مشاوره روانشانسي ذهن نو
مركز مشاوره ذهن نو برترين مركز مشاوره روانشناسي در زمينه هاي مختلف روانشناسي از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، كودك، طلاق، خيانت، نوجوان، بلوغ، جنسي و سكس تراپي ، ترك اعتياد، اختلات رواني و شخصيت و ... مي باشد.

ترس از بچه دار شدن ممكن است هم در زنان و هم در مردان ايجاد شود. در برخي موارد زن و شوهر هر دو از داشتن بچه واهمه دارند. احتمالا زوج‌هايي را ديده‌ايد كه مي‌گويند قصد فرزندآوري ندارند و دليل اين تصميم‌شان را هم معمولا مسئوليت زياد بچه مي‌گويند! اما در اين دنيا هيچ كاري نيست كه مسئوليت نداشته باشد؛ البته كه فرزندپروري مسئوليتي هزاران برابر سخت‌تر و سنگين‌تر دارد.

از نگاهي ديگر برخي اوقات فقط يكي از طرفين تمايلي به بچه دار شدن ندارد و طرف ديگر برعكس اوست. در اين حالت يكي از زوجين مانع از تجربه شيرين پدر يا مادر بودن مي‌شود. تفاوتي ندارد ترس از بچه دار شدن در يكي يا هردوتان باشد. شناخت عميق‌تر اين موضوع و بررسي پيش زمينه‌ها و علت يابي آن مي‌تواند در رسيدن به آرامش و احساس شادي كمك كند.

منبع: ترس از بچه دار شدن

ترس از بچه دار شدن

 

ترس از بچه دار شدن در زوجين منجر به تصميم گيري هاي ترديدي مي‌شود. بچه دار شدن نيازمند سرمايه، وضعيت اقتصادي مناسب، زمان كافي و … است. اما امروزه با وجود اينكه زوجين هر دو شاغل هستند و در تلاش براي رفع مشكلات مالي، تمايلي به بچه دار شدن ندارند. حتي شبكه هاي اينترنتي به شدت اين ترس را به جان افراد انداخته است كه با زايمان خانم ها زيبايي خود را از دست مي‌دهند و مشكلات پس از بارداري را بزرگ مي‌كنند. اما به طور كل دلايل بسيار زيادي در ترس از بچه دار شدن دخيل است كه در اين مقاله به شيوه كلي شرح داده ايم.

ترس از بچه دار شدن و اختلافات زناشويي

تعدادي از زوج هايي كه به مراكز مشاوره مراجعه مي‌كنند بر سر موضوع بچه دار شدن اختلاف نظر دارند. خيلي اوقات مي‌بينيم ازدواج، ازدواج خوبي است و طرفين و به راحتي با هم كنار آمده‌اند اما فقط ترس از بچه دار شدن باعث اختلاف بين آن‌ها شده است.

فشار اطرافيان براي تسريع روند فرزندآوري به خصوص در جامعه ايراني ممكن است هر زوجي را دچار اضطراب و آشفتگي كند. در مواردي كه زوجين در مورد بچه دار شدن يا نشدن دچار اختلاف هستند، اوضاع بدتر است. چرا كه اين مساله بر روي ديگر بخش هاي رابطه شان هم تاثير منفي مي‌گذارد. بنابراين براي رسيدن به يك نقطه مشترك توصيه مي‌شود كه ابتدا علت ترس از بچه دار شدن را پيدا كنيد و سپس در مورد راه حل هاي پيش رو مباحثه نماييد.

علت هاي ترس از بچه دار شدن چيست؟

دلايل مختلفي براي ترس از بچه دار شدن وجود دارد كه برخي از آن ها منطقي و برخي غيرمنطقي هستند. دلايلي مانند كمال گرايي، نداشتن حامي و دلگرمي، تجربه سقط جنين و ديگر موارد كه در ادامه به آن‌ها اشاره مي‌كينم.

📌 نبود امنيت مالي و نگراني هاي اقتصادي

يكي از دلايل ترس از بچه دار شدن، نگراني اقتصادي و نبود امنيت مالي است. بر هيچ كس پوشيده نيست كه در دنياي امروز براي هرچيزي بايستي هزينه‌اي پرداخت كرد. كاملا طبيعي است كه افراد پيش از فرزند آوري آمادگي مالي خود را در نظر بگيرند.

متاسفانه شرايط اقتصادي جامعه به گونه‌اي شده كه اين ترس فراگيري پيدا كرده و موجب افزايش سطح اضطراب و استرس در زوج هاي جوان گشته است. به طوري كه خيلي از زوج‌ها به شدت خواهان بچه دار شدن هستند اما مسائل مالي سد بزرگي براي آن‌هاست و باعث مي‌شود نقش شيرين پدر و مادر بودن را تجربه نكنند.

📌 عدم اطمينان از درستي ازدواج

عدم اطمينان از درستي ازدواج، از ديگر علل ترس از بچه دار شدن است. هنگامي كه هنوز مطمئن نيستيد كه ازدواج‌تان تصميم صحيحي بوده يا نه؛ هرگونه اقدام به بچه دار شدن اشتباه است و فقط باعث پيچيده‌تر شدن و وخامت موضوع مي‌گردد. ممكن است با مشكلاتي در زندگي زناشويي خود روبرو باشيد و اين مسئله مانع تصميمات جدي‌تان شود.

بنابراين اگر منشا ترس‌تان اين مسئله است با حفظ آرامش و راهنمايي از متخصصين ابتدا مشكلات‌تان را با همسر خود حل كرده و سپس براي فرزندآوري اقدام فرماييد.

📌 نگراني از تغييرات مربوط به سبك زندگي

يكي از دلايل ترس از بچه دار شدن، نگراني از تغييرات مربوط به سبك زندگي است. قطعا با وارد شدن يك نوزاد در زندگي زن و مرد تغييرات زيادي در تمام بخش هاي زندگي آن‌ها رخ خواهد داد. زنان و مرداني كه وابستگي زيادي به سبك زندگي شان دارند، حتي براي چشيدن طعم پدر و مادري هم حاضر به عوض كردن آن نيستند. براي مثال اين تغييرات در زمينه هايي مثل ارتباط با دوستان، ساعت خواب، ساعت كار كردن و رسيدگي به امور منزل و خانواده، دخل و خرج خانه و خانواده و.. رخ خواهد داد.

📌 فقدان سلامت رواني يا جسمي

والدي كه سلامت ذهني و يا جسمي نداشته باشد، مسلما صلاحيت كافي براي بچه دار شدن ندارد. براي مثال مادري كه دچار بيماري مقاربتي باشد احتمال زياد نمي‌تواند فرزندي سالم به دنيا بياورد و يا پدري كه دچار پرخاشگري باشد نمي‌تواند تعاملي مثبت با فرزندش ايجاد كند. بنابراين اين دست افراد حتما قبل از بچه دار شدن بايد به دنبال درمان ويا حداقل راه هاي براي كنترل آن پيدا كنند. ترس از بچه دار شدن در اين خانواده قابل درك بوده اما با تلاش براي پيدا كردن راه حل مي‌توانيد اين مساله را حل كنيد.

📌 نبود حامي و پشتيبان

زنان و مرداني كه نه از كمك هاي پدر و مادرشان بهره مندند و نه خدمات اجتماعي مناسب براي بچه دار شدن به آن‌ها ارائه نمي‌شود، نسبت به بچه دار شدن و آينده او ترس دارند. اين زوج ها از اينكه در مواقع ضروري نتوانند از پس مشكلات بر بيايند واهمه دارند. حضور پدر بزرگ و مادر بزرگ كودكان در فرهنگ ايرانيان بسيار ياري رسان هست. زن و مردي كه اين نوع حمايت را ندارند، معمولا دچار ترس از بچه دار شدن مي‌شوند.

📌 ترس از بچه دار شدن در زنان

ترس از بچه دار شدن در زنان كه به آن توكوفوبيا هم مي‌گويند، ممكن است به صورت اوليه و ثانويه بروز يابد. در حالت اوليه خانم هيچ تجربه اي از بارداري ندارد ولي به دلايل مختلف (عمدتا تجربه هاي نامطلوب از رابطه جنسي) حس خوبي به باردار شدن ندارد. در توكوفوبياي ثانويه مادر سابقه بارداري دارد اما به دلايلي مثل سختي زايمان، سقط، بارداري سخت (ديابت يا فشار خون) و… از بارداري مجدد واهمه دارد. ساير عواملي كه باعث ترس زنان از بچه دار شدن مي‌شود عبارتند از؛

🔻 عدم اطمينان به سيستم بهداشت و درمان

🔻 ترس درد زايمان

🔻ترس از به هم خوردن شكل ظاهري بدن

🔻 آگاهي از عوارض بارداري و زايمان

🔻 احساس ناتواني در تربيت و بزرگ كردن فرزند

🔻ناتواني در حل مسائل شخصي

🔻 عدم اطمينان به حمايت عاطفي و مالي

🔻 ترس از ناتواني در ادامه شغل و يا تحصيلات

🔻اضطراب و افسردگي

🔻 ترس از اختلالات مادرزادي

🔻 پافشاري براي سزارين

🔻ترس از مرگ خود و جنين

ترس از بچه دار شدن در مردان

ترس از بچه دار شدن در مردان نيز وجود دارد. كه به دلايل مختلفي مردان به اين ترس دچار مي‌شوند. در اين بخش مقاله راجع به دلايل ترس از بچه دار شدن در مردان توضيح داده ايم.

🔻 در گذشته رابطه سردي با پدران خود داشته اند.

🔻 از دست دادن منابع مالي و آزادي

🔻مشاهده دوستان كه از بچه داري تجربه بدي داشتند.

🔻 ترس از دنياي بيروني

چرا به زوج ها بچه دار شدن توصيه مي شود؟

ترس از بچه دار شدن دلايل بسيار زيادي را دارد. اما چرا به زوجين توصيه نمي‌‎‌شود؟ رابطه تولد نوزاد و معنا بخشي به كانون خانواده؛ در پژوهشي كه سال‌ها پيش انجام شده به سه فاكتور منحصر به فرد براي شادي مداوم افراد اشاره مي‌شود كه يكي از آن‌ها احساس تعلق است. داشتن بچه به پدر و مادر حس تعلق، ارزشمندي و مفيد بودن مي‌دهد.

هر فرد مي‌تواند از راه‌هاي گوناگون در زندگيش به هدفمندي برسد. اما شايد هدفمندي زندگي زناشويي تنها در گرو تولد فرزند باشد. به علاوه مطالعات نشان مي‌دهند ورود كودك به زندگي مشترك‌تان شما را اجتماعي‌تر كرده و باعث مي‌شود توانايي‌هاي بالقوه خود را شكوفا كنيد. بسياري از روانشناسان بر اين باورند كه سازمان رواني انسان با پذيرفتن نقش پدر و مادري به كمال خود مي‌رسد. اما ترس از بچه دار شدن از اين راه و روش جلوگيري مي‌كند.

الزاما پدري مثل پدرتان يا مادري مثل مادرتان نخواهيد شد!

اگر به اعماق اين موضوع با دقت بنگريم متوجه مي‌شويم در برخي موارد ترس از بچه دار شدن، ترس از والد شدن نيست، بلكه ترس از شبيه بودن به پدر و مادر خود است. در واقع تصوير بدي كه از گذشته داريد ممكن است مانع از اقدام شما شود. كمتر انساني وجود دارد كه كاملا سالم تربيت شده باشد.

تقريبا همه پر از آسيب‌هايي هستند كه پدر و مادرشان با برخورد و تربيت نادرست به آن‌ها زده‌اند. احساسات منفي ايجاد شده در ما از دوران كودكي و نوجواني تاكنون نه تنها از بين نرفته‌اند بلكه در ناخوآگاه ما ساكن هستند. انتقاد شدن، ديده نشدن، حمايت نشدن و كنترل شدن در دوران رشد تجاربي مشترك بين افراد است. اكنون كه مي‌خواهيد فرزند خود را داشته باشيد انبوهي از خاطرات بد به سطح هشيار مي‌آيند و باعث نااميدي شما مي‌شوند. اما بايد براي رفع ترس از بچه دار شدن تلاش كرد.

قدم اول براي ترس از بچه دار شدن، روبرو شدن و پذيرفتن اين مشكلات و كنار آمدن با آن‌ها به كمك درمانگر است. مهم‌ترين چيز در وهله بعدي رسيدن به اين باور و آگاهي است كه شما فرد مستقلي هستيد و قرار نيست شبيه پدر و مادر خود عمل كنيد و اشتباهات آن‌ها را تكرار نماييد. بعلاوه مي‌توانيد از اين تجارب در جهت مثبت استفاده بكنيد. به اين صورت كه مراقب تمامي رفتار و گفتارتان در برخورد با فرزند خود بوده و احتياط به خرج دهيد.

جهت غلبه بر ترس از بچه دار شدن چه بايد كرد؟

ترس از بچه دار شدن احتمال زيادي زندگي زوجين را به مشكل روبرو مي‌كند؛ مخصوصا اگر اين ترس فقط از سمت يكي از زوجين باشد. به همين دليل بايد راه هاي غلبه بر ترس از بچه دار شدن را آموزش ببينيد.

🔹 اطلاعات كافي در زمينه بچه دار شدن كسب كنيد.

🔹 قبل از تصميم گيري براي بارداري و فرزند آوري حتما در جلسات آموزشي مادر و كودك شركت كنيد.

🔹مهارت هاي بنيادين ارتباطي و فرزند پروري را فرا بگيريد. به گونه اي كه حضور فرزند را مانعي بر سر راه اهداف زوجي خود ندانيد.

🔹 انتظارات و توقعات خود را به صورت واقع بينانه تنظيم كنيد.

🔹حتما با يك مشاوره كودك و مشاوره خانواده صحبت كنيد.

🔹 نگرش مثبت نسبت به بارداري و بچه دار شدن را با مطالعه و همفكري با ساير مادران پرورش دهيد.

كلام آخر

امروزه ترس از بچه دار شدن يكي از فوبياهاي زوجين است. كه با وضعيت اقتصادي و ترس هاي مختلف دليل بر اين ترس دارند. براي رفع اين ترس ها حتما از روانشناس و مشاورين راهنمايي بگيريد. مركز مشاوره ذهن نو به صورت تلفني و حضوري به شما مراجعين گرامي خدمات ارائه مي‌دهد. جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره زير تماس حاصل فرماييد.

براي دريافت مشاوره در زمينه ترس از بچه دار شدن مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 و يا از طريق تلفن هاي ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ذهن نو تماس حاصل نماييد.

منبع: ترس از بچه دار شدن

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ترس از بچه دار شدن،
موضوع:
[ ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ ] [ ۰۶:۴۹:۰۵ ] [ ذهن نو ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
  • مشاوره روانشناسی
  • مشاوره روانشناسی ذهن نو
  • ذهن نو
  • تست روانشناسی کیومایند
  • کلینیک تخصصی کودک
  • سن استعدادیابی کودک
  • استعدادیابی کودک دو ساله
  • استعدادیابی کودک سه ساله
  • استعدادیابی کودک چهار ساله
  • استعدادیابی کودک تهران
  • آموزش سکس
  • قرص تاخیری
  • علائم اعتیاد
  • مشاوره آنلاین روانشناسی
  • مشاوره تلفنی
  • مشاوره تلفنی خانواده
  • مشاوره تلفنی ازدواج
  • مشاوره تلفنی خیانت
  • مشاوره تلفنی کودک
  • مشاوره تلفنی جنسی
  • مشاوره تلفنی ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی تلفنی
  • مشاوره تلفنی تحصیلی
  • مشاوره خانواده
  • مشاوره ازدواج
  • مشاوره کودک
  • مشاوره جنسی
  • مشاوره ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی
  • مشاوره تحصیلی
  • ترک اعتیاد
  • ترک متادون
  • ترک ترامادول
  • ترک شیشه
  • ترک شیره
  • ترک حشیش
  • ترک هروئین
  • ترک تریاک
  • ترک ماریجوانا
  • درمان استرس
  • درمان اضطراب
  • علائم اعتیاد به متادون
  • علائم اعتیاد به ترامادول
  • علائم اعتیاد به تریاک
  • علائم اعتیاد به هروئین
  • علائم اعتیاد به شیشه
  • علائم اعتیاد به کوکائین
  • ماریجوانا
  • علائم اعتیاد به حشیش
  • علائم اعتیاد به شیره
  • علائم اعتیاد به کراک
  • قالب وبلاگ
    نظرسنجی
    لینک های تبادلی
    فاقد لینک
    تبادل لینک اتوماتیک
    لینک :
    خبرنامه
    عضویت لغو عضویت
    پيوندهای روزانه
    لينكي ثبت نشده است
    پنل کاربری
    نام کاربری :
    پسورد :
    عضویت
    نام کاربری :
    پسورد :
    تکرار پسورد:
    ایمیل :
    نام اصلی :
    آمار
    امروز : ---
    دیروز : ---
    افراد آنلاین : 4
    همه : ---
    چت باکس
    موضوعات وب
    موضوعي ثبت نشده است
    امکانات وب

    سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی