مشاوره روانشانسي ذهن نو مركز مشاوره ذهن نو برترين مركز مشاوره روانشناسي در زمينه هاي مختلف روانشناسي از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، كودك، طلاق، خيانت، نوجوان، بلوغ، جنسي و سكس تراپي ، ترك اعتياد، اختلات رواني و شخصيت و ... مي باشد.
|
آيا روش صحيح درس خواندن را ميدانيد؟ بسياري از دانشآموزان ادعا ميكنند باوجود زمان زيادي كه براي يادگيري دروسشان ميگذارند، اما نتيجه مناسبي از آن نميگيرند. اين موضوع به دليل بهكارگيري شيوههاي درس خواندن غيراصولي و نامناسب رخ ميدهد. به همين خاطر، لازم است با معرفي روشهاي صحيح براي يادگيري دروس، به دانشآموزان كمك كرد تا بتوانند از زمان خود بيشترين بهره را ببرند. در ادامه نكات و متدهايي براي اجراي روش هاي صحيح درس خواندن را شرح دادهايم. در صورتي كه در اين زمينه دچار مشكلي شدهايد، حتما براي دريافت خدمات مشاوره تحصيلي كليك كنيد. منبع: روش صحيح درس خواندن روش صحيح درس خواندناكثر افراد در دوره حاضر، موظف هستند كه تحصيلات خود را به مدت 12 سال ادامه دهند. درنتيجه، درس خواندن زمان زيادي را از كودكان و نوجوانان خواهد گرفت. اين در حالي است كه به پيشرفت جامعه منجر شده تا والدين فرزندان خود را از همان سنين كودكي براي يادگيري مهارتهاي اضافي تشويق كنند. ازجمله اين مهارتها ميتوان به آموزش زبان، ورزشهاي متنوع، فعاليتهاي هنري يا ادبي و غيره اشاره كرد. ازاينرو، دانشآموزان ديگر وقت زيادي براي تفريح و سرگرمي پيدا نميكنند. علاوه بر اين، انتظار بالاي والدين و نيز سختگيري دانشآموزان نسبت به خودشان براي آنكه بهترين عملكرد ممكن را به دست آورند، باعث ميشود تا لزوم برنامهريزي و نظاممندي براي رسيدگي به همه اين فعاليتها روشن شود. ازجمله مهمترين برنامهها، تنظيم شيوهاي براي فراگيري بيشترين مباحث درسي در كمترين زمان ممكن است. اين روش، مهارتي مهم براي دانشآموزان امروزي به شمار ميرود. تا جايي كه موفقيت تحصيلي آنها درگرو يادگيري اصول حاكم بر شيوههاي صحيح مطالعه است. به همين دليل بسياري از خانوادهها سعي ميكنند در سالهاي نزديك به كنكور، براي فرزندان خود از كمكهاي مشاورين تحصيلي و برنامهريزي درسي استفاده كنند. بااينحال، آنها توجه نميكنند كه تغيير ناگهاني سبك مطالعه، فشار رواني زيادي را بر دانشآموزان وارد ميآورد. بر اين اساس، توصيه ميشود تا اصول درس خواندن صحيح، از سالهاي اوليه تحصيلي بهتدريج در كودكان نهادينه شود تا بتوانند باهدف گذاري دقيقتر و سادهتري به موفقيت نائل شوند. مهارت هاي لازم براي اجراي روش صحيح درس خواندنبراي آنكه بتوان با بهترين كيفيت درس خواند، لازم است يك سري مهارتهاي پايه را در دانشآموزان تقويت كرد. ازجمله مهمترين اين تواناييها به شرح زير است. با دقت گوش دادنهمه ما صداهاي اطرافمان را ميشنويم؛ اما اين به معناي توجه به تكتك اين صداها نيست. هنگامي موضوع حرف شخصي را بهدرستي درك ميكنيم كه بهخوبي به سخنان او گوش دهيم. اين نكته شايد ساده به نظر بيايد، اما يكي از اصليترين علل مشكلات يادگيري در مدرسهها به شمار ميرود. ازاينرو بايد به كودكان آموزش داد تا بتوانند در يك موقعيت خاص، ساير محركها را ناديده بگيرند و به سخنان آموزگار توجه كنند. روش صحيح درس خواندن | يادداشتبرداريمعمولاً دانشآموزان مباحث درسي را در همان زمان آموزش فراميگيرند؛ اما به دليل ننوشتن نكات اصلي، مقدار زيادي از آن را به فراموشي ميسپارند. همين موضوع باعث ميشود تا نيازمند صرف زمان بيشتري براي مرور و يادآوري مطالب باشند. بر اين اساس، لازم است به دانشآموزان ياد داد كه چطور دست به يادداشت نويسي و جزوه برداري از صحبتهاي معلم بزنند. اين روش همچنين كمك ميكند تا دانشآموز به شيوهاي فعال در امر يادگيري خويش دست داشته باشد. خلاصهنويسي مطالبمنظور از خلاصهنويسي، نوشتن موضوع به سبك و سياق خود شخص است. اين فن كمك ميكند تا مغز سريعتر مطالب را براي خود يادآوري كند. لازم به ذكر است كه در خلاصه نويسي يك موضوع، هر جمله علاوه بر اينكه بايد شامل نكات كليدي مطلب باشد، لازم است با جملات ديگر نيز ارتباطي منطقي داشته باشد. در حقيقت، يك متن خلاصهشده نيازمند انسجام دروني و ترتيب محتوايي است. اصول لازم در روش صحيح درس خواندنبراي آنكه روش مطالعه افراد مؤثر و باكيفيت باشد، لازم است اصول زير مدنظر قرار گيرد. اين موارد كمك ميكنند تا فرد بتواند از وقت خود بيشترين بهره را برده و تا جاي ممكن، نياز خود به بازگشت مكرر به مطالب قبلي را كاهش دهد. تعدادي از مهمترين اين اصول به شرح زير است: تعيين هدف هر فرصت مطالعاتياين نكته اشاره به تعيين جزئي و دقيق مضمون مطالعه فرد دارد. بهعبارتديگر، دانشآموز بايد قبل از شروع به مطالعه دروس تصميم بگيرد كه در اين زمان قصد دارد چه بخشي از مطلب را بخواند؟ آيا ميخواهد به محتواي درس اشراف پيدا كند و يا نكات اصلي آن را مرور كند؟ بهطوركلي، تعيين مناسب هدف مطالعه ميتواند بخش زيادي از سختي درس خواندن را از دوش افراد بردارد. 1- تعيين مدتزمان لازم براي هر بخشپسازآنكه هدف از مطالعه مشخص شد، ميتوان بهصورت تقريبي زمان لازم براي آن را مشخص كرد. اين كار باعث ميشود شخص احساس كند توانايي مديريت زمان خود را دارد و درنتيجه با آرامش بيشتري دست به مطالعه بزند. 2- تقويت شيوه مطالعه فعالهر فرد سبك متفاوتي از درس خواندن را براي خود دارد. بااينحال ميتوان تمام اين شيوهها را به دودسته فعال و منفعل تقسيم كرد. براي مثال روشهاي زير انواع رايجي از شيوههاي مطالعه در بين دانشآموزان به شمار ميرود:
بر طبق گزارشهاي اخير، كساني كه از روشهاي فعال مطالعه استفاده ميكنند، با سرعت بيشتري قادر به فراگيري مباحث درسي هستند. همچنين، احتمال فراموشي موضوعات هنگاميكه از شيوههاي فعال استفاده ميشود، پايينتر ميآيد. روش صحيح درس خواندن | روش پس ختاميكي از معروفترين و اثربخشترين شيوههاي درس خواندن، استفاده از روش پس ختام است. اين فن داراي 6 مرحله است كه با رعايت آنها، ميتوان مطالعه خود را بهخوبي كيفيت بخشيد. مراحل از روش به شرح زير هستند: پيشخواني مطالب (پ)قبل از آنكه با تمركز كامل روي يك مبحث شروع به مطالعه كنيد، توصيه ميشود با سرعت و بدون هيچ توقفي نگاهي گذرا به سرفصلها، كليدواژهها، تصاوير و… اندازيد. اين كار كمك ميكند تا يك برداشت اوليه ازآنچه قرار است بخوانيد، به دست آوريد. همچنين، اين روش در شكلگيري انسجام ذهني فرد بسيار تأثيرگذار است. سؤال از خود (س)بعد از آگاهي از مباحث بهصورت كلي، لازم است با طرح سؤالاتي از خود، تمركز و حواس خود را براي شروع مطالعه افزايش دهيم. اين كار مكن است در ابتدا كمي زمانبر باشد، اما سبب ميشود تا در حين مطالعه، احتمال حواسپرتي كاهش يابد. خواندن مطالب (خ)مهمترين نكته در اين مرحله، حفظ موضوعات كتاب نيست، بلكه يادگيري مفاهيم و فهم عميق آنها است. اين امر بايد به نحوي صورت گيرد كه فرد بتواند در مورد محتواي موضوع درسي، با ديگران يا خود صحبت كند. تفكر (ت)در اين مرحله تلاش ميشود تا مضامين خواندهشده، درون سازي گردد. بهعبارتديگر دانشآموز با تفكر، سعي ميكند نكات اصلي درس را براي خود بهصورت ذهني به تصوير بكشد. از حفظ خواني مطالب (ا)پسازآن كه مفاهيم بهخوبي در ذهن دانشآموز شكل بگيرد، نوبت به حفظ آنها ميرسد. لازم به ذكر است كه مراحل قبلي درصورتيكه بهدرستي اجراشده باشند، ميتوانند در كاهش فشار از اين بخش بسيار مؤثر باشند. مرور مطالب (م)در انتها و با اتمام درس موردنظر، بهتر است افراد مقداري زمان استراحت براي خود تعيين كند. پسازآن، توصيه ميشود تا زمان كوتاهي را براي مرور مطالب و يادآوري نكاه هر بخش صرف كنند. اين كار باعث ميشود تا اطلاعات به حافظه بلندمدت يا ميانمدت دانشآموزان انتقال يابد و احتمال فراموشي كم شود. براي دريافت مشاوره در زمينه تحصيل و دانش آموزان مي توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره تحصيلي تلفني با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي ذهن نو از طريق شماره 02191002360 تماس بگيريد. براي عضويت در اينستاگرام (ذهن نو) كليك كنيد
سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل سراسر كشور :9099070354
جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري شماره تماس با موبايل : 02191002360 منبع: روش صحيح درس خواندن
امتیاز:
بازدید:
|
|
[قالب وبلاگ : سایت آریا] [Weblog Themes By : sitearia.ir] |