مشاوره روانشانسي ذهن نو مركز مشاوره ذهن نو برترين مركز مشاوره روانشناسي در زمينه هاي مختلف روانشناسي از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، كودك، طلاق، خيانت، نوجوان، بلوغ، جنسي و سكس تراپي ، ترك اعتياد، اختلات رواني و شخصيت و ... مي باشد.
|
فرسودگي تحصيلي معمولاً باعث افت عملكرد دانشآموزان و دانشجويان ميگردد. اين موضوع اغلب زماني اهميت خود را نشان ميدهد كه افراد درست هنگام نزديك شدن امتحانات دچار نوعي فرسودگي رواني ميشوند. به همين دليل، ضرورت دارد تا با آگاهي از نشانههاي فرسودگي تحصيلي و فراگرفتن روشهايي براي مقابله با آن، از ميزان تأثيرات مخربش بكاهيم. غلبه بر اين نوع فرسودگي زمينه موفقيت دانشجو و دانش آموز را بالا ميبرد. بنابراين در ادامه با ما همراه باشيد تا بتوانيد با ساده ترين روش ها با اين مساله مقابله كنيد. براي دريافت خدمات مشاوره تحصيلي كليك كنيد. منبع: فرسودگي تحصيلي فرسودگي تحصيليميتوان انتظار داشت همه دانشآموزان يا دانشجويان در زمانهايي از تحصيل خود دچار احساس بيانگيزگي و خستگي نسبت به درس شده باشند. دليل آنهم در ميزان زياد فشار رواني است كه گاهي حجم بالاي تكاليف يا امتحانات به افراد وارد ميكند. بهعبارتديگر، اين افراد دچار فرسودگي تحصيلي هستند. بهطوركلي، منظور از فرسودگي تحصيلي به وجود آمدن بيعلاقگي به مطالب درسي و نبود حس مطالعه است. اين اتفاق معمولاً در زمان امتحانات يا هنگام اتمام مهلت تحويل تكاليف در دانشآموزان ديده ميشود. در اين شرايط، آنها اغلب احساس ميكنند كه باوجود تلاشهايشان، پيشرفتي در كار ندارند و يا با سرعت كمي در حال تحصيلاند. لذا آنها دچار اضطراب و نگراني ميشوند. اين حالات رواني منجر به افت وضعيت تحصيلي ميشود و باورهاي قبلي آنها را تأييد ميكند. درنتيجه، اين دانشآموزان گرفتار يك دور باطل از احساس بيكفايتي و عدم پيشرفت در كار ميگردند. بنابر آنچه بيان شد، درصورتيكه فرسودگي تحصيلي در افراد به حال خود رها شود و تحت درمان قرار نگيرد، ميتواند فرد را دچار اختلالات رواني همچون افسردگي يا بيمعنايي زندگي كند. نشانه هاي فرسودگي تحصيليمعمولاً برحسب ويژگيهاي شخصيتي افراد، علائم فرسودگي تحصيلي ميتواند كمي متفاوت باشد. بااينحال، اغلب ميتوان نشانههايي به شرح زير را در افراد مبتلابه اين مشكل مشاهده كرد:
علل رخ دادن فرسودگي تحصيلياصليترين دليل بروز فرسودگي درزمينهٔ تحصيلي در دانشآموزان و دانش جويان، اختصاص زمان بسيار طولاني در روز براي مطالعه و انجام كارهاي درسيشان است. آنها بدون آنكه زماني را براي استراحت و ساير امور زندگي خود قرار دهند، بيوقفه به تحصيل ميپردازند. اين كار بهمرور باعث ميشود شخص خود را همچون ابزاري در نظر بگيرد كه حق داشتن هيچ تفريح، نياز يا استراحتي را ندارد. درنتيجه، كمكم انگيزه افراد براي ادامه تحصيل كم ميشود و روحيه جنگندگي خود در برابر مشكلات پژوهشي يا علمي را از دست ميدهند. اين اتفاق در افراد مختلف، بنابر مشخصههاي شخصيتي، خلقوخو و ميزان مهارتهاي مقابلهايشان به شيوه و شدتهاي متفاوتي بروز ميكند. براي مثال كسي كه باانگيزه دروني موفقيت تحصيلي در حال تلاش است نسبت به فردي با مشوقهاي بيروني، ممكن است زمان بيشتري در برابر اين احساس فرسودگي مقاومت كند. روشهاي جلوگيري از ابتلا به فرسودگي تحصيليبراي آنكه از ابتلا به فرسودگي تحصيلي جلوگيري كرد يا از شدت و دوره آن كم نمود، ميتوان از يك سري اصول و روش بهره گرفت. در ادامه به ذكر تعدادي از آنها ميپردازيم. داشتن روش مطالعه اصولي و نظاممندعدهاي از افراد بر اين عقيدهاند كه در حين مطالعه براي امتحانات مهم مثل كنكور، بايد خود را از قيد مسائل بيهودهاي همچون تفريح يا داشتن سرگرمي رها كرد. درحاليكه به عقيده متخصصان سلامت روان، اين عقيدهاي بسيار غلط است. داشتن زماني براي تفريح و استراحت همواره براي حفظ سلامت روحي و جسمي افراد ضروري به شمار ميرود. اين موضوع را ميتوان به مسابقه دو ماراتن تشبيه كرد كه در آن، افراد بايد مدتزمان زيادي را براي رسيدن به هدف خود يا همان خط پايان طي كنند. به همين دليل، لازم است تا سرعت و عملكرد خود را در تمام طول مسير تنظيم كرده و در هر قسمت برحسب موقعيت موجود، عمل كنند. همين موضوع در مورد دانشآموزان و دانش جويان صادق است. بهعبارتديگر بايد به آنها خاطرنشان كرد كه دوره تحصيل خود را چيزي جدا از زندگي خود در نظر نگيرند. آنها بايد ياد بگيرند كه فرايند تحصيل و مطالعه خود را در زندگي خود جاي دهند. به اين صورت، فرد با جلو بردن روند تحصيل بهصورت اهداف كوچك و نظامدار، فشار رواني كمتري را بر خود وارد ميكنند. درنتيجه احتمال دچار شدن آنها به فرسودگي تحصيلي نيز كاهش مييابد. تقويت مهارت تمركزدر اين شيوه توصيه ميشود تا فرد، زمان خود را به دورههايي براي مطالعه و استراحت بهصورت متواتر تقسيم كند. در اين حالت، پس از هر دوره مطالعه، يكزمان استراحت قرار خواهد داشت. دانشآموز بايد اين تعهد را در خود ايجاد كند كه در طول زمان اختصاص دادهشده براي درس، تمام تمركز خود را براي مطالعه بگذارد. در اين حالت، اگر مسئلهاي بهصورت ناگهاني براي وي رخ داد، آن را به زمان استراحت خود محول كند. لازمه اين روش، صداقت شخص با خود و مسئوليتپذيري بالا است. كنترل عوامل حواسپرتيدر اين شيوه، شخص بايد به مديريت محيط مطالعه خود دست بزند. بهعبارتديگر، فرد بايد عواملي كه ميتواند منجر به اخلال در درس خواندن وي گردد را تا حد امكان محدود نمايد. ازجمله اقداماتي كه ميتوان در اين زمينه انجام داد عبارتاند از:
براي دريافت مشاوره در زمينه تحصيل و دانش آموزان مي توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره تحصيلي تلفني با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي ذهن نو از طريق شماره 02191002360 تماس بگيريد. براي عضويت در اينستاگرام (ذهن نو) كليك كنيد
سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل سراسر كشور :9099070354
جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري شماره تماس با موبايل : 02191002360 منبع: فرسودگي تحصيلي
امتیاز:
بازدید:
|
|
[قالب وبلاگ : سایت آریا] [Weblog Themes By : sitearia.ir] |