مشاوره روانشانسي ذهن نو
مركز مشاوره ذهن نو برترين مركز مشاوره روانشناسي در زمينه هاي مختلف روانشناسي از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، كودك، طلاق، خيانت، نوجوان، بلوغ، جنسي و سكس تراپي ، ترك اعتياد، اختلات رواني و شخصيت و ... مي باشد.

آيا در مورد انواع مواد اعتياد آور جديدي كه امروزه مصرف آن‌ها در بين اقشار مختلف جامعه رواج دارد اطلاعي داريد؟ متاسفانه در دهه‌هاي اخير مواد بسيار جديد و گوناگوني در جوامع مختلف رواج پيدا كرده كه اكثر آن‌ها علاوه بر وابسته كردن افراد، منجر به بروز مشكلات روان پزشكي نظير سايكوز، اضطراب، بي قراري و افسردگي مي‌شوند. با توجه به آخرين طبقه بندي‌هايي كه نهادهاي بين المللي از انواع مواد اعتياد آور ارائه داده‌اند، مي‌توان به 10 طبقه كلي از جمله انواع تنباكو، كافئين، مواد افيوني، كانابيس‌ها، مواد توهم زا، محرك‌ها، مواد استنشاقي، داروهاي آرام بخش، الكل و ساير مواد اشاره كرد. آگاهي از اين مواد به شما كمك مي‌كند تا از اعتياد به آن‌ها پيشگيري كنيد.

 

بيشتر بخوانيد : اعتياد چيست | تعريف و آشنايي با ماهيت اعتياد

 

منبع : انواع مواد اعتياد آور

 

 

 

ويژگي هاي انواع مواد اعتيادآور

انواع مواد اعتياد آور شامل هرگونه ماده گياهي يا صنعتي مي باشد كه باعث وابستگي جسماني و رواني شده و به مرور زمان در انسان اثر تحمل را ايجاد مي‌كنند. اثر تحمل به حالتي گفته مي‌شود كه پس از گذشت مدت زمان خاصي از مصرف، استفاده از مواد در همان دوز قبلي اثري نداشته و فرد براي دست يابي به اثرات مد نظر بايد ميزان دوز مصرفي را افزايش بدهد. براي آگاهي بيشتر در زمينه مواد مخدر كليك كنيد.

 

هم چنين يكي ديگر از ويژگي‌هاي مهم انواع مواد اعتياد آور اين است كه در صورت قطع شدن براي فرد علائم ناخوشايندي ايجاد مي‎كنند كه به آن‌ها سندروم محروميت از مواد گفته مي‌شود. اين علائم به صورت جسمي و رواني بروز پيدا مي‌كنند كه از جمله آن‌ها مي‌توان به درد عضلاني، شكم درد، حالت تهوع، اسهال، استفراغ، بي قراري، احساس تشويش، اضطراب و افسردگي اشاره كرد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه داروهاي اعتياد آور كليك كنيد.

 

بيشتر بخوانيد : تست اعتياد 

 

انواع مواد اعتياد آور

امروزه مواد اعتيادآور در اشكال و انواع گوناگوني وارد بازار مي‌شوند و متاسفانه در بسياري از موارد افراد از اعتياد آور بودن آن‌ها اطلاعي ندارند. اين مسئله باعث مي‌شود كه افراد سودجو از اين وضعيت استفاده كرده و از اين ناآگاهي در جهت منافع خود استفاده كنند. براي مثال آن‌ها با تبليغاتي نظير اينكه اين مواد براي لاغري مناسب هستند يا مشكلات جنسي را رفع مي‌كنند، جنس‌هاي خود را به فروش مي‌رسانند و ممكن است ناخواسته شما را در دام اعتياد گرفتار نمايند. در نتيجه بسيار اهميت دارد كه اطلاعات خود را در اين زمينه بالا ببريد و هوشيارانه عمل كنيد. ما در ادامه به انواع مواد و آثار آن‌ها بر بدن اشاره كرده‌ايم:

1- انواع تنباكو

 

انواع تنباكو مواردي نظير سيگار، قليان و ماده مخدر ناس را در بر مي‌گيرد كه يكي از انواع مواد اعتيادآور است. اعتياد به سيگار از جمله دلايل اصلي بروز انواع سرطان‌ها، مشكلات تنفسي و بيماري‌هاي قلبي- عروقي در دنياست. ترك سيگار و ساير تنباكوها بيش از اينكه از نظر جسماني مشكل ساز باشد از نظر رواني دشوار است و احتمال دارد براي فرد احساس تشويش، بي قراري، اضطراب و مشغوليت ذهني زيادي را به بار بياورد.

2- الكل

 

اعتياد به الكل يكي از شايع‌ترين اختلالات اعتيادي در ميان انواع مواد اعتياد آور است كه اعتياد به انواع مواد اعتيادآور را دارند. هرگونه نوشيدني الكلي نظير آبجو، عرق، شراب، الكل سفيد و… مي‌تواند منجر به بروز اعتياد در انسان شود. چرا كه اين ماده با ايجاد حالاتي نظير سرمستي و كاهش بازداري، سيستم پاداش مغز را فعال كرده و همانند ساير مواد منجر به بروز اثر تحمل مي‌شود. به اين صورت كه فرد هربار براي تجربه حالات خوشايند ناشي از مصرف الكل، ميزان مصرف خود را اندكي بيشتر كرده و ديگر نوشيدن مقادير كم‌تر تاثيري روي او نمي‌گذارد.

همين امر وابستگي جسماني و رواني را نيز به بار آورد كه در نهايت اعتياد به الكل يا همان الكليسم را به بار مي‌آورد. مطالعات نشان مي‌دهند اختلال مصرف الكل با افزايش چشمگير در خطر تصادفات، خشونت و خودكشي همراه است و همواره هزينه‌هاي چشمگير جاني و مالي را به افراد تحميل مي كند. براي آشنايي با علائم اعتياد به الكل كليك كنيد.

 

بيشتر بخوانيد : ترك اعتياد به الكل

 

3- انواع مواد اعتياد آور | كافئين

 

جالب است بدانيد مصرف بيش از حد مواد اعتياد آور كافئين دار نظير قهوه، چاي  و نوشابه‌هاي انرژي‌زا مي‌تواند به بروز اعتياد در انسان بيانجامد. به طور كلي اختلال مصرف كافئين زماني از جانب متخصصين مطرح مي‌شود كه فرد روزانه چيزي بيش از 250 ميلي گرم مواد حاوي كافئين مصرف كند و در پي آن دچار علائمي نظير گرفتگي عضلاني، بي‌خوابي، هيجان زدگي، بي قراري، افزايش دفع ادرار، مشكلات روده‌اي و افزايش ضربان قلب شود.

4- كانابيس ها | انواع مواد اعتيادآور

 

كانابيس‌ها شامل حشيش و ماري جوانا كه با نام گل، علف و ويد نيز شناخته مي‌شوند طبقه‌اي از مواد اعتياد آور هستند كه همگي از گياه شاهدانه به دست مي‌آيد. براي مثال حشيش از صمغ آن و ماري جوانه از سرشاخه‌هاي اين گياه به دست مي‌آيد. ماده موثره همه كانابيس‌ها THC است كه منجر به بروز علائم جسماني نظير افزايش اشتها، خشكي دهان، قرمزي چشم و افزايش ضربان قلب مي‌شود. هم چنين مصرف كانابيس‌ها ذهن انسان را تحت تاثير قرار داده و منجر به بروز علائم روان شناختي خاصي مي‌شود.

از جمله مهم‌ترين اين علائم بايد به احساس اضطراب، سرخوشي، حس كند شدن زمان، اختلال در قضاوت و تمايل به انزوا و گوشه گيري اشاره كرد. نكته بسيار مهمي كه در مورد كانابيس‌ها بايد به آن توجه داشته باشيد اين است كه در طبقه بندي مواد، آن‌ها تحت عنوان توهم زا نام نگرفته‌اند اما بسياري از افراد پس از مصرف آن دچار توهم‌هاي بيداري و شنيداري مي‌شوند و واقعيت سنجي خود را از دست مي‌دهند. همين مسئله مي‌تواند زمينه ساز بروز اختلالات روان پريشي شده و مشكلات مزمني را براي افراد به بار بياورد. براي آشنايي با انواع كانابيس ها كليك كنيد.

5- انواع مواد اعتياد آور توهم زاها

 

توهم زاها متشكل از گروه متنوعي از مواد هستند كه به رغم ساختارهاي شيميايي متفاوت تغييرات مشابهي در ادراك، خلق و شناخت مصرف كنندگان ايجاد مي‌كنند. از جمله موادي كه در اين طبقه قرار مي‌گيرند بايد به مسكالين‌، MDMA يا همان اكستازي، ال اس دي و فن سيكليدين اشاره كرد.

 اكثر انواع مواد اعتياد آور توهم زا به صورت قرص و دارو در اختيار افراد قرار مي‌گيرند و در فضاهايي نظير مهماني‌هاي شبانه به منظور افزايش ميل جنسي، كاهش بازداري رواني و تجربه احساس لذت بيشتر مصرف مي‌شوند. با اين حال همه اين‌ها منجر به ايجاد توهم‌هاي شنيداري و بيداري مي‌گردنند. اين توهم‌ها ممكن است محتواي خشونت آميز يا آسيب رسان داشته باشند و باعث شوند فرد دست به كاري غير عقلاني و خطرناك بزند بدون اينكه خود از پيامدهاي آن آگاه باشد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مواد توهم زا كليك كنيد.

 

بيشتر بخوانيد : ترك اعتياد به مواد توهم زا

 

6- مواد استنشاقي

هيدروكربن‌هاي فرار شامل گازهاي سمي ناشي از چسب‌ها، مواد سوختي نظير بنزين، رنگ‌ها و ساير تركيبات فرار هستند كه برخي افراد براي ايجاد اثرات سرخوشي آن‌ها را از بيني استنشاق مي‌كنند. از همين رو به آن‌ها مواد اعتياد آور استنشاقي گفته مي‌شود. اين گازهاي سمي بر مغز اثر گذاشته و در نهايت منجر به تغييراتي در سيستم حسي و ادراكي انسان مي‌شوند.

7- انواع مواد اعتياد آور | مواد مخدر افيوني

مواد مخدر افيوني شامل ترياك و مشتقات آن نظير شيره، سوخته و هروئين همگي از گياه خشخاش به دست مي‌آيند. گياه خشخاش داراي ماده موثره مورفين است كه خاصيت ضد درد و آرام بخشي دارد. همين موضوع باعث مي‌شود كه برخي افراد تركيبات و داروهاي مورفين دار را مورد سوءمصرف قرار دهند و درگير اعتياد به اين مواد شوند. اعتياد به مواد افيوني تاثير زيادي بر جسم انسان به جاي مي‌گذارد و اغلب ترك آن نيز با علائم فيزيكي ناخوشايند نظير دردهاي عضلاني، حالت تهوع، اسهال و استفراغ همراه است. البته خوشبختانه امروزه روش‌هاي ترك به كمك درمان‌هاي نگه دارنده نظير ترك با متادون به افراد كمك مي‌كند تا آسان‌تر بر اين علائم غلبه كرده و بتوانند با سهولت بيشتري فرايند سم زدايي را پشت سر بگذارند. براي آشنايي با علائم اعتياد به مواد مخدر كليك كنيد.

 

بيشتر بخوانيد : ترك اعتياد به مواد مخدر

 

8- داروهاي آرام بخش

از بين داروهاي روان پزشكي داروهاي خواب آور- آرام بخش مي‌توانند آثار اعتيادي بر جاي بگذارند و منجر به وابستگي جسماني و رواني شوند. از جمله اين داروها بايد انواع بنزوديازپين‌ها نظير آلپرزولام، كلونازپام، ديازپام و گروه دارويي باربيتورات‌ها نظير سكوباربيتال و فنوباربيتال اشاره كرد. به همين خاطر بسيار اهميت دارد كه هرگز اين داروها را به طور سرخود مصرف نكنيد و اگر دچار مشكلات اضطرابي يا اختلالات خواب هستيد حتما پيش از مصرف اين داروها و مواد اعتياد آور با يك روان پزشك مشورت نماييد.

نكته حائز اهميت اينجاست كه در بسياري از موارد مشكلات اضطرابي بدون مصرف داروي خاص و از طريق درمان‌هاي روان شناختي بهبود مي‌يابند. در نتيجه كمك گرفتن از متخصصيني نظير روانشناسان نيز مي تواند موثر واقع شود و مصرف داروها هميشه ضروري نيست. براي آشنايي با ساير داروهاي اعتياد آور كليك كنيد.

9- انواع مواد اعتياد آور | مواد محرك

مواد محرك يكي از انواع مواد اعتيادآور است. محرك‌ها موادي هستند كه فعاليت سيستم عصبي مركزي را افزايش داده و هم چنين با ايجاد تغييراتي در سيستم اداركي منجر به علائمي نظير توهم و هذيان مي‌شوند. از جمله شناخته شده‌ترين مواد محرك مي‌توان به شيشه و كوكائين اشاره كرد. افراد در پي مصرف اين مواد از نظر روان شناختي دست خوش تغيير مي‌شوند و حالاتي نظير سرخوشي مفرط، تمايل بيشتر به معاشرت با سايرين، احساس اضطراب، تنش، خشم مفرط و گوش به زنگي را تجربه مي‌كنند. هم چنين مصرف اين مواد از نظر جسماني نيز مشكلاتي را ايجاد مي‌كند كه از جمله آن‌ها بايد به گشادي مردمك‌ها، افزايش يا كاهش ضربان قلب، تعريق شديد، لرزش، سردرگمي و كاهش هشياري اشاره كرد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مواد محرك كليك كنيد.

 

بيشتر بخوانيد : ترك اعتياد به مواد محرك

 

10- ساير مواد اعتياد آور

هرگونه موادي كه داراي خاصيت اعتياد اوري باشد يعني منجر به بروز اثر تحمل و ترك شود اما در طبقات گفته شده جاي نگيرد به عنوان ساير انواع مواد اعتياد آور شناخته مي‌شوند. اين مواد ممكن است تركيبي از مخدرهاي گوناگون باشد و اثرات بسيار مخرب تري را بر ذهن و بدن افراد به جاي بگذارد. به همين منظور ضروري است كه براي پيشگيري و يا ترك آن‌ها اقدام جدي صورت گيرد. براي شروع درمان و ترك اعتياد كليك كنيد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه اعتياد مي توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره ترك اعتياد تلفني با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي ذهن نو از طريق شماره 02166419012 تماس بگيريد.

سوالات متداول

 

آيا حشيش همان گل است؟

حشيش و گل از يك خانواده هستند اما از نظر ميزان اثرگذاري با همديگر تفاوت دارند. چرا كه حشيش از صمغ گياه شاهدانه به دست مي‌آيد و داراي ماده موثره بيشتري است اما گل از سرشاخه‌هاي گياه شاهدانه تهيه مي‌شود و اثرات خفيف‌تري نسبت به حشيش به جاي مي‌گذارد. با اين حال هردوي اين مواد اعتياد آور بوده و مي‌توانند زمينه ساز بروز مشكلات روان پريشي در انسان شوند. براي كسب اطلاعات بيشتر در اين زمينه از مشاوره ترك اعتياد استفاده نماييد. 

انواع مواد اعتيادآور كدامند ؟

انواع مواد اعتيادآور از لحاظ ريشه به دو دسته سنتي و صنعتي تقسيم مي شوند و از لحاظ علائم اعتياد مي توان آنها را در پنج دسته تقسيم نمود كه در اين مقاله به طور كامل توضيح داده شده است.

 

براي عضويت در اينستاگرام (ذهن نو) كليك كنيد

آخرين تحقيقات علمي روانشناسي

 

 ورود به صفحه

 

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

سراسر كشور :9099070354 استان تهران :9092301539

 

 

 

جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري

 شماره تماس با موبايل : 09397993559

 

 

 

 

منبع : انواع مواد اعتياد آور

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: انواع مواد اعتياد آور،
موضوع:
[ ۷ شهريور ۱۴۰۰ ] [ ۰۸:۱۸:۰۰ ] [ ذهن نو ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
  • مشاوره روانشناسی
  • مشاوره روانشناسی ذهن نو
  • ذهن نو
  • تست روانشناسی کیومایند
  • کلینیک تخصصی کودک
  • سن استعدادیابی کودک
  • استعدادیابی کودک دو ساله
  • استعدادیابی کودک سه ساله
  • استعدادیابی کودک چهار ساله
  • استعدادیابی کودک تهران
  • آموزش سکس
  • قرص تاخیری
  • علائم اعتیاد
  • مشاوره آنلاین روانشناسی
  • مشاوره تلفنی
  • مشاوره تلفنی خانواده
  • مشاوره تلفنی ازدواج
  • مشاوره تلفنی خیانت
  • مشاوره تلفنی کودک
  • مشاوره تلفنی جنسی
  • مشاوره تلفنی ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی تلفنی
  • مشاوره تلفنی تحصیلی
  • مشاوره خانواده
  • مشاوره ازدواج
  • مشاوره کودک
  • مشاوره جنسی
  • مشاوره ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی
  • مشاوره تحصیلی
  • ترک اعتیاد
  • ترک متادون
  • ترک ترامادول
  • ترک شیشه
  • ترک شیره
  • ترک حشیش
  • ترک هروئین
  • ترک تریاک
  • ترک ماریجوانا
  • درمان استرس
  • درمان اضطراب
  • علائم اعتیاد به متادون
  • علائم اعتیاد به ترامادول
  • علائم اعتیاد به تریاک
  • علائم اعتیاد به هروئین
  • علائم اعتیاد به شیشه
  • علائم اعتیاد به کوکائین
  • ماریجوانا
  • علائم اعتیاد به حشیش
  • علائم اعتیاد به شیره
  • علائم اعتیاد به کراک
  • قالب وبلاگ
    نظرسنجی
    لینک های تبادلی
    فاقد لینک
    تبادل لینک اتوماتیک
    لینک :
    خبرنامه
    عضویت لغو عضویت
    پيوندهای روزانه
    لينكي ثبت نشده است
    پنل کاربری
    نام کاربری :
    پسورد :
    عضویت
    نام کاربری :
    پسورد :
    تکرار پسورد:
    ایمیل :
    نام اصلی :
    آمار
    امروز : ---
    دیروز : ---
    افراد آنلاین : 5
    همه : ---
    چت باکس
    موضوعات وب
    موضوعي ثبت نشده است
    امکانات وب

    سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی