مشاوره روانشانسي ذهن نو
مركز مشاوره ذهن نو برترين مركز مشاوره روانشناسي در زمينه هاي مختلف روانشناسي از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، كودك، طلاق، خيانت، نوجوان، بلوغ، جنسي و سكس تراپي ، ترك اعتياد، اختلات رواني و شخصيت و ... مي باشد.

انتخاب رشته كنكور 1402 براي دسته‌اي از متقاضيان كه در كنكور سراسري شركت كرده‌اند و مطابق كارنامه اوليه خود مجاز به انتخاب رشته هستند، حائز اهميت مي‌باشد. داوطلبان كنكور سراسري و مجاز به انتخاب رشته مي‌توانند در تاريخ‌هاي اعلام شده از سوي سايت سازمان سنجش آموزش كشور، در يكي از دوره‌هاي روزانه، نوبت دوم و يا شبانه، پرديس خودگردان، پيام نور، غيرانتفاعي و همينطور دانشگاه آزاد انتخاب رشته نمايند.

شركت كنندگان در كنكور سراسري مي‌توانند براي كسب اطلاعات بيشتر پيرامون انتخاب رشته كنكور، دفترچه راهنماي انتخاب رشته كنكور سراسري را دريافت و مطالعه كنند. با توجه به اهميت موضوع انتخاب رشته در ادامه اطلاعات كاملي از آن ارائه كرده‌ايم. 

منبع: انتخاب رشته كنكور

انتخاب رشته كنكور ۱۴۰۲

از مهم‌ترين و سرنوشت سازترين مراحل كنكور سراسري، انتخاب رشته كنكور است. چنانچه داوطلبي كه در كنكور سراسري شركت كرده، در اين مرحله به درستي عمل كند، مي‌تواند متناسب با رتبه‌اي كه كسب كرده، در كد رشته محل دلخواه خود پذيرفته شود. 

قدم گذاشتن در مسير انتخاب رشته نيازمند تحليل و بررسي دقيق مندرجات كارنامه اوليه منتشر شده از سوي سايت سازمان سنجش آموزش كشور مي‌باشد. از ديگر ابزارهاي انتخاب رشته، دفترچه راهنماي انتخاب رشته كنكور سراسري است كه شركت كنندگان در زيرگروه‌هاي مختلف كنكور سراسري مي‌توانند به كمك آن، بهترين الويت‌ها را در فرم تقاضانامه اينترنتي انتخاب رشته درج كنند.

انتخاب رشته كنكور سراسري در دانشگاه‌هاي سراسري (دانشگاه‌هاي دولتي و غيردولتي) از طريق سايت سازمان سنجش انجام مي‌شود. داوطلبان در هر كدام از پنج زيرگروه آزمايشي رياضي، تجربي، انساني، هنر و زبان مجاز به انتخاب مجموعا 150 كد رشته محل از ميان كد رشته محل‌هاي ارائه شده در دفترچه راهنماي انتخاب رشته مي‌باشند.

لازم به ذكر است مهم‌ترين قسمت انتخاب رشته كنكور سراسري، چينش 150 الويت است و داوطلب بايد به گونه‌اي الويت‌ها در انتخاب اول تا انتخاب 150ام قرار دهد كه هر انتخاب نسبت به انتخاب بعدي داراي الويت بالاتري باشد. از فاكتورهاي مهم در انتخاب رشته كنكور سراسري مي‌توان به موارد زير اشاره كرد :

  • آگاهي از نحوه انتخاب رشته با كمك دفترچه راهنماي انتخاب رشته كنكور سراسري
  • چينش و نحوه اولويت بندي انتخاب‌ها
  • تحليل صحيح كارنامه اوليه كنكور سراسري
  • و …

زمان انتخاب رشته كنكور 1402

تقريبا دو روز بعد از اعلام رتبه ها دفترچه انتخاب رشته كنكور در سايت سازمان سنجش قرار گرفته و داوطلبين مي‌توانند تا يك هفته الي ده روز بعد براي انتخاب رشته اقدام نمايند. انتخاب رشته برحسب رتبه افراد و همچنين علاقه آنان صورت مي‌گيرد. آنان بايد در اين زمينه بسيار حساسيت به خرج داده و عوامل مختلفي را در نظر بگيرند. زمان انتخاب رشته مجدد از 15 شهريور ماه آغاز شده و تا دو روز بعد ادامه خواهد داشت.

دوره هاي مختلف در انتخاب رشته كنكور1402

متقاضياني كه در كنكور سراسري شركت مي‌كنند و مطابق كارنامه اوليه خود مجاز به انتخاب رشته هستند، مي‌توانند از ميان كد رشته محل‌هاي ارائه شده در دوره‌هاي مختلف روزانه، نوبت دوم و يا شبانه، پرديس خودگردان، غيرانتفاعي و پيام نور الويت‌هاي خود انتخاب نمايند. در ادامه توضيحات بيشتري پيرامون اين دوره‌ها ارائه كرده‌ايم :

دوره روزانه | تحصيل رايگان

دوره روزانه با عنوان تحصيل رايگان شناخته مي‌شود كه داراي تعهد است. به اين صورت كه دانشجويان دوره روزانه متعهد مي‌شوند كه به اندازه تحصيل، در كشور مشغول به كار شوند. بنابراين دريافت دانشنامه اين دسته از داوطلبان يا با انجام تعهد و يا پرداخت هزينه تحصيلي امكان پذير است. از ديگر ويژگي‌هاي دوره روزانه مي‌توان به موارد زير اشاره كرد :

  • دانشجويان دوره روزانه از امكانات رفاهي مناسب شامل خوابگاه‌‌هاي تحت نظر دانشگاه، وام دانشجويي، كار دانشجويي و … برخوردار هستند.
  • پذيرفته شدگان دوره روزانه ملزم به ثبت نام در دانشگاه محل قبولي مي‌باشند، در غير اين صورت در كنكور سال بعد از انتخاب رشته دوره روزانه محروم مي‌شوند. ضروري است كه افراد اين نكته را در انتخاب رشته كنكور در نظر بگيرند.

دوره شبانه يا نوبت دوم

  • دوره شبانه مشابه دوره روزانه است كه دانشجويان اين دوره از امكانات تحصيلي مشابه دانشجويان دوره روزانه بهره مند مي‌شوند، اما دانشجويان ملزم به پرداخت شهريه مصوب دانشگاه هستند.
  • تحصيل اين دسته از دانشجويان رايگان نيست، بنابراين همچون دوره روزانه تعهد ندارند.
  • ظرفيت دوره شبانه 25 درصد از ظرفيت دوره روزانه است.
  • به دانشجويان دوره شبانه امكانات رفاهي شامل خوابگاه و وام دانشجويي تعلق نمي‌گيرد.

پرديس خودگردان | انتخاب رشته كنكور

  • دوره پرديس خودگردان داراي مدرك تحصيلي مشابه با دوره روزانه است.
  • داراي بيشترين ميزان شهريه در ميان دوره‌هاي شهريه پرداز مي‌باشد.
  • دوره پرديس خودگردان، شعبه‌هايي از دانشگاه‌هاي دولتي است كه پذيرش دانشجو آن از طريق كنكور سراسري مي‌باشد. در صورت تمايل، در انتخاب رشته كنكور بايد اين دانشگاه را نيز در الويت هاي دفترچه سراسري قرار دهيد.

غيرانتفاعي

اگر در انتخاب رشته كنكور دانشگاه هاي غيرانتفاعي را انتخاب كرده ايد؛ بايد به موارد زير را در نظر داشته باشيد.

  • دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي غيرانتفاعي به صورت شهريه پرداز اداره مي‌شوند.
  • پذيرش در دانشگاه‌هاي غير انتفاعي هم از طريق كنكور سراسري و هم به صورت بدون كنكور و صرفا بر اساس سوابق تحصيلي انجام مي‌شود.

پيام نور

براي انتخاب رشته كنكور در دانشگاه هاي پيام نور بايد به نكان زير دقت فرماييد.

  • دانشگاه‌هاي پيام نور نيز به صورت شهريه پرداز اداره مي‌شوند.
  • اين دانشگاه‌ها از طريق كنكور و بدون كنكور دانشجو مي‌پذيرند.
  • تحصيل در دانشگاه پيام نور به صورت نيمه حضوري است و دانشجويان مي‌توانند بدون شركت در كلاس‌ها، فقط در امتحانات پايان ترم حضور داشته باشند.

دوره مجازي | انتخاب رشته كنكور

  • پذيرش در دوره مجازي دانشگاه‌هاي سراسري نيز از طريق كنكور سراسري انجام مي‌شود.
  • كلاس‌هاي دوره مجازي، به صورت كاملا مجازي برگزار مي‌گردد و مناسب كساني است كه وقت كافي براي شركت در كلاس ‌هاي حضوري ندارند.

در انتخاب دوره به نكات زير توجه داشته باشيد

  1. لازم است قبل از انتخاب‌دوره‌هاي شهريه پرداز، از ميزان شهريه مطلع گرديد تا بعدا دچار مشكلات مالي نشويد.
  2. سعي كنيد در انتخاب‌رشته، ابتدا دوره‌هاي روزانه و نوبت دوم را در اولويت قرار دهيد و سپس سراغ دوره‌هاي تحصيلي ديگر برويد.
  3. علاوه بر دوره تحصيلي، لازم است در انتخاب رشته به سطح كيفي آموزش دانشگاه انتخابي نيز توجه داشته باشيد.
  4. بهتر است در انتخاب دانشگاه و دوره تحصيلي، به مسير رفت و آمد دانشگاه تا محل زندگي‌تان نيز توجه كنيد.
  5. اگر در زمان ثبت نام كارت اعتباري مربوط به انتخاب رشته كنكور سراسري در دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي و پيام نور را خريداري نكرده‌ايد، مي‌توانيد در زمان انتخاب رشته نسبت به خريد آن كارت اقدام نماييد.
  6. داوطلباني كه در كارنامه اوليه خود داراي كد دسترسي به انتخاب رشته دانشگاه آزاد هستند، مي‌توانند با مراجعه به سايت سازمان سنجش، پذيرش و امور فارغ التحصيلي دانشگاه آزاد نسبت به انتخاب كد رشته محل‌هاي ارائه شده در اين دانشگاه اقدام نمايند.
  7. انتخاب رشته‌هاي پزشكي، دندانپزشكي، داروسازي و دامپزشكي دانشگاه آزاد با انتخاب رشته كنكور سراسري ادغام گرديده است و انتخاب اين رشته‌ها به صورت يكپارچه با انتخاب رشته دانشگاه‌هاي سراسري از طريق سايت سازمان سنجش انجام مي‌شود.

تحليل كارنامه اوليه كنكور

اشاره كوتاهي كرديم كه يكي از ابزارهايي كه متقاضيان بايد در جهت انتخاب رشته كنكور سراسري از آن استفاده كنند، كارنامه اوليه كنكور مي‌باشد.

كارنامه اوليه كنكور سراسري پس از گذشت يك بازه زماني يك ماهه از برگزاري آزمون منتشر مي‌گردد و شامل اطلاعات مهمي شامل رتبه و تراز علمي، وضعيت مجاز بودن براي انتخاب رشته و … براي انجام انتخاب‌رشته كنكور سراسري است.

بنابراين تحليل درست اين كارنامه مي‌تواند مسير درست انتخاب‌رشته كنكور را براي داوطلبان كنكور سراسري روشن كند.  قسمت اول كارنامه اوليه كنكور سراسري شامل موارد زير است:

  • مشخصات ثبت نامي شركت كننده
  • اطلاعات مربوط به گروه آزمايشي امتحاني
  • وضعيت مجاز به انتخاب رشته در دوره‌هاي روزانه و غيرروزانه
  • رتبه در هر زيرگروه در سهميه و كشوري
  • نمره علمي (تراز)
  • كد دسترسي به انتخاب رشته دانشگاه آزاد

داوطلبان بهتر است در كارنامه اوليه خود به مواردي كه در ادامه به آن‌ها اشاره مي كنيم، توجه داشته باشند :

  • استان بومي، قطب بومي داوطلب : 80 درصد از ظرفيت رشته‌هاي كم طرفدار به داوطلبان بومي و 20 درصد به داوطلبان غيربومي اختصاص دارد. بنابراين بهتر است داوطلبان كد رشته محل‌هايي را كه در محل خودشان قرار دارد را انتخاب كنند. اين ميزان در رشته‌هاي پرطرفدار به ترتيب 60 به 40 مي‌باشد.
  • در انتخاب رشته كنكور سراسري، سهميه‌هاي مختلفي شامل سهميه مناطق، سهميه 5 و 25 درصد ايثارگران، رزمندگان، خانواده شهدا و … موثر است. بنابراين بهتر است فرد در زمان انتخاب رشته به سهميه‌اي كه در كارنامه اوليه او درج شده است نيز توجه داشته باشد.
  • آنچه كه لازم است در انتخاب رشته دانشگاه‌هاي سراسري به آن توجه شود، رتبه در سهميه در زير گروه مختلف و همچنين تراز زير گروه اكتسابي است.

📌نحوه انتخاب رشته كنكور سراسري

انتخاب رشته كنكور در دانشگاه هاي سراسري (دانشگاه هاي دولتي و غير دولتي) از طريق سايت سازمان سنجش انجام مي شود كه در ادامه به صورت مختصر به مراحل آن اشاره كرده ايم :

  1. مراجعه به سايت سازمان سنجش آموزش كشور به نشاني اينترنتي sanjesh.org
  2. دريافت دفترچه انتخاب رشته كنكور سراسري در زيرگروه مربوطه و مطالعه كامل مندرجات آن
  3. استخراج كد رشته محل‌هاي مورد نظر از ميان كد رشته محل‌هاي ارائه شده
  4. اولويت بندي كد رشته محل‌هاي استخراج شده بر اساس فاكتورهاي علاقه، كيفيت دانشگاه، مسير، هزينه و …
  5. تكميل فرم انتخاب رشته كنكور سراسري از طريق سايت سنجش
  6. دريافت كد رهگيري انتخاب رشته

مشاوره انتخاب رشته كنكور سراسري

 

انتخاب‌رشته كنكور سراسري داراي نقش تعيين كننده در آينده تحصيلي و شغلي شركت كنندگان است. هر داوطلب مجاز به انتخاب مجموعا 150 كد رشته محل براي تمامي دوره‌ها از دفترچه راهنماي انتخاب رشته مي‌باشد.

داوطلبان بايد انتخاب‌هاي خود را به گونه‌اي در فرم انتخاب رشته درج كنند كه هر انتخاب نسبت به اولويت بعدي ارجح‌تر باشد. چرا كه الويت‌هاي داوطلب توسط نرم افزارهاي سازمان سنجش از بالا به پايين بررسي مي‌شود و در اولين انتخابي كه داوطلب شانس قبولي داشته باشد، نتايج منتشر مي‌گردد. به همين دليل لازم است كه هر داوطلب انتخاب‌هاي خود را در سه دسته تقسيم كرده و به ترتيب در فرم انتخاب رشته درج نمايد.

  • خوش بينانه : انتخاب‌هاي خوش بينانه شامل انتخاب‌هاي ايده آل با شانس قبولي كم و شامل 20 درصد از انتخاب‌ها
  • نرمال : انتخاب‌هاي نرمال شامل انتخاب‌هايي با شانس قبولي متوسط و شامل 50 درصد از انتخاب‌ها
  • بدبينانه : انتخاب‌هاي بدبينانه شامل انتخاب‌هايي با شانس قبولي بالا و شامل 30 درصد از انتخاب‌ها

لازم است در نظر داشته باشيد كه اگر در يك زيرگروه آزمايشي اصلي از ميان رشته‌هاي رياضي، تجربي و انساني و در يك زيرگروه شناور شامل هنر و زبان در كنكور سراسري شركت كرده‌ايد، بايد انتخاب دو رشته را به صورت تركيبي و مجموعا در 150 انتخاب در فرم انتخاب رشته وارد كنيد. برا اطلاع از انواع مشاغل پردرآمد كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه انتخاب رشته كنكور 1402 مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره شغلي از طريق شماره 02191002360  و يا از طريق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي ذهن نو تماس حاصل نماييد.

 

 

سوالات متداول

زمان انتخاب رشته‌كنكور سراسري چه تاريخي است؟

بعد از اعلام نتايج اوليه كنكور سراسري و انتشار دفترچه راهنماي ثبت نام كنكور سراسري، معمولا لينك انتخاب رشته در مرداد ماه در سايت سازمان سنجش فعال مي‌گردد.

داوطلبان كنكور سراسري كه مجاز به انتخاب‌رشته در دوره‌هاي مختلف دانشگاه سراسري شده‌اند، از چه طريقي مي‌توانند متوجه شوند در كدام كد رشته محل‌ها شانس قبولي دارند؟

متقاضيان كنكور سراسري، مي‌توانند براي تخمين شانس قبولي خود از آخرين قبولي‌هاي سال گذشته استفاده كنند.

منبع: انتخاب رشته كنكور

امتیاز:
بازدید:
برچسب: انتخاب رشته كنكور ۱۴۰۲،
موضوع:
[ ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ ] [ ۰۹:۱۰:۳۷ ] [ ذهن نو ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
  • مشاوره روانشناسی
  • مشاوره روانشناسی ذهن نو
  • ذهن نو
  • تست روانشناسی کیومایند
  • کلینیک تخصصی کودک
  • سن استعدادیابی کودک
  • استعدادیابی کودک دو ساله
  • استعدادیابی کودک سه ساله
  • استعدادیابی کودک چهار ساله
  • استعدادیابی کودک تهران
  • آموزش سکس
  • قرص تاخیری
  • علائم اعتیاد
  • مشاوره آنلاین روانشناسی
  • مشاوره تلفنی
  • مشاوره تلفنی خانواده
  • مشاوره تلفنی ازدواج
  • مشاوره تلفنی خیانت
  • مشاوره تلفنی کودک
  • مشاوره تلفنی جنسی
  • مشاوره تلفنی ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی تلفنی
  • مشاوره تلفنی تحصیلی
  • مشاوره خانواده
  • مشاوره ازدواج
  • مشاوره کودک
  • مشاوره جنسی
  • مشاوره ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی
  • مشاوره تحصیلی
  • ترک اعتیاد
  • ترک متادون
  • ترک ترامادول
  • ترک شیشه
  • ترک شیره
  • ترک حشیش
  • ترک هروئین
  • ترک تریاک
  • ترک ماریجوانا
  • درمان استرس
  • درمان اضطراب
  • علائم اعتیاد به متادون
  • علائم اعتیاد به ترامادول
  • علائم اعتیاد به تریاک
  • علائم اعتیاد به هروئین
  • علائم اعتیاد به شیشه
  • علائم اعتیاد به کوکائین
  • ماریجوانا
  • علائم اعتیاد به حشیش
  • علائم اعتیاد به شیره
  • علائم اعتیاد به کراک
  • قالب وبلاگ
    نظرسنجی
    لینک های تبادلی
    فاقد لینک
    تبادل لینک اتوماتیک
    لینک :
    خبرنامه
    عضویت لغو عضویت
    پيوندهای روزانه
    لينكي ثبت نشده است
    پنل کاربری
    نام کاربری :
    پسورد :
    عضویت
    نام کاربری :
    پسورد :
    تکرار پسورد:
    ایمیل :
    نام اصلی :
    آمار
    امروز : ---
    دیروز : ---
    افراد آنلاین : 2
    همه : ---
    چت باکس
    موضوعات وب
    موضوعي ثبت نشده است
    امکانات وب

    سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی