد مي‌كنيد؛ بلكه طرف مقابل نيز دچار سردرگمي و گيجي خواهد شد.

راه هاي جلوگيري از شكست عاطفي

 

وقتي در يك رابطه طولاني مدت قرار گرفته ايم؛ احتمالا با بروز نشانه هايي متوجه خواهيم شد كه پايان رابطه نزديك است. در چنين شرايطي مي‌توانيم؛ با انجام راهكارهايي از شكست عاطفي جلوگيري كنيم. بهتر است در ابتداي رابطه هدف خود را مشخص كرده و تنها به دليل احساس تنهايي وارد رابطه نشويد.

حتي اگر بعد از رابطه نيز احساس تنهايي مي‌كنيد؛ اين موضوع را با شريك خود در ميان گذاشته و خود را ارزشمند بدانيد. بسياري به هر قيمتي حاضر به حفظ رابطه هستند با اينكه شريك آنها مدام در حال تخريب آنان است. بهتر است براي خود حد و مرزهايي تعيين كرده و خود نيز به قوانين پايبند باشيد. با استفاده از اين روش ها مي‌توانيد از اتمام رابطه خود پيشگيري نماييد.

سخن پاياني

شكست عاطفي اتفاقي سخت و دشوار براي افراد است. حتي برخي احساساتي شديدي مثل فوت عزيز را تجربه مي‌كنند؛ كه البته طبيعي است. افراد بايد در اين دوران به خوبي سوگواري كرده و هيجانات خود را بروز دهند. البته نبايد اين حال براي مدت زمان طولاني ادامه دار شود. بهتر است راهكارهاي درست براي مقابله با اين بحران را يادگرفته و در صورت لزوم از آن استفاده كنند. افراد مي‌توانند از يك روانشناس نيز در اين زمينه كمك بگيرندو اين دوران را راحت تر پشت سر بگذرانند.

براي دريافت مشاوره در زمينه شكست عاطفي مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني از طريق شماره 02191002360 و يا از طريق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي ذهن نو تماس حاصل نماييد.

 

سوالات متداول

نشانه ها و علائم شكست عاطفي چيست؟

شكست عاطفي يك ناراحتي عميق روحي و رواني است كه پس از رخ دادن باعث ايجاد حس سرخوردگي و احساس طرد شدن، نااميدي، عصبانيت و احساس خشم، غم و اندوه، شرم ساري و خجالت زدگي، درمانده شدن، اختلال در خواب، عدم ثبات و يا اختلال در تصميم گيري، قرار گرفتن در آستانه لرز، سرگيجه، بيقراري، گرفتگي عضلات و… مي‌شود

منبع: شكست عاطفي چه علائمي دارد

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۲ مهر ۱۴۰۲ ] [ ۱۲:۲۰:۳۰ ] [ ذهن نو ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
  • مشاوره روانشناسی
  • مشاوره روانشناسی ذهن نو
  • ذهن نو
  • تست روانشناسی کیومایند
  • کلینیک تخصصی کودک
  • سن استعدادیابی کودک
  • استعدادیابی کودک دو ساله
  • استعدادیابی کودک سه ساله
  • استعدادیابی کودک چهار ساله
  • استعدادیابی کودک تهران
  • آموزش سکس
  • قرص تاخیری
  • علائم اعتیاد
  • مشاوره آنلاین روانشناسی
  • مشاوره تلفنی
  • مشاوره تلفنی خانواده
  • مشاوره تلفنی ازدواج
  • مشاوره تلفنی خیانت
  • مشاوره تلفنی کودک
  • مشاوره تلفنی جنسی
  • مشاوره تلفنی ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی تلفنی
  • مشاوره تلفنی تحصیلی
  • مشاوره خانواده
  • مشاوره ازدواج
  • مشاوره کودک
  • مشاوره جنسی
  • مشاوره ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی
  • مشاوره تحصیلی
  • ترک اعتیاد
  • ترک متادون
  • ترک ترامادول
  • ترک شیشه
  • ترک شیره
  • ترک حشیش
  • ترک هروئین
  • ترک تریاک
  • ترک ماریجوانا
  • درمان استرس
  • درمان اضطراب
  • علائم اعتیاد به متادون
  • علائم اعتیاد به ترامادول
  • علائم اعتیاد به تریاک
  • علائم اعتیاد به هروئین
  • علائم اعتیاد به شیشه
  • علائم اعتیاد به کوکائین
  • ماریجوانا
  • علائم اعتیاد به حشیش
  • علائم اعتیاد به شیره
  • علائم اعتیاد به کراک
  • قالب وبلاگ
    نظرسنجی
    لینک های تبادلی
    فاقد لینک
    تبادل لینک اتوماتیک
    لینک :
    خبرنامه
    عضویت لغو عضویت
    پيوندهای روزانه
    لينكي ثبت نشده است
    پنل کاربری
    نام کاربری :
    پسورد :
    عضویت
    نام کاربری :
    پسورد :
    تکرار پسورد:
    ایمیل :
    نام اصلی :
    آمار
    امروز : ---
    دیروز : ---
    افراد آنلاین : 1
    همه : ---
    چت باکس
    موضوعات وب
    موضوعي ثبت نشده است
    امکانات وب

    سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی