مشاوره روانشانسي ذهن نو
مركز مشاوره ذهن نو برترين مركز مشاوره روانشناسي در زمينه هاي مختلف روانشناسي از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، كودك، طلاق، خيانت، نوجوان، بلوغ، جنسي و سكس تراپي ، ترك اعتياد، اختلات رواني و شخصيت و ... مي باشد.

شخصيت اسكيزوئيد يكي از انواع اختلالات شخصيت است كه اصلي‌ترين نشانه آن عدم تمايل به برقراري ارتباط اجتماعي با ديگران است به طوري كه اين افراد از نظر ديگران سرد و يا منزوي به نظر مي‌رسند. اين اختلال معمولا از دوره نوجواني بروز پيدا مي‌كند اما ممكن است عدم تمايل به برقراري ارتباط، از كودكي نيز قابل تشخيص باشد. افراد مبتلا به اسكيزوئيد معمولاً به‌تنهايي خود علاقه دارند و تمايلي به شكستن اين شرايط ندارند، به همين خاطر كمتر به مراكز درماني مراجعه مي‌كنند و دليل مراجعه آن‌ها نيز در بسياري از مواقع مشكلات ناشي از اسكيزوئيد همچون افسردگي است.

اطرافيان اين افراد معمولاً بيش از خود آن‌ها دچار بحران‌هاي روحي شده و ممكن است نياز بيشتري به دريافت مراقبت‌هاي رواني داشته باشند. در ادامه مقاله به بررسي كامل اختلال شخصيت اسكيزوئيد مي‌پردازيم.

اختلال شخصيت اسكيزوئيد چيست؟

به‌طوركلي اختلالات شخصيت به اين معنا هستند كه فرد ويژگي‌ها و گرايشات شخصيتي خاصي را از خود نشان مي‌دهد كه نسبت به ميانگين جامعه و آنچه به‌عنوان شخصيت سالم در نظر گرفته مي‌شود، متفاوت خواهد بود. اختلال شخصيت اسكيزوئيد نيز يكي از انواع اين اختلالات است كه باعث مي‌شود فرد ازنظر ديگران به‌عنوان شخصيتي منزوي و بي‌احساس تلقي شود.

اين افراد معمولاً از برقراري روابط صميمانه با ديگران اجتناب مي‌كنند و تا جاي ممكن مشاغل و فعاليت‌هاي انفرادي را انتخاب خواهند كرد. ميزان هيجانات در آن‌ها بسيار سطحي‌تر از ساير افراد است و يا شايد نمي‌توانند احساسات خود را به‌خوبي به ديگران نشان دهند. بااين‌حال مشاهدات باليني نشان مي‌دهد كه دور بودن از خانواده و يا از دست دادن آن‌ها نمي‌تواند شخصيت اسكيزوئيد را چندان تحت تأثير قرار دهد.

با توجه به آنچه گفته شد مي‌توان نتيجه گرفت كه برقراري روابط عاشقانه و تصميم براي ازدواج يا حتي ميل به برقراري روابط جنسي در اين افراد بسيار ضعيف است و آن‌ها معمولاً به‌تنهايي زندگي مي‌كنند. البته بايد به اين نكته توجه داشته باشيد كه آن‌ها در محيط شغلي و براي صحبت كردن با ساير همكاران و يا ارباب‌رجوع دچار مشكل نيستند بلكه صرفاً در برقراري ارتباط‌هاي دوستانه و نزديك دچار ضعف مي‌شوند.

درست مانند ساير اختلالات شخصيت مبتلايان به اين اختلال نيز خود را داراي مشكل خاصي نمي‌دانند و احتمال مراجعه آن‌ها به مراكز درماني بسيار ضعيف است. اين افراد بيشتر نزديكان خود را درگير مشكلات روحي مي‌كنند. افرادي مانند والدين، خواهران و برادران و يا درصورتي‌كه فرد ازدواج كرده باشد همسر و فرزندان ازجمله افرادي هستند كه از بي‌توجهي شخصيت اسكيزوئيد آسيب ديده و احتمالاً به اميد يافتن راه چاره‌اي به مراكز مشاوره مراجعه مي‌كنند.

نشانه‌هاي شخصيت اسكيزوئيد 

همان‌طور كه گفته شد اصلي‌ترين نشانه ابتلا به اختلال شخصيت اسكيزوئيد، تمايل بيش‌ازحد فرد به انزوا و تنهايي است. با اين‌حال براي دريافت تشخيص شخصيت اسكيزوئيد، فرد بايد علاوه بر ميل به تنهايي چند نشانه از نشانه‌هايي را داشته باشد كه در ادامه به آن‌ها اشاره مي‌كنيم.

به خاطر داشته باشيد كه دريافت تشخيص شخصيت اسكيزوئيد صرفاً بايد زير نظر متخصصين روانشناسي باليني و با استفاده از جلسات بررسي باليني و انجام تست‌هاي ارزيابي صورت بگيرد. درنتيجه به‌صرف اينكه فردي برخي از اين نشانه‌ها را از خود بروز مي‌دهد به ديگران برچسب نزنيد.

_انتخاب هميشگي فعاليت‌هاي انفرادي

_بي‌علاقگي به روابط جنسي

_بي‌علاقگي به فعاليت‌هاي مختلف يا علاقه به برخي فعاليت‌هاي محدود

_نداشتن دوستان صميمي و افراد نزديك قابل‌اعتماد به‌جز اعضاي خانواده

_بي‌تفاوتي نسبت به تعريف يا انتقادهاي ديگران

_سردي هيجاني

دلايل اختلال شخصيت اسكيزوئيد

تاكنون دليل اصلي ابتلا به اختلال شخصيت اسكيزوئيد مشخص نشده است با اين‌حال متخصصين معتقدند كه مجموعه‌اي از دلايل ژنتيكي و تربيتي براي بروز اين اختلال در كنار هم قرار مي‌گيرند. وجود شخصيت اسكيزوئيد در نزديكان فردي كه به اين بيماري مبتلاست، نشان‌دهنده اين است كه نمي‌توان نقش عوامل ژنتيكي و زيستي را در اين اختلال ناديده گرفت.

اما در كنار اين آمادگي زيستي، بايد مسائلي مثل شيوه‌هاي تربيتي نامناسب و بي‌توجهي به كودك يا تجربيات تلخ طرد شدن از جانب ديگران نيز وجود داشته باشند. به‌هرحال مسلم اين است كه با توجه به شرايط زندگي و تجربيات هر فرد، امكان دارد كه آرايش اين عوامل در كنار هم و ميزان تأثيرگذاري هريك از آن‌ها دچار تغيير شود اما براي بروز ويژگي‌هاي اين اختلال تمامي عوامل زيستي-رواني-اجتماعي در كنار هم حضور خواهند داشت.

ميزان شيوع اختلال شخصيت اسكيزوئيد

آمار دقيقي از ميزان شيوع اختلال شخصيت اسكيزوئيد، وجود ندارد. اما به طور كلي 8 درصد از جمعيت عمومي به اين اختلال مبتلا هستند. اين آمار از ميزان ابتلا به اسكيزوفرني هم بيشتر است. به همين دليل افراد بايد نسبت به علائم آن حساس تر بوده و از بروز آن جلوگيري كنند. معمولا مردان بيشتر از زنان به اين اختلال مبتلا مي‌شوند. به طور كلي مردان نسبت به زنان داراي روحيات آرام تري بوده بيشتر ويژگي هاي اسكيزوئيدي را از خود نشان مي‌دهند. اما اين عامل تعيين كننده اي براي بروز اين اختلال نيست.

تشخيص اختلال شخصيت اسكيزوئيد

بهتر است افراد براي ارزيابي و تشخيص دقيق اختلال شخصيت اسكيزوئيد؛ به متخصص مربوطه كه روانشناس و يا روانپزشك است؛ مراجعه كنند. ملاك هاي تشخيصي اين اختلال برحسب آخرين نسخه كتاب DSM شامل موارد زير مي‌شوند. همچنين داشتن 4 مورد از اين علائم براي مدت زمان حداقل 6 ماه، تشخيص اين بيماري را قطعي مي‌كند.

بي علاقه بودن نسبت به روابط شخصي صميمانه

انتخاب فعاليت هاي انفرادي

بي علاقگي نسبت به رابطه جنسي

بي تفاوت بودن نسبت به تحسين هاي اطرافيان

گوشه گيري و انزوا

لذت نبردن از انجام فعاليت هاي هيجان انگيز

عدم وابستگي به ديگران و ابراز احساسات نكردن

تفاوت اختلال شخصيت اسكيزوئيد با بيماري هاي ديگر

با اينكه اختلال شخصيت اسكيزوئيد جزو اختلالات طيف اختلال اسكيزوفرني محسوب مي‌شود؛ اما ميان نشانه هاي اين دو بيماري، تفاوت هاي اساسي زيادي وجود دارد. بيماران مبتلا به اسكيزوفرني بعد از مدتي به طور كلي ارتباط خود را با دنياي اطراف از دست مي‌دهند. اما افراد مبتلا به شخصيت اسكيزوئيد، كاملا طبيعي رفتار كرده و مشكلي در برقراري ارتباط با دنياي بيرون ندارند.

نشانه هاي اين اختلال با ديگر بيماري هايي مثل افسردگي و يا شخصيت اجتنابي نيز شباهت هايي دارند كه احتمالا در تشخيص، افراد را دچار مشكلاتي خواهد كرد. براي مثال افرادي كه داراي شخصيت اجتنابي هستند؛ تمايل به برقراري ارتباط با ديگران دارند؛ اما ترس از طرد شدن به آنها اجازه اينكار را نمي‌دهد. اما افراد داراي شخصيت اسكيزوئيد، حتي مايل به برقراري ارتباط هم نيستند.

درمان اختلال شخصيت اسكيزوئيد

 

تمامي اختلالات شخصيت در يك ويژگي مشترك هستند و آن اين است كه آن‌ها خود را بسيار معمول دانسته و نسبت به رفتارهاي خارج از عرف خود آگاهي ندارند. به همين خاطر مبتلايان به اختلال شخصيت اسكيزوئيد غالباً براي درمان اين اختلال مراجعه نمي‌كنند و آنچه آن‌ها را به مراكز مشاوره مي‌رساند، مشكلات ثانويه‌اي مي‌باشد كه به دليل اين اختلال براي آن‌ها پيش آمده است (براي مثال مشكل در روابط زناشويي) و يا به درخواست اطرافيان براي درمان اقدام كرده باشند.

به ميزاني كه فرد با ميل خود و آگاهي نسبي راجع به شخصيت اسكيزوئيد براي درمان اقدام كرده باشد، مي‌توان به نتيجه بخشي درمان اميدوارتر بود. به‌هرحال ازجمله اقدامات درماني كه در صورت مواجهه با شخصيت اسكيزوئيد استفاده مي‌شوند، مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

📌روان‌درماني

برقراري ارتباط درماني و تلاش براي حل مشكلات عميق و ريشه‌اي بيماران مبتلا به اختلال شخصيت اسكيزوئيد موضوعي است كه حداقل در طي جلسات اوليه درمان غيرممكن خواهد بود. معمولاً پيشنهاد مي‌شود كه درمان از مسائل ساده و جانبي زندگي فرد شروع شده و در كنار بررسي افكار غيرمنطقي فرد در ارتباط با برقراري ارتباط با ديگران، تكاليف ساده‌اي نيز براي فعاليت‌هاي اجتماعي وي در نظر گرفته شود.

اين بيماران احتمالاً در مقابل انجام تكاليف اجتماعي مقاومت كرده و حتي ممكن است به جلسات درماني خود خاتمه دهند. به همين خاطر بسيار اهميت دارد كه درمان با تمركز بر روي مشكلي كه فرد را به مركز مشاوره كشانده شروع شود و سپس با جلب اعتماد وي، قدم‌هاي بعدي براي بررسي افكار غيرمنطقي و آموزش رفتارهاي اجتماعي به او صورت بگيرد.

به عبارتي مي‌توان گفت جلسات روان‌درماني براي افراد دچار اين اختلال بيش از هر چيز جنبه حمايتي داشته و صرفاً به فرد كمك مي‌كند تا شرايط را نسبت به آنچه كه هست مقداري بهبود ببخشد.

📌دارودرماني

هيچ داروي خاصي براي درمان اختلال شخصيت اسكيزوئيد وجود ندارد و از داروها صرفاً در شرايطي استفاده مي‌شود كه فرد به دليل پيامدهاي اختلال شخصيت اسكيزوئيد، دچار مشكلاتي همچون افسردگي يا اضطراب شده باشد.

📌خانواده‌درماني

همان‌طور كه گفته شد يكي از اصلي‌ترين اهداف در درمان بيماران مبتلا به اختلال شخصيت اسكيزوئيد كمك به سلامت روان اطرافيان اين افراد است كه باعث خواهد شد آن‌ها بتوانند با بيماري يكي از اعضاي خانواده كنار آمده و درعين‌حال نكاتي را براي برقراري ارتباط با وي در نظر بگيرند.

مشاورين در جلسات خانواده‌درماني به اعضاي خانواده كمك خواهند كرد تا پذيرش نسبت به خصوصيات اخلاقي شخصيت اسكيزوئيد را در خود ايجاد كنند و همچنين اصولي را براي نحوه برقراري ارتباط با وي آموزش ببينند كه باعث كاهش تنش ميان آن‌ها خواهد شد. علاوه بر اين، مشكلات روحي مانند افسردگي، نااميدي و اضطراب اعضاي خانواده كه به‌نوعي به دليل رفتار شخصيت اسكيزوئيد ايجاد مي‌شود نيز موردبررسي و درمان قرار خواهد گرفت.

سخن آخر

اگرچه درمان اختلال شخصيت اسكيزوئيد بدون ميل و همكاري خود فرد تقريباً ناممكن است و البته اختلالات شخصيت قابل‌درمان و بهبودي كامل نيز نيستند اما بااين‌حال كمك گرفتن از راهكارهاي روانشناسي باعث بهبود شرايط زندگي خواهد شد. درنتيجه اگر در اطراف شما فردي دچار نشانه‌هاي اين بيماري است، توصيه  مي‌شود كه براي حفظ سلامت روان خود و سايرين و همچنين آموختن راهكارهايي براي ارتباط با اين افراد از يك مشاور كمك بگيريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه شخصيت اسكيزوئيد مي‌توانيد در ساعت از روز براي مشاوره تلفني از طريق شماره 02191002360 و يا از طريق تلفن هاي ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي ذهن نو تماس حاصل نماييد.

 

سوالات متداول

شخصيت اسكيزوئيد يعني چه؟

اسكيزوئيد يكي از انواع اختلالات شخصيت است كه بيش از هر چيز با تمايل فرد به انزوا و دور بودن از جمع خود را نشان مي‌دهد. اين افراد معمولاً هيجانات چنداني از خود بروز نمي‌دهند و بيشتر به انجام فعاليت‌هاي انفرادي علاقه دارند.

آيا شخصيت اسكيزوئيد قابل‌درمان است؟

درمان براي اين بيماران بيشتر به‌صورت درمان‌هاي حمايتي و كمك به بهبود شرايط آن‌ها و ساير اعضاي خانواده صورت مي‌گيرد و احتمال بهبود كامل اين ويژگي‌هاي شخصيتي در آن‌ها بسيار ضعيف خواهد بود.

آيا شخصيت‌هاي اسكيزوئيد مي‌توانند ازدواج كنند؟

معمولاً تمايل اين افراد به برقراري روابط عاطفي نزديك با ديگران و حتي برقراري ارتباط جنسي بسيار ضعيف بوده و به همين خاطر احتمال ازدواج داوطلبانه در آن‌ها پايين است. بااين‌حال احتمال دارد كه برخي از اين افراد نيز بر اساس خواست و تصميم ديگران ازدواج كنند كه مي‌توان پيش‌بيني كرد زندگي مشترك موفقي نخواهند داشت.

چرا فرد دچار اختلال شخصيت اسكيزوئيد مي‌شود؟

نمي‌توان يك دليل مشخص براي ابتلا به اين اختلال در نظر گرفت. متخصصين معتقدند مجموعه‌اي از عوامل ژنتيكي-رواني-تربيتي در كنار هم باعث بروز اين اختلال خواهند شد.

منبع: شخصيت اسكيزوئيد

امتیاز:
بازدید:
برچسب: شخصيت اسكيزوئيد،
موضوع:
[ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ ] [ ۰۱:۱۶:۱۵ ] [ ذهن نو ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
  • مشاوره روانشناسی
  • مشاوره روانشناسی ذهن نو
  • ذهن نو
  • تست روانشناسی کیومایند
  • کلینیک تخصصی کودک
  • سن استعدادیابی کودک
  • استعدادیابی کودک دو ساله
  • استعدادیابی کودک سه ساله
  • استعدادیابی کودک چهار ساله
  • استعدادیابی کودک تهران
  • آموزش سکس
  • قرص تاخیری
  • علائم اعتیاد
  • مشاوره آنلاین روانشناسی
  • مشاوره تلفنی
  • مشاوره تلفنی خانواده
  • مشاوره تلفنی ازدواج
  • مشاوره تلفنی خیانت
  • مشاوره تلفنی کودک
  • مشاوره تلفنی جنسی
  • مشاوره تلفنی ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی تلفنی
  • مشاوره تلفنی تحصیلی
  • مشاوره خانواده
  • مشاوره ازدواج
  • مشاوره کودک
  • مشاوره جنسی
  • مشاوره ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی
  • مشاوره تحصیلی
  • ترک اعتیاد
  • ترک متادون
  • ترک ترامادول
  • ترک شیشه
  • ترک شیره
  • ترک حشیش
  • ترک هروئین
  • ترک تریاک
  • ترک ماریجوانا
  • درمان استرس
  • درمان اضطراب
  • علائم اعتیاد به متادون
  • علائم اعتیاد به ترامادول
  • علائم اعتیاد به تریاک
  • علائم اعتیاد به هروئین
  • علائم اعتیاد به شیشه
  • علائم اعتیاد به کوکائین
  • ماریجوانا
  • علائم اعتیاد به حشیش
  • علائم اعتیاد به شیره
  • علائم اعتیاد به کراک
  • قالب وبلاگ
    نظرسنجی
    لینک های تبادلی
    فاقد لینک
    تبادل لینک اتوماتیک
    لینک :
    خبرنامه
    عضویت لغو عضویت
    پيوندهای روزانه
    لينكي ثبت نشده است
    پنل کاربری
    نام کاربری :
    پسورد :
    عضویت
    نام کاربری :
    پسورد :
    تکرار پسورد:
    ایمیل :
    نام اصلی :
    آمار
    امروز : ---
    دیروز : ---
    افراد آنلاین : 1
    همه : ---
    چت باکس
    موضوعات وب
    موضوعي ثبت نشده است
    امکانات وب

    سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی