مشاوره روانشانسي ذهن نو
مركز مشاوره ذهن نو برترين مركز مشاوره روانشناسي در زمينه هاي مختلف روانشناسي از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، كودك، طلاق، خيانت، نوجوان، بلوغ، جنسي و سكس تراپي ، ترك اعتياد، اختلات رواني و شخصيت و ... مي باشد.

مشاوره وسواس چيست و چه اهميتي دارد؟ اگر شما يا يكي از نزديكانتان دچار وسواس شده باشيد احتمالاً متوجه اهميت اين سؤال شده‌ايد. وسواس به معناي يك فكر يا تصوير است كه به‌صورت غيرارادي وارد ذهن فرد شده و او هيچ كنترلي روي آن نخواهد داشت و در برخي مواقع نيز فرد را مجبور به انجام برخي كارها براي كاهش تنش مي‌كند. انجام رفتارهاي وسواسي يا درگيري با افكار ناخوشايند باعث مي‌شود شما توانايي كار يا فعاليت سالم در محيط را از دست بدهيد و احتمالاً متوجه اين موضوع شده‌ايد كه تلاش براي تغيير شرايط در بسياري از مواقع به شكست منتهي مي‌شود. برخلاف باور عموم اختلال وسواس به خدمات درماني حرفه‌اي دارد و خود به خود درمان نمي‌شود. به همين خاطر بهتر است از مشاوره وسواس براي درمان آن استفاده كنيد. مشاورين روش‌هاي مناسبي را براي كاهش افكار نامناسب يا مديريت آن‌ها به شما آموزش خواهند داد.

 

 

منبع : مشاوره وسواس

 

 

وسواس و انواع آن

پيش از آنكه راجع به مشاوره وسواس صحبت كنيم بهتر است به اين سؤال پاسخ دهيم كه اختلال وسواس چيست و چه افرادي دچار اين بيماري هستند. افرادي كه بيش‌ازحد به نظافت اهميت مي‌دهند و يا دائماً بسته بودن شير گاز يا قفل بودن در خانه را بررسي مي‌كنند ازجمله نمونه‌هايي هستند كه اكثريت آن‌ها را با عنوان بيماران وسواسي مي‌شناسند؛ اما بهتر است بدانيد وسواس‌هاي فكري و عملي انواع بيشتري نسبت به اين دو موضوع دارند. 

به‌طوركلي وسواس‌هاي فكري به معناي فكر يا تصويري هستند كه به‌طور مرتب در ذهن فرد تكرار شده و او هيچ كنترلي براي متوقف كردن آن‌ها ندارد. با توجه به اينكه ماهيت افكار وسواسي معمولاً باعث اضطراب در فرد مي‌شود، او به رفتارهاي مشخصي براي مبارزه با اين اضطراب دست خواهد زد. به همين خاطر ممكن است شما در برخي از بيماران وسواسي در كنار افكار اضطراب‌آميز رفتارهاي كليشه‌اي و تكراري را نيز مشاهده كنيد. براي مثال يك فرد درگير وسواس وارسي كردن دائماً نگران اين موضوع است كه باز بودن در خانه باعث بروز اتفاق ناگواري مي‌شود و به همين خاطر با چك كردن چندباره به دنبال اطمينان يافتن از بسته بودن در و رفع اضطراب است.

اگرچه رفتارهاي وسواسي در كوتاه‌مدت باعث كاهش اضطراب در فرد شده و او را آرام مي‌كنند اما در بلندمدت اين رفتارها مشكلاتي را براي فرد ايجاد كرده و باعث ناراحتي او مي‌شوند ازجمله اينكه انجام اين رفتارها باعث خواهد شد تا فرد زمان كافي براي رسيدن به ساير فعاليت‌هاي روزمره زندگي را نداشته باشد.

تماس با مشاور

انواع وسواس‌هاي فكري و عملي

به‌طوركلي وسواس‌ها مي‌توانند در ارتباط با هر موضوع يا فكري در ذهن فرد ايجاد شوند و مشخصه اصلي آن‌ها اين است كه ماهيتي اضطراب‌آلود داشته و درعين‌حال فرد توانايي كنترل آن‌ها را ندارد. اما برخي از انواع وسواس‌ها رايج‌تر از سايرين هستند كه ازجمله آن‌ها مي‌توان وسواس نظافت، رفتار وارسي كردن و وسواس‌هاي مذهبي را نام برد. گاهي نيز ممكن است بيش از يك نمونه از اين وسواس‌ها در يك فرد وجود داشته باشد. براي كسب اطلاع از وسواس شستشو كليك كنيد.

 

دلايل ايجاد وسواس

يكي از مهم‌ترين موضوعاتي كه براي مشاوره وسواس و درمان اين اختلال بايد به آن توجه داشت اين است كه دليل بروز وسواس در فرد چيست؟ به‌طوركلي وسواس يكي از انواع بيماري‌هاي اضطرابي است و براي درمان آن مي‌بايست به درمان اضطراب پرداخت؛ اما در كنار اضطراب، آسيب در بخش‌هايي از مغز، ژنتيك، سبك‌هاي تربيتي نامناسب و همين‌طور حوادث زندگي فرد نيز مي‌تواند در ايجاد اين اختلال نقش داشته باشد. براي كسب اطلاعات در زمينه نشانه‌هاي بيماري وسواس كليك كنيد.

 

مشاوره وسواس | بي‌توجهي به درمان وسواس‌ها

درصورتي‌كه براي درمان و مشاوره وسواس اقدامات لازم صورت نگيرد چه اتفاقي مي‌افتد؟ گاهي اوقات افراد وسواس‌ها را به‌عنوان ويژگي‌هاي مطلوب مي‌شناسند و اين افكار را در آن‌ها تشويق مي‌كنند. براي مثال بسياري از خانم‌هاي مبتلا به وسواس تميزي با عنوان خانه‌داراني نمونه و همين‌طور بسياري از بيماران وسواس‌هاي مذهبي به‌عنوان افرادي مؤمن و حساس نسبت به مسائل مذهبي شناخته مي‌شوند و براي درمان آن‌ها كاري انجام نمي‌دهند. برخي از افراد نيز تصور مي‌كنند وسواس‌ها خودبه‌خود خوب مي‌شوند و به همين خاطر براي درمان آن اقدامي انجام نمي‌دهند. بي‌توجهي نسبت به درمان اين بيماري باعث بروز مشكلات بسياري براي فرد و اطرافيان وي خواهد شد، ازجمله:

1. رنج فردي، كاهش اعتمادبه‌نفس و افسردگي

اولين كسي كه از افكار و رفتارهاي وسواسي آسيب مي‌بيند خود فرد است. شرايطي را تصور كنيد كه در آن برخي افكار اضطراب‌آميز دائماً در ذهن شما تكرار مي‌شوند و هيچ توانايي براي كنترل آن‌ها نداريد. اين وضعيت تا حد زيادي كيفيت زندگي فرد را تحت تأثير خود قرار مي‌دهد و در كنار آن ناتواني از كنترل اين شرايط باعث مي‌شود كه احساس ناتواني و كاهش اعتمادبه‌نفس در فرد ايجاد شود. اين وضعيت به‌تدريج باعث بروز بيماري‌هاي روحي مختلفي ازجمله افسردگي در فرد خواهد شد.

2. ناتواني در انجام كارهاي روزمره

ظرفيت ذهني هر فرد محدود است و شما تنها مي‌توانيد براي چند موضوع از انرژي رواني خود استفاده كنيد. هنگامي‌كه حجم زيادي از اين انرژي صرف افكار وسواسي مي‌شود طبيعتاً توانايي تمركز روي ساير كارها و رسيدگي به امور مختلف كاهش پيدا مي‌كند. علاوه بر اين رفتارهاي وسواسي معمولاً زمان زيادي را از فرد مي‌گيرند و اين موضوع باعث مي‌شود كه افراد وسواسي معمولاً با مشكل كمبود زمان براي فعاليت‌هاي روزانه مواجه باشند.

3. مشاوره وسواس | كاهش دايره ارتباطات فردي

 

 

منبع : مشاوره وسواس

 

 

ارتباط با بيماران وسواسي موضوعي است كه مي‌تواند تا حدودي براي اطرافيان ناخوشايند باشد. نمونه بارز اين رفتار را در افرادي مي‌بينيد كه دچار وسواس نظافت هستند. شما براي ارتباط با اين افراد بايد دائماً نگران رعايت نكات بهداشتي باشيد و اين موضوع ارتباط را سخت مي‌كند. از طرف ديگر انجام اعمال وسواسي وقت زيادي را در طول روز از فرد گرفته و درگيري با اين رفتار و افكار زمان كمتري را براي برقراري ارتباط به وي مي‌دهد. با توجه به نقشي كه روابط اجتماعي در سلامت روان فرد دارد، مي‌توان تصور كرد كه اين موضوع به‌تدريج باعث احساس افسردگي و تنهايي در بيمار مي‌شود.

4. باقي ماندن بيماري

متأسفانه برخلاف تصور بسياري از افراد وسواس بيماري نيست كه به‌خودي‌خود خوب شود و بايد اقدامات جدي براي درمان آن صورت بگيرد. تا زماني كه شما درمان اين اختلال را شروع نكنيد افكار وسواسي در ذهن به قوت خود باقي مانده و از بين نمي‌روند. اين موضوع مي‌تواند تا آنجايي پيشروي كند كه فرد تا پايان عمر خود با افكار وسواسي درگير بوده و خود را كاملاً از داشتن يك زندگي سالم محروم كند.

5. ابتلاي اطرافيان

افراد دچار وسواس‌هاي فكري و عملي و به‌خصوص آن‌هايي كه به دليل رفتارهاي وسواسي مانند توجه به نظافت يا مسائل مذهبي مورد تشويق قرار مي‌گيرند معمولاً تلاش مي‌كنند تا ديگران را نيز به اصول خود دعوت كنند. فرزندان اين افراد معمولاً در خطرترين گروه براي ارتباط با آن‌ها هستند و در كنار آمادگي ژنتيكي كه براي ابتلا به اين بيماري دارند از طريق تربيت نيز دائماً با اين مسائل درگير خواهند بود. به همين خاطر اگر در ميان اطرافيان شما فردي دچار وسواس است، دست‌كم براي كمك به سلامت روان فرزندان وي استفاده از مشاوره وسواس را جدي بگيريد.

 

مشاوره وسواس | چطور مشاوره دريافت كنيم؟

هنگامي‌كه راجع‌به بيماري وسواس در خود يا يكي از اطرافيان آگاهي پيدا كرديد، ممكن است با اين سؤال مواجه شويد كه براي درمان آن بايد چه كارهايي انجام گيرد؟ با توجه به اينكه تشخيص گذاري قطعي اين بيماري و همين‌طور اقدام براي درمان آن حتماً بايد زير نظر روانشناس متخصص صورت بگيرد، بهتر است در اولين قدم به يك روانشناس مراجعه كنيد. شما حتي مي‌توانيد با كمك گرفتن از مشاوره‌هاي تلفني راجع‌به شرايط خود با يك متخصص صحبت كرده و درصورت توصيه به استفاده از مشاوره وسواس، براي ساير جلسات درماني خود برنامه‌ريزي داشته باشيد. 

 

مشاوره وسواس | اقدامات درماني

وسواس اختلالي نيست كه به‌خودي‌خود و بدون دريافت اقدامات حرفه‌اي لازم درمان شود؛ بلكه اين بيماري همواره با شما باقي مانده و علاوه بر آسيبي كه در برنامه‌هاي روزانه و احساس آرامش شما ايجاد مي‌كند به‌مرورزمان نسبت به درمان مقاوم‌تر نيز مي‌شود. براي دريافت درمان وسواس كليك كنيد. ازجمله اقداماتي كه روانشناسان براي درمان اين بيماري انجام مي‌دهند مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

1. درمان‌هاي شناختي-رفتاري

يكي از بهترين درمان‌ها براي تمامي اختلالات رواني و همين‌طور وسواس، درمان‌هاي شناختي-رفتاري هستند. در اين شيوه از درمان روانشناس به فرد كمك مي‌كند تا خطاهاي فكري كه باعث بروز وسواس در وي شده را بشناسد و افكار سازنده‌تري را به‌جاي آن جايگزين نمايد. همچنين در اين شيوه از درمان به فرد كمك مي‌شود تا رفتارهاي اشتباه خود را نيز تصحيح كند. براي مثال افرادي كه دچار وسواس تميزي هستند معمولاً تصور مي‌كنند اشيا بيش‌ازحد آلوده هستند و اين آلودگي مي‌تواند براي آن‌ها خطرناك باشد. در جلسات درمان شناختي-رفتاري با اين فكر مبارزه مي‌شود و آن‌ها متوجه خواهند شد پديده‌هاي مختلف به‌اندازه تصورشان آلوده نيستند.

2. مشاوره وسواس | به تعويق انداختن پاسخ

يكي از تكنيك‌هايي كه معمولاً براي درمان رفتارهاي وسواسي مورداستفاده قرارگرفته و پاسخگويي خوبي نيز دارد به تعويق انداختن پاسخ است. در اين شيوه از فرد خواسته مي‌شود كه پس از شكل گرفتن افكار وسواسي پاسخ به آن‌ها را تا جاي ممكن به تعويق بياندازد. براي مثال هنگامي‌كه احساس مي‌كنيد بايد محلي را نظافت كرده يا چيزي را چك كنيد، به‌جاي انجام اين رفتار در همان لحظه، آن را به چند دقيقه آينده موكول نماييد. اين موضوع به‌تدريج آستانه تحمل شما را افزايش داده و متوجه خواهيد شد كه مي‌توانيد در مقابل افكارتان مقاومت كنيد. علاوه بر اين متوجه مي‌شويد كه با انجام ندادن اين رفتار پيامدهاي منفي كه نگران آن‌ها بوديد نيز اتفاق نيفتاده است.

3. دارودرماني

درصورتي‌كه درمانگران احساس كنند شدت بيماري به ميزاني است كه نمي‌توان بدون استفاده از دارو آن را كنترل كرد، استفاده از آن‌ها را براي شما شروع مي‌كنند. داروها صرفاً به اين خاطر مورداستفاده قرار مي‌گيرند كه شدت علائم را كم كرده و فرد را براي استفاده از جلسات مشاوره آماده كنند. برخلاف تصور بسياري از افراد داروها قدرت درمان اين بيماري را ندارند و به‌محض قطع كردن مصرف، نشانه‌ها مجدداً باز خواهد گشت. درنتيجه بهتر است در كنار استفاده از داروهاي وسواس جلسات مشاوره را نيز جدي بگيريد. براي اطلاع از داروهاي ضد اضطراب كليك كنيد.

4. خانواده‌درماني

خانواده و اطرافيان، به‌ويژه همسران افراد درگير با وسواس يكي از گروه‌هايي هستند كه فشار و مشكلات بسياري را تجربه مي‌كنند. به همين خاطر در مشاوره وسواس معمولاً برخي از جلسات به خانواده اختصاص پيدا مي‌كند. در اين جلسات نكات لازم راجع‌به اين بيماري و نحوه برخورد با بيماران به خانواده آموزش داده شده و همين‌طور سلامت روان آن‌ها موردبررسي قرار مي‌گيرد. اگر در اطراف شما فردي دچار اين بيماري شده و اعتقادي به درمان ندارد نيز شما مي‌توانيد با مراجعه به يك روانشناس نكاتي را براي شيوه ارتباط با وي يا كمك به تخفيف علائم پيدا كنيد. براي دريافت مشاوره خانواده كليك كنيد.

 

مشاوره وسواس تلفني

مراجعه حضوري به مراكز مشاوره همواره براي بسياري از افراد به دلايلي همچون معذب بودن، عدم وقت كافي و هزينه‌هاي زياد مشكل است و به همين دليل از انجام آن صرف نظر مي‌كنند. اين در حاليست كه شما مي‌توانيد با استفاده از خدمات مشاوره وسواس تلفني، بدون نياز به مراجعه حضوري اين اختلال را درمان نماييد. خدمات مشاوره تلفني نيز همچون خدمات حضري از كيفيت عالي برخوردار هستند و با پيگيري جدي درمان از اين طريق مي‌توانيد براي هميشه بر اين اختلال غلبه نماييد. براي دريافت مشاوره رواندرماني كليك كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه وسواس ها مي توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره تلفني با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي ذهن نو از طريق شماره 02166419012 تماس بگيريد.

سؤالات متداول

مشاوره وسواس چه اهميتي دارد؟

وسواس اختلالي نيست كه به‌خودي‌خود درمان شود و در صورت بي‌توجهي به درمان اين بيماري به‌مرورزمان شدت پيدا كرده و در شخصيت فرد تثبيت مي‌شود. همچنين افكار وسواسي بخش زيادي از زمان روزانه فرد را اشغال كرده و باعث ناراحتي و عذاب وي مي‌شود. به همين خاطر بهتر است براي درمان اين بيماري اقدام نماييد.

آيا داروها مي‌توانند وسواس را درمان كنند؟

درصورتي‌كه درمانگر احساس كند شدت بيماري به ميزاني است كه شما بايد از درمان‌هاي دارويي استفاده كنيد براي شما دارو تجويز خواهد كرد؛ اما داروها صرفاً براي كاهش نشانه‌ها و افزايش توانايي انجام روان‌درماني هستند و نمي‌توان از آن‌ها به‌تنهايي و براي درمان استفاده كرد.

 

شماره تماس ذهن نو

  • ۰۰/۰۱/۰۸
 
امتیاز:
بازدید:
برچسب: مشاوره وسواس،
موضوع:
[ ۸ فروردين ۱۴۰۰ ] [ ۱۰:۱۱:۲۴ ] [ ذهن نو ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
  • مشاوره روانشناسی
  • مشاوره روانشناسی ذهن نو
  • ذهن نو
  • تست روانشناسی کیومایند
  • کلینیک تخصصی کودک
  • سن استعدادیابی کودک
  • استعدادیابی کودک دو ساله
  • استعدادیابی کودک سه ساله
  • استعدادیابی کودک چهار ساله
  • استعدادیابی کودک تهران
  • آموزش سکس
  • قرص تاخیری
  • علائم اعتیاد
  • مشاوره آنلاین روانشناسی
  • مشاوره تلفنی
  • مشاوره تلفنی خانواده
  • مشاوره تلفنی ازدواج
  • مشاوره تلفنی خیانت
  • مشاوره تلفنی کودک
  • مشاوره تلفنی جنسی
  • مشاوره تلفنی ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی تلفنی
  • مشاوره تلفنی تحصیلی
  • مشاوره خانواده
  • مشاوره ازدواج
  • مشاوره کودک
  • مشاوره جنسی
  • مشاوره ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی
  • مشاوره تحصیلی
  • ترک اعتیاد
  • ترک متادون
  • ترک ترامادول
  • ترک شیشه
  • ترک شیره
  • ترک حشیش
  • ترک هروئین
  • ترک تریاک
  • ترک ماریجوانا
  • درمان استرس
  • درمان اضطراب
  • علائم اعتیاد به متادون
  • علائم اعتیاد به ترامادول
  • علائم اعتیاد به تریاک
  • علائم اعتیاد به هروئین
  • علائم اعتیاد به شیشه
  • علائم اعتیاد به کوکائین
  • ماریجوانا
  • علائم اعتیاد به حشیش
  • علائم اعتیاد به شیره
  • علائم اعتیاد به کراک
  • قالب وبلاگ
    نظرسنجی
    لینک های تبادلی
    فاقد لینک
    تبادل لینک اتوماتیک
    لینک :
    خبرنامه
    عضویت لغو عضویت
    پيوندهای روزانه
    لينكي ثبت نشده است
    پنل کاربری
    نام کاربری :
    پسورد :
    عضویت
    نام کاربری :
    پسورد :
    تکرار پسورد:
    ایمیل :
    نام اصلی :
    آمار
    امروز : ---
    دیروز : ---
    افراد آنلاین : 8
    همه : ---
    چت باکس
    موضوعات وب
    موضوعي ثبت نشده است
    امکانات وب

    سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی