مشاوره روانشانسي ذهن نو
مركز مشاوره ذهن نو برترين مركز مشاوره روانشناسي در زمينه هاي مختلف روانشناسي از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، كودك، طلاق، خيانت، نوجوان، بلوغ، جنسي و سكس تراپي ، ترك اعتياد، اختلات رواني و شخصيت و ... مي باشد.

تغيير باورها و فكر از آن دسته اتفاقات چالش برانگيزي است كه همه ما كم يا زياد در زندگي با آن روبه‌رو مي‌شويم. باورهاي ما همان افكاري هستند كه از سال‌هاي اول زندگي در ذهنمان شكل گرفته است. به همين خاطر شايد بتوانيم آن‌ها را از قوي‌ترين و پايدارترين مسائل در زندگي‌مان بدانيم. اما گاهي لازم است براي خروج از يك بن‌بست يا بهتر كردن زندگي افكارمان را تغيير بدهيم.

باتوجه‌به اينكه شما براي سال‌ها باورهايتان را در ذهن خود نگه داشته‌ايد، تغيير آنها كار راحتي نخواهد بود. اما اين به معني غيرممكن‌بودن اين كار هم نيست. شما با استفاده از راهكارهايي مثل نوشتن افكار يا قراردادن خودتان در معرض تجربيات جديد مي‌توانيد به اين هدف برسيد. ما در اين مطلب كمي بيشتر راجع به تغيير باورها و روش‌هاي اين موضوع صحبت خواهيم كرد. اگر شما هم به دنبال تغييري در باورهايتان هستيد در ادامه همراه ما باشيد

منبع: تغيير باورها و فكر | تمرينات سريغ تغيير باورها

اهميت تغيير باورها و فكر

قبل از هر چيز بايد از اين صحبت كنيم كه اصلاً تغيير باورها و فكر چه اهميتي دارد؟ در جواب اين سؤال بايد گفت افكار شما مديريت زندگي‌تان را برعهده دارند. در حقيقت اين فكرهاي ما هستند كه مشخص مي‌كنند در زندگي به چه چيزهايي و چقدر اهميت بدهيم. باورها مثل عينكي هستند كه جلوي چشم‌هايمان گذاشته‌ايم. قطعاً از پشت آن، دنيا را به همان شكلي مي‌بينيم كه عينك نشانمان مي‌دهد.

در زندگي هم درست همين اتفاق مي‌افتد. وقتي يك مسئله پيش مي‌آيد ما بر اساس باورهايي كه داريم راجع به آن قضاوت مي‌كنيم. به همين خاطر است كه افراد راجع به يك اتفاق برداشت‌هاي مختلفي دارند. مثلاً ممكن است شما از اينكه رئيستان سرتان داد زده عصباني بشويد و او را فردي بي‌انصاف بدانيد؛ اما يك نفر ديگر در شرايط مشابه خودش را سرزنش مي‌كند؛ و باور مي‌كند كه رئيس حق داشته است.

تا اينجا گفتيم كه افكار ما در زندگي‌مان نقش مهمي دارند. اما نكته اينجاست كه ذهن ما كاري به درست يا غلط‌بودن اين فكرها ندارد. مي‌خواهيم بگوييم همه باورهايي كه در ذهن ما هستند درست نيستند؛ يا قرار نيست نتيجه خوبي داشته باشند. ذهن ما كاري به اين مسئله ندارد؛ و فقط بر اساس آنچه ثبت كرده رفتار خواهد كرد. به همين خاطر اگر افكار شما ناسالم باشند در زندگي با مشكلات بسياري مواجه خواهيد شد.

افكار ما گاهي ما را به سمت يك بن‌بست مي‌كشانند؛ يا شايد رنج و مشكلات بسياري را در زندگي برايتان ايجاد كنند. گاهي اوقات نيز اين باورها مناسب با شرايط دنياي بيرون نيستند. در همه اين موقعيت‌ها شما مي‌بايست افكارتان را تغيير بدهيد تا بتوانيد در رفاه و آرامش بيشتري زندگي كنيد.

براي آشنايي با باورهاي محدود كننده كليك كنيد.

راهكارهايي براي تغيير باورها و فكر

باورهاي ما از سال‌هاي كودكي در ذهنمان شكل مي‌گيرند. اين باورها گاهي به دليل تجربيات شخصي ما هستند؛ گاهي اوقات هم در اثر تربيت والدين ايجاد شده‌اند. هركدام از اين دو دليل كه باعث به‌وجودآمدن افكارتان شده باشد نتيجه اين است كه شما باورهايتان را قطعي و صددرصد مي‌دانيد.

زيرا در حالت اول خودتان آنها را تجربه كرده‌ايد؛ و در حالت دوم افراد بسياري هستند كه درستي آنها را تأييد مي‌كنند. به همين خاطر تغييردادن باورها كار راحتي نيست. اما اين به معناي غيرممكن‌بودن آن نيز نخواهد بود. شما با استفاده از چند راهكار مي‌توانيد به خودتان براي تغيير باورهاي تان كمك كنيد. براي آشنايي با روش هاي تغيير باورها و فكر با ما همراه باشيد.

✅صبور باشيد

قبل از آشناشدن با هر تكنيك و روشي براي تغيير باورها و فكر بايد صبركردن را ياد بگيريد. همان‌طور كه گفتيم افكار ما از سال‌هاي كودكي در ذهنمان شكل‌گرفته‌اند. پس قطعاً شما نمي‌توانيد در عرض يك يا چند روز اين باورها را تغيير بدهيد.

بسياري از مواقع ما مي‌دانيم كه يك فكر اشتباه است اما هنوز نمي‌توانيم آن را از ذهنمان خارج كنيم. يا شايد شما افكار جديدي را جايگزين كرده باشيد اما در لحظات خاص كه بايد تصميم‌گيري كنيد به سراغ الگوهاي قديمي برگرديد. بايد بدانيد كه همه اينها طبيعي است؛ و اين فقط شما نيستيد كه درگير اين مشكلات مي‌شويد. باورهاي ما براي تغييركردن نياز به زمان دارند؛ و همچنين در طول زمان بايد وقتي اين باورهاي جديد را در معرض آزمون قرار مي‌دهيد نتيجه درستي بگيريد.

✅ براي تغيير باورها افكارتان را يادداشت كنيد

بسياري از ما اين مشكل را داريم كه فكرهايمان را به‌درستي نمي‌شناسيم. در واقع فرد نمي‌داند دقيقاً چه اتفاقي در ذهنش مي‌افتد كه رفتار يا گفتار خاصي دارد. يا شايد فكرهايتان را بشناسيد اما از دنباله و ريشه آن بي‌اطلاع باشيد. در اين شرايط طبيعتاً شما نمي‌توانيد باورهايتان را تغيير بدهيد.

براي ازبين‌بردن اين مشكل بهتر است فكرهايتان را يادداشت كنيد. مي‌توانيد زماني را به اين كار اختصاص بدهيد و در يك شرايط مناسب به يك موضوع فكر كنيد. سپس هرچه را به ذهنتان مي‌آيد روي كاغذ بنويسيد. يا در يك روش ديگر مي‌توانيد هر لحظه كه فكري به ذهنتان مي‌رسد آن را روي كاغذ يادداشت كنيد. سپس هر چيز ديگري كه راجع به آن مسئله در ذهنتان شكل گرفته است را نيز يادداشت كنيد.

در قدم بعدي به دو سؤال جواب بدهيد. اول اينكه چه شد اين فكر در شما شكل گرفت؟ براي جواب‌دادن به اين سؤال سعي كنيد به‌دقت شرايطي كه باعث مي‌شود به سراغ اين فكر برويد را يادداشت كنيد. دوم و مهم‌تر اينكه از خودتان بپرسيد چرا اين فكر به ذهن شما آمد؟ در حقيقت بايد از خودتان بپرسيد چه چيزي باعث شده كه اين‌طور فكر كنيد. وقتي مرتب اين سؤال‌ها را از خودتان بپرسيد متوجه خواهيد شد كه افكار و باورهاي شما چيست و چرا در ذهنتان شكل گرفته است.

✅چرا مي‌خواهيد يك باور را تغيير بدهيد

اگر تصميم داريد يك باور را در ذهنتان عوض كنيد بايد دليل اين كارتان را بدانيد. پس حتماً با خودتان به اين سؤال جواب بدهيد كه چرا مي‌خواهيد تغيير كنيد؟ اين كار باعث مي‌شود شما انگيزه و هدف مشخصي براي كارتان پيدا كنيد. و در نتيجه شانس موفقيت شما براي تغيير بيشتر خواهد شد.

✅ براي تغيير باورها خودتان را در معرض تجربيات جديد قرار دهيد

ما هميشه به شكلي رفتار مي‌كنيم كه باورهايمان تأييد بشوند. براي مثال افرادي را در نظر بگيريد كه هميشه در رابطه‌هايشان شكست مي‌خورند. شايد در نگاه اول، شما آنها را افرادي بدشانس بدانيد. اما واقعيت اين است كه ضمير ناخودآگاه آنها هميشه به دنبال پيداكردن آدم‌هايي است كه ديريازود آنها را تنها مي‌گذارند.

اين افراد در ذهنشان باوري دارند راجع به اينكه ديگران طردكننده و ناايمن هستند. و به همين خاطر به‌صورت ناخودآگاه هميشه به دنبال آدم‌هايي مي‌گردند كه اين باور را تأييد كنند. اما گاهي اوقات ماجرا بسيار ساده‌تر از اين است. براي مثال شما معمولاً دوستان و تجربياتي را انتخاب مي‌كنيد كه همسو با باورهايتان باشند. و اين به معناي آن است كه باورهاي ما هيچ‌وقت به چالش كشيده نمي‌شوند.

به همين خاطر پيشنهاد مي‌كنيم اگر به دنبال راهي براي تغيير باورهايتان هستيد در اولين قدم خودتان را در معرض تجربيات جديد قرار بدهيد. اين تجربيات به شما كمك مي‌كند دنيا را از زاويه‌هاي ديگري هم ببينيد. و در نتيجه سبك‌هاي جديدي از تفكر را ياد خواهيد گرفت. براي رسيدن به اين هدف مي‌توانيد از سفركردن، ارتباط با آدم‌هاي جديد، خواندن كتاب‌هاي جديد و… استفاده كنيد.

✅برخلاف باورهايتان رفتار كنيد

رابطه بين فكر و رفتار ما به‌صورت يك چرخه است. يعني به همان اندازه كه شما بر اساس فكرهايتان رفتار مي‌كنيد، رفتارهاي ما نيز روي افكارمان تأثير مي‌گذارند. رفتار شما مي‌تواند يك باور را در ذهنتان پررنگ‌تر كند؛ يا به‌طوركلي آن را تغيير بدهد. به همين خاطر روان‌شناسان توصيه مي‌كنند كه يك راه مطمئن براي تغيير باورهايتان اين است كه از تغيير رفتارها شروع كنيد.

براي رسيدن به اين مهارت در نظر بگيريد كه مي‌خواهيد چه باورهايي را و به چه شكل در ذهنتان تغيير بدهيد. سپس بر اساس آن، رفتارهاي هدف تعيين كنيد. با انجام‌دادن اين رفتارها، به‌مرورزمان شما متوجه تغيير در افكارتان نيز خواهيد شد.

✅ براي تغيير باورها شواهد له و عليه هر باور را پيدا كنيد

يك تكنيك بسيار قوي براي تغيير باورها اين است كه شواهد له و عليه آن فكر را پيدا كنيد. براي اين كار فكري كه در ذهنتان داريد را روي كاغذ بنويسيد. براي مثال شايد فكر شما اين باشد كه براي دوست‌داشتني‌بودن بايد هميشه تابع ديگران باشيد. سپس صفحه كاغذ را به دو ستون تقسيم كنيد. در يك ستون شواهدي را بنويسيد كه فكر شما را تأييد مي‌كنند. اين شواهد در واقع تجربياتي هستند كه شما در زندگي‌تان داشته‌ايد.

در ستون ديگر شواهد عليه اين فكر را بنويسيد. چه مواقعي وجود داشته كه برخلاف فكرتان رفتار كرده‌ايد اما ديگران شما را دوست داشته‌اند؟ يا چه زمان‌هايي بوده كه شما بر اساس همين فكر رفتار كرده‌ايد اما ديگران برخورد خوبي با شما نداشته‌اند؟ وقتي اين كار را انجام بدهيد متوجه مي‌شويد افكارتان به‌اندازه‌اي كه فكر مي‌كنيد هم درست و قطعي نبوده‌اند.

مشاور چه كاري براي تغيير باورها و فكر شما انجام خواهد داد؟

شايد تغييردادن افكار در قدم اول به نظر شما مسئله ساده‌اي بيايد. خيلي وقت‌ها ما فكر مي‌كنيم كه از امروز به بعد زندگي‌مان مي‌توانيم فكرهاي جديدي را در ذهنمان شكل بدهيم. اما واقعيت اين‌طور نيست. تحقيقات روان‌شناسان نشان مي‌دهد كه باورهاي قبلي ما به اين سادگي تسليم نمي‌شوند.

بلكه اين باورها براي بقاي خودشان در ذهن شما تلاش مي‌كنند. و يكي از نتايج اين تلاش اين است كه شما هر وقت بخواهيد به شكل ديگري فكر يا رفتار كنيد دچار اضطراب مي‌شويد. اين اضطراب معمولاً به اين خاطر است كه ما به راه جديدي كه انتخاب كرده‌ايم باور نداريم. و دلمان مي‌خواهد به همان سمتي برگرديم كه از اول زندگي با آن آشنا بوده‌ايم.

به همين خاطر اگر به دنبال تغييردادن افكارتان هستيد بهترين راهكار اين است كه از يك مشاور كمك بگيريد. مشاورين باتوجه‌به تخصص و تجربه‌اي كه دارند به شما كمك مي‌كنند تا باورهاي اشتباه يا همان طرح‌واره‌هاي معيوبتان را شناسايي كرده و سپس قدم‌به‌قدم براي تغيير اين وضعيت به شما كمك مي‌كنند. اين مسئله يك برنامه علمي و مشخص است كه از تغييردادن افكار و رفتارها تا احساسات شما را در خود جاي داده است. پس اگر فكر مي‌كنيد زمان آن رسيده كه بعضي از باورهايتان را تغيير بدهيد بهتر است كمك‌گرفتن از يك مشاور متخصص را در اولويت برنامه‌هايتان قرار بدهيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه تغيير باورها و فكر مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني از طريق شماره 02191002360 و يا از طريق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترين متخصصان  كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

 

سؤالات متداول

چرا گاهي اوقات نمي‌توانيم بعضي از باورهايمان را دور بريزيم؟

باورهاي ما همان افكاري هستند كه بر اساس آنها اتفاقات اطرافمان را تفسير كرده و دست به رفتار مي‌زنيم. طبيعتاً وقتي شما اين باورها را كنار بگذاريد ابزاري براي بررسي محيط اطراف نخواهيد داشت. اين وضعيت باعث اضطراب در ذهن ناهشيار شما مي‌شود. و به همين خاطر است كه او همه تلاشش را براي بازگرداندن افكاري كه شما كنار گذاشته‌ايد خواهد كرد.

امتیاز:
بازدید:
[ ۲ خرداد ۱۴۰۲ ] [ ۱۱:۳۸:۰۳ ] [ ذهن نو ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
  • مشاوره روانشناسی
  • مشاوره روانشناسی ذهن نو
  • ذهن نو
  • تست روانشناسی کیومایند
  • کلینیک تخصصی کودک
  • سن استعدادیابی کودک
  • استعدادیابی کودک دو ساله
  • استعدادیابی کودک سه ساله
  • استعدادیابی کودک چهار ساله
  • استعدادیابی کودک تهران
  • آموزش سکس
  • قرص تاخیری
  • علائم اعتیاد
  • مشاوره آنلاین روانشناسی
  • مشاوره تلفنی
  • مشاوره تلفنی خانواده
  • مشاوره تلفنی ازدواج
  • مشاوره تلفنی خیانت
  • مشاوره تلفنی کودک
  • مشاوره تلفنی جنسی
  • مشاوره تلفنی ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی تلفنی
  • مشاوره تلفنی تحصیلی
  • مشاوره خانواده
  • مشاوره ازدواج
  • مشاوره کودک
  • مشاوره جنسی
  • مشاوره ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی
  • مشاوره تحصیلی
  • ترک اعتیاد
  • ترک متادون
  • ترک ترامادول
  • ترک شیشه
  • ترک شیره
  • ترک حشیش
  • ترک هروئین
  • ترک تریاک
  • ترک ماریجوانا
  • درمان استرس
  • درمان اضطراب
  • علائم اعتیاد به متادون
  • علائم اعتیاد به ترامادول
  • علائم اعتیاد به تریاک
  • علائم اعتیاد به هروئین
  • علائم اعتیاد به شیشه
  • علائم اعتیاد به کوکائین
  • ماریجوانا
  • علائم اعتیاد به حشیش
  • علائم اعتیاد به شیره
  • علائم اعتیاد به کراک
  • قالب وبلاگ
    نظرسنجی
    لینک های تبادلی
    فاقد لینک
    تبادل لینک اتوماتیک
    لینک :
    خبرنامه
    عضویت لغو عضویت
    پيوندهای روزانه
    لينكي ثبت نشده است
    پنل کاربری
    نام کاربری :
    پسورد :
    عضویت
    نام کاربری :
    پسورد :
    تکرار پسورد:
    ایمیل :
    نام اصلی :
    آمار
    امروز : ---
    دیروز : ---
    افراد آنلاین : 3
    همه : ---
    چت باکس
    موضوعات وب
    موضوعي ثبت نشده است
    امکانات وب

    سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی