مشاوره روانشانسي ذهن نو
مركز مشاوره ذهن نو برترين مركز مشاوره روانشناسي در زمينه هاي مختلف روانشناسي از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، كودك، طلاق، خيانت، نوجوان، بلوغ، جنسي و سكس تراپي ، ترك اعتياد، اختلات رواني و شخصيت و ... مي باشد.

علت عصبانيت بي دليل مردان و زنان چيست؟ خيلي اوقات ديده شده كه يك خانم يا آقا ناگهان و بي‌دليل يا بر سر مسائل بسيار بي‌اهميت عصباني مي‌شود؛ و برخورد بدي با اطرافيان مي‌كند. باتوجه‌به پيامدهاي زود عصباني شدن، احتمالا به دنبال راهي براي تغيير شرايط هستيد. طبيعتاً نخستين قدم اين است كه علت عصبانيت را كشف كنيد. وقتي متوجه دليل اين موضوع بشويد بهتر مي‌توانيد آن را كنترل كنيد. به همين خاطر در ادامه راجع به علت عصبانيت بي دليل مردان و زنان و همين‌طور راهكارهايي براي آن صحبت خواهيم كرد. اين نكته را نيز به خاطر داشته باشيد كه يكي از بهترين راهكارها براي تغيير شرايط اين است كه از يك مشاور متخصص كمك بگيريد. براي دريافت خدمات مشاوره فردي كليك كنيد.

منبع: عصبانيت بي دليل مردان و زنان

عصبانيت و پرخاشگري

گاهي اوقات عصبانيت و پرخاشگري را به جاي هم به كار مي‌بريم. درحالي‌كه اين دو، تا حدودي با هم فرق دارند. عصبانيت آن‌طور كه روان‌شناسان مي‌گويند يك هيجان ثانويه است. به اين معني كه شما با يك احساس مثل سرخوردگي، شرم يا خجالت مواجه مي‌شويد و بعد اين موضوع باعث عصبانيت شما مي‌شود. حال اگر شما اين عصبانيت خود را به شكلي كه باعث آسيب‌ديدن خود، ديگران يا هر چيز ديگري بشود بروز بدهيد مي‌توان گفت كه دست به پرخاشگري زده‌ايد.

باتوجه‌به آنچه گفتيم مي‌توان نتيجه گرفت كه عصبانيت يك احساس طبيعي است؛ و در درون همه ما وجود دارد. اما درست مانند هر احساس و ويژگي ديگري بعضي از ما به دلايل مختلف در برابر اين موضوع حساس‌تر هستيم. خبر خوب اينكه شما مي‌توانيد عصبانيت و پرخاشگري خود را كنترل كنيد.

علت عصبانيت بي دليل

دلايل فيزيولوژيك

تغييرات هورموني مي‌تواند يكي از دلايل عصبانيت باشد. براي مثال تحقيقات نشان مي‌دهد اگر ماده شيميايي به نام گابا در مغز كم شود مي‌تواند باعث عصبانيت فرد بشود. اين موضوع به‌خصوص مردان را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد. گابا يك ماده شيميايي در مغز است كه وظيفه ايجاد آرامش را برعهده دارد. وقتي اين ماده كم مي‌شود فرد آرامش خود را از دست داده و خيلي سريع از كوره درمي‌رود.

تغييرات هورموني در طول دوره‌هاي عادت ماهيانه در خانم‌ها يكي ديگر از دلايل فيزيولوژيك براي عصبانيت است. در اين زمان خانم‌ها تحريك‌پذيرتر از حالت عادي مي‌شوند. به همين خاطر ممكن است بر سر مسائل ساده نيز عصباني بشوند.

عصبانيت بي دليل به خاطر افكار غلط

همه ما وقتي با يك حرف يا شرايط خاص روبه‌رو مي‌شويم آن را در ذهنمان بررسي مي‌كنيم. اما نكته اينجاست كه همه ما شرايط را يكسان بررسي نمي‌كنيم. ممكن است حرفي كه هيچ تأثيري در دوست‌تان نداشته براي شما به اين معني باشد كه كسي دارد به شما توهين مي‌كند. به همين خاطر يكي از دلايل عصبانيت پردازش‌هايي است كه ما در ذهن‌مان راجع به مسائل مختلف انجام مي‌دهيم. وقتي راجع به يك اتفاق قضاوت خوبي نداشته باشيد، طبيعتاً از آن عصباني خواهيد شد.

فشار رواني

استرس مي‌تواند يكي از دلايل تحريك‌پذيري و عصبانيت باشد. وقتي راجع به يك موضوع دچار استرس هستيد، قسمت بيشتر انرژي ذهني‌تان درگير آن خواهد شد؛ و توانايي كمتري براي رسيدگي به ساير موضوعات داريد. همين موضوع باعث مي‌شود كه مسائل بسيار ساده نيز باعث خشم شما بشوند.

رابطه عصبانيت بي دليل و يادگيري اجتماعي

يادگيري را هم مي‌توان علت عصبانيت بي‌دليل مردان و زنان دانست. وقتي يك نفر از كودكي اين را ياد بگيرد كه با قشقرق راه‌انداختن و دعوا مي‌تواند به خواسته‌هايش برسد، در بزرگسالي نيز همين روش را ادامه مي‌دهد. اين افراد به‌خصوص زماني كه ديگران با آن‌ها مخالفت مي‌كنند عصباني مي‌شوند. در چنين شرايطي بهتر است به رفتارهاي فرد هيچ واكنشي نشان ندهيد.

توقعات برآورده نشده

همه ما در رابطه‌هايمان از ديگران توقعاتي داريم. در حقيقت رابطه‌ها بر اساس وظايف و انتظارات متقابل شكل مي‌گيرند. حال اگر طرف مقابل ما به وظايفش عمل نكند اين مي‌تواند يكي از دلايل عصبانيت باشد. در چنين شرايطي از دست طرف مقابل عصباني هستيم. به همين خاطر ممكن است حتي بر سر مسائل ساده نيز با او دچار اختلاف بشويم.

عصبانيت بي دليل و نداشتن مهارت‌هاي كافي

وقتي يك نفر توانايي كافي براي صحبت‌كردن، حل مسئله و مديريت بحران نداشته باشد بيشتر دچار عصبانيت مي‌شود. در حقيقت اين افراد به دليل احساساتي كه درون خودشان مي‌ريزند و همين‌طور مشكلاتي كه از حل كردن آنها ناتوانند تحريك‌پذير مي‌شوند. و اين مي‌تواند باعث عصباني شدن ناگهاني آنها بشود. براي آشنايي با انواع مهارت هاي زندگي كليك كنيد.

بيماري‌هاي روحي

تحقيقات نشان مي‌دهد مشكلاتي مانند افسردگي و اضطراب به‌خصوص در آقايان باعث عصبانيت و پرخاشگري مي‌شوند. بسياري از مواقع افسردگي با كم‌شدن ماده شيميايي به نام سروتونين همراه است. اين ماده تأثير بسياري در پرخاشگري يا كنترل هيجاني دارد. علاوه بر اين همان‌طور كه راجع به استرس نيز گفتيم اين بيماري‌ها باعث مي‌شود كه ظرفيت رواني فرد براي تحمل و كنترل شرايط كم بشود؛ در نتيجه آنها خيلي زود و ناگهاني عصباني مي‌شوند. به همين خاطر اگر نشانه‌هاي ديگري از بيماري‌هاي روحي را نيز در خود يا هر يك از اطرافيان مي‌بينيد بهتر است راجع به اين موضوع با يك مشاور متخصص صحبت كنيد.

نبود حمايت عاطفي در خانواده

اين دليل به‌خصوص خانم‌ها را درگير عصبانيت هاي بي دليل مي‌كند. همه انسان‌ها و به‌خصوص دخترخانم‌ها نياز دارند كه در سنين كودكي مورد حمايت و محبت قرار بگيرند. بااين‌حال در بعضي از خانواده‌ها اين شرايط وجود ندارد. بعضي از پدر و مادرها به هر دليلي به فرزندان خود بي‌توجه هستند؛ يا حتي ممكن است با آن‌ها با خشونت رفتار كنند. اين شرايط باعث مي‌شود كه كودك احساس امنيت و آرامشي كه بايد را دريافت نكند. به همين خاطر آن‌ها در بزرگسالي نيز به‌خاطر كمبودهايي كه دارند يا به دليل الگوي رفتاري كه ياد گرفته‌اند با عصبانيت با ديگران و به‌خصوص با همسر برخورد مي‌كنند.

عصبانيت بي دليل و نقش پدر يا مادر

ممكن است پدر يا مادر شما رابطه خوبي با هم نداشته باشند. يا حتي ممكن است به‌طوركلي نسبت به جنس مخالف احساس خوبي نداشته باشد. باتوجه‌به اينكه كودكان معمولاً رفتارهاي والد همجنس خودشان را تقليد مي‌كنند در بسياري از مواقع آن‌ها نيز ياد مي‌گيرند كه احساس خوبي به جنس مخالف نداشته باشند. اين موضوع مي‌تواند رابطه فرد با همسرش را تحت‌تأثير قرار بدهد؛ و در نتيجه فرد با عصبانيت با همسر خود رفتار بكند.

نابرابري‌هاي اجتماعي

وقتي در يك فرهنگ اين اعتقاد وجود داشته باشد كه زنان با مردان مساوي نيستند. يا جامعه براي مردان حقوق بيشتري را در نظر بگيرد اين موضوع باعث احساس سرخوردگي و ناراحتي در زنان مي‌شود. و همين مسئله مي‌تواند دليلي براي پرخاشگري آن‌ها باشد.

ارزش‌هاي زندگي

اينكه شما چه ارزش‌هايي براي زندگي‌تان داشته باشيد روي ميزان عصبانيت شما تأثير مي‌گذارد. براي مثال تحقيقات نشان داده كساني كه به معنويت و مسائل اخلاقي پايبندي بيشتري دارند سلامت روان بالاتري نيز خواهند داشت. يكي از مصداق‌هاي اين مسئله ارتباط با جنس مخالف براي خانم‌ها است. كساني كه به روابط آزادتر اعتقاد دارند معمولاً شكست‌ها و مشكلات عاطفي بيشتري را نيز تحمل مي‌كنند. همين موضوع باعث خشم فروخورده در آن‌ها مي‌شود؛ و ممكن است يك روز اين عصبانيت خودش را با رفتارهاي پرخاشگرانه نشان بدهد.

برخورد با عصبانيت هاي بي دليل ديگران

مهم‌ترين نكته در برخورد با كسي كه عصباني شده اين است كه شرايط را آرام كنيد. در چنين مواقعي بسيار مهم است كه شما نيز شروع به پرخاشگري و مقابله به مثل نكنيد. به‌جاي آن سعي كنيد به فرد زمان بدهيد تا كمي آرام‌تر شود. يا به او نشان بدهيد كه احساساتش را درك مي‌كنيد. سپس هنگامي كه آرام‌تر شد با او صحبت كنيد. و سعي كنيد دلايل عصبانيت را برطرف كنيد.

مديريت عصبانيت هاي بي دليل

شايد شما هم از آن دسته افرادي باشيد كه بيش از حد عصباني مي‌شوند. خبر خوب اين است كه شما مي‌توانيد عصبانيت را كنترل كنيد. براي اين كار نياز به راهكارهايي داريد كه در ادامه راجع به آنها صحبت خواهيم كرد.

تمرين‌هاي آرام‌سازي

سعي كنيد در طول روز زماني را به تمرينات آرام‌سازي مثل ريلكسيشن اختصاص بدهيد. يا هنگامي كه احساس مي‌كنيد عصباني شده‌ايد نفس عميق بكشيد. اين كار به شما كمك مي‌كند تا از نظر جسمي به شرايط آرامش برگرديد و بهتر بتوانيد شرايط را مديريت كنيد.

نشانه‌ها را شناسايي كنيد

مدتي رفتارتان را بررسي كنيد و ببينيد كه درست قبل از پرخاشگري چه نشانه‌هايي را تجربه مي‌كنيد. وقتي متوجه اين نشانه‌ها شديد بهتر مي‌توانيد رفتارتان را كنترل كنيد. براي مثال زماني كه اين نشانه‌ها را در خودتان احساس مي‌كنيد سعي كنيد با رفتارهايي مثل ترك كردن محيط و يا تنفس عميق خودتان را آرام كنيد.

بررسي افكار

همان‌طور كه گفتيم يكي از دلايل عصبانيت افكار اشتباه هستند. پس يكي از كارهايي كه مي‌توانيد انجام بدهيد اين است كه افكار خود را شناسايي و آ‌‌ن‌ها را يادداشت كنيد. سپس سعي كنيد آنها را از نظر منطقي بودن بررسي كنيد. اگر فكر مي‌كنيد كه افكارتان خيلي هم منطقي نيستند و مي‌توانيد شكل ديگري از فكركردن را جايگزين آن كنيد بهتر است اين كار را انجام بدهيد.

عصبانيت بي دليل و اهميت مشاوره

عصبانيت مي‌تواند مشكلات بسياري را براي شما به همراه داشته باشد. اين هيجان علاوه بر مشكلات جسماني، اختلافاتي را نيز در روابط شما به وجود مي‌آورد. به همين خاطر بسيار مهم است كه آن را برطرف كنيد. اما بيشتر مواقع عصبانيت و پرخاشگري آن‌قدر ناگهاني شروع مي‌شود كه شما فرصتي براي كنترل آن پيدا نمي‌كنيد. يا ممكن است حتي با دانستن دليل نتوانيد جلوي خودتان را بگيريد. در چنين شرايطي بهتر است از يك مشاور كمك بگيريد. مشاورين باتوجه‌به تخصص و تجربه‌اي كه دارند مهارت‌هاي لازم براي مديريت هيجانات را به شما آموزش مي‌دهند.

براي دريافت مشاوره در زمينه آموختن مهارت حل مسئله موثر مي‌توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره تلفني با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي ذهن نو از طريق شماره 02191002360 تماس بگيريد.

 

سؤالات متداول

همسرم بر سر موضوعات ساده عصباني مي‌شود و با من و فرزندانمان بدرفتاري مي‌كند. چطور بايد اين شرايط را تغيير بدهم؟

بهتر است با همسرتان صحبت كنيد و به كمك هم دليل عصبانيت‌هاي او را پيدا كنيد. احتمالاً مشكلاتي مانند بيماري‌هاي روحي يا فشارهاي رواني باعث عصبانيت او مي‌شود. پس از پيداكردن دليل سعي كنيد راهي براي تغيير شرايط پيدا كنيد. شما مي‌توانيد براي اين كار از يك مشاور كمك بگيريد.

براي عضويت در اينستاگرام (ذهن نو) كليك كنيد

آخرين تحقيقات علمي روانشناسي

 

ورود به صفحه

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

سراسر كشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري

شماره تماس با موبايل : 02191002360

منبع: عصبانيت بي دليل مردان و زنان

امتیاز:
بازدید:
[ ۳۱ شهريور ۱۴۰۱ ] [ ۰۱:۴۱:۳۹ ] [ ذهن نو ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
  • مشاوره روانشناسی
  • مشاوره روانشناسی ذهن نو
  • ذهن نو
  • تست روانشناسی کیومایند
  • کلینیک تخصصی کودک
  • سن استعدادیابی کودک
  • استعدادیابی کودک دو ساله
  • استعدادیابی کودک سه ساله
  • استعدادیابی کودک چهار ساله
  • استعدادیابی کودک تهران
  • آموزش سکس
  • قرص تاخیری
  • علائم اعتیاد
  • مشاوره آنلاین روانشناسی
  • مشاوره تلفنی
  • مشاوره تلفنی خانواده
  • مشاوره تلفنی ازدواج
  • مشاوره تلفنی خیانت
  • مشاوره تلفنی کودک
  • مشاوره تلفنی جنسی
  • مشاوره تلفنی ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی تلفنی
  • مشاوره تلفنی تحصیلی
  • مشاوره خانواده
  • مشاوره ازدواج
  • مشاوره کودک
  • مشاوره جنسی
  • مشاوره ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی
  • مشاوره تحصیلی
  • ترک اعتیاد
  • ترک متادون
  • ترک ترامادول
  • ترک شیشه
  • ترک شیره
  • ترک حشیش
  • ترک هروئین
  • ترک تریاک
  • ترک ماریجوانا
  • درمان استرس
  • درمان اضطراب
  • علائم اعتیاد به متادون
  • علائم اعتیاد به ترامادول
  • علائم اعتیاد به تریاک
  • علائم اعتیاد به هروئین
  • علائم اعتیاد به شیشه
  • علائم اعتیاد به کوکائین
  • ماریجوانا
  • علائم اعتیاد به حشیش
  • علائم اعتیاد به شیره
  • علائم اعتیاد به کراک
  • قالب وبلاگ
    نظرسنجی
    لینک های تبادلی
    فاقد لینک
    تبادل لینک اتوماتیک
    لینک :
    خبرنامه
    عضویت لغو عضویت
    پيوندهای روزانه
    لينكي ثبت نشده است
    پنل کاربری
    نام کاربری :
    پسورد :
    عضویت
    نام کاربری :
    پسورد :
    تکرار پسورد:
    ایمیل :
    نام اصلی :
    آمار
    امروز : ---
    دیروز : ---
    افراد آنلاین : 6
    همه : ---
    چت باکس
    موضوعات وب
    موضوعي ثبت نشده است
    امکانات وب

    سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی