مشاوره روانشانسي ذهن نو
مركز مشاوره ذهن نو برترين مركز مشاوره روانشناسي در زمينه هاي مختلف روانشناسي از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، كودك، طلاق، خيانت، نوجوان، بلوغ، جنسي و سكس تراپي ، ترك اعتياد، اختلات رواني و شخصيت و ... مي باشد.

مشكلات مرتبط با تكاليف مدرسه مثل انجام ندادن تكاليف مدرسه يكي از دغدغه‌هاي اساسي والدين است. دوست نداشتن درس و مدرسه، بازيگوشي و يا ترس از ارزيابي شدن از جمله دلايلي هستند كه باعث مي‌شود شما و فرزندتان بر سر انجام تكاليف مدرسه با يكديگر درگير شويد. در اين شرايط بسياري از والدين با اجبار يا دعوا فرزندشان را به انجام‌دادن تكاليفش مجبور كنند.

استفاده از اجبار بسياري از مواقع باعث مي‌شود كودكان از درس و تكاليف زده بشوند و آينده تحصيلي آن‌ها دچار آسيب شود. پس بايد به دنبال راهكاري مناسب بود. به همين خاطر در اين مطلب سعي مي‌كنيم تا راهكارهايي براي حل مشكلات مرتبط با تكاليف مدرسه را با يكديگر بررسي كنيم.

منبع: علت انجام ندادن تكاليف مدرسه

علت انجام ندادن تكاليف مدرسه

پيدا كردن دليل هر مشكل كمك بزرگي به برطرف‌كردن آن مي‌كند. وقتي مي‌دانيد چرا يك مشكل ايجاد شده پس مي‌توانيد با برطرف‌كردن علت، شرايط را به حالت عادي برگردانيد. در مورد انجام ندادن تكاليف مدرسه دلايل بسياري وجود دارد. اين دلايل مي‌تواند باتوجه‌به شرايط زندگي هر كودك متفاوت باشد. بااين‌حال بعضي از مهم‌ترين دلايلي كه باعث اين مشكل مي‌شوند به شرح زير است.

🔍 اضطراب و نگراني از علل اصلي انجام ندادن تكاليف

اضطراب مشكل بسياري از كودكان در سنين دبستان است. ترس از ارزيابي شدن توسط معلم، بلد نبودن درس‌ها و يا مقايسه شدن با هم‌كلاسي‌ها از جمله موضوعاتي هستند كه مي‌تواند فرزند شما را درگير كند. اين شرايط باعث مي‌شود كودك احساس منفي نسبت به درس و مدرسه داشته باشد. به همين خاطر به‌سختي به سراغ انجام تكاليفش مي‌رود.

🔍 انجام ندادن تكاليف بدليل ناتواني در مديريت زمان

يكي از رايج‌ترين مشكلاتي كه باعث مي‌شود فرزند شما به‌موقع تكاليفش را انجام ندهد ناتواني، در مديريت زمان است. بسياري از كودكان پس از برگشتن از مدرسه آن‌قدر درگير فعاليت‌هاي مختلف مي‌شوند كه به‌كلي انجام تكاليف‌شان را فراموش مي‌كنند. اين موضوع بيشتر مواقع به اين خاطر است كه كودك نمي‌توانند برنامه‌ريزي صحيحي براي انجام فعاليت‌هاي مختلف داشته باشد

🔍 فرزند شما متوجه دستورالعمل‌ها نمي‌شود

بسياري از كودكان متوجه اينكه بايد چه كاري براي تكاليفشان انجام بدهند نيستند. بي‌توجهي به صحبت‌هاي معلم يا واضح نبودن دستورالعمل‌ها در بسياري از مواقع باعث مي‌شود آنها برخلاف اينكه مي‌خواهند تكاليفشان را انجام بدهند ندانند كه دقيقاً بايد چه كاري انجام بدهند.

🔍 انجام ندادن تكاليف بدليل اهميت ندادن و بي‌علاقگي به مدرسه

اين تجربه براي همه ما پيش مي‌آيد كه وقتي كاري را دوست نداريم از انجام‌دادن آن فرار مي‌كنيم. حالا تصور كنيد فرزندتان مجبور است هر روز زماني را به انجام كارهايي كه دوست ندارد اختصاص بدهد. طبيعتاً اين موضوع تأثير منفي بر انجام تكاليف كودك خواهد داشت. يكي ديگر از دلايل دشواري در نوشتن تكاليف اين است كه كودك متوجه دليل كاري كه انجام مي‌دهد نيست. وقتي ما دليل و هدف از انجام كاري را بدانيم طبيعتاً توجه بيشتري به انجام آن خواهيم داشت.

🔍 بي‌توجهي به فعاليت كودك

اگر شما احساس كنيد ديگران براي كاري كه انجام مي‌دهيد اهميتي قائل نيستند تا چه مدت كارتان را ادامه خواهيد داد؟ همه ما ديريازود از انجام رفتاري كه هيچ بازخوردي براي آن نمي‌گيريم خسته مي‌شويم. بسياري از مواقع بي‌توجهي والدين يا معلمان به انجام تكاليف باعث مي‌شود كودك احساس كند انجام‌دادن يا ندادن فعاليت‌ها تفاوتي با هم نمي‌كند و اين موضوع فرزند شما را براي ادامه نوشتن تكاليف دلسرد خواهد كرد.

🔍 انجام ندادن تكاليف بدليل نداشتن مكان يا ابزارهاي لازم

قبل از اينكه به دنبال دلايل جدي براي ننوشتن تكاليف فرزندتان باشيد مطمئن شويد كه شرايط براي انجام اين كار فراهم است. بسياري از اوقات نداشتن يك محيط آرام، درگيري با فعاليت‌هاي فوق‌برنامه يا مشكلاتي مثل نداشتن ابزارهاي لازم براي انجام تكاليف باعث مي‌شود فرزند شما حتي برخلاف ميل خودش تلاشي براي انجام تكاليفش نداشته باشد.

🔍 بيماري‌هاي جسمي يا رواني

مشكلات جسمي و روحي مي‌تواند تأثير بسياري در انجام فعاليت‌هاي مدرسه داشته باشد. مشكلات مربوط به بينايي، شنوايي يا اختلالاتي مثل بيش‌فعالي و ناتواني‌هاي يادگيري از جمله مشكلاتي هستند كه درگيري‌هاي جدي بر سر نوشتن تكاليف ايجاد مي‌كنند. علاوه بر اين‌ها اضطراب و افسردگي در كودكان نيز مي‌تواند روي فعاليت درسي آن‌ها تأثير بگذارد. به همين خاطر پيش از هر چيز بهتر است با كمك‌گرفتن از يك مشاور كودك از سلامت روحي و جسمي فرزندتان مطمئن شويد.

راهكارهايي براي حل مشكل انجام ندادن تكاليف

✅زمان مشخصي براي اين كار در نظر بگيريد

همان‌طور كه گفتيم يكي از دلايل اصلي مشكلات مربوط به انجام تكاليف ناتواني در مديريت زمان است. به همين خاطر اولين راهكاري كه مي‌توانيد از آن استفاده كنيد اين است كه با كمك فرزندتان يك برنامه منظم براي انجام تكاليف تهيه كنيد. يكي از مهم‌ترين نكاتي كه در اين برنامه‌ريزي بايد در نظر داشته باشيد اين است كه برنامه شما نظم مشخصي داشته باشد. وقتي كودك بداند هر روز بايد زمان مشخصي را براي تكاليفش اختصاص بدهد راحت‌تر با اين شرايط كنار مي‌آيد تا وقتي كه هر روز زمان متغيري براي اين كار در نظر گرفته باشيد. پس در اولين قدم سعي كنيد يك برنامه مشخص و منظم براي هر روز در نظر بگيريد.

✅هنگام انجام ندادن تكاليف مدرسه قاطعانه برخورد كنيد

اجرا كردن برنامه‌اي كه تهيه كرده‌ايد بسيار مهم‌تر از نوشتن آن است. مهم‌ترين چيزي كه مي‌تواند فرزند شما را به انجام‌دادن تكاليفش متعهد كند اين است كه ببيند شما يا معلم نسبت به اين موضوع حساس هستيد. به همين خاطر سعي كنيد نسبت به اجراي برنامه‌اي كه تهيه كرده‌ايد جدي باشيد. بسياري از والدين با دلايل مختلف مثل درگيري‌هاي روزانه به فرزندشان اجازه مي‌دهند كه مشق‌هايش را ديرتر از برنامه روزانه انجام بدهد. اما به خاطر داشته باشيد اين كار شما باعث مي‌شود كودك احساس كند انجام‌دادن برنامه اهميت زيادي ندارد. به همين خاطر سعي كنيد تا جاي ممكن به برنامه متعهد باشيد.

✅ تقسيم‌بندي تكاليف به دسته‌هاي كوچك‌تر

يكي از موضوعاتي كه انجام تكاليف را براي فرزند شما سخت‌تر مي‌كند خستگي از انجام آن‌هاست. به همين خاطر بهتر است براي جلوگيري از خستگي انجام تكاليف را به دسته‌هاي كوچك‌تر تقسيم كنيد و در بين آن‌ها زمان‌هايي را براي استراحت در نظر بگيريد.

براي مثال اگر قرار است انجام تمامي تكاليف چهار ساعت زمان ببرد به‌جاي اينكه يك بازه چهارساعته در نظر بگيريد آن را به دو بازه دو ساعتي تقسيم كنيد. در بين اين برنامه به فرزندتان اجازه بدهيد حداقل يك ساعت زماني را براي تفريح و استراحت داشته باشد. اين كار علاوه بر اينكه مانع خستگي و يكنواخت شدن تكاليف مي‌شود آمادگي ذهني كودك را هم بالاتر مي‌برد.

✅ براي مقابله با از رفتارهاي مثبت را تشويق كنيد

همان‌طور كه گفتيم يكي از مشكلات كودكان اين است كه كسي به فعاليت‌هاي صحيح آن‌ها واكنش نشان نمي‌دهد. اين موضوع به‌تدريج باعث مي‌شود آن‌ها احساس كنند دليلي براي خوب و به‌موقع انجام دادن تكاليف شان وجود ندارد.

به همين خاطر مشاورين توصيه مي‌كنند به تمامي پيشرفت‌هاي كودك توجه داشته باشيد. هر بار كه او رفتار مثبتي نشان مي‌دهد يا در انجام تكاليفش يك‌قدم پيشرفت مي‌كند مي‌بايست اين رفتار كودك را تقويت كنيد. اين كار باعث مي‌شود فرزندتان احساس كند با انجام به‌موقع تكاليفش مي‌تواند توجه و حمايت شما را داشته باشد. به همين خاطر بيشتر از گذشته به اين موضوع توجه خواهد كرد.

✅داشتن دفترچه يادداشت

بسياري از كودكان فراموش مي‌كنند كه چه كارهايي را مي‌بايست در خانه انجام دهند. به همين خاطر بهتر است با كمك كودك يك دفترچه تهيه كنيد. از فرزندتان بخواهيد هر روز و بلافاصله بعد از زماني كه معلم تكاليف را اعلام مي‌كند آن‌ها را در دفترش يادداشت كند. حتي مي‌توانيد در روزهاي اول براي اين كار از معلم فرزندتان نيز كمك بگيريد. سپس وقتي فرزندتان به خانه مي‌رسد و زمان انجام تكاليف است اين دفتر را با هم بررسي كنيد و براي انجام فعاليت‌هاي مختلف برنامه‌ريزي كنيد.

✅كمال‌گرا نباشيد

بسياري از مواقع مشكلاتي كه در ارتباط با تكاليف مدرسه كودك پيش مي‌آيد به دليل رفتار اشتباه والدين است. بعضي از پدر و مادرها با كمال‌گرايي بيش از حد دلشان مي‌خواهد فرزندشان بهترين باشد. آن‌ها قوانين سختي را براي انجام تكاليف كودك در نظر مي‌گيرند يا شايد حجم زيادي از فعاليت‌هاي فوق‌برنامه را براي او در نظر بگيرند.

اين كارها معمولاً باعث ايجاد اضطراب در كودك مي‌شود. پس قبل از اينكه فرزندتان را براي انجام ندادن تكاليف مقصر بدانيد كمي هم به رفتار خودتان دقت داشته باشيد. اين نكته را به‌خاطر داشته باشيد كه اشتباه كردن در حين انجام تكاليف يا تميز و بي‌نقص نبودن فعاليت‌هاي فرزندتان موضوع بسيار مهمي نيست؛ بهتر است توانايي‌هاي كودكتان را بپذيريد و براي بهترشدن آنها به او كمك كنيد.

اهميت مشاوره به علت انجام ندادن تكاليف مدرسه

اگر احساس مي‌كنيد نمي‌توانيد با فرزندتان بر سر انجام تكاليف مدرسه به توافق برسيد شايد بهتر باشد از يك مشاور كمك بگيريد. همان‌طور كه گفتيم بعضي مواقع بيماري‌هايي مثل بيش‌فعالي و نقص توجه و يا اختلالات يادگيري مي‌توانند در انجام ندادن تكاليف تأثير داشته باشند. به همين خاطر در اولين قدم مي‌بايست از سلامت فرزند خودتان مطمئن شويد. اما به غير از اين موضوع مشكلات ديگري مثل افسردگي، اضطراب يا مشكلاتي كه در محيط مدرسه و خانه وجود دارند نيز مي‌تواند دليلي براي بي‌توجهي فرزندتان به نوشتن تكاليفش باشد.

با توجه‌به اينكه بي‌توجهي به تكاليف و نداشتن رابطه خوب با درس و مدرسه مي‌تواند تأثير منفي بسياري در زندگي فرزند شما داشته باشد بهتر است هرچه سريع‌تر براي برطرف‌كردن اين مشكلات اقدام كنيد. مشاورين با بررسي شرايط روحي كودك احتمال وجود مشكلات مختلف را بررسي مي‌كنند. اگر فرزند شما مشكل روحي خاصي نداشته باشد با استفاده از برخي تمرين‌ها مثل آموزش مديريت زمان به شما كمك مي‌كنند تا مشكلات مرتبط با تكاليف مدرسه را برطرف كنيد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه علت انجام ندادن تكاليف مدرسه مي‌توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره تلفني با برترين متخصصان در كلينيك تخصصي كودك ذهن نو از طريق شماره 02191002360 تماس بگيريد.

سؤالات متداول

دليل لجبازي و علت انجام ندادن تكاليف مدرسه فرزندم چيست؟

اين موضوع مي‌تواند دلايل مختلفي داشته باشد. ممكن است فرزندتان تلاش كند تا توجه شما را به سمت خودش جلب كند. يا شايد موضوعي در رابطه با تكاليف او را نگران مي‌كند. بهتر است با كودك صحبت كنيد و با كمك هم يك برنامه‌ريزي مشخص براي انجام تكاليف تهيه كنيد.

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ ] [ ۱۱:۱۵:۲۸ ] [ ذهن نو ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
  • مشاوره روانشناسی
  • مشاوره روانشناسی ذهن نو
  • ذهن نو
  • تست روانشناسی کیومایند
  • کلینیک تخصصی کودک
  • سن استعدادیابی کودک
  • استعدادیابی کودک دو ساله
  • استعدادیابی کودک سه ساله
  • استعدادیابی کودک چهار ساله
  • استعدادیابی کودک تهران
  • آموزش سکس
  • قرص تاخیری
  • علائم اعتیاد
  • مشاوره آنلاین روانشناسی
  • مشاوره تلفنی
  • مشاوره تلفنی خانواده
  • مشاوره تلفنی ازدواج
  • مشاوره تلفنی خیانت
  • مشاوره تلفنی کودک
  • مشاوره تلفنی جنسی
  • مشاوره تلفنی ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی تلفنی
  • مشاوره تلفنی تحصیلی
  • مشاوره خانواده
  • مشاوره ازدواج
  • مشاوره کودک
  • مشاوره جنسی
  • مشاوره ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی
  • مشاوره تحصیلی
  • ترک اعتیاد
  • ترک متادون
  • ترک ترامادول
  • ترک شیشه
  • ترک شیره
  • ترک حشیش
  • ترک هروئین
  • ترک تریاک
  • ترک ماریجوانا
  • درمان استرس
  • درمان اضطراب
  • علائم اعتیاد به متادون
  • علائم اعتیاد به ترامادول
  • علائم اعتیاد به تریاک
  • علائم اعتیاد به هروئین
  • علائم اعتیاد به شیشه
  • علائم اعتیاد به کوکائین
  • ماریجوانا
  • علائم اعتیاد به حشیش
  • علائم اعتیاد به شیره
  • علائم اعتیاد به کراک
  • قالب وبلاگ
    نظرسنجی
    لینک های تبادلی
    فاقد لینک
    تبادل لینک اتوماتیک
    لینک :
    خبرنامه
    عضویت لغو عضویت
    پيوندهای روزانه
    لينكي ثبت نشده است
    پنل کاربری
    نام کاربری :
    پسورد :
    عضویت
    نام کاربری :
    پسورد :
    تکرار پسورد:
    ایمیل :
    نام اصلی :
    آمار
    امروز : ---
    دیروز : ---
    افراد آنلاین : 6
    همه : ---
    چت باکس
    موضوعات وب
    موضوعي ثبت نشده است
    امکانات وب

    سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی