مشاوره روانشانسي ذهن نو
مركز مشاوره ذهن نو برترين مركز مشاوره روانشناسي در زمينه هاي مختلف روانشناسي از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، كودك، طلاق، خيانت، نوجوان، بلوغ، جنسي و سكس تراپي ، ترك اعتياد، اختلات رواني و شخصيت و ... مي باشد.

انواع جنون طي بيماري‌هاي مختلف ممكن است رخ دهد. جنون نوعي اختلال رواني است كه باعث مي‌شود ارتباط بيمار با واقعيت قطع شود. كساني كه دچار جنون مي‌شوند افكار يا احساساتي دارند كه ربطي به واقعيت ندارد. اين شرايط در بيماري‌هاي مختلفي مثل اسكيزوفرني يا اختلال دوقطبي اتفاق مي‌افتد. در چنين حالتي بيماران ممكن است دست به هر كاري بزنند و حتي به خود يا اطرافيان آسيب برسانند. به همين خاطر لازم است كه نشانه‌هاي انواع جنون را بشناسيد و اگر اين علائم را در هر يك از اطرافيان مي‌بينيد هرچه سريع‌تر با يك متخصص مشورت نماييد.

 

منبع : انواع جنون را بشناسيد

انواع جنون

جنون حالتي است كه در آن ارتباط بيمار با واقعيت محيط اطراف قطع مي‌شود. بيماران درگير با جنون ممكن است دچار توهم شوند و چيزهايي ببينند يا صداهايي بشنوند كه واقعيت ندارد. گاهي ممكن است افكاري داشته باشند كه ربطي به واقعيت ندارد. ناآگاهي از زمان و مكان يا رفتارهايي كه با شرايط محيط هماهنگ نيست از ديگر نشانه‌هاي جنون است. همان‌طور كه گفتيم جنون حالتي است كه در بسياري از اختلالات رواني براي بيمار پيش خواهد آمد. در ادامه مهم‌ترين بيماري‌هايي كه جنون در آن‌ها اتفاق مي‌افتد را با هم بررسي خواهيم كرد:

جنون آني

جنون آني قابل‌مشاهده‌ترين نوع جنون است. در اين شرايط بيمار جريان زندگي عادي دارد اما ناگهان ارتباط او با واقعيت قطع مي‌شود و ممكن است هر رفتاري از وي سر بزند. بيماران در اين شرايط معمولاً به خود يا اطرافيان آسيب مي‌زنند. اين بيماري معمولاً با سابقه ژنتيكي و همين‌طور در كنار اختلالات رواني ديگر مثل اختلالات كنترل تكانه يا شخصيت اتفاق مي‌افتد. براي مطالعه بيشتر درباره جنون آني كليك كنيد.

جنون آتش‌افروزي

آتش‌افروزي يكي از حالت‌هاي جنون آني است. اين بيماران علاقه بسياري به آتش و هر چيزي كه با آن ارتباط داشته باشد دارند. ايجاد آتش‌هاي بزرگ يكي از جدي‌ترين نشانه‌هاي اين بيماري است. بيماران مبتلا به جنون آني برخلاف شخصيت‌هاي ضداجتماعي آتش را نه براي آسيب زدن به ديگران بلكه براي تماشاي آن ايجاد مي‌كنند. اين بيماران معمولاً بهره هوشي پاييني دارند و در كودكي شرايط سختي را تجربه كرده‌اند. براي آشنايي با نشانه‌هاي جنون آتش افروزي كليك كنيد.

اسكيزوفرني يكي از انواع جنون

اسكيزوفرني يا شيزوفرني بيماري است كه همه ما نام آن را شنيده‌ايم و معمولاً با ويژگي‌هايي مثل توهم و هذيان آن را مي‌شناسيم. بيماران درگير با اين اختلال به‌غيراز توهم و هذيان مشكلاتي مانند گفتار درهم‌ و برهم يا نامناسب بودن هيجانات را نيز تجربه مي‌كنند. اسكيزوفرني بيماري مزمني است كه تاكنون هيچ درمان قطعي براي آن پيدا نشده ؛ اما داروها به‌خوبي مي‌توانند آن را كنترل كرده و از بروز حملات جنون جلوگيري كنند. براي آشنايي بيشتر با بيماري اسكيزوفرني يا شيزوفرني كليك كنيد.

اسكيزوفرني فرم

اسكيزوفرني فرم شباهت بسياري به اختلال اسكيزوفرني دارد و به همين خاطر اين نام را براي آن انتخاب كرده‌اند. تفاوت اسكيزوفرني فرم با اختلال اسكيزوفرني بيش از هر چيز در مدت‌زمان آن است. براي اينكه بيماري تشخيص اختلال اسكيزوفرني را دريافت كند، بايد نشانه‌ها حداقل براي 6 ماه ادامه پيدا كنند؛ اما اسكيزوفرني فرم به اين صورت است كه نشانه‌هاي جنون در مدتي بين 1 تا 6 ماه از بين مي‌روند. به‌علاوه اسكيزوفرني فرم ابعاد ديگر زندگي بيمار مانند كار يا تحصيل را به‌اندازه اسكيزوفرني مختل نمي‌كند.

اسكيزوافكتيو

اسكيزوافكتيو يكي از انواع جنون است كه ويژگي‌هاي اسكيزوفرني و اختلالات خلقي را در كنار هم دارد. درواقع اين بيماران در كنار علائم اختلالات خلقي مانند افسردگي يا مانيا، نشانه‌هايي مانند توهم و هذيان را نيز تجربه مي‌كنند.

اختلال هذياني

گاهي اوقات هذيان‌ها بدون وجود توهم يا نشانه‌هاي بيماري‌هايي مثل اسكيزوفرني اتفاق مي‌افتند. براي مثال بيمار معتقد است يك شخصيت معروف عاشق او شده است؛ يك نفر در خيابان او را تعقيب مي‌كند و يا به يك بيماري عفوني خطرناك مبتلا شده است. اختلالات هذياني به چند دليل از اسكيزوفرني و ساير انواع جنون جدا مي‌شوند؛ مهم‌ترين آن‌ها اين است كه هذيان‌هاي بيمار چندان هم غيرواقعي نيستند. براي مثال شايد احتمال اينكه يك فرد معروف عاشق شما باشد بسيار كم باشد اما اين موضوع غيرممكن نيست.

دوره‌هاي مانيا در اختلال دوقطبي

يك اشتباه رايج اين است كه اختلال دوقطبي را يكي از انواع جنون بدانيم. بيماران مبتلا به اين اختلال در زمان درگيري با افسردگي يا در فاصله بين اپيزودهاي خلقي شرايط روحي كاملاً طبيعي دارند. به عبارتي فقط دوره‌هاي مانيا در اختلالات خلقي را مي‌توانيم يكي از انواع جنون بدانيم. زيرا در اين حالت رابطه بيمار با واقعيت تا حد زيادي از بين مي‌رود. آن‌ها اعتمادبه‌نفس بيش‌ازحدي پيدا مي‌كنند و معمولاً توانايي قضاوت و تصميم‌گيري صحيح را از دست مي‌دهند.

بيماري‌هاي شدت گرفته

جنون مي‌تواند در اختلالات رواني ساده‌اي مثل افسردگي يا اضطراب نيز اتفاق بيفتد. هنگامي‌كه بيماري بسيار شديد باشد ممكن است توهم يا هذيان در اين اختلالات نيز بروز پيدا كنند. براي مثال يك بيمار وسواسي ممكن است به‌شدت به افكار خود باور داشته باشد و هرگز احساس نكند كه دچار وسواس شده. اين بيماران گاهي اوقات صداهايي مي‌شنوند كه از آن‌ها درخواست مي‌كند كاري را انجام دهند. يك بيمار افسرده نيز ممكن است باور داشته باشد بدنش در حال پوسيدن و از بين رفتن است؛ يا صداهايي را بشنود كه به او مي‌گويند هيچ ارزشي ندارد. مهم‌ترين نشانه اينكه اين بيماران مبتلا به افسردگي و اضطراب هستند و دچار جنون يا اسكيزوفرني نشده‌اند اين است كه با درمان بيماري اصلي اين نشانه‌ها نيز از بين خواهند رفت.

جنون به دليل آسيب‌هاي جسماني

گاهي اوقات مشكلات جسماني مانند بيماري‌هاي عفوني يا به‌خصوص ضربه به سر باعث مي‌شوند كه بيمار دچار جنون شود. اين اتفاق در بسياري از بيماران مبتلا به دمانس يا زوال عقل در سنين سالمندي نيز ديده مي‌شود. در اين شرايط براي درمان بيماري بايد ابتدا مشكلات جسماني برطرف شوند.

جنون به دليل مصرف مواد مخدر

استفاده از مخدرهاي توهم‌زايي مثل شيشه يا قرص اكس، مصرف بيش‌ازحد الكل يا حتي بعضي از داروها مانند كتامين مي‌تواند باعث بروز توهم باشد. گاهي اوقات نيز قطع ناگهاني داروها باعث اين مشكلات مي‌شود. درهرصورت اگر بيمار از داروي خاصي استفاده مي‌كند و يا به يكي از انواع مخدر اعتياد دارد بهتر است پيش از درمان اين موضوع را با متخصص در ميان بگذاريد.

انواع جنون مرتبط با ساير اختلالات

برخي از انواع جنون در جريان اختلالاتي چون وسواس، افسردگي، كمبود ويتامين، اضطراب و استرس به وجود مي‌آيند. براي اين بيماران درمان جنون به معناي درمان اختلال ايجاد كننده آن است. برخي از اين اختلالات به شرح زير هستند.

جنون خريد

جنون پس از زايمان

دزدي بيمارگون

علل ابتلا به انواع جنون

تاكنون دليل مشخصي براي ابتلا به انواع جنون پيدا نشده است. بااين‌حال روانشناسان معتقدند ابتلا به اين بيماري‌ها نياز به يك زمينه ژنتيكي دارد. ژنتيك اگرچه احتمال ابتلا به جنون را افزايش مي‌دهد اما نمي‌تواند تنها دليل بروز آن باشد. به‌عبارت‌ديگر همه افرادي كه آمادگي ژنتيكي براي جنون را دارند به اين بيماري دچار نمي‌شوند. شرايط محيطي مثل استرس‌هاي بيش‌ازحد، بحران‌هاي دوره كودكي و يا مشكلات جسماني مي‌توانند تبديل به عاملي شوند كه باعث آشكار شدن نشانه‌هاي جنون در فرد مي‌شود.

راه‌هاي درمان انواع جنون

تمامي انواع جنون مي‌توانند پيامدهاي منفي بسياري را به همراه داشته باشند. اين پيامدها از ايجاد مشكل در جريان زندگي بيمار تا آسيب زدن به خود يا ديگران متفاوت خواهد بود. به همين خاطر درصورتي‌كه نشانه‌هاي اين بيماري را در خود يا هريك از اطرافيان احساس مي‌كنيد بهتر است با يك مشاور در اين زمينه صحبت كنيد. معمولاً استفاده از داروها در كنار روان‌درماني بهترين راهكار براي درمان انواع جنون است:

دارودرماني

تحقيقات روانشناسان نشان مي‌دهد كه تقريباً تمامي بيماران مبتلا به جنون دچار اختلال در مواد شيميايي هستند كه از مغز ترشح مي‌شوند. براي مثال دوپامين در مغز بيماران اسكيزوفرني بيش‌ازحد ترشح مي‌شود؛ به همين خاطر است كه اين بيماران دچار توهم مي‌شوند. استفاده از داروها باعث مي‌شود تا ترشح اين مواد شيميايي به حالت طبيعي بازگردد. به همين خاطر داروها يكي از مهم‌ترين روش‌هاي درماني براي انواع جنون هستند. در اين روش معمولاً از داروهايي مثل هالوپريدول، ريسپريدون يا كلرپرومازين استفاده مي‌شود.

روان‌درماني انواع جنون

درمان‌هاي دارويي به‌تنهايي نمي‌توانند جنون را درمان كنند. اين داروها تنها علائم و نشانه‌ها را برطرف مي‌كنند. به همين خاطر است كه پس از قطع مصرف دارو نشانه‌هاي بيماري مجدداً بازمي‌گردند. استفاده از جلسات روان‌درماني در اين شرايط تا حد زيادي به بيمار كمك مي‌كند كه بتواند بيماري خود را كنترل كند. روانشناسان در اين شرايط معمولاً سعي مي‌كنند مهارت‌هايي مثل كنترل هيجانات، برقراري رابطه صحيح اجتماعي با ديگران و همين‌طور حل مسئله و تصميم‌گيري را به بيمار آموزش دهند.

بيماران مبتلا به انواع جنون معمولاً از جانب اطرافيان طرد مي‌شوند و براي فرار از شرايطي كه درگير آن شده‌اند به سمت استفاده از مواد مخدر كشيده مي‌شوند يا دچار مشكلاتي مانند افسردگي مي‌شوند. يكي از اقدامات روانشناسان اين است كه به بيمار كمك مي‌كنند تا مشكلاتي را كه به دنبال درگيري با جنون برايش اتفاق افتاده درمان كند. دراين‌بين برگزاري جلسات خانواده‌درماني و آموزش دادن آن‌ها راجع به نحوه برخورد با بيمار نيز اهميت بسياري دارد.

براي دريافت مشاوره در زمينه اختلالات رواني مي توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره تلفني با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي ذهن نو از طريق شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

 

سؤالات متداول

چه دلايلي براي ابتلا به جنون وجود دارد؟

ژنتيك مهم‌ترين عامل در ابتلا به جنون است اما شرايط نامساعد محيطي مانند بحران‌هاي زندگي و تجربيات تلخ كودكي هم در اين بيماري نقش دارند.

آيا بيماران مبتلا به جنون درمان مي‌شوند؟

استفاده از داروها در كنار روان‌درماني مي‌تواند تا حد زيادي اين بيماري را كنترل كند اما تا كنون درمان قطعي براي آن پيدا نشده است.

 

براي عضويت در اينستاگرام (ذهن نو) كليك كنيد

آخرين تحقيقات علمي روانشناسي

 

 ورود به صفحه

 

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

سراسر كشور :9099070354 استان تهران :9092301539

 

 

 

جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري

 شماره تماس با موبايل : 66419012-021

 

 

 

 

منبع : انواع جنون را بشناسيد

 
امتیاز:
بازدید:
برچسب: انواع جنون را بشناسيد،
موضوع:
[ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۱۹:۲۰ ] [ ذهن نو ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
  • مشاوره روانشناسی
  • مشاوره روانشناسی ذهن نو
  • ذهن نو
  • تست روانشناسی کیومایند
  • کلینیک تخصصی کودک
  • سن استعدادیابی کودک
  • استعدادیابی کودک دو ساله
  • استعدادیابی کودک سه ساله
  • استعدادیابی کودک چهار ساله
  • استعدادیابی کودک تهران
  • آموزش سکس
  • قرص تاخیری
  • علائم اعتیاد
  • مشاوره آنلاین روانشناسی
  • مشاوره تلفنی
  • مشاوره تلفنی خانواده
  • مشاوره تلفنی ازدواج
  • مشاوره تلفنی خیانت
  • مشاوره تلفنی کودک
  • مشاوره تلفنی جنسی
  • مشاوره تلفنی ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی تلفنی
  • مشاوره تلفنی تحصیلی
  • مشاوره خانواده
  • مشاوره ازدواج
  • مشاوره کودک
  • مشاوره جنسی
  • مشاوره ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی
  • مشاوره تحصیلی
  • ترک اعتیاد
  • ترک متادون
  • ترک ترامادول
  • ترک شیشه
  • ترک شیره
  • ترک حشیش
  • ترک هروئین
  • ترک تریاک
  • ترک ماریجوانا
  • درمان استرس
  • درمان اضطراب
  • علائم اعتیاد به متادون
  • علائم اعتیاد به ترامادول
  • علائم اعتیاد به تریاک
  • علائم اعتیاد به هروئین
  • علائم اعتیاد به شیشه
  • علائم اعتیاد به کوکائین
  • ماریجوانا
  • علائم اعتیاد به حشیش
  • علائم اعتیاد به شیره
  • علائم اعتیاد به کراک
  • قالب وبلاگ
    نظرسنجی
    لینک های تبادلی
    فاقد لینک
    تبادل لینک اتوماتیک
    لینک :
    خبرنامه
    عضویت لغو عضویت
    پيوندهای روزانه
    لينكي ثبت نشده است
    پنل کاربری
    نام کاربری :
    پسورد :
    عضویت
    نام کاربری :
    پسورد :
    تکرار پسورد:
    ایمیل :
    نام اصلی :
    آمار
    امروز : ---
    دیروز : ---
    افراد آنلاین : 1
    همه : ---
    چت باکس
    موضوعات وب
    موضوعي ثبت نشده است
    امکانات وب

    سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی