مشاوره روانشانسي ذهن نو
مركز مشاوره ذهن نو برترين مركز مشاوره روانشناسي در زمينه هاي مختلف روانشناسي از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، كودك، طلاق، خيانت، نوجوان، بلوغ، جنسي و سكس تراپي ، ترك اعتياد، اختلات رواني و شخصيت و ... مي باشد.

عدم تمركز و پرش فكر موضوعي است كه مي‌تواند مشكلات بسياري را براي شما به همراه داشته باشد. وقتي ما نتوانيم روي مسائل و كارهايي كه داريم تمركز كنيم طبيعتاً آن‌ها را به‌خوبي انجام نخواهيم داد. اما شما علاوه بر اينكه كارهايتان را به‌درستي انجام نمي‌دهيد به‌تدريج اعتمادبه‌نفستان را هم از دست خواهيد داد. كساني كه درگير عدم تمركز و پرش فكر هستند كم‌كم در بين ديگران نيز با اين صفات شناخته مي‌شوند. همين موضوع مي‌تواند باور شما نسبت به خودتان را تغيير بدهد. به‌علاوه تمركز و توجه پايين باعث مي‌شود تا از زندگي‌تان هم لذتي كه بايد را نبريد. به همين خاطر بهتر است براي درمان اين شرايط يك تصميم جدي بگيريد. در ادامه اين مطلب همراه ما باشيد تا عدم تمركز را از جهات مختلف با هم بررسي كنيم.

منبع: عدم تمركز و پرش فكر

عدم تمركز و پرش فكر چيست و چه نشانه‌هايي دارد

از نظر متخصصان، تمركز به معناي اين است كه شما بتوانيد براي مدتي توجهتان را روي يك موضوع نگه داريد. طبيعتاً هرچقدر قدرت شما براي اين كار بيشتر باشد تمركز قوي‌تري هم داريد. اما خيلي‌ها هم هستند كه نمي‌توانند ذهنشان را روي يك موضوع متمركز نگه دارند. اين افراد خيلي سريع از اينكه به يك موضوع توجه داشته باشند خسته مي‌شوند. و به همين خاطر مرتب مي‌بينيم كه از كاري به سراغ كار ديگر مي‌روند؛ در صحبت‌كردن از اين شاخه به آن شاخه مي‌پرند؛ و يا هنگامي كه كاري انجام مي‌دهند بارها به خودشان مي‌آيند و مي‌بينند كه در افكارشان غرق شده‌اند.

همه اين مشكلات و نشانه‌هايي كه در ادامه راجع به آنها صحبت مي‌كنيم خبر از اين مي‌دهند كه شما تمركز ضعيفي داريد؛ و مي‌بايست براي بهتر كردن اين توانايي تلاش كنيد. خبر خوب اين است كه راه‌هاي بسياري براي تقويت تمركز وجود دارد. در ادامه همراه ما باشيد تا دلايل و راه‌هاي درمان اين مشكل را با يكديگر بررسي كنيم.

نشانه‌هاي عدم تمركز و پرش فكر | عدم تمركز و پرش فكر

  • از اين شاخه به آن شاخه پريدن در حرف‌زدن
  • دنبال‌كردن جريان و فهم صحبت‌هاي اين افراد سخت است
  • فراموش‌كردن مسائلي كه به‌تازگي اتفاق افتاده‌اند
  • صحبت‌هاي اطرافيان را كامل و درست متوجه نمي‌شوند
  • ناقص ماندن بعضي از كارها يا به‌طوركلي فراموش‌كردن آنها

پيامدهاي عدم تمركز و پرش فكر

يكي از سؤال‌هايي كه بايد به آن جواب بدهيم اين است كه اصلاً چرا بايد به فكر راه چاره‌اي براي حواس‌پرتي‌ها باشيم؟ افراد بسياري هستند كه با اين شرايط زندگي مي‌كنند. به‌علاوه اين موضوع خطر جدي براي زندگي ما ندارد. پس چرا بايد نگران آن باشيم؟

در جواب اين سؤال بايد گفت كه عدم تمركز و پرش فكر خالي از مشكل هم نيست. اولين و ساده‌ترين دليل براي درمان اين مشكل اين است كه شما بدون اين شرايط زندگي باكيفيت‌تري خواهيد داشت. در واقع بسياري از مواقع شما نمي‌توانيد به‌درستي از توانايي و استعدادهايتان استفاده كنيد، آن هم به اين خاطر كه تمركزي روي شرايط نداريد. و همين موضوع باعث مي‌شود كه زمان بيشتري را براي كارهايتان بگذاريد. براي مثال اگر قرار است خواندن يك صفحه از كتاب دو دقيقه طول بكشد شما مجبوريد پنج دقيقه براي آن وقت بگذاريد. اين درحاليست كه در اين زمان مي‌توانستيد حداقل يك صفحه بيشتر كتاب بخوانيد. يا شايد تجربه كرده باشيد كه نداشتن تمركز در محل كارتان باعث شده تا بعضي اوقات به مشكل بخوريد.

جداي از بحث مشكلاتي كه ناتواني در تمركز براي شما به وجود مي‌آورد اين موضوع توانايي شما براي لذت بردن از زندگي را نيز تحت‌تأثير قرار مي‌دهد. وقتي ذهن شما روي لحظه‌هاي زندگي‌تان متمركز نيست طبيعتاً از آنها لذت نمي‌بريد؛ و اين موضوع باعث خواهد شد تا بسياري از مواقع درگير خاطرات گذشته باشيد يا دلتان بخواهد به آنها برگرديد.

دلايل عدم تمركز و پرش فكر

محيط ناآرام | عدم تمركز و پرش فكر

اولين و ساده‌ترين دليل براي اينكه نمي‌توانيد روي موضوعي تمركز كنيد اين است كه محيط اطراف شما شلوغ است. طبيعتاً وقتي قرار باشد هركدام از ما در يك‌لحظه روي چندين موضوع تمركز داشته باشيم يا قرار باشد براي تمركز كردن روي يك موضوع با محرك‌هاي مزاحم بسياري بجنگيم، توانايي‌مان پايين خواهد آمد. پس قبل از اينكه خودتان را به نداشتن توجه و تمركز متهم كنيد از اين موضوع مطمئن شويد كه شرايط محيطي مناسب باشند. اگر فكر مي‌كنيد محيط شما بيش از اندازه شلوغ است، بهتر است محيط را تغيير داده يا نظمي در آن به وجود بياوريد.

فشار رواني

فشار رواني يا استرس از مهم‌ترين و شايع‌ترين دلايل براي كاهش تمركز است. به زبان ساده وقتي فكر شما درگير يك موضوع باشد ظرفيت رواني‌تان براي توجه به ساير مسائل كم خواهد شد. اين موضوع باعث مي‌شود تا نتوانيد به‌درستي روي مسائل مختلف تمركز كنيد. اما استرس و تأثير آن روي دقت و توجه كمي پيچيده‌تر از اين است. متخصصان معتقدند استرس در بلندمدت باعث ترشح هورموني به نام كورتيزول مي‌شود. يكي از عوارض زيادشدن كورتيزول در خون اين است كه اين هورمون بر منطقه جلوي مغز تأثير منفي گذاشته و توانايي شما براي تمركز را كاهش مي‌دهد.

ذهن شلوغ

آيا شما از آن دسته افرادي هستيد كه ذهنتان درگير چندين و چند كار است؟ پروژه‌هاي مختلفي داريد كه بايد به همه آنها رسيدگي كنيد؛ و يا مسئوليت‌هاي بسياري در زندگي به عهده داريد؟ همان‌طور كه خودتان هم مي‌دانيد اين موضوع يكي از دلايل كاهش تمركز است. در اين شرايط ذهن شما مجبور است توانايي خود را روي چند موضوع مختلف تقسيم كند. اين برنامه‌هاي مختلف يا كارهاي عقب‌افتاده در پس ذهن شما باقي مانده و انرژي رواني بسياري را از شما مي‌گيرند.

بيماري‌هاي روحي

از مشكلات ساده‌اي مثل افسردگي و اضطراب گرفته تا بيماري‌هاي جدي مثل اسكيزوفرني، مانيا و يا سوءمصرف مواد مخدر، همگي دلايلي هستند كه باعث مي‌شوند شما نتوانيد روي يك موضوع تمركز كنيد. اين بيماري‌ها از نظر جسمي تعادل مواد شيميايي در مغز را به هم مي‌ريزند؛ و از نظر احساسي نيز شما را درگير خود و حواس‌پرت مي‌كنند. پس اگر نشانه‌هاي بيماري روحي را در خود احساس مي‌كنيد بهترين كار اين است كه از يك مشاور متخصص كمك بگيريد.

خستگي و مشكلات مربوط به خواب | عدم تمركز و پرش فكر

نتايج تحقيقات نشان مي‌دهد كه خواب تأثير بسياري روي توانايي‌هاي مختلف مغز و به‌خصوص توجه و تمركز دارد. خواب كافي و مناسب باعث مي‌شود تا اطلاعات جديد در ذهن شما تثبيت شوند. و همين‌طور قدرت توجه شما بالاتر برود. به همين خاطر مي‌توان گفت خواب ناكافي و احساس خستگي يكي از مسائلي است كه قدرت تمركز شما را به هم مي‌ريزد.

عوارض جانبي داروها

بعضي از داروهاي شيميايي مانند آنچه براي كنترل اضطراب و افسردگي تجويز مي‌شود نيز مي‌توانند توانايي تمركز شما را تحت‌تأثير خودشان قرار بدهند. پس اگر اخيراً داروي جديدي را شروع كرده‌ايد و احساس مي‌كنيد قدرت تمركز شما كمتر از قبل شده راجع به اين موضوع با پزشك خود صحبت كنيد.

راهكارهايي براي مبارزه با عدم تمركز و پرش فكر

سبك زندگي‌تان را مديريت كنيد

متخصصان معتقدند سبك زندگي شما تأثير مستقيمي روي دقت و توجهتان دارد. پس اگر مي‌خواهيد مشكلاتي مثل عدم تمركز و پرش افكار را مديريت كنيد توجه به نكاتي مثل خواب كافي، ورزش‌كردن منظم و همين‌طور تغذيه سالم از اولين مسائلي هستند كه بايد رعايت كنيد.

برنامه‌ريزي داشته باشيد

يكي از دلايل پرش افكار اين است كه شما مشغله‌هاي ذهني مختلفي داريد. در اين شرايط ذهن ما دائماً درگير كارهاي عقب‌افتاده مي‌شود. به همين خاطر يك راه‌حل اين است كه براي كارهاي مختلفتان برنامه‌ريزي كنيد. با اين كار شما اين اطمينان را به خودتان مي‌دهيد كه براي رسيدگي به كارهاي مختلف برنامه مشخصي داريد. و اين موضوع ذهن شما را آرام خواهد كرد.

افكارتان را يادداشت كنيد | عدم تمركز و پرش فكر

استفاده از تكنيك نوشتن مي‌تواند بسيار كمك‌كننده باشد. براي اين كار هميشه يك كاغذ و خودكار كنار خودتان داشته باشيد. به‌محض اينكه فكرتان درگير موضوعي به‌غيراز كاري كه انجام مي‌دهيد شد، موضوع جديد را يادداشت كنيد؛ و براي توجه كردن به آن زمان خاصي را مشخص كنيد. سپس دوباره به سراغ كار قبلي برگرديد و آن را ادامه بدهيد. اين تكنيك باعث مي‌شود كه افكار مزاحم در ذهن شما كمتر بشوند.

بازي‌هايي كه به تمركز نياز دارند

يكي از بهترين راهكارها براي بالابردن تمركز بازي‌ها هستند. بازي‌هايي مثل جدول‌هاي سودوكو، پازل يا هر چيز ديگري كه فكر مي‌كنيد ذهنتان را درگير مي‌كند تهيه كنيد. ساعت‌هايي از روزتان را به تمركز كردن و انجام اين بازي‌ها اختصاص بدهيد.

تمرينات آرام‌سازي را جدي بگيريد

همان‌طور كه گفتيم استرس يكي از جدي‌ترين موانع توجه و تمركز است. درعين‌حال تمرينات آرام‌سازي مثل ريلكسيشن يا يوگا به‌خوبي مي‌توانند اضطراب را از شما دور كرده و همچنين توانايي زندگي‌كردن در لحظه و توجه به محيط اطراف را به شما آموزش بدهند. اگر فكر مي‌كنيد در اين زمينه‌ها ضعيف هستيد بهترين كار اين است كه چند دقيقه از وقت روزانه خود را به اين تمرين‌ها اختصاص بدهيد.

با خودتان صحبت كنيد | عدم تمركز و پرش فكر

يكي از بهترين روش‌ها براي اينكه تمركزتان را بالا ببريد اين است كه وقتي كاري انجام مي‌دهيد با خودتان صحبت كنيد. با استفاده از اين روش دو بخش مختلف ذهن شما، يعني بخش مربوط به صحبت‌كردن و همين‌طور بخش حركتي مغز هم‌زمان درگير مي‌شوند. و اين مسئله تمركز را افزايش مي‌دهد.

مشاور چه كاري براي شما انجام خواهد داد

گاهي اوقات مبارزه با تمركز پايين به اين سادگي كه از آن صحبت كرديم نيست. شرايطي پيش مي‌آيد كه سطح اضطراب يا ساير مشكلات روحي در فرد به‌قدري زياد مي‌شود كه او نمي‌تواند با استفاده از اين تمرين‌ها تمركز خود را افزايش دهد. پس اگر فكر مي‌كنيد كه اين تمرين‌ها براي شما كافي نيستند بهتر است از يك روان‌شناس كمك بگيريد. روان‌شناسان با استفاده از تخصص و تجربه‌اي كه دارند دلايل مشكل شما را پيدا كرده و براي حل كردن آن به شما كمك مي‌كنند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه مهارت و تقويت هوش مي‌توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره تلفني با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي ذهن نو از طريق شماره 02191002360 تماس بگيريد.

 

سؤالات متداول

چطور مي‌توانم از پرش افكارم جلوگيري كنم؟

وقتي در حين انجام يك كار افكار ديگري به سراغ شما مي‌آيند بهتر است سعي كنيد آنها را ناديده بگيريد؛ يا افكارتان را يادداشت كرده و براي رسيدگي به آنها زمان ديگري را تعيين كنيد.

براي عضويت در اينستاگرام (ذهن نو) كليك كنيد

آخرين تحقيقات علمي روانشناسي

 

ورود به صفحه

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

سراسر كشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري

شماره تماس با موبايل : 02191002360

منبع: عدم تمركز و پرش فكر

امتیاز:
بازدید:
برچسب: عدم تمركز و پرش فكر،
موضوع:
[ ۱۶ آبان ۱۴۰۱ ] [ ۱۱:۳۹:۳۷ ] [ ذهن نو ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
  • مشاوره روانشناسی
  • مشاوره روانشناسی ذهن نو
  • ذهن نو
  • تست روانشناسی کیومایند
  • کلینیک تخصصی کودک
  • سن استعدادیابی کودک
  • استعدادیابی کودک دو ساله
  • استعدادیابی کودک سه ساله
  • استعدادیابی کودک چهار ساله
  • استعدادیابی کودک تهران
  • آموزش سکس
  • قرص تاخیری
  • علائم اعتیاد
  • مشاوره آنلاین روانشناسی
  • مشاوره تلفنی
  • مشاوره تلفنی خانواده
  • مشاوره تلفنی ازدواج
  • مشاوره تلفنی خیانت
  • مشاوره تلفنی کودک
  • مشاوره تلفنی جنسی
  • مشاوره تلفنی ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی تلفنی
  • مشاوره تلفنی تحصیلی
  • مشاوره خانواده
  • مشاوره ازدواج
  • مشاوره کودک
  • مشاوره جنسی
  • مشاوره ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی
  • مشاوره تحصیلی
  • ترک اعتیاد
  • ترک متادون
  • ترک ترامادول
  • ترک شیشه
  • ترک شیره
  • ترک حشیش
  • ترک هروئین
  • ترک تریاک
  • ترک ماریجوانا
  • درمان استرس
  • درمان اضطراب
  • علائم اعتیاد به متادون
  • علائم اعتیاد به ترامادول
  • علائم اعتیاد به تریاک
  • علائم اعتیاد به هروئین
  • علائم اعتیاد به شیشه
  • علائم اعتیاد به کوکائین
  • ماریجوانا
  • علائم اعتیاد به حشیش
  • علائم اعتیاد به شیره
  • علائم اعتیاد به کراک
  • قالب وبلاگ
    نظرسنجی
    لینک های تبادلی
    فاقد لینک
    تبادل لینک اتوماتیک
    لینک :
    خبرنامه
    عضویت لغو عضویت
    پيوندهای روزانه
    لينكي ثبت نشده است
    پنل کاربری
    نام کاربری :
    پسورد :
    عضویت
    نام کاربری :
    پسورد :
    تکرار پسورد:
    ایمیل :
    نام اصلی :
    آمار
    امروز : ---
    دیروز : ---
    افراد آنلاین : 5
    همه : ---
    چت باکس
    موضوعات وب
    موضوعي ثبت نشده است
    امکانات وب

    سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی