مشاوره روانشانسي ذهن نو
مركز مشاوره ذهن نو برترين مركز مشاوره روانشناسي در زمينه هاي مختلف روانشناسي از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، كودك، طلاق، خيانت، نوجوان، بلوغ، جنسي و سكس تراپي ، ترك اعتياد، اختلات رواني و شخصيت و ... مي باشد.

تهديد به خودكشي در نوجوانان يكي از مسائلي است كه مي‌تواند باعث نگراني بسياري از والدين باشد. اما برخي از والدين نيز به اين تهديدها در فرزندانشان توجهي نمي‌كنند. بااين‌حال بايد بدانيد كه تهديد نوجوان به خودكشي بايد همواره جدي گرفته شود؛ حتي اگر مطمئن هستيد كه فرزندتان براي جلب‌توجه از اين موضوع صحبت مي‌كند. بسياري از خودكشي‌هاي موفق در شرايطي پيش مي‌آيد كه فرد واقعاً قصد خودكشي نداشته و تنها قصد جلب توجه اطرافيان را به خود داشته است. درنتيجه بهتر است نسبت به اين موضوع حساسيت ويژه‌اي داشته باشيد. پس در صورت مواجهه با اين شرابط بهتر است در كنار تغييراتي كه در رفتار خود ايجاد مي‌كنيد از يك روانشناس كودك و نوجوان نيز كمك بگيريد.

 

 

 

منبع : تهديد به خودكشي در نوجوانان

تهديد به خودكشي در نوجوانان | اين نشانه‌ها را جدي بگيريد

فشارهاي رواني و بحران‌هايي كه در سنين نوجواني پيش مي‌آيد، مي‌تواند آن‌ها را در برابر بيماري‌هاي روحي آسيب‌پذير كند. اين شرايط مي‌تواند حتي باعث بروز مشكلات جدي‌تري نظير خودكشي نوجوانان باشد. به همين خاطر لازم است كه والدين، مربيان و ساير افرادي كه با اين گروه سني در ارتباط هستند، نسبت به برخي نشانه‌ها توجه بيشتري داشته باشند. فكر كردن يا اقدام به خودكشي گاهي با تهديد همراه هست و گاهي ممكن است نوجوان هيچ صحبتي دراين‌باره نكند. به همين خاطر شما مي‌بايست علاوه بر تهديدهاي نوجوان به ساير نشانه‌ها نيز توجه داشته باشيد.

صحبت از خودكشي

صحبت از خودكشي آشكارترين نشانه‌اي است كه نوجوان به خودكشي فكر مي‌كند. اين موضوع مي‌تواند به‌صورت تهديد به خودكشي، كنجكاوي راجع به اين موضوع و يا صحبت درباره افرادي باشد كه دست به چنين كاري زده‌اند. به‌طوركلي هنگامي‌كه نوجوان به هر عنواني راجع به اين موضوع صحبت مي‌كند بهتر است نسبت به آن حساسيت نشان داده و سعي كنيد با صحبت بيشتر راجع به آن از ديدگاه‌هاي وي اطلاعات بيشتري به دست آوريد.

نااميدي از آينده

اگر در صحبت‌هاي نوجوانتان با عباراتي ازاين‌دست مواجه شديد كه او بيان كند اي‌كاش به دنيا نيامده بود، اميدي به تغيير شرايط در آينده ندارد و يا ميلي براي ادامه زندگي ندارد بهتر است نسبت به اين نشانه‌ها حساس‌تر باشيد و با نوجوان درباره موضوعي كه او را تا اين حد ناراحت كرده صحبت كنيد.

تغيير در خلق‌وخو

ازآنجاكه افسردگي يكي از مهم‌ترين دلايل براي خودكشي در نوجوانان است، بايد نسبت به تغييراتي كه در خلقيات فرزندتان ايجاد مي‌شود هشيار باشيد. اين تغييرات حتي اگر به حدي جدي نباشد كه شما به‌عنوان دليلي براي خودكشي به آن نگاه كنيد مي‌تواند نشان‌دهنده ابتلاي وي به افسردگي، اضطراب يا ساير بيماري‌هاي روحي باشد و يا در بياني ساده‌تر به اين معنا خواهد بود كه فرزندتان از موضوعي ناراحت است. به همين خاطر بهتر است اين قبيل نشانه‌ها را جدي گرفته و علاوه بر صحبت با فرزندتان از يك مشاور كمك بگيريد. براي آشنايي با روش هاي درمان افسردگي شديد كليك كنيد. مهم‌ترين نشانه‌هايي كه بايد به آن‌ها توجه داشته باشيد عبارتند از:

  • احساس غم و بي‌انگيزگي يا اضطراب و پرخاشگري كه مطابق با خلقيات هميشگي نوجوان نيست
  • تغيير در الگوي خواب يا اشتها و خوراك نوجوان
  • افت تحصيلي يا كاهش توانايي در ساير فعاليت‌ها
  • از دست دادن اعتمادبه‌نفس
  • احساس گناهكاري يا مقصر دانستن خود از مسائل مختلف

موضوعات مرتبط با خودكشي

يكي از موضوعاتي كه مي‌بايست به‌صورت جدي باعث نگراني شما باشد، اين است كه وسايل مانند تيغ، دارو، طناب يا چيزهايي ازاين‌دست را در ميان لوازم نوجوان پيدا كنيد. علاوه بر اين توجه داشته باشيد علاقه به تصاوير يا ساير محتواهاي مرتبط با اين موضوع نيز مي‌تواند نگران‌كننده باشد و مي‌بايست نسبت به آن‌ها حساس باشيد.

خداحافظي با دوستان

بعضي از نوجوانان كه تصميم به خودكشي مي‌گيرند، اين موضوع را به اطرافيان خود اطلاع مي‌دهند. خداحافظي با دوستان يا پيدا كردن وصيت‌نامه و وسايلي ازاين‌دست ازجمله نشانه‌هايي هستند كه توجه فوري شما را مي‌طلبند.

آسيب زدن به خود

روانشناسان معتقدند آسيب زدن به خود يكي از رفتارهاي نزديك به خودكشي است. اگر فرزند شما رفتارهايي اين‌چنيني دارد مي‌بايست نسبت به يافتن علت و برطرف كردن آن حساس باشيد.

چرا تهديد به خودكشي در نوجوان ايجاد مي شود؟

1- افسردگي مهم ترين دليل تهديد به خودكشي در نوجوان

افسردگي يكي از دلايل اصلي خودكشي در تمامي سنين است. به همين خاطر شما بايد به هرگونه تغيير خلقي در نوجوان حساس باشيد و در صورت مشاهده آن‌ از يك مشاور در اين زمينه كمك بگيريد. احساس نااميدي يا بي‌ارزش دانستن خود و احساس گناه گاهي اوقات در ميان افراد افسرده چنان شدتي پيدا مي‌كند كه آن‌ها احساس مي‌كنند بهتر است به زندگي خود پايان دهند. با توجه به اينكه ژنتيك نيز در بروز افسردگي و ميل به خودكشي تأثيرگذار است درصورتي‌كه سابقه اين مسائل در خانواده وجود داشته باشد، بايد به آن توجه جدي‌تري داشته باشيد. براي آشنايي با علائم افسردگي در نوجوانان كليك كنيد.

2- مصرف مخدرها از دلايل تهديد به خودكشي در نوجوانان

در سال‌هاي اخير مصرف مخدرها و داروهاي روان‌گردان به يكي از مهم‌ترين دلايل خودكشي نوجوانان تبديل شده است. استفاده از اين داروها توانايي تصميم‌گيري و تفكر منطقي را از بين مي‌برد و اين موضوع مي‌تواند تبديل به دليلي براي اقدام به خودكشي باشد.

3- فشارهاي روحي

اگرچه نوجوانان از سنين كودكي خارج شده‌اند، بااين‌حال ظرفيت رواني آن‌ها هنوز به‌اندازه بزرگ‌سالان رشد نكرده، پس فشارهاي رواني گاهي اوقات مي‌تواند تحمل آن‌ها را به اتمام برساند.

فشار تحصيلي بيش‌ازحد و والديني كه در اين مسائل به فرزندانشان سخت مي‌گيرند، وجود بحران‌هايي نظير مرگ، بيماري، طلاق و يا مشكلات مالي، بروز حوادثي مانند تجاوز يا پايان يك رابطه عاطفي ازجمله مسائلي هستند كه مي‌تواند باعث خودكشي فرزندتان باشد. بنابراين اگر اخيراً هريك از اين بحران‌ها در خانواده شما اتفاق افتاده، بهتر است براي حفظ سلامت روان فرزندتان از يك متخصص كمك بگيريد.

4- جلب‌توجه يا تقاضاي كمك

تهديد به خودكشي يا اقدام به آن در نوجوانان گاهي براي جلب‌توجه اطرافيان يا فهماندن اين موضوع به آن‌هاست كه نوجوان نياز به كمك دارد. بااين‌حال بسياري از والدين در چنين شرايطي به‌صورت منفي به اين تهديد پاسخ مي‌دهند و با پرخاش يا حتي تحقير نوجوان نه‌تنها به او كمك نمي‌كنند، بلكه او را در اجراي اين تصميم جري‌تر مي‌كنند.

5- ترس

يكي از دلايل خودكشي در نوجوانان را مي‌توان ترس دانست. ترس از پيامد برخي رفتارها و به‌ويژه رفتار والدين ازجمله موضوعاتي است كه مي‌تواند باعث خودكشي شود. گاه نوجوانان با تهديد به خودكشي در چنين شرايطي سعي مي‌كنند به‌نوعي شما را تحت تأثير قرار داده و از بازخورد تند منصرف‌تان كنند. گاهي نيز آن‌ها به‌واقع تصميم گرفته‌اند براي فرار از برخي پيامدها به اين اقدام دست بزنند. براي آشنايي بيشتر با علل خودكشي در نوجوانان كليك كنيد.

واكنش صحيح مقابل تهديد به خودكشي در نوجوانان

يكي از سؤالاتي كه براي بسياري از والدين ايجاد مي‌شود اين است كه در صورت تهديد به خودكشي در نوجوان مي‌بايست چه واكنشي به اين موضوع نشان دهند؟ اولين نكته‌اي كه بايد به آن توجه داشته باشيد اين است كه درون هر تهديدي، نوعي تقاضا براي كمك وجود دارد و شما بايد به‌جاي واكنش به كلام نوجوان به اين تقاضا واكنش نشان دهيد. همچنين بهتر است علاوه بر تهديدهاي كلامي رفتارهايي مانند نوشتن وصيت‌نامه، تهيه وسايل مربوط به خودكشي يا صحبت كردن از اين موضوع را نيز به‌عنوان تهديدي براي خودكشي در نظر بگيريد.

به تغييرات حساس باشيد

گاهي نوجوانان صراحتاً بيان نمي‌كنند كه قصد خودكشي دارند يا به آن فكر مي‌كنند. به همين خاطر شما بايد علاوه بر نشانه‌هاي كلامي نسبت به رفتارهاي او نيز حساس باشيد. به خلقيات و روحيات فرزندتان توجه داشته باشيد و هنگامي‌كه احساس مي‌كنيد نسبت به قبل تغيير كرده سعي كنيد از با صحبت دليل ناراحتي‌هاي او را پيدا كنيد.

گفت‌وگو و همدلي را جدي بگيريد

هنگامي‌كه فرزندتان از موضوعي ناراحت است سعي كنيد در يك فضاي مناسب با او راجع به اين مسئله صحبت كنيد و اگر از خودكشي صحبت مي‌كند، بهتر است از او بپرسيد چه چيزي آن‌قدر ناراحتش كرده كه چنين فكري دارد؟ در كنار صحبت بايد توجه ويژه‌اي به همدلي داشته باشيد. بسياري از والدين در چنين شرايطي سعي مي‌كنند ناراحتي فرزندشان را كوچك نشان داده و يا راهكارهايي را به او ارائه كنند.

در اين‌صورت فرزند شما احساس خواهد كرد كه شما اصلاً احساساتش را درك نكرده‌ايد و اين موضوع مي‌تواند او را از ادامه صحبت منصرف كند. بهتر است در چنين شرايطي به او نشان دهيد كه متوجه شدت نگرانيش هستيد و همين‌طور اطمينان خاطر دهيد كه همواره براي كمك كردن به وي حاضر هستيد.

 

 

از نوجوان حمايت كنيد

اين باور را در نوجوان ايجاد كنيد كه او حتي اگر كار اشتباهي انجام دهد شما بازهم دوستش داريد و همچنين در روزهاي سخت مي‌تواند روي كمك و حمايت شما حساب باز كند. اين موضوع باعث مي‌شود تا بسياري از مشكلات براي فرزندتان قابل‌تحمل‌تر از قبل شوند.

هنگامي‌كه نوجوان‌تان از مرگ يا خودكشي صحبت مي‌كند با او راجع به دلايل اين موضوع صحبت كنيد و به وي اطمينان بدهيد همواره براي حمايت از او در كنارش هستيد. پس‌ازآن سعي كنيد با كمك و هم‌فكري يكديگر راهكاري براي مشكلات نوجوان پيدا كنيد. براي مثال اگر احساس بي‌انگيزگي مي‌كند به او كمك كنيد تا به دنبال علاقه‌مندي‌هايش برود و اهدافي براي خود تنظيم كند. سعي كنيد تا جاي ممكن حمايت‌هايتان با حالتي دوستانه صورت بگيرد. نوجوانان معمولاً نسبت به نصيحت شدن يا صحبت كردن از موضع بالا بسيار حساس هستند.

هنگام تهديد به خودكشي در نوجوانان كمك بگيريد

وقتي با هريك از نشانه‌هاي خودكشي مواجه شديد و يا فرزندتان آشكارا از اين موضوع صحبت مي‌كند، در اولين فرصت با يك روانشناس متخصص در اين زمينه مشورت كنيد. مشاورين با توجه به شرايط شما راهكارهايي را براي مديريت اوضاع آموزش مي‌دهند و علاوه بر اين مي‌توانند با ترتيب دادن جلسات مشاوره به فرزندتان براي تغيير شرايط پيش‌آمده نيز كمك كنند. ازجمله اقدامات روانشناسان در پ

اين شرايط مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

  • آموزش راهكارهايي براي مديريت هيجانات و جلوگيري از اقدامات شتاب‌زده
  • آموزش مهارت حل مسئله براي كمك به نوجوان تا مشكلاتش را به شيوه‌اي سازگارانه تر حل كند
  • بررسي احتمال وجود بيماري‌هاي روحي و اقدام براي درمان آن‌ها
  • ايجاد جلسات خانواده‌درماني و كمك به تمامي اعضاي خانواده براي تغيير برخي رفتارها

براي دريافت مشاوره در زمينه افسردگي مي‌توانيد در ساعت از روز براي مشاوره تلفني از طريق شماره 02166419012 با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي ذهن نو تماس حاصل نماييد.

 

 

سؤالات متداول

از پرخاش، بي‌توجهي به تهديد و يا مسخره كردن نوجوان خودداري كنيد. با او راجع به دلايلي كه براي اين موضوع دارد صحبت كنيد و سعي كنيد تا جاي ممكن همدلي داشته و به او نشان دهيد كه براي حل كردن مشكلات حمايتش خواهيد كرد.

نمي‌توان به‌طورقطع به اين سؤال پاسخ مثبت يا منفي داد بااين‌حال حتي بيان چنين تهديدي مي‌بايست جدي گرفته شود و شما اقدامات لازم براي پيشگيري از بدتر شدن شرايط را شروع كنيد.

   

منبع : تهديد به خودكشي در نوجوانان

 


:: بازديد از اين مطلب : 0

امتیاز:
بازدید:
[ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۵۳:۴۷ ] [ ذهن نو ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
  • مشاوره روانشناسی
  • مشاوره روانشناسی ذهن نو
  • ذهن نو
  • تست روانشناسی کیومایند
  • کلینیک تخصصی کودک
  • سن استعدادیابی کودک
  • استعدادیابی کودک دو ساله
  • استعدادیابی کودک سه ساله
  • استعدادیابی کودک چهار ساله
  • استعدادیابی کودک تهران
  • آموزش سکس
  • قرص تاخیری
  • علائم اعتیاد
  • مشاوره آنلاین روانشناسی
  • مشاوره تلفنی
  • مشاوره تلفنی خانواده
  • مشاوره تلفنی ازدواج
  • مشاوره تلفنی خیانت
  • مشاوره تلفنی کودک
  • مشاوره تلفنی جنسی
  • مشاوره تلفنی ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی تلفنی
  • مشاوره تلفنی تحصیلی
  • مشاوره خانواده
  • مشاوره ازدواج
  • مشاوره کودک
  • مشاوره جنسی
  • مشاوره ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی
  • مشاوره تحصیلی
  • ترک اعتیاد
  • ترک متادون
  • ترک ترامادول
  • ترک شیشه
  • ترک شیره
  • ترک حشیش
  • ترک هروئین
  • ترک تریاک
  • ترک ماریجوانا
  • درمان استرس
  • درمان اضطراب
  • علائم اعتیاد به متادون
  • علائم اعتیاد به ترامادول
  • علائم اعتیاد به تریاک
  • علائم اعتیاد به هروئین
  • علائم اعتیاد به شیشه
  • علائم اعتیاد به کوکائین
  • ماریجوانا
  • علائم اعتیاد به حشیش
  • علائم اعتیاد به شیره
  • علائم اعتیاد به کراک
  • قالب وبلاگ
    نظرسنجی
    لینک های تبادلی
    فاقد لینک
    تبادل لینک اتوماتیک
    لینک :
    خبرنامه
    عضویت لغو عضویت
    پيوندهای روزانه
    لينكي ثبت نشده است
    پنل کاربری
    نام کاربری :
    پسورد :
    عضویت
    نام کاربری :
    پسورد :
    تکرار پسورد:
    ایمیل :
    نام اصلی :
    آمار
    امروز : ---
    دیروز : ---
    افراد آنلاین : 7
    همه : ---
    چت باکس
    موضوعات وب
    موضوعي ثبت نشده است
    امکانات وب

    سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی