مشاوره روانشانسي ذهن نو
مركز مشاوره ذهن نو برترين مركز مشاوره روانشناسي در زمينه هاي مختلف روانشناسي از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، كودك، طلاق، خيانت، نوجوان، بلوغ، جنسي و سكس تراپي ، ترك اعتياد، اختلات رواني و شخصيت و ... مي باشد.

يكي از جدي‌ترين دغدغه‌هاي والدين اين است كه كودكشان از سلامت كامل برخوردار باشد. در واقع تعريف كودك سالم در ميان افراد مختلف متفاوت است. گروهي از افراد سلامتي را صرفا در بعد جسماني مورد توجه قرار مي‌دهند و سلامت را به معناي نبود بيماري يا مشكل خاص در نظر مي‌گيرند و گروهي ديگر به روحيات و خلق و خوي كودك نيز اهميت مي‌دهند. در حالي كه بايد توجه داشته باشيد كه بررسي سلامت كودك بايد در سه بعد جسماني، رواني و اجتماعي در نظر گرفته شود كه هر كدام از اين ابعاد، شاخص‌هاي رشدي خاص خود را دارند كه در ادامه به طور كامل به بررسي آن خواهيم پرداخت پس همراه ما باشيد. 

براي كسب اطلاعات بيشتر بر روي لينك هاي زير كليك كنيد :

كودك سالم

نشانه هاي كودك سالم

ويژگي هاي كودك سالم

 

مركز مشاوره روانشناسي ذهن نو خدمات 

 

مركز مشاوره ذهن نو برترين مركز مشاوره روانشناسي در زمينه هاي مختلف روانشناسي از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، كودك، طلاق، خيانت، نوجوان، بلوغ، جنسي و سكس تراپي ، ترك اعتياد، اختلات رواني و شخصيت و ... مي باشد.

 

مشاوره تلفني - مشاوره تلفني خانواده - مشاوره تلفني ازدواج - مشاوره تلفني خيانت - مشاوره تلفني كودك - مشاوره تلفني جنسي - مشاوره تلفني ترك اعتياد - مشاوره شغلي تلفني - مشاوره تلفني تحصيلي - مشاوره حضوري - مشاوره خانواده - مشاوره ازدواج - مشاوره خيانت - مشاوره كودك - مشاوره جنسي - مشاوره ترك اعتياد - مشاوره شغليمشاوره تحصيلي

از جمله مهمترين موضوعاتي كه شما بايد بر روي آن ها 

ترك ترياك - ترك متادون - ماده مخدر گل - ترك ترامادول - تربيت كودك - تست اعتياد - ترك اعتياد - درمان استرس - درمان اضطراب - درمان افسردگي - علائم افسردگي - روانشناسي كودك - ملاك انتخاب همسر 

 

 

 

كودك سالم به چه معناست؟

به عقيده روانشناسان هر انساني داراي سه بعد جسمي، رواني و اجتماعي است. اين سه بعد داراي اثر متقابل بوده و با هم همكاري مي‌كنند. در نتيجه براي تعريف سلامتي بايد به هر سه جنبه توجه داشت. كودك سالم، كودكي است كه در تمامي جنبه‌هاي گفته شده شاخصه‌هاي رشدي مربوط به سن خود را كسب كند و با كنار هم قرار دادن تجربياتي كه در هر زمينه كسب كرده بتواند مسير خود را به درستي طي كند.

كودك سالم قادر است در مواجهه با مسائل و شرايط مختلف زندگي از خود سازگاري نشان داده و براي حل مسائل اقدام مناسبي را انجام دهد. تاخير در به دست آوردن توانايي‌هاي مورد نظر براي هر سن، در يكي از جنبه‌هاي رشدي بر كليه ابعاد زندگي فرد تاثير خواهد گذاشت.

 

رشد جسماني كودك سالم

ويژگي‌هاي جسمي هر فرد، شاخص‌ترين و مشهودترين جنبه در رشد هستند. اين مسئله باعث شده تا خانواده‌ها به اين بعد از وجود فرزندشان بيش از ساير ابعاد توجه داشته باشند. در ارتباط با سلامت جسمي فرزندتان مي‌بايست به اين نكات توجه داشته باشيد.

قد و وزن مناسب

ابتدايي‌ترين ويژگي جسماني كه بايد به آن توجه داشته باشيد، قد و وزن كودك هستند. براي آگاهي از طبيعي بودن اين مسئله در فرزندتان مي‌توانيد قد و وزن او را با ميانگين مطرح شده براي سن وي تطبيق دهيد. در صورتي كه فرزندتان در محدوده نرمال قرار ندارد شما مي‌توانيد از يك متخصص كودك و يا متخصص تغذيه در اين زمينه كمك بگيريد.

رشد دندان‌ها در كودك سالم

كودك شما از حدود 4 ماهگي تلاش‌هايش را براي درآوردن اولين دندان شروع مي‌كند. داشتن دندان‌هاي سالم و با شكل طبيعي و همچنين لثه‌هاي صورتي رنگ و سالم نشان دهنده سلامت دهان و دندان كودك شماست. اگر احساس مي‌كنيد كه فرزندتان علي رغم گذشتن از يك سالگي هنوز دندان در نياورده و يا دندان‌ها وضعيت مناسبي ندارند مي‌توانيد براي معاينات بيشتر به دندان پزشك مراجعه كنيد.

قوام كافي عضلات و حركت

يكي از جنبه‌هاي مهم رشد جسمي كودك توانايي او براي حركت دادن اندام‌ها و همچنين توانايي راه رفتن است. در صورتي كه احساس مي‌كنيد فرزندتان در هر يك از اين زمينه‌ها نسبت به سن رشدي عقب‌تر است، بهتر است به دنبال يافتن دلايل اين مسئله و برطرف كردن آن باشيد.

اشتهاي كافي و دفع مناسب

فرزند شما مي‌بايست در طول روز چندين بار غذا دريافت كند. همچنين بايد به طور ميانگين بين 4 تا 6 بار احتياج به تعويض پوشك داشته باشد. اين مسئله نشان دهنده سلامت دستگاه گوارش در تمامي مراحل اشتها براي دريافت موادغذايي تا دفع است. در نتيجه اگر فرزندتان كمتر براي دريافت سينه مادر تمايل نشان مي‌دهد و يا در صورتي كه بخواهيد به او غذا دهيد، تمايلي نداشته باشد. بهتر است با پزشك كودكتان مشورت كنيد. دفع كم يا بيش از حد نيز از جمله عواملي هستند كه احتياج به توجه بيشتر دارند.

براي اطلاع بيشتر در زمينه روانشناسي كودك كليك كنيد.

 

رشد روحي و رواني كودك سالم

به فراخور رشد جسمي، روان و ذهن كودك نيز در حال رشد است. به اعتقاد اكثر روانشناسان، توجه به نيازهاي روحي اين دوره، اهميت بسياري دارد. بسياري از مشكلاتي كه در طول اين سال‌ها براي كودك پيش مي‌آيد مي‌تواند اثرات جبران ناپذيري بر شخصيت و زندگي آينده كودك داشته باشد. در ادامه شما را با مهم‌ترين ويژگي‌هاي روحي كه در حال شكل گيري هستند، آشنا خواهيم كرد.

دلبستگي ايمن

مهم‌ترين جنبه روحي كه بايد در فرزند خود، پرورش دهيد دلبستگي است. دلبستگي به اين معناست كه كودك بتواند رابطه مطلوبي با مادر يا مراقب خود برقرار كند. اين رابطه مطلوب به اين معناست كه كودك در طي يك سال اول زندگي، به اين باور برسد كه هر زمان مشكلي داشته باشد، مراقب براي پاسخگويي به او، حاضر خواهد بود. اگر بتوانيد اين باور را در كودك ايجاد كنيد وي در بزرگسالي قادر خواهد بود به انسان‌ها اعتماد كرده و روابط دوستانه عميقي را شكل دهد. در غير اين صورت كودكتان با مشكلات بسياري در زمينه مسائل عاطفي مواجه خواهد شد.

براي پرورش مطلوب احساس دلبستگي در فرزندتان، بايد در طول دو سال اول زندگي، هميشه براي پاسخگويي به نيازهاي وي حاضر باشيد. پاسخگويي‌هاي ديرهنگام به نيازهاي كودك و يا پاسخ‌هايي كه با توجه به روحيات مادر، گاهي اوقات به سرعت ايجاد شده و گاهي اوقات هرگز انجام نمي‌شود كودك شما را در يك دوگانگي نامطلوب فرو مي‌برد.

احساس اراده و خلاقيت در كودك سالم

با كسب مهارت راه رفتن، كودك شما به تدريج خود را به عنوان موجودي مستقل كشف كرده و متوجه توانايي‌هاي خودش مي‌شود. اين كشف جديد باعث مي‌شود كه آن‌ها در تمامي مسائل زندگيشان تلاش كنند تا خودشان كارها را انجام دهند. به عبارتي آن‌ها در حال شكل دادن به اين باور هستند كه مي‌توانند اعمال خود را تحت كنترل داشته باشند.

با گذشتن از اين مرحله، كودك سعي مي‌كند تا پيامدهاي مختلف اعمالش را در نظر بگيرد. آن‌ها به دنبال كشف اين مسئله برخواهند آمد كه هر كاري چه پيامدي دارد، به همين خاطر ممكن است كارها را برخلاف روال مورد نظر شما انجام دهند.

به خاطر داشته باشيد كه واكنش‌هاي شما در اين دوران تاثير بسياري در عزت نفس و تصوير كودكان از خودشان خواهد داشت. اگر به آن‌ها اجازه ندهيد كه كارهايشان را خودشان انجام دهند و يا بخواهيد كه كارها را به شيوه مورد نظر شما انجام دهند، به احساس اراده و خلاقيت كودك آسيب جدي وارد مي‌كنيد. اين مسئله مي‌تواند تا بزرگسالي او، در تصوير ذهني كه از خود دارد باقي مانده و فرزند شما همواره به تواناييش براي انجام دادن كارها، شك داشته باشد و يا نتواند مستقلانه تصميم گيري كند.

ارتباط با ديگران

ارتباط با مادر و ديگران و توجه كردن به محيط اطراف نشان دهنده سلامتي كودك است چراكه يكي از جدي‌ترين و اخيرا شايع‌ترين بيماري‌هاي رواني كه از بدو تولد در فرد وجود دارد، اختلالات طيف اوتيسم هستند. اگر احساس مي‌كنيد كودك شما چندان كه بايد به محيط اطراف و آشنايان توجهي نشان نمي‌دهد، علاقه‌اي به برقراري ارتباط نزديك با مادر ندارد و يا با وجود اينكه به سن مطلوب رسيده، صحبت نمي‌كند، بهتر است با يك متخصص حوزه كودك مشورت كنيد.

براي شناخت بيشتر در زمينه علائم اوتيسم در كودكان كليك كنيد.

ترس‌هاي طبيعي كودكان

كودكان معمولا در سنين دبستان و اندكي پيش از آن ترس‌هاي بسياري را نشان مي‌دهند. شايع‌ترين آن‌ها ترس از تاريكي، حيوانات و يا ارتفاع است. اين ترس‌ها در بسياري از مواقع، به تدريج و در جريان رشد كودك از بين خواهند رفت. اما اگر شدت اين ترس‌ها بيش از حد معمول است و يا احساس مي‌كنيد مدت زيادي طول كشيده‌اند، بهتر است با يك روانشناس صحبت كنيد. به ويژه اگر كودك شما شرايط ابتلا به فوبي‌ها، نظير خاطره بد از موضوعي كه از آن مي‌ترسد را تجربه كرده است؛ شما بايد براي رفع ترس‌هاي وي از يك مشاور كمك بگيريد.

 

رشد اجتماعي كودك سالم

رشد اجتماعي معمولا تا حد زيادي تحت تاثير رشد رواني كودك قرار مي‌گيرد. براي مثال همانطور كه گفته شد فردي كه به لحاظ دلبستگي دچار مشكل باشد نمي‌تواند روابط صميمانه مطلوبي با ديگران برقرار كند. با اين حال رشد اجتماعي در كودكان نيازمند به دست آوردن شاخص‌هايي است كه در ادامه توضيح خواهيم داد.

لبخند اجتماعي

نخستين واكنش اجتماعي كودك كه در حدود 2 ماهگي ايجاد مي‌شود، لبخند اجتماعي است. اين لبخند كه معمولا در حضور مادر يا مراقب و ساير نزديكان اتفاق مي‌افتد به اين معناست كه كودك توانايي بازشناسي چهره‌هاي آشنا از غريبه را به دست آورده و حضور آشنايان را به غريبه‌ها ترجيح مي‌دهد. به عبارتي اين نخستين تلاش كودك براي برقراري رابطه اجتماعي است.

اضطراب از غريبه

آنچه عموم مردم به عنوان رفتارهاي غريبي كردن در نظر مي‌گيرند، به بيان رواشناسان اضطراب غريبه ناميده مي‌شود. اضطراب غريبه به صورت گريه كردن و بي قراري كودك در تماس با افرادي به غير از اعضاي خانواده مشاهده مي‌شود. در واقع كودك دچار اين ترس مي‌شود كه نزديكان او را تنها گذاشته‌اند و با گريه، مي‌خواهد آن‌ها را متوجه خود كند. علي رغم تصور عموم، اضطراب غريبه يك ويژگي منفي نيست بلكه يك مقطع از رشد اجتماعي مطلوب كودكي است.

به مرور زمان و با بهبود حافظه كودك، وي به اين نتيجه مي‌رسد كه در شرايط مشابه، مادر او را رها نكرده و باز مي‌گردد. پس از يادآوري شرايط مشابه پيشين، كودك نتيجه خواهد گرفت كه اين بار نيز مادر او را رها نمي‌كند و باز خواهد گشت. در نتيجه رفتارهاي بي‌قرارانه كمتري نشان خواهد داد.

بازي‌ها

يكي از جلوه‌هاي بارز رفتار اجتماعي در كودكان، بازي‌ها هستند. كودكان در ابتدا اگرچه به صورت گروهي و در كنار هم بازي مي‌كنند اما در اصل هر فرد براي خودش و به تنهايي بازي مي‌كند. آن‌ها صرفا در كنار هم نشسته و اسباب بازي‌هايشان را به اشتراك مي‌گذارند اما هركس مشغول بازي با شيوه خودش است. اين مسئله به تدريج در كودكان دچار تحول شده و به بازي‌هاي گروهي تبديل مي‌شود كه در آن‌ها همه كودكان از قوانين مشخصي پيروي مي‌كنند.

 

سوالات متداول

رشد جسماني سالم چه ويژگي‌هايي دارد؟

رشد مطلوب قد و وزن، تمايل كودك براي تغذيه با شير مادر و دفع مناسب، همچنين حركت مناسب كليه اندام‌ها و توانايي راه رفتن، از مهم‌ترين شاخص‌هاي رشد جسماني مطلوب هستند. با اين حال در صورتي كه احساس كرديد كودك با تاخير رشدي مواجه شده بهتر است هرچه سريعتر با يك مشاور در زمينه كودك صحبت كنيد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه كودك از طريق شماره _ مي توانيد با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي ذهن نو تماس بگيريد.

 

منبع : كودك سالم

امتیاز:
بازدید:
برچسب: كودك سالم،
موضوع:
[ ۱۲ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۰۴:۲۵:۳۰ ] [ ذهن نو ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
  • مشاوره روانشناسی
  • مشاوره روانشناسی ذهن نو
  • ذهن نو
  • تست روانشناسی کیومایند
  • کلینیک تخصصی کودک
  • سن استعدادیابی کودک
  • استعدادیابی کودک دو ساله
  • استعدادیابی کودک سه ساله
  • استعدادیابی کودک چهار ساله
  • استعدادیابی کودک تهران
  • آموزش سکس
  • قرص تاخیری
  • علائم اعتیاد
  • مشاوره آنلاین روانشناسی
  • مشاوره تلفنی
  • مشاوره تلفنی خانواده
  • مشاوره تلفنی ازدواج
  • مشاوره تلفنی خیانت
  • مشاوره تلفنی کودک
  • مشاوره تلفنی جنسی
  • مشاوره تلفنی ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی تلفنی
  • مشاوره تلفنی تحصیلی
  • مشاوره خانواده
  • مشاوره ازدواج
  • مشاوره کودک
  • مشاوره جنسی
  • مشاوره ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی
  • مشاوره تحصیلی
  • ترک اعتیاد
  • ترک متادون
  • ترک ترامادول
  • ترک شیشه
  • ترک شیره
  • ترک حشیش
  • ترک هروئین
  • ترک تریاک
  • ترک ماریجوانا
  • درمان استرس
  • درمان اضطراب
  • علائم اعتیاد به متادون
  • علائم اعتیاد به ترامادول
  • علائم اعتیاد به تریاک
  • علائم اعتیاد به هروئین
  • علائم اعتیاد به شیشه
  • علائم اعتیاد به کوکائین
  • ماریجوانا
  • علائم اعتیاد به حشیش
  • علائم اعتیاد به شیره
  • علائم اعتیاد به کراک
  • قالب وبلاگ
    نظرسنجی
    لینک های تبادلی
    فاقد لینک
    تبادل لینک اتوماتیک
    لینک :
    خبرنامه
    عضویت لغو عضویت
    پيوندهای روزانه
    لينكي ثبت نشده است
    پنل کاربری
    نام کاربری :
    پسورد :
    عضویت
    نام کاربری :
    پسورد :
    تکرار پسورد:
    ایمیل :
    نام اصلی :
    آمار
    امروز : ---
    دیروز : ---
    افراد آنلاین : 10
    همه : ---
    چت باکس
    موضوعات وب
    موضوعي ثبت نشده است
    امکانات وب

    سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی