مشاوره روانشانسي ذهن نو
مركز مشاوره ذهن نو برترين مركز مشاوره روانشناسي در زمينه هاي مختلف روانشناسي از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، كودك، طلاق، خيانت، نوجوان، بلوغ، جنسي و سكس تراپي ، ترك اعتياد، اختلات رواني و شخصيت و ... مي باشد.

در مورد درمان اعتياد به فضاي مجازي در نوجوانان چه مي دانيد ؟  يكي از پيشرفته‌ترين دستاوردهاي اخير بشر اينترنت است. اينترنت به ما كمك مي‌كند تا بتوانيم سريع و بدون هزينه اطلاعات و علم خود را در هر زمينه‌اي بروز كنيم. بنابراين اينترنت به خودي خود ضرري ندارد، به شرطي كه درست و مفيد از آن استفاده كنيم. امروزه مشكل بسياري از كابران استفاده غلط و نابجا از فضاي مجازي است كه موجبات اعتياد به اينترنت را فراهم مي‌كند، كه رايج‌ترين آسيب استفاده نادرست از آن در خانواده‌ها به ويژه نوجوانان و جوانان مي‌باشد.

 

اين پديده براي بهداشت رواني افراد جامعه مشكلات عمده‌اي بوجود مي‌آورد. اعتياد به فضاي مجازي يعني استفاده بيش از حد و نامعقول و بيمارگونه از آن است كه وقت زيادي از افراد را تلف مي‌كند. اين مشكل تأثير زيادي بر سلامت جسمي افراد هم دارد. در اين مطلب درباره درمان اعتياد به فضاي مجازي، نظارت و چگونگي مديريت استفاده از اينترنت و آگاهي راجب اثرات مخرب استفاده ناصحيح از آن مي‌پردازيم.

براي دريافت مشاوره در زمينه درمان اعتياد به فضاي مجازي مي‌توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره تلفني با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي ذهن نو از طريق شماره 02191002360 و يا از طريق تلفن هاي ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگيريد.

منبع: درمان اعتياد به فضاي مجازي در نوجوانان با 9 روش

چه كساني نياز به درمان اعتياد به فضاي مجازي دارند؟

افرادي كه در 24 ساعت شبانه‌روز آنقدر مشغول فضاي مجازي و رسانه‌ها مي‌شوند كه حتي از انجام كارهاي روزمره و ضروري خود عقب مي‌مانند، معتاد به اينترنت هستند. در حقيقت اين افراد بيش از نياز روزانه خود مشغول گشت در اينترنت هستند، اغلب هدف خاصي هم ندارند ولي چون عادت كرده‌اند، وابستگي شديدي به اينترنت دارند؛ با دوري از آن دچار عصبانيت و پريشاني مي‌شوند. به مرور اختلالات روحي و دوري از اجتماع نيز به مشكلاتشان اضافه مي‌شود. از اين رو درمان و ترك فضاي مجازي براي اين فرد ضروريست.

البته اين را هم بدانيم كه اعتياد اين فرد اغلب مواقع، يك اعتياد رفتاري است. يعني استفاده بي‌رويه از بازي‌هاي كامپيوتري، وبگردي غيرضروري، استفاده زياد از اينستاگرام و… براي اين فرد راهيست براي فرار از مشكلات فكري و استرس زندگي. گاهي فرد براي فرار از اين پديده‌ها به اينترنت پناه مي‌برد، ولي نمي‌داند كه در كارهاي روزمره‌اش هم اختلال ايجاد مي‌شود.

علل اعتياد به فضاي مجازي

از آنجا كه هر رفتاري علتي دارد، محققان براي اعتياد به فضاي مجازي هم دلايلي بيان مي‌كنند كه در اين قسمت به آنها مي‌پردازيم.

🔍ساختار مغز

تحقيقات نشان مي‌دهد كه اعتياد به فضاي مجازي اختلالاتي در فرد ايجاد مي‌كند كه افراد از آن رنج مي‌برند. ولي برخي حتي متوجه چنين اختلالي در خود نيستند. محققان و روانشناسان ساختار فيزيكي مغز با به اين اختلالات نسبت مي‌دهند. مناطقي از مغز دو نوع ماده سفيد و خاكستري دارد كه اين قسمت‌ها وظيفه يادآوري، برنامه‌ريزي و اولويت‌بندي كارها را برعهده دارند.

اعتياد به فضاي مجازي با تاثير بر اين دو ماده و تغيير ساختار اين قسمت از مغز، موجب مي‌شود مغز آن فرد استفاده از اينترنت را در گروه كارهاي اولويت‌دار خود قرار دهد. از سويي هم اعتياد به فضاي مجازي روي مركز لذت مغز هم اثر مي‌گذارد و بازي با اينترنت را بسيار لذت‌بخش جلوه مي‌دهد.

🔍تقويت متغير

طبق اين نظريه، دليل اعتياد به فضاي مجازي مربوط به لايه‌هاي پاداش است. به اين معني كه استفاده زياد از اينترنت، پاداش‌هاي متعدد و غيرقابل پيش‌بيني را منجر مي‌شوند. در درمان اعتياد به فضاي مجازي لازم است ابتدا اين علل بررسي شوند تا اقدامات لازم انتخاب شود.

🔍عوامل بيولوژيكي

عوامل بيولوژيكي مانند دوپامين و سروتونيناز علل اعتياد به فضاي مجازي هستند. بطوريكه اگر سطح دوپامين و سروتونين شما كمتر از ديگر افراد باشد، از اختلالاتي رنج خواهيد برد كه اعتياد به فضاي مجازي دليل آن است. كمبود سطح اين دو ماده شيميايي در خون، موجب مي‌شود شما بسيار مشتاق رفتارهاي لذت‌بخش شويد و اين امر باعث لذت‌بخش يافتن اينترنت و اعتياد به اينترنت مي‌گردد.

🔍 اضطراب و افسردگي

همانطور كه گفتيم اضطراب و افسردگي هم دليلي براي ميل به سمت اينترنت و فرار از مشكلات روحي است. برخي از افراد نيز كه داراي مشكلاتي در برقراري روابط اجتماعي با ديگران هستند، به اينترنت پناه مي‌برند و بدين ترتيب هم احساس تنهايي نمي‌كنند و هم نياز به ارتباط با ديگران ندارند.

عوارض اعتياد به فضاي مجازي

اگر شما هم مشكل فضاي مجازي داريد، حتما تا كنون به اثرگذاري استفاده بي رويه از اينترنت، بر روابط شخصي، شغل، وضعيت مالي و تحصيلي‌تان پي برده‌ايد. دوست داريد خودتان را از ديگران جدا كنيد و بيشتر وقتتان را در انزواي اجتماعي بگذرانيد. اين از اثرات منفي اينترنت بر روابط شخصي شماست. همچنين شما صداقت و اعتماد را هم از دست مي‌دهيد، زيرا سعي داريد مقدار زمان آنلاين بودنتان را انكار يا از بقيه پنهان كنيد.

حتي بدتر اينكه امكان دارد برخي افراد معتاد اينترنت، به دليل خريدهاي آنلاين زياد، بازي يا قمار آنلاين، به مشكلات مالي و ورشكستگي بيفتند. اين افرد در ايجاد ارتباطات جديد نيز مشكل دارند و از لحاظ اجتماعي منزوي مي‌شوند، زيرا در محيط آنلاين احساس راحتي بيشتري نسبت به محيط واقعي دارند. در كل عوارض اعتياد به فضاي مجازي را در دو گروه روحي و جسمي به شرح زير مي‌توان خلاصه كرد. توجه به اين علائم در روند درمان اعتياد به فضاي مجازي بسيار اهميت دارد.

🔹علائم روحي و رواني اعتياد به فضاي مجازي

افسردگي، نداشتن صداقت، احساس گناه ، اضطراب، تجربه سرخوشي (Feelings of Euphoria) هنگام استفاده از كامپيوتر، ناتواني در اولويت‌بندي يا برنامه‌مند بودن، انزوا، حس نكردن گذر زمان، حالت دفاعي داشتن، پرهيز از كارهاي روزمره، سراسيمگي و گوش به زنگي، نوسان خلق، ترس، احساس تنهايي، احساس بي‌حوصلگي هنگام انجام كارهاي روتين روزانه و اهمال كاري. ‌

🔹علائم جسمي اعتياد به فضاي مجازي

كمردرد، سردرد، بيخوابي، تغذيه بد (غذا نخوردن يا خوردن بيش از اندازه به دليل دور نشدن از كامپيوتر)، بهداشت شخصي ضعيف (حمام نرفتن به دليل آنلاين ماندن)، گردن درد، خشكي چشم و ديگر مشكلات بينايي، اضافه وزن يا كاهش وزن.

بهترين راه هاي درمان اعتياد به فضاي مجازي

هميشه بهترين كار اين است؛ قبل از اين كه كار به اختلالات جسمي و روحي بينجامد از بروز آن جلوگيري كنيم و از همان ابتدا استفاده از فضاي مجازي را مديريت نماييم. براي استفاده از فضاي مجازي براي خودمان محدوديت‌هايي در روز در نظر بگيريم. زيرا بعد از ابتلا موضوع درمان بسيار مشكل خواهد بود.

چرا كه در دنياي ديجيتال امروزي، همه چيز را اينترنت در برگرفته و همه ما به شكل نامحدودي به وسيله تكنولوژي محاصره هستيم. اكثر كارهايمان توسط اينترنت انجام مي‌شود و نمي‌توانيم اينترنت را از زندگي حذف كنيم. به همه اين دلايل درمان اعتياد به فضاي مجازي سخت خواهد بود. 

✔️ براي درمان اعتياد به فضاي مجازي اعتيادتان را بپذيريد

اولين قدم در درمان اعتياد به فضاي مجازي قبول كردن اين است كه بله من دچار اين اختلالات هستم؛ با اين پذيرش يك قدم براي بهبود وضع خود برداشتيد. با قبول بيماري، ادامه درمان اعتياد به فضاي مجازي بهتر و راحت‌تر مي‌شود. زيرا هميشه تا كسي به اشتباه خودش پي نبرد، هرگز براي جبران پيشقدم نخواهد شد.

✔️عامل اعتياد به فضاي مجازي را بيابيد

در قدم بعدي سعي كنيد علت اين اعتياد را پيدا كنيد، فكر كنيد كه ريشه اصلي آن چيست؟ آيا افسردگي دارم يا براي دوري از چه چيزي به اينترنت چسبيدم؟

✔️ درمان اعتياد به فضاي مجازي | زمان استفاده از فضاي مجازي را محدود كنيد

پس از يافتن ريشه اين اختلال اقدام براي درمان اعتياد به فضاي مجازي را شروع كنيد. عالي‌ترين راه حل اين است كه براي استفاده از فضاي مجازي زمان مشخصي در شبانه روز تعيين كنيد. مي‌دانيم بطور كامل كه نمي شود اينترنت را از زندگي حذف كنيم؛ اين كار نه تنها كارآمد نيست، بلكه وضع را بدتر خواهد كرد. پس فقط مي‌توانيم زمانش را كمتر كنيم؛ 3 ساعت در روز و كم كم باز هم كاهش مي‌دهيم.

✔️ با كارهاي ديگر سرگرم شويد

سرگرم شدن با كارهايي مانند آشپزي، نظافت خانه براي خانوم‌ها و فوتبال يا مشغول شدن به تعمير وسايل منزل براي آقايان، تا حدود زيادي شما را از اينترنت و رسانه‌ها دور نگه خواهد داشت. طوري كه كم كم فقط در مواقع نياز به سمت اينترنت تمايل پيدا مي‌كنيد.

✔️ درمان اعتياد به فضاي مجازي | گذراندن وقت با خانواده و دوستان

حضور در جمع و بين اعضاي خانواده بودن، گفتگو با آنها راجب چيزهاي مختلف موجب مي‌شود شما در فضاي واقعي زندگي كنيد و به فضاي مجازي تنها به عنوان جايي براي چك كردن اخبار نگاه كنيد.

✔️ افزايش تفريحات فيزيكي

تفريحات فيزيكي همچون مطالعه و نوشتن، بهترين راه براي دوري از دنياي مجازي مي‌باشد.

✔️ درمان اعتياد به فضاي مجازي | ورزش

قدم زدن و ورزش‌هاي پرتحرك براي درمان اعتياد به فضاي مجازي بسيار مفيدند و در كشيدن شما از دنياي مجازي به سمت دنياي واقعي بسيار موثرند.

✔️ رفتن به كلاس‌هاي آموزشي

در كلاس‌هاي موردعلاقه‌تان مثل طراحي – موسيقي يا هر كلاس ديگري كه به آن علاقه داريد شركت كنيد. با فرا رسيدن ساعت شروع كلاستان، شما مجبور به ترك فضاي مجازي مي‌شويد و اين راهي عالي براي كم كردن وقت اينترنت‌گردي است.

✔️ درمان اعتياد به فضاي مجازي | مراجعه به مشاور

در پايان بهترين و سريعترين راه حل براي درمان اعتياد به فضاي مجازي، مراجعه به مشاوران است. زيرا اغلب صحبت كردن با افراد كاردان و دريافت راهكارهاي اصولي براي هر چيزي موثرتر عمل مي‌كند.

نتيجه گيري

در اين مقاله سعي كرديم هرچه براي آگاهي در مورد اعتياد به فضاي مجازي و اختلالات ناشي از آن نياز داريد را بياوريم. از علائم و درمان آن گفتيم. چرا كه امروزه يكي از بيشترين مواردي كه در موتورهاي جستجو سرچ مي‌شود، همين درمان اعتياد به فضاي مجازي است.

به نظر مي‌رسد تشخيص اين اختلال راحت باشد چون مي‌توانيم بفهميم چقدر وقتمان هدر مي‌رود ولي كاري از دستمام بر نمي‌آيد. شما مي‌توانيد به راحتي اين مشكل را در كمترين زمان و هزينه مناسب در كنار مشاورين و متخصصين امر حل كنيد. براي دريافت مشاوره ترك اعتياد تلفني كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه درمان اعتياد به فضاي مجازي مي‌توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره تلفني با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي ذهن نو از طريق شماره 02191002360 و يا از طريق تلفن هاي ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگيريد.

منبع: درمان اعتياد به فضاي مجازي در نوجوانان با 9 روش

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ ] [ ۰۹:۰۰:۰۵ ] [ ذهن نو ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
  • مشاوره روانشناسی
  • مشاوره روانشناسی ذهن نو
  • ذهن نو
  • تست روانشناسی کیومایند
  • کلینیک تخصصی کودک
  • سن استعدادیابی کودک
  • استعدادیابی کودک دو ساله
  • استعدادیابی کودک سه ساله
  • استعدادیابی کودک چهار ساله
  • استعدادیابی کودک تهران
  • آموزش سکس
  • قرص تاخیری
  • علائم اعتیاد
  • مشاوره آنلاین روانشناسی
  • مشاوره تلفنی
  • مشاوره تلفنی خانواده
  • مشاوره تلفنی ازدواج
  • مشاوره تلفنی خیانت
  • مشاوره تلفنی کودک
  • مشاوره تلفنی جنسی
  • مشاوره تلفنی ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی تلفنی
  • مشاوره تلفنی تحصیلی
  • مشاوره خانواده
  • مشاوره ازدواج
  • مشاوره کودک
  • مشاوره جنسی
  • مشاوره ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی
  • مشاوره تحصیلی
  • ترک اعتیاد
  • ترک متادون
  • ترک ترامادول
  • ترک شیشه
  • ترک شیره
  • ترک حشیش
  • ترک هروئین
  • ترک تریاک
  • ترک ماریجوانا
  • درمان استرس
  • درمان اضطراب
  • علائم اعتیاد به متادون
  • علائم اعتیاد به ترامادول
  • علائم اعتیاد به تریاک
  • علائم اعتیاد به هروئین
  • علائم اعتیاد به شیشه
  • علائم اعتیاد به کوکائین
  • ماریجوانا
  • علائم اعتیاد به حشیش
  • علائم اعتیاد به شیره
  • علائم اعتیاد به کراک
  • قالب وبلاگ
    نظرسنجی
    لینک های تبادلی
    فاقد لینک
    تبادل لینک اتوماتیک
    لینک :
    خبرنامه
    عضویت لغو عضویت
    پيوندهای روزانه
    لينكي ثبت نشده است
    پنل کاربری
    نام کاربری :
    پسورد :
    عضویت
    نام کاربری :
    پسورد :
    تکرار پسورد:
    ایمیل :
    نام اصلی :
    آمار
    امروز : ---
    دیروز : ---
    افراد آنلاین : 9
    همه : ---
    چت باکس
    موضوعات وب
    موضوعي ثبت نشده است
    امکانات وب

    سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی