مشاوره روانشانسي ذهن نو
مركز مشاوره ذهن نو برترين مركز مشاوره روانشناسي در زمينه هاي مختلف روانشناسي از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، كودك، طلاق، خيانت، نوجوان، بلوغ، جنسي و سكس تراپي ، ترك اعتياد، اختلات رواني و شخصيت و ... مي باشد.

ترك اعتياد براي كسي كه درگير اين مشكل شده تصميمي سخت و در عين حال حياتي است. بسياري از اين افراد با وجود تمام مشكلات حاضرند به مصرف خود ادامه دهند اما به ترك فكر نكنند. يكي از علل اين موضوع تجربه علائم ناخوشايندي است كه در پي مصرف نكردن مواد به بيمار دست مي‌دهد. هم‌چنين وسوسه شديد ذهني و احساس اجبار براي مصرف مجدد همگي از موانعي هستند كه جلوي ترك اعتياد را مي‌گيرند.

با اين حال امروزه روش‌هاي نويني براي ترك اعتياد ابداع شده‌اند كه به فرد كمك مي‌كنند بر اين موانع غلبه كرده و بتواند ترك موفقيت آميزي را تجربه كند. از جمله اين متد هامي‌توان به انواع درمان‌هاي دارويي و روانشناختي اشاره كرد كه در ادامه بيشتر درباره اين روش‌ها و رويكردهاي ديگر صحبت خواهيم كرد.

منبع: ترك اعتياد

ترك اعتياد

بسياري از خانواده نسبت به اعتياد يكي از اعضاي خانواده خود شك دارند و به دنبال شناخت علائم اعتياد و اطلاع از چگونگي انجام تست اعتياد و تشخيص آن مي باشند. امروزه متدهاي بسيار گوناگوني براي ترك اعتياد طراحي شده‌اند. انتخاب هر كدام از اين‌ها بستگي به نوع نيازهاي فرد در حال ترك و وضعيت جسماني و رواني او دارد.

در اين ميان مهم‌ترين عامل موفقيت اين است كه فرد براي ترك اعتياد آمادگي داشته باشد و به اين سطح از آگاهي برسد كه مواد پيامدهاي منفي بر جنبه‌هاي مختلف زندگي او گذاشته است. اگر اين آمادگي وجود نداشته باشند استفاده از روش‌هاي سم زدايي سريع، بردن فرد به كمپ‌هاي اجباري و تلاش مكرر براي ترك دادن او اغلب پس از گذشت مدت‌زماني به شكست منجر مي‌شوند.

ترك اعتياد را از كجا شروع كنيم ؟

امروزه روش‌هاي خاصي براي ايجاد اين آمادگي طراحي شده‌اند كه به فرد كمك مي‌كنند در فرايند درمان خويش فعال باشد. از جمله خدماتي كه در اين زمينه وجود دارد مي‌توان به جلسات درماني مبتني بر مصاحبه انگيزشي كه توسط روانشناسان و ساير متخصصين سلامت روان ارائه مي‌شود اشاره كرد.

در نتيجه قدم اول اين است كه به فرد كمك كنيد از يك متخصص در زمينه ترك اعتياد مشورت بگيرد و متدي را انتخاب كند كه متناسب با نيازها و شرايط او باشند. ما در ادامه به بهترين و مؤثرترين روش‌هاي ترك اعتياد اشاره كرده‌ايم.

بايد توجه داشته باشيد كه بهترين روش ترك اعتياد با توجه به نوع ماده مصرفي توسط فرد متفاوت است از همين رو بهتر است قبل از آشنايي با روش هاي ترك اعتياد، انواع مواد اعتياد آور را بشناسيد.

انواع مواد اعتياد آور

مواد اعتياد آور به طور كلي به چهار دسته مواد مخدر، محرك، توهم زا و كانابيس ها تقسيم مي شوند كه عموما در ايران مردم بهت تمامي اين مواد، مواد مخدر مي گويند. اما بايد بدانيد كه نشانه ها، علائم و عوارض هر كدام از آنها متفاوت است. در نتيجه روش ترك متفاوتي براي ترك اعتياد به هر كدام از آنها نياز است. در ادامه برخي از اين مواد اعتياد آور را به اختصار نام مي بريم :

مواد مخدر

ترياك

مورفين

هروئين

شيره ترياك

ترامادول

متادون

مواد محرك

متيل آمفتامين ( شيشه )

ريتالين ( مشتقات آمفتامين ها)

كراك

كوكائين

مواد توهم زا و كانابيس ها

ماريجوانا

حشيش

ال اس دي

بهترين روش ترك اعتياد

بهترين روش ترك اعتياد بسته به نوع ماده مصرفي توسط فرد بيمار متفاوت است. از همين رو در ادامه به بررسي بهترين روش ترك اعتياد براي هر كدام از مواد مخدر، محرك، توهم زا و كانابيس ها مي پردازيم.

ترك اعتياد به مواد مخدر

مواد مخدر (Narcotic) نام عمومي براي انواع داروها، مواد طبيعي و شيميايي است كه وابستگي بالايي را در فرد ايجاد مي كنند. مواد وابستگي جسمي و رواني را براي فرد دارند. ترك اعتياد به مواد مخدر همراه با درد جسماني زياد است و به دليل وابستگي رواني كه در فرد ايجاد مي كند، احتمال بازگشت بعد از ترك اعتياد در افرادي كه اعتياد به مواد مخدر دارند، بسيار زياد است.

در نتيجه ترك اعتياد به مواد مخدر حتما بايد تحت نظر فرد متخصص در زمينه ترك اعتياد صورت گيرد. از جمله مهمترين مواد مخدر مي توان به ترياك ، شيره، هروئين ، مورفين، متادون و ترامادول اشاره كرد. در ادامه به بررسي ترك اعتياد به هر كدام از اين مواد مي پردازيم.

ترك اعتياد به ترياك

ترياك يا OPIUM يكي از مواد مخدر است كه از مشتقات گياه خشخاش به دست مي آيد. تريك پر مصرف ترين ماده مخدر در كشور ما مي باشد كه عوارضي همچون افسردگي، اضطراب، بي قراري و مشكلات باروري و … را به همراه دارد .

وابستگي و اعتياد به ترياك جسماني و رواني مي باشد. از همين رو ترك اعتياد بايد تحت نظر يك متخصص صورت گيرد. چرا كه ترك اعتياد به ترياك خودسرانه همراه درد عضلاني و خماري شديد است و مي تواند عوارض جبران ناپذيري را براي بيمار به همراه داشته باشد. بهتري روش ترك اعتياد به ترياك بسته به دوز مصرفي توسط بيمار متفاوت است به همين دليل توصيه مي كنيم حتما مقاله ترك اعتياد به ترياك را مطالعه نماييد.

ترك اعتياد به هروئين

هروئين (Heroin ) كه در پزشكي با عنوان هاي ديامرفين يا دي استيل نيز شناخته مي شود، ماده مخدري است كه از مورفين بدست مي آيد و خاصيت اعتياد آوري و وابستگي بسيار بالاي مي باشد. هروئين به شكل يك پودر سفيد رنگ و قهوه اي روشن و سفيد ديده مي شود.

مصرف هروئين عوارضي همچون الزش بدن، گرفتگي و درد عضلاني و كندي نفس و … را براي بيمار به همراه دارد. ترك اعتياد ماده مخدر همراه با درد رواني و جسماني بسيار شديد همراه است. به همين دليل بايد زير نظر متخصص صورت گيرد. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد بهترين روش ترك اعتياد به هروئين كليك كنيد.

ترك اعتياد به شيره

شيره ترياك نوعي ماده مخدر بسيار قوي است كه از ترياك و سوخته ترياك بدست مي آيد. مصرف شيره عوارضي همچون عوارض ترياك را به صورت شديد تر براي فرد به همراه خواهد داشت.

ترك شيره بسته به دوز مصرفي بيمار متفاوت است و بايد تحت نظر مختصص صورت گيرد. توصيه مي كنيم براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد بهترين روش ترك اعتياد به شيره كليك كنيد.

ترك اعتياد به مورفين

مورفين يك دارو است كه براي تسكين درهاي حاد كاربرد دارد. در برخي موارد فرد بيمار به مصرف مورفين اعتياد پيدا مي كند. از جمله عوارض مصرف مورفين مي توان به احساس بي قراري، درد عضلاني و كندي نفس و … اشاره داشت.

ترك مورفين هم به صورت رواني و هم جسماني است. و با درد جسماني شديد همراه است. از همين رو حتما بايد ترك اعتياد به مورفين زير نظر متخصص انجام شود. توصيه مي كنيم مقاله ترك اعتياد به مورفين را مطالعه نماييد.

ترك اعتياد به متادون

متادون يكي از دارو هاي ضد درد و كمكي براي ترك اعتياد به شمار مي آيد.

از جمله عوارض متادون مي توان به كندي نفس، خواب آلودگي شديد، ضعف عضلات، ضربان قلب آرام و … اشاره كرد. از آنجايي كه ترك متادون با درد رواني و جسماني شديد همراه است حتما بايد زير نظر متخصص انجام شود.

ترك اعتياد به ترامادول

ترامادول (Tramadol ) يكي داروي ضد درد اپيوئيدي است كه براي تسكين دردهاي شديد استفاده مي شود. بعد از حدود يك ساعت مصرف خاصيت ضد درد آن آغاز مي گردد. از جمله عوارض آن مي توان به بي قراري، افسردگي ، اضطراب، كندي نفس، بي حسي و … اشاره داشت.

ترك ترامادول همراه با درد رواني و جسماني است كه بايد حتما زير نظر متخصص صورت گيرد.

ترك اعتياد به مواد محرك

مواد محرك به گروهي از مواد اعتيادآور گفته مي‌شود كه با تغيير در ميزان ترشح انتقال‌دهنده‌هاي عصبي باعث افزايش انرژي و نشاط در فرد شده و علاوه بر كاهش نياز به خواب و عدم احساس خستگي، توانايي تمركز را نيز افزايش مي‌دهند. اين دسته از مواد اعتيادآور انواع مختلفي را شامل مي‌شود كه از جمله آنها مي توان به كوكائين، كراك و ريتالين اشاره كرد.

ترك اعتياد به كوكائين

كوكائين (Cocaine ) كه با نام غير رسمي كك نيز شناخته مي شود يك ماده محرك خيلي قوي است كه از برگ هاي گياه كوك استخراج مي شود. از جمله عوارض آن مي توان به كم خوابي، از دست دادن اشتها، اعتماد به نفس بيش از حد، هيجان بالا و … اشاره داشت.

ترك اعتياد به كوكائين همراه با درد جسماني بسيار شديد است. از همين رو بايد تحت نظر متخصص صورت گيرد.

ترك اعتياد به كراك

كراك يكي از مواد محرك است كه از كوكائين بدست مي آيد. كراك به صورت تكه هاي بلور كه است كه معمولا به صورت تدخيني مصرف مي شود. مصرف كراك عواضي همچون اضطراب، بي قراري، رنگ پريدگي، پرخاشگري، تنگي نفس، فشار خون بالا، كاهش ميل به غذا، كاهش وزن شديد و … را به همراه دارد.

ترك اعتياد به كراك هم با درد جسماني و هم با درد رواني همراه است به همين دليل بايد زير نظر متخصص صورت گيرد

ترك اعتياد به ريتالين

ريتالين يك ماده محرك است كه خاصيت اعتياد آوري دارد. مصرف اين دارو بايد زير نظر متخصص صورت گيرد و اين دارو در سه دوز 5، 10 و 20 ميلي گرم در بازار موجود است. ريتالين معمولا براي بيماري هايي همچون بيش فعالي تجوز مي شود. از جمله عوارض ريتالين مي توان به بي خوابي، كاهش اشتها، سردرد، پرخاشگري و … اشاره كرد.

ترك ريتالين بايد زير نظر متخصص صورت گيرد.

ترك اعتياد به توهم زا و كانابيس ها

مواد توهم زا به گروهي از مواد اعتياد آور گفته مي‌شود كه اگرچه وابستگي جسمي به همراه ندارند ولي باعث تغيير در شرايط ذهني و ادراكات فرد شده و احتمال بروز توهم را افزايش مي‌دهند. از معروف‌ترين انواع اين دسته از مواد مي‌توانيم به ماده مخدر گل، ماريجوانا، حشيش قرص اكس اشاره كنيم.

ترك اعتياد به ماده مخدر گل يا ماريجوانا

ماريجوانا ( Marijuana ) يا ماده مخدر گل كه با نام هاي ماري، علف يا گل نيز شناخته مي شود. ماريجوانا يك ماده فعال كننده روان است كه براي اهداف تفريحي بيشتر مصرف را در ميان نوجوانان و جوانان دارد. از جمله عوارض اين ماده مي توان به وابستگي شديد، زردي چشم، تبش قلب، اضطراب، شكاكي و … در فرد اشاره كرد.

تاكنون وابستگي جسمي به ماريجوانا اثبات نشده است ولي داراي وابستگي رواني و روحي بسيار بالايي است

ترك اعتياد به حشيش

حشيش كه با نام هاي بنگ، سيگاري و پنير نيز شناخته مي شود از بوته شاه دانه بدست مي آيد. حشيش داراي عوارض همچون اضطراب، توهم، حملات رواني، پارانويا، حملات رواني و … اشاره كرد.

ترك اعتياد به حشيش را بايد تحت نظر متخصص انجام داد.

ترك اعتياد به ال اس دي

ال اس دي يك ماده شيميايي است كه در دسته روان گردان ها قرار دارد. اين ماده به گسترده براي مصارف تفريحي و درماني مورد استفاده قرار مي گيرد. از جمله عوارض آن مي توان به كاهش اشتها، گشادي مردمك چشم، توهمات بصري، هيجانات بالا، و … اشاره كرد.

ترك اعتياد به ال اس دي بايد زير نظر متخصص انجام گيرد.

متد ها و روش هاي ترك اعتياد كدامند ؟

روش هاي مختلفي براي ترك اعتياد به مواد اعتياد آور در مراكز متخلف استفاده مي شود كه از مهمترين اين روش ها مي توان به موارد زير اشاره داشت :

1- مصاحبه انگيزشي

وقتي افراد به ترك اعتياد فكر مي‌كنند نوعي تضاد و دوگانگي در وجودشان شكل مي‌گيرد. آن‌ها از طرفي از پيامدهاي منفي مصرف خسته‌اند و از سوي ديگر از مصرف مواد منافعي عايدشان مي‌شود. براي مثال ممكن است به كمك مواد، لحظاتي از رنج‌هاي زندگي آسوده شده و لذتي را تجربه كنند كه در حالت طبيعي از آن محروم هستند.

هم‌چنين آن‌ها ممكن است ميل زيادي به ترك داشته باشند اما وجود وسوسه يا ترس از علائم ترك، دوگانگي و تضادهايشان را تشديد كند.

در مصاحبه انگيزشي درمانگر به كمك بيمار مي‌آيد تا او بتواند ابتدا اين تضادها را در درون خود حل كرده و به‌اين‌ترتيب براي شروع فرايند درمان آمادگي بيشتري داشته باشد؛ همين مسئله باعث مي‌شود كه فرد در طول فرايند بهبودي فعال‌تر بوده و نسبت به كساني كه به كمپ‌هاي اجباري مي‌روند و دوره‌هاي بستري ناخواسته‌اي را پشت سر مي‌گذارند احساس كنترل بيشتري بر رفتارهاي خود داشته باشد. اين امر در نهايت به دوره‌هاي پرهيز طولاني‌تر و تجربه ترك موفقيت آميز كمك بسياري مي‌كند.

2- درمان شناختي رفتاري براي ترك اعتياد

درمان شناختي رفتاري يكي از مؤثرترين روش‌ها براي ترك اعتياد است كه در درمان سوءمصرف بسياري از مواد به كار مي‌رود. در اين متد كه توسط روانشناسان ارائه مي‌گردد درمانگر به بيمار كمك مي‌كند تا بتواند الگوهاي رفتاري ناسازگار خود را شناسايي كند و در مقابل، مهارت‌هاي مقابله‌اي مناسب را بياموزد.

براي مثال ممكن است فقدان مهارت‌هايي نظير قاطعيت و عدم توانايي براي نه گفتن باعث شود كه فرد دائماً در موقعيت‌هاي پرخطر نظير مصرف مواد گير بيافتد و به اين ترتيب نتواند ترك اعتياد موفقيت آميز را تجربه كند. در اين شرايط روانشناس به كمك درمان شناختي رفتاري مهارت جرات مندي را به درمانجو آموزش مي‌دهد تا او بتواند با تمرين اين مهارت در موقعيت‌هاي مختلف از خود محافظت نمايد.

هم‌چنين در اين رويكرد فرد ياد مي‌گيرد كه موقعيت‌هاي پرخطر و تحريك كننده مصرف را بشناسد و با استفاده از مهارت‌هاي مقابله‌اي مناسب از تأثيرگذاري اين موقعيت‌ها بر رفتار خود جلوگيري كند. اين مسئله تا حد زيادي در كاهش احساس وسوسه و ولع نسبت به مواد تأثيرگذار است و جلوي عود مصرف را مي‌گيرد.

از جمله ديگر مزاياي درمان شناختي رفتاري اين است كه هم زمان به درمان اختلالات ديگري كه همراه با مصرف مواد وجود دارند نيز كمك مي‌كند و از همين رو مي‌تواند تغييرات پايداري در وضعيت رواني مراجع ايجاد نمايد.

3- درمان دارويي ترك اعتياد

امروزه روش‌هاي دارويي مختلفي براي ترك اعتياد به كار گرفته مي‌شود كه مي‌توانند به فرد كمك كنند دوره سم زدايي اوليه را با سهولت بيشتري پشت سر بگذارد و علائم ترك كمتري را تجربه نمايد.

براي مثال براي ترك مواد مخدري نظير ترياك، شيره و هروئين ترك اعتياد با داروي جايگزين پيشنهاد مي‌شود. به اين ترتيب كه پزشك متناسب با دوز مواد مصرفي داروهايي نظير متادون يا بوپرنورفين را در اختيار بيمار قرار مي‌دهد.

اين داروها تأثيرات مشابهي با مواد مخدر دارند كه باعث مي‌شود علائم ترك نظير درد عضلاني، حالت تهوع و استفراغ به ميزان بسيار كمتري بروز يابد. البته توجه داشته باشيد كه مصرف اين داروها بايد با احتياط بسيار زيادي صورت بگيرد چراكه عواملي نظير توجه نكردن به دوز تجويزي، يا ادامه دادن مصرف داروها بيش از زماني كه پزشك توصيه كرده مي‌تواند فرد را در اعتياد جديدي گرفتار كند كه بر مشكلات او مي‌افزايد.

در نتيجه براي پيگيري درمان‌هاي دارويي حتماً لازم است كه تحت نظر يك پزشك قرار داشته باشيد و براي تهيه مواردي نظير شربت متادون يا قرص‌هاي بوپرنورفين تنها به مراكز بهداشتي معتبر مراجعه نماييد. بسيار مهم است كه بدانيد عطاري‌ها و ساير مراكزي كه اقدام به فروش اين داروها مي‌كنند هرگز معتبر نبوده و در اكثر موارد داروهاي ترك را با ناخالصي و در تركيب با مواد اعتيادآور ديگر در اختيار شما مي‌گذارند. پس لازم است كه در اين باره حتماً هوشيار باشيد.

4- ترك اعتياد با مدل ماتريكس

مدل ماتريكس نوعي روش التقاطي براي درمان وضعيت اعتياد است. به اين معنا كه در اين روش درمانگر از تكنيك رويكردهاي مختلف درماني در كنار يكديگر استفاده مي‌كند. مدل ماتريكس در ابتدا براي ترك اعتياد به مواد محرك نظير شيشه و كوكائين ابداع شد؛ اما امروزه در درمان ساير مواد نيز كاربرد گسترده‌اي دارد.

در اين روش درمانگر بيش از هر چيز بر افزايش احساس ارزشمندي، اعتماد به نفس و كارآمدي بيمار تمركز مي‌كند و در واقع هدف او از به كار بردن تكنيك‌هاي مختلف اين است كه بتواند اين ويژگي‌ها را در درمانجو تقويت نمايد؛ چراكه وجود ويژگي‌هاي نظير كارآمدي و احساس ارزشمندي از جمله كليدي‌ترين صفاتي هستند كه به فرد كمك مي‌كنند در مسير ترك استوار بوده و بتواند سختي‌ها و موانع را به سهولت بيشتري پشت سر بگذارد.

از جمله روش‌هاي مختلفي كه در مدل ماتريكس به كار مي‌رود مي‌توان به خانواده درماني، گروه درماني، تكنيك‌هاي متمركز بر كاهش عود و آموزش‌هاي خود مراقبتي اشاره كرد.

5- روش 12 قدم ترك اعتياد

روش 12 قدم يكي از اقدامات مؤثر براي نگه‌داشتن فرد در فاز پرهيز است. در اين روش كه پس از سم زدايي انجام مي‌شود بيمار در گروه‌هاي خودياري و در كنار ساير افرادي كه تجربه مشابهي با او داشتند قرار مي‌گيرد. البته از اصول اوليه اين گروه‌ها گمنام بودن افراد است كه به آن‌ها كمك مي‌كند خودافشايي بيشتري داشته باشند و راحت‌تر تجربيات خود را در اختيار سايرين قرار دهند. از جمله معروف‌ترين گروه‌هايي كه از روش 12 قدم استفاده مي‌كنند مي‌توان به الكلي‌هاي گمنام اشاره كرد.

6- خانواده درماني

خانواده و نوع برخورد اعضاي آن با فردي كه درگير اعتياد و سوءمصرف مواد شده يكي از كليدي‌ترين عوامل موفقيت در ترك اعتياد به شمار مي‌رود. بسياري از خانواده‌ها از ماهيت اعتياد و تأثيرات بلندمدت آن بر مغز اطلاعي ندارند. در نتيجه ممكن است با هر لغزشي فرد را مورد تحقير يا سرزنش قرار دهند و به خاطر بي‌ارادگي او را شماتت كنند. همين مسئله باعث مي‌شود كه افراد آسيب‌پذيري رواني بيشتري پيدا كرده و بيش از پيش در دام اعتياد گرفتار شوند.

درمانگران با استفاده از روش خانواده درماني سعي مي‌كنند كل خانواده را در فرايند درمان درگير كرده و آموزش‌هاي لازم در مورد اعتياد را در اختيار سايرين نيز قرار دهند. با توجه به مطالب گفته شده ترك در منزل مشكلات عديده اي مي تواند ايجاد كند

7- كمپ ترك اعتياد

كمپ ترك اعتياد به مراكزي گفته مي‌شود كه براي سپري شدن دوره سم زدايي نوعي اقامتگاه براي فرد فراهم مي‌كنند. اين مراكز براي پاك شدن بدن فرد از مواد، دوره درماني خاصي درنظر مي‌گيرند كه مي‌تواند متناسب با دوز و نوع ماده مصرفي متفاوت باشد. براي اطلاع از روش هاي جايگزين و درمان مشاوره تلفني ترك اعتياد دريافت كنيد.

با اين حال اكثر كمپ‌ها براي ترك دادن افراد از روش‌هاي قديمي و منسوخ شده استفاده مي‌كنند كه از جمله آن‌ها مي‌توان به روش سقوط آزاد يا همان قطع ناگهاني مصرف اشاره كرد. اين روش‌ها با ناديده گرفتن ريشه‌هاي رواني اعتياد فشارهاي ذهني زيادي را به فرد تحميل مي‌كنند و باعث مي‌شوند كه فقط بدن فرد از مواد پاك شود اما از نظر رواني آسيب پذيري بالايي براي گرايش مجدد به سمت مواد مخدر در او شكل بگيرد.

8- سم زدايي براي ترك اعتياد

از جمله روش هاي سم زدايي مي توان به روش هاي زير اشاره كرد :

سم زدايي به واسطه كلونيدين: اين نوع سم زدايي زماني كارساز است كه هدف كم كردن ميزان مصرف باشد.

سم زدايي با استفاده از متادون و بوپرنورفين: استفاده از اين نوع دارو الزاما بايد توسط پزشك تجويز شود و تحت نظارت وي مورد استفاده قرار بگيرد. همچنين مقدار استفاده از آن‌ها به مرور كاهش پيدا كرده و باعث مي‌شود نشانه‌هاي خماري بسيار كم مشاهده گردند.

سم زدايي با نالوكسان و نالتركسان: استفاده از اين داروها به منظور تعويض خون و پاكسازي آن زماني استفاده مي‌شود كه بيمار خواستار ترك سريع باشد. به اين ترتيب طي چهار روز بستري كردن شخص معتاد، اقدامات جهت پاكسازي خون انجام مي‌گيرد.

نقش سم زدايي در ترك اعتياد

توجه داشته باشيد كه سم زدايي يا پاك شدن بدن از مواد اولين قدمي است كه براي ترك اعتياد برمي‌داريد؛ اما عبور از اين مرحله به معناي درمان شدن اعتياد نيست؛ چراكه اعتياد منجر به يك بيماري مزمن مغزي مي‌شود و در نتيجه نياز به درمان‌هاي دراز مدتي دارد تا آثار وسوسه و احساس ولع شديد براي مصرف مجدد نيز در فرد از بين بروند.

درنتيجه هرگز به سم زدايي اكتفا نكرده و تلاش كنيد براي پيگيري درمان‌هاي بلند مدت نيز اقدام نماييد. روانشناسان، روان پزشكان و ساير متخصصين سلامت روان از جمله افرادي هستند كه مي‌توانند در اين مسير به شما كمك كنند.

نقش خانواده در ترك اعتياد

قطعا اقدام به ترك به مواد مخدر به آساني اتفاق نمي‌افتد و فرد معتاد متحمل درد شديد و مشكلات زيادي خواهد شد. چنانچه روند طاقت فرساي ترك اعتياد به مواد مخدر با حمايت عزيزان و نزديكان فرد معتاد انجام گيرد، تحمل آن راحت تر خواهد شد. به دليل وابستگي عاطفي و روحي اعضاي خانواده با يكديگر چنانچه يكي از اعضا به اعتياد دچار شود، علاوه بر وي، ديگر اعضاي خانواده نيز درگير مشكلات و پيامدهاي اعتياد به مواد مخدر خواهند شد.

به همين دليل زماني كه فرد معتاد تصميم به ترك اعتياد مي‌گيرد، مي‌توان از نقش حمايتي خانواده به عنوان كمك كننده و انگيزه دهنده به او استفاده كرد. اعضاي خانواده به جاي اينكه فرد معتاد را طرد نمايند و بر مشكلات موجود دامن بزنند، مي‌تواند با يكديگر به گفتگو نشسته و فرد معتاد را به ترك تشويق نمايند و او را مورد حمايت قرار دهند. به اين ترتيب شخص معتاد احساس امنيت كرده و از اينكه خانواده، وي را مورد پشتيباني قرار مي‌دهند، احساس رضايت نموده و بر تصميم به ترك به مواد مخدر مصمم‌تر مي‌شود.

مواد غذايي مفيد براي ترك اعتياد

استفاده از برخي مواد غذايي و مكمل‌هاي دارويي باعث خواهد شد تا فرد نقاهت‌هاي دوره ترك اعتياد را با وضعيت مطلوب‌تري پشت سر بگذارد. به‌طوركلي در اين دوران مي‌بايست از مواد غذايي سالم و تازه استفاده شود و از برخي مواد غذايي نيز بايد پرهيز كرد. داشتن يك برنامه منظم براي تغذيه ازجمله مسائلي است كه مي‌تواند تا حد زيادي كمك‌كننده باشد.

براي دريافت مشاوره در زمينه ترك اعتياد مي توانيد با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي ذهن نو از طريق شماره 02191002360 تماس بگيريد.

سؤالات متداول در مورد ترك اعتياد

آيا ترك اعتياد خطر مرگ دارد؟

اگر فردي مواد مخدري را در دوزهاي بسيار بالا مصرف كند، ناگهان آن را قطع نمايد و يا همزمان داروهايي استفاده كند كه اثرات و علائم ترك را تشديد مي‌كنند ممكن است دچار تشنج و مرگ شود. براي كسب اطلاعات بيشتر اين مقاله را تا انتها مطالعه نماييد.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

سراسر كشور :9099070354

جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري

شماره تماس با موبايل : 02191002360

منبع: ترك اعتياد

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ترك اعتياد،
موضوع:
[ ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ] [ ۰۶:۴۴:۴۷ ] [ ذهن نو ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
  • مشاوره روانشناسی
  • مشاوره روانشناسی ذهن نو
  • ذهن نو
  • تست روانشناسی کیومایند
  • کلینیک تخصصی کودک
  • سن استعدادیابی کودک
  • استعدادیابی کودک دو ساله
  • استعدادیابی کودک سه ساله
  • استعدادیابی کودک چهار ساله
  • استعدادیابی کودک تهران
  • آموزش سکس
  • قرص تاخیری
  • علائم اعتیاد
  • مشاوره آنلاین روانشناسی
  • مشاوره تلفنی
  • مشاوره تلفنی خانواده
  • مشاوره تلفنی ازدواج
  • مشاوره تلفنی خیانت
  • مشاوره تلفنی کودک
  • مشاوره تلفنی جنسی
  • مشاوره تلفنی ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی تلفنی
  • مشاوره تلفنی تحصیلی
  • مشاوره خانواده
  • مشاوره ازدواج
  • مشاوره کودک
  • مشاوره جنسی
  • مشاوره ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی
  • مشاوره تحصیلی
  • ترک اعتیاد
  • ترک متادون
  • ترک ترامادول
  • ترک شیشه
  • ترک شیره
  • ترک حشیش
  • ترک هروئین
  • ترک تریاک
  • ترک ماریجوانا
  • درمان استرس
  • درمان اضطراب
  • علائم اعتیاد به متادون
  • علائم اعتیاد به ترامادول
  • علائم اعتیاد به تریاک
  • علائم اعتیاد به هروئین
  • علائم اعتیاد به شیشه
  • علائم اعتیاد به کوکائین
  • ماریجوانا
  • علائم اعتیاد به حشیش
  • علائم اعتیاد به شیره
  • علائم اعتیاد به کراک
  • قالب وبلاگ
    نظرسنجی
    لینک های تبادلی
    فاقد لینک
    تبادل لینک اتوماتیک
    لینک :
    خبرنامه
    عضویت لغو عضویت
    پيوندهای روزانه
    لينكي ثبت نشده است
    پنل کاربری
    نام کاربری :
    پسورد :
    عضویت
    نام کاربری :
    پسورد :
    تکرار پسورد:
    ایمیل :
    نام اصلی :
    آمار
    امروز : ---
    دیروز : ---
    افراد آنلاین : 5
    همه : ---
    چت باکس
    موضوعات وب
    موضوعي ثبت نشده است
    امکانات وب

    سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی