مشاوره روانشانسي ذهن نو
مركز مشاوره ذهن نو برترين مركز مشاوره روانشناسي در زمينه هاي مختلف روانشناسي از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، كودك، طلاق، خيانت، نوجوان، بلوغ، جنسي و سكس تراپي ، ترك اعتياد، اختلات رواني و شخصيت و ... مي باشد.

ويژگي هاي نوجوان ازجمله مسائلي است كه همه والدين و افرادي كه با نوجوانان در ارتباط هستند بايد از آن آگاهي داشته باشند. اگر مي‌خواهيد فرزندتان به‌سلامت از اين دوره سني عبور كند بايد اطلاعات خود را راجع به نوجواني افزايش دهيد. به‌اين‌ترتيب شما خواهيد فهميد هريك از رفتارهاي نوجوان به چه دليلي اتفاق مي‌افتند و علاوه بر اين به‌خوبي مي‌توانيد در برابر آن‌ها واكنش نشان دهيد. ويژگي‌هاي دوره نوجواني به انواع ويژگي‌هاي رواني، رفتاري، احساسي و اجتماعي تقسيم مي‌شوند و مي‌توان گفت نوجوان در تمامي اين ابعاد نسبت به كودكي كه مي‌شناختيد تفاوت دارد و گاهي اين تفاوت‌ها آنقدر زياد است كه شايد شما را دچار اضطراب كند.

منبع : ويژگي هاي نوجوان

ويژگي هاي رواني نوجوان

سلامت روان را شايد بتوان مهم‌ترين جزء از زندگي هر فرد دانست. نوجواني زماني است كه فرد تحت تأثير فشارهاي رواني بسياري قرار مي‌گيرد و اين مي‌تواند سلامت روان او را به خطر بياندازد. به همين خاطر بايد با ويژگي‌هاي رواني اين دوره و نحوه برخورد با آن‌ها آشنا باشيد تا بتوانيد به بهبود رشد شخصيت در نوجوان خود كمك كنيد.

اعتقاد به مهم بودن

يكي از شايع‌ترين خطاهاي فكري در دوره نوجواني اين است كه آن‌ها احساس مي‌كنند افراد بسيار مهمي هستند و در هر جمعي توجه همه روي آن‌هاست و به همين خاطر حساسيت بالايي نسبت به ظاهر خود پيدا مي‌كنند يا بسياري از مواقع احساس مي‌كنند ديگران قصد آزار دادن آن‌ها يا لجبازي با آن‌ها را دارند.

وقتي با چنين صحبت‌هايي از جانب فرزندتان مواجه مي‌شويد، بهتر است به‌جاي تحقير يا تلاش براي اثبات اينكه اشتباه فكر مي‌كنند سعي كنيد تا جاي ممكن با اين افكار مخالفت نكنيد و يا اگر احساس مي‌كنيد نياز به دخالت شما هست، بهتر است به‌جاي مخالفت با افكار نوجوان شدت افكارشان را زير سؤال ببريد. براي مثال اگر فرزند شما از اين صحبت مي‌كند كه يكي از معلمان به‌عمد با او بدرفتاري مي‌كند به او بگوييد “يعني مي‌گويي شبا ميشينه نقشه ميكشه كه چطور شاگردايي مثل تورو آزار بده؟”. تصور مهم بودن موضوعي نيست كه بخواهيد نگران آن باشيد و به‌مرورزمان از بين خواهد رفت اما اگر احساس مي‌كنيد شدت آن كمي غيرعادي است يا علي‌رغم گذشت زمان تغييري نمي‌كند بهتر است دراين‌باره از يك مشاور كمك بگيريد.

تصور همه‌تواني

يكي ديگر از تصورهاي اشتباه دوره نوجواني اين است كه آن‌ها احساس مي‌كنند قدرت انجام هر كاري را دارند و يا مي‌توان گفت به محدوديت‌هاي خود توجه چنداني ندارند. اين موضوع را شما مي‌توانيد در آرزوهاي بزرگ و صحبت‌هاي آرماني نوجوان ببينيد و يا ممكن است خود را به اشكال منفي نشان دهد.

براي مثال يك نوجوان ممكن است تصور كند استفاده از مواد مخدر براي ديگران اعتيادآور است، اما براي او چنين نخواهد بود و او به‌راحتي مي‌تواند استفاده از مخدرها را كنار بگذارد. هنگامي‌كه با اين تصورات مواجه مي‌شويد بهتر است در كنار مبارزه با باورهاي اشتباه نوجوان به اين موضوع نيز توجه داشته باشيد كه رفتار شما نبايد به‌طوركلي توانايي‌ها و اعتمادبه‌نفس او را تحت تأثير قرار بدهد.

تغيير در طرز تفكر

نوجواني دوره سني است كه توانايي‌هاي ذهني فرزند شما رشد بسيار چشمگيري خواهد كرد. دايره تفكرات كودك معمولاً به چيزهايي كه در محيط اطراف خود مي‌بيند وابسته است و او با حقايق غيرمادي يا نمادها كاري ندارد. اما نوجوان مي‌تواند راجع به موضوعاتي كه در محيط اطراف وي نيستند نيز فكر كند و اين باعث مي‌شود تا آن‌ها از اين به بعد بتوانند استدلال كنند و يا در ذهن خود فرضيه‌سازي نمايند. به ميزاني كه شما به رشد اين توانايي‌هاي ذهني در فرزندتان كمك كنيد او را براي زندگي آينده آماده‌تر خواهيد كرد.

جست‌وجوي هويت مستقل

به اعتقاد اريك اريكسون، روانشناس معروف آلماني‌-‌امريكايي پيدا كردن هويتي مستقل مهم‌ترين تكليف دوره نوجواني است. نوجوان در اين دوره تلاش مي‌كند تا باورها و عقايد خاص خود را پيدا كند و به‌نوعي خود را جدا از والدين و به‌عنوان فردي مستقل معرفي نمايد. به همين خاطر در دوره نوجواني ممكن است متوجه اين موضوع شويد كه فرزند شما راجع به دليل و ريشه مسائل مختلف سؤال مي‌كند يا سعي مي‌كند موضوعات مختلف اخلاقي و اجتماعي را براي خود تحليل كند. بهتر است در اين شرايط با آرامش و محبت به سؤالات فرزندتان پاسخ دهيد و به او براي پيدا كردن هويتي مستقل و باثبات كمك كنيد.

ويژگي هاي رفتاري نوجوان

تغيير در باورها و افكار نوجوان باعث مي‌شود تا رفتار آن‌ها نيز به نسبت گذشته متفاوت باشد و اين موضوع گاهي باعث نگراني والدين مي‌شود. اينكه فرزند شما ديگر به‌اندازه گذشته بر اساس ميل و خواسته‌تان رفتار نمي‌كند احتمالاً موضوع نگران‌كننده‌اي خواهد بود اما بهتر است آن را به‌عنوان بخشي از فرايند رشد فرزندتان در نظر بگيريد و به او كمك كنيد تا از خطر رفتارهاي اشتباه در امان باشد.

تغييرات رفتاري سريع از ويژگي هاي بارز نوجوان

هنگامي‌كه نوجوان به دنبال پيدا كردن هويتي مستقل براي خود مي‌گردد، انواع رفتارها را امتحان مي‌كند كه گاهي اوقات با يكديگر تفاوت بسياري دارند. اين موضوع باعث نگراني والدين مي‌شود و آن‌ها تصور مي‌كنند فرزندشان ثبات شخصيتي ندارد. تغيير در رفتار نوجوان به‌تدريج و با شكل گرفتن شخصيت آن‌ها كاهش پيدا مي‌كند. هنگامي‌كه متوجه تغييرات در افكار يا رفتارهاي فرزندتان مي‌شويد به‌جاي مطرح كردن اين موضوع و تحقير كردن نوجوان سعي كنيد به او كمك كنيد تا پيامدها و نتايج هريك از رفتارها و شخصيت‌هايي كه براي خود انتخاب مي‌كند را پيداكرده و از ميان آن‌ها بهترين وضعيت را انتخاب كند.

تلاش براي اثبات خود

نوجوانان به دنبال اين هستند كه به اطرافيان ثابت كنند بزرگ شده‌اند. به همين خاطر گاهي اوقات مي‌بينيد كه آن‌ها بي‌دليل با ديگران لجبازي مي‌كنند يا تلاش مي‌كنند تا حرف خود را به كرسي بنشانند. مخالفت‌هاي بيش‌ازحد، تلاش براي انجام كارها به‌صورت تنهايي و كمك نخواستن از ديگران ازجمله رفتارهايي هستند كه در اين زمان مشاهده مي‌كنيد و ممكن است شما را نگران كنند. بهتر است سعي كنيد با تأييد توانايي‌هاي نوجوان احساس اعتمادبه‌نفس و توانمندي را در آن‌ها رشد دهيد.

رفتارهاي پرخطر

تصور همه‌تواني و همين‌طور بي‌تجربگي نوجوانان گاهي اوقات باعث مي‌شود آن‌ها رفتارهاي خطرناكي بكنند. استفاده از مواد مخدر، بزهكاري يا برقراري روابط جنسي ازجمله مشكلاتي هستند كه ممكن است براي نوجوان پيش بيايد. نوجوانان در كنار تصور اشتباهي كه از توانايي‌هاي خود دارند گاهي اوقات نيز بسيار هيجاني رفتار مي‌كنند و به پيامدهاي تصميماتي كه مي‌گيرند توجهي ندارند.

بعضي وقت‌ها نيز اين فشار گروه همسالان است كه آن‌ها را به‌سوي برخي رفتارهاي نامناسب سوق مي‌دهد. براي جلوگيري از بروز چنين مشكلاتي شما بايد از طريق روابط دوستانه آگاهي نوجوان را درزمينهٔ مسائل مختلف افزايش دهيد و همين‌طور با كمك گرفتن از يك مشاور راه‌هاي تصميم‌گيري منطقي و مخالفت با درخواست‌هاي نا‌به‌جا را به فرزندتان آموزش دهيد. علاوه بر اين درصورتي‌كه هريك از اين انحرافات رفتاري براي فرزندتان پيش‌آمده بهتر است براي جلوگيري از پيامدهاي منفي بيشتر از يك متخصص روانشناسي كمك بگيريد. براي دريافت مشاوره نوجوان كليك كنيد.

اهميت به نقش‌هاي جنسيتي

همان‌طور كه گفتيم نوجوان در حال تلاش است تا به اطرافيان اثبات كند بزرگ شده است. به همين خاطر شما در اين دوران تقليد آن‌ها از بزرگ‌سالان و نقش‌هاي جنسيتي را مي‌بينيد. براي مثال يك پسر نوجوان ممكن است تلاش كند مانند مردان صحبت كند يا كارهايي كه آن‌ها انجام مي‌دهند را انجام دهد.

علاقه‌مندي به جنس مخالف

بلوغ و شروع نيازهاي جنسي در نوجوان باعث مي‌شود تا آن‌ها نسبت به جنس مخالف علاقه و كنجكاوي نشان دهند و به دست آوردن رضايت آن‌ها براي وي اهميت بسياري پيدا مي‌كند. اين موضوع در بسياري از خانواده‌ها باعث نگراني والدين مي‌شود. بهتر است در اين شرايط واكنش تندي به كنجكاوي‌هاي فرزندتان نشان ندهيد و سعي كنيد با برخوردي دوستانه به او براي شناخت راه صحيح كمك كنيد.

ويژگي هاي احساسي نوجوان

تغييرات هورموني و همين‌طور فشارهاي رواني كه در اين دوره براي نوجوان پيش مي‌آيند باعث خواهد شد تا آن‌ها در بسياري از مواقع توانايي كنترل هيجانات خود را نداشته باشند. به همين خاطر ممكن است احساس كنيد فرزندتان پرخاشگر شده و يا در لحظه احساسات وي تغيير مي‌كند. به‌تدريج و با افزايش سن توانايي كنترل هيجانات او نيز افزايش پيدا مي‌كند. اما اگر احساس مي‌كنيد نوجوان براي مدت طولاني درگير احساسات منفي مثل غم يا عصبانيت شده بهتر است در اين زمينه با يك متخصص مشورت نماييد.

ويژگي هاي اجتماعي نوجوان

اهميت گروه همسالان

در نوجواني برخلاف دوران كودكي گروه همسالان نسبت به خانواده اهميت بيشتري پيدا مي‌كند و نوجوانان ترجيح مي‌دهند زمان بيشتري را در كنار دوستان خود بگذرانند. اين موضوع گاهي اوقات باعث نگراني والدين مي‌شود. شما مي‌توانيد با ايجاد يك رابطه دوستانه و مثبت با فرزندتان او را به‌وقت گذراندن در كنار خانواده علاقه‌مند كنيد اما به خاطر داشته باشيد كه برقراري روابط اجتماعي يكي از مراحل بزرگ شدن فرزند شماست كه نبايد با آن مخالفت كنيد.

ناتواني از مقاومت در برابر دوستان

اهميت گروه همسالان براي نوجوان به ميزاني است كه آن‌ها گاهي اوقات براي داشتن تأييد دوستان دست به هر كاري مي‌زنند. به عبارتي مي‌توان گفت آن‌ها توانايي مخالفت كردن با درخواست‌هاي دوستانشان را ندارند و اين موضوع مي‌تواند خطرات بسياري را به همراه داشته باشد.

اهميت مشاوره با توجه به ويژگي هاي نوجوان و دوره نوجواني

دور ماندن از خطرات و همين‌طور دستيابي به يك هويت مستقل كه مي‌توان آن را بزرگ‌ترين تكليف دوره نوجواني دانست، اگر در اين دوره اتفاق نيفتند فرد در آينده با مشكلات بسياري مواجه مي‌شود. كمك گرفتن از مشاورين متخصص در اين دوره علاوه بر اينكه به والدين كمك مي‌كند تا با آگاهي و دقت بيشتري با فرزندشان رفتار كنند؛ برخي مهارت‌هاي مهم مثل مخالفت كردن با درخواست‌هاي منفي يا كنترل هيجانات را نيز به نوجوان آموزش مي‌دهد و اين مي‌تواند براي عبور موفقيت‌آميز از اين دوره به وي كمك كند. براي آشنايي بيشتر با مباحث روانشناسي نوجوان كليك كنيد.

علاوه بر اين، سازگاري با شرايط جديد زندگي فشار رواني بسياري را براي نوجوان ايجاد مي‌كند و به همين خاطر احتمال بروز بيماري‌هاي رواني در سنين نوجواني افزايش پيدا مي‌كند. مشاورين مي‌توانند با بررسي و شناخت صحيح مشكلات براي درمان آن‌ها برنامه‌ريزي كرده و از مزمن شدن مشكلات جلوگيري كنند.

براي دريافت مشاوره در زمينه نوجوانان مي توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره تلفني با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي ذهن نو از طريق شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

 

سؤالات متداول

نوجواني دوره‌اي است كه فرد تغييرات بسياري را پشت سر مي‌گذارد و به همين خاطر در تمامي ابعاد رواني، رفتاري، احساسي و ارتباط با ديگران ويژگي‌هاي جديدي ايجاد مي‌شود اما مهم‌ترين آن‌ها تلاش براي دستيابي به يك هويت ثابت و مستقل است.

   

منبع : ويژگي هاي نوجوان

 



:: بازديد از اين مطلب : 1

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ويژگي هاي نوجوان،
موضوع:
[ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۴:۵۰:۴۶ ] [ ذهن نو ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
  • مشاوره روانشناسی
  • مشاوره روانشناسی ذهن نو
  • ذهن نو
  • تست روانشناسی کیومایند
  • کلینیک تخصصی کودک
  • سن استعدادیابی کودک
  • استعدادیابی کودک دو ساله
  • استعدادیابی کودک سه ساله
  • استعدادیابی کودک چهار ساله
  • استعدادیابی کودک تهران
  • آموزش سکس
  • قرص تاخیری
  • علائم اعتیاد
  • مشاوره آنلاین روانشناسی
  • مشاوره تلفنی
  • مشاوره تلفنی خانواده
  • مشاوره تلفنی ازدواج
  • مشاوره تلفنی خیانت
  • مشاوره تلفنی کودک
  • مشاوره تلفنی جنسی
  • مشاوره تلفنی ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی تلفنی
  • مشاوره تلفنی تحصیلی
  • مشاوره خانواده
  • مشاوره ازدواج
  • مشاوره کودک
  • مشاوره جنسی
  • مشاوره ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی
  • مشاوره تحصیلی
  • ترک اعتیاد
  • ترک متادون
  • ترک ترامادول
  • ترک شیشه
  • ترک شیره
  • ترک حشیش
  • ترک هروئین
  • ترک تریاک
  • ترک ماریجوانا
  • درمان استرس
  • درمان اضطراب
  • علائم اعتیاد به متادون
  • علائم اعتیاد به ترامادول
  • علائم اعتیاد به تریاک
  • علائم اعتیاد به هروئین
  • علائم اعتیاد به شیشه
  • علائم اعتیاد به کوکائین
  • ماریجوانا
  • علائم اعتیاد به حشیش
  • علائم اعتیاد به شیره
  • علائم اعتیاد به کراک
  • قالب وبلاگ
    نظرسنجی
    لینک های تبادلی
    فاقد لینک
    تبادل لینک اتوماتیک
    لینک :
    خبرنامه
    عضویت لغو عضویت
    پيوندهای روزانه
    لينكي ثبت نشده است
    پنل کاربری
    نام کاربری :
    پسورد :
    عضویت
    نام کاربری :
    پسورد :
    تکرار پسورد:
    ایمیل :
    نام اصلی :
    آمار
    امروز : ---
    دیروز : ---
    افراد آنلاین : 8
    همه : ---
    چت باکس
    موضوعات وب
    موضوعي ثبت نشده است
    امکانات وب

    سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی