مشاوره روانشانسي ذهن نو
مركز مشاوره ذهن نو برترين مركز مشاوره روانشناسي در زمينه هاي مختلف روانشناسي از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، كودك، طلاق، خيانت، نوجوان، بلوغ، جنسي و سكس تراپي ، ترك اعتياد، اختلات رواني و شخصيت و ... مي باشد.

مشكلات و انحرافات در نوجواني از آن دسته مسائلي است كه مي‌تواند براي بسياري از والدين تبديل به دغدغه‌اي جدي شود. همه ما نوجواني را دوره سني بحراني مي‌دانيم كه فرد در حال تغيير شخصيت از كودكي به بزرگ‌سالي است و گاهي اوقات به دليل بي‌تجربگي رفتارهايي از او سر مي‌زند كه باعث مشكلات ناگواري مي‌شود. شايد بتوان گفت در ميان اين مشكلات انحرافات جنسي، پرخاشگري و همين‌طور ناسازگاري با ساير اعضاي خانواده ازجمله مسائلي هستند كه بيش از همه آزاردهنده هستند. ناآگاهي از اين مشكلات و نحوه واكنش به آن‌ها باعث بدتر شدن شرايط مي‌شود. به همين خاطر مشاوره نوجوان به شدت توصيه مي‌شود.

 

منبع :  مشكلات و انحرافات نوجواني

علت و دلايل بروز مشكلات و انحرافات در نوجواني

تغييرات جسمي و شروع بلوغ

بلوغ مهم‌ترين ويژگي دوران نوجواني و گذرگاهي است كه او را به سمت بزرگ‌سالي مي‌برد. دختراني كه زودتر از ساير همسالان با تغييرات جسمي بلوغ مواجه مي‌شوند، معمولاً از اينكه بدن آن‌ها در مقايسه با ساير دوستانشان زنانه‌تر شده خجالت مي‌كشند. شروع عادت ماهيانه، مراقبت‌هاي بهداشتي اين دوره و همين‌طور تغييرات جسمي و خلقي مربوط به آن نيز يكي از تجربياتي است كه فرزند شما به‌تازگي با آن مواجه مي‌شود، در مورد پسران برعكس هر چه زودتر به بلوغ مي‌رسند، نسبت به بدن خود احساس بهتري دارند.

درصورتي‌كه نوجوان آگاهي كافي از اين شرايط و نحوه مديريت آن نداشته باشد، احتمال بروز مشكلاتي مثل اضطراب، افسردگي و از دست دادن اعتمادبه‌نفس وجود دارد. اين مشكلات به‌دنبال بلوغ ديررس براي پسران ايجاد مي‌شود. صورت و اندام كودكانه در شرايطي كه دوستان آن‌ها دوره بلوغ را پشت‌سر مي‌گذارند مي‌تواند تجربه سختي باشد.

مشكلات نوجواني و تغيير در سبك ارتباطي

برقراري ارتباط با نوجوان را شايد بتوان يكي از سخت‌ترين كارها براي والدين دانست. نوجواني دوره سني است كه فرزندتان ديگر مثل سابق حرف‌هايتان را بدون دليل قبول نمي‌كند و حتي براي اثبات فرديت خود سعي مي‌كند با شما مخالفت كند. علاوه بر اين نوجوانان معمولاً از خانواده فاصله مي‌گيرند و ترجيح مي‌دهند زمان خود را با دوستانشان بگذرانند. اين درحاليست كه آن‌ها بيش از هر زمان ديگر به رابطه با والدين و استفاده از تجربيات آن‌ها نياز دارند. ازجمله مشكلات ارتباطي كه ممكن است براي نوجوان ايجاد شود و شما بايد براي مبارزه با آن راهكاري داشته باشيد مي‌توان به اين موارد اشاره كرد:

  • گذراندن زمان طولاني در فضاي مجازي كه باعث مي‌شود از بسياري كارهاي ديگر عقب بمانند.
  • ناتواني از مقاومت كردن در برابر درخواست‌هاي دوستان
  • كنجكاوي و تمايل به برقراري رابطه با جنس مخالف
  • بدرفتاري و پرخاشگري با اعضاي خانواده
  • انزواطلبي و كناره‌گيري از روابط اجتماعي

يافتن پاسخ در مورد هويت

مهم‌ترين نشانه اينكه نوجوان شما در حال تبديل‌شدن به يك بزرگ‌سال است درگيري او براي انتخاب هويت و اصول و قواعدي منحصر به خودش مي‌باشد. نوجوانان در اين دوره سعي مي‌كنند تا براي باورها و رفتارهايشان دليل و ريشه‌اي پيدا كنند. تلاش براي پيدا كردن هويت مي‌تواند باعث بروز برخي مشكلات باشد كه در ادامه به آن‌ها اشاره مي‌كنيم. در تمامي اين شرايط بهتر است سعي كنيد با يك رفتار دوستانه به فرزندتان براي اين تكليف كمك كنيد و از بدرفتاري تا جاي ممكن دوري كنيد.

  • انتخاب مسيري متفاوت از والدين مي‌تواند باعث بروز اختلاف ميان نوجوان و پدر و مادر باشد.
  • گاهي اوقات نوجوانان در پيدا كردن هويت سردرگم شده و احساس بي‌انگيزگي و پوچي مي‌كنند.
  • تغيير دائمي عقايد به اين خاطر كه نوجوان مي‌خواهد رفتارهاي متفاوت را امتحان كند ممكن است باعث شود احساس كنيد فرزندتان ثبات شخصيتي ندارد.

مشكلات مربوط به برآورده كردن نياز جنسي در نوجواني

به دنبال بلوغ، نيازهاي جنسي براي نخستين بار نمايان مي‌شود و اين در حاليست كه بسياري از نوجوانان راه‌هاي كنترل اين نياز را نمي‌دانند. خود ارضايي، برقراري رابطه جنسي با هم‌جنسان يا جنس مخالف و همين‌طور تجاوز ازجمله مسائلي هستند كه ممكن است در اين دوره براي فرزند شما پيش بيايد. براي پيشگيري از بروز اين مشكلات بهتر است آگاهي‌هاي لازم را به فرزندتان بدهيد و درصورتي‌كه هر يك از اين مشكلات براي فرزندتان پيش آمد به‌جاي پرخاش يا بدرفتاري سعي كنيد راه‌حلي به كمك مشاور براي اين شرايط پيدا كنيد.

مشكلات مربوط به مدرسه

افت تحصيلي مي‌تواند دلايل بسياري از‌جمله تغيير پايه تحصيلي، مشكلات خانوادگي، درگيري ذهني و يا حتي لجبازي با والدين يا معلمان داشته باشد. در كنار اين‌ها روانشناسان معتقدند افت تحصيلي در سنين كودكي و نوجواني يكي از نشانه‌هاي مشكلات روحي به‌ويژه اضطراب و افسردگي است. اما رفتار بد والدين و معلمان نيز ازجمله موضوعاتي است كه مي‌تواند افت تحصيلي را تبديل به يك بحران جدي كند. پس در چنين شرايطي سعي كنيد دلايل را پيدا كنيد و براي برطرف كردن آن‌ها به نوجوان كمك كنيد.

مشكلات رواني رايج در نوجواني

نوجواني دوره اضطراب‌ها و تلاش براي هماهنگ كردن خود با محيط است. به‌همين‌خاطر نوجوانان در اين بازه سني فشار رواني زيادي را تحمل مي‌كنند و اين مي‌تواند آن‌ها را در برابر بسياري از بيماري‌هاي روحي آسيب‌پذير ‌كند. ازجمله مهم‌ترين اختلالات رواني كه ممكن است در نوجواني براي فرزند شما پيش بيايد عبارتند از:

اختلالات سازگاري

همه نوجوانان در تلاش براي هماهنگ كردن خود با شرايط جديد موفق نمي‌شوند و اين موضوع خطر ابتلا به اختلالات سازگاري را افزايش مي‌دهد. اين شرايط به‌ويژه زماني كه نوجوان با بحران‌هايي مانند مشكلات مالي، طلاق يا فوت اعضاي خانواده مواجه مي‌شود جدي‌تر خواهد بود. پس بهتر است در هنگام بروز چنين مشكلاتي حتما از يك مشاور كمك بگيريد.

مشكلات نوجواني ناشي از افسردگي

ناتواني در كنار آمدن با مشكلات نوجواني منجر به افسردگي مي‌شود. تغييرات هورموني و تلاش براي سازگاري با مرحله جديدي از زندگي مهم‌ترين دلايل اين شرايط هستند و بهتر است هرچه سريع‌تر براي برطرف كردن آن اقدام كنيد.

اضطراب

يكي از شايع‌ترين مشكلاتي كه نوجوانان تجربه مي‌كنند اضطراب است. ناتواني در حل مشكلات به‌تنهايي و حجم زيادي از اتفاقات كه نوجوان با آن مواجه مي‌شود، فشار رواني زيادي براي وي ايجاد مي‌كند و اين موضوع او را نسبت به انواع اختلالات اضطرابي آسيب‌پذير خواهد كرد.

توجه: گاهي اوقات اضطراب خود را به‌صورت غيرمستقيم و از طريق بيماري‌هاي جسماني به‌خصوص مشكلات گوارشي، سردردهاي عصبي، حساسيت‌هاي پوستي و گرفتگي عضلات نشان مي‌دهد.

مشكلات نوجواني بي‌اشتهايي عصبي

بي‌اشتهايي عصبي اختلال رواني است كه معمولاً در سنين نوجواني شروع مي‌شود و بيشتر دختران را درگير مي‌كند. دختران/پسران درگير با اين بيماري علي‌رغم اينكه وزن بسيار كمي دارند بازهم نگران اضافه‌وزن هستند و احساس مي‌كنند اندام زشتي دارند. به همين خاطر معمولاً به‌صورت افراطي از خوردن اجتناب مي‌كنند و يا به سراغ ورزش‌هاي سنگين مي‌روند.

اختلالات شخصيت

اختلال شخصيت به معناي ويژگي‌هاي نامطلوب شخصيتي است كه نسبت به حالت معمول جامعه تفاوت بسياري دارد و معمولاً از سنين نوجواني شروع‌شده و تا پايان عمر همراه او باقي مي‌ماند. با توجه به اينكه درمان زودهنگام اين اختلال احتمال موفقيت‌آميز بودن آن را افزايش مي‌دهد، بهتر است از سنين نوجواني به نشانه‌هاي انواع اختلالات شخصيت توجه داشته باشيد.

پيشگيري از مشكلات و انحرافات در نوجواني

1- افزايش اطلاعات

اگر مي‌خواهيد فرزندتان از دوره نوجواني بدون دردسر عبور كند اولين چيزي كه بايد به آن توجه داشته باشيد اين است كه اطلاعات خود را راجع به دوره نوجواني، نيازها و انتظارات فرزندتان افزايش دهيد. وقتيكه شناخت بهتري از موضوع داشته باشيد، بهتر مي‌توانيد با فرزندتان ارتباط برقرار كرده و شرايط را پيش‌بيني كنيد يا به‌موقع عكس‌العمل نشان دهيد.

2- رابطه دوستانه با نوجوان

مطالعات نشان مي‌دهد كساني كه در فضاي خانوادگي گرم و صميمي زندگي مي‌كنند، با احتمال كمتري دچار مشكلات و انحرافات در نوجواني مي‌شوند. سعي كنيد با فرزندتان رابطه‌اي دوستانه داشته باشيد و اين احساس را در او ايجاد كنيد كه تحت هر شرايطي شما او را دوست داريد و تنهايش نمي‌گذاريد. اين كار باعث مي‌شود تا احساس امنيت و آرامش در فرزند شما بيشتر باشد و با احتمال بيشتري در مواقع مختلف از شما كمك خواهد گرفت.

3- خودداري از پرخاشگري

بهتر است به فرزندتان اجازه اشتباه كردن يا متفاوت بودن بدهيد. علاوه بر اينكه بايد مراقب رفتارهاي فرزندتان باشيد و از بروز خطرها جلوگيري كنيد بايد به او اجازه بدهيد تا خودش با موقعيت‌هاي جديد مواجه شده و درباره آن‌ها تصميم‌گيري كنيد.

بدرفتاري و پرخاش به اين خاطر كه فرزندتان اشتباهي مرتكب شده و يا تلاش براي تصميم‌گيري به‌جاي او ازجمله اشتباهاتي هستند كه اكثر والدين مرتكب مي‌شوند. به خاطر داشته باشيد كه اين رفتارها صرفاً به رابطه شما و فرزندتان آسيب مي‌زند و باعث ايجاد پنهان‌كاري بيشتر خواهد شد. به همين خاطر حتي در شرايطي كه نوجوان كار اشتباهي انجام داده سعي كنيد خشم خود را كنترل كرده و با پيدا كردن دلايل اين رفتار براي برطرف كردن آن‌ها تلاش كنيد.

4- صحبت رودررو با نوجوان

نوجوانان نياز دارند تا نسبت به مسائل مختلفي كه در محيط با آن‌ها مواجه مي‌شوند، اطلاعات كافي داشته باشند. در غير اين صورت خطر بروز مسائلي مانند سو استفاده‌هاي جنسي، اعتياد و يا بزهكاري افزايش پيدا مي‌كند. بهترين حالت اين است كه فرزندتان اين اطلاعات را از محيط خانواده خود به دست آورد. درنتيجه سعي كنيد راجع به مسائل مختلف با فرزندتان صحبت كرده و او را از خطراتي كه تهديدش مي‌كنند آگاه كنيد. اما سعي كنيد تا جاي ممكن صحبت‌هايتان حالت دوستانه داشته باشد و لحن نصيحت يا دستور نداشته باشد.

چه زماني از مشاور براي حل مشكلات نوجواني كمك بگيريم؟

تربيت كردن فرزندان را مي‌توانيم سخت‌ترين كاري بدانيم كه والدين بر عهده دارند و به همين خاطر شايد بتوان گفت شما در تمامي سال‌هاي كودكي و نوجواني فرزندتان به دريافت مشاوره‌هاي يك روانشناس متخصص نياز داريد. اما در برخي مواقع اين نياز پررنگ‌تر مي‌شود. ازجمله آن‌ها مي‌توان به اين موارد اشاره كرد:

سنين شروع نوجواني

در ابتداي نوجواني تغييرات بسياري در ظاهر، شرايط رواني و همين‌طور نوع برخورد ديگران با نوجوان ايجاد مي‌شود و سازگار شدن با اين شرايط فشار رواني بسياري را به او تحميل مي‌كند. به همين خاطر بهتر است در شروع سنين نوجواني از يك مشاور كمك بگيريد.

مشاهده رفتار نامناسب در نوجوان

هر رفتار نامناسبي را كه در نوجوان مي‌بينيد مي‌توانيد راجع به آن با يك مشاور صحبت كنيد. اين رفتارها مي‌تواند موضوع بسيار ساده‌اي مثل يك ويژگي اخلاقي باشد كه شما آن را نمي‌پسنديد و يا ممكن است مشكلات جدي مانند افت تحصيلي، گوشه‌گيري يا انواع رفتارهاي پرخطر را در وي ديده باشيد. مشاورين به شما راجع به نحوه واكنش نشان دادن به اين مسائل و همين‌طور نكاتي كه بايد مدنظر داشته باشيد كمك خواهند كرد.

بروز بحران‌ها

نوجواني دوره حساسيت‌هاي رواني بيش‌ازحد است. اين شرايط مي‌تواند با بروز بحران‌ها به‌مراتب وخيم‌تر شده و سلامت روان نوجوان را به خطر بياندازد. به همين خاطر هنگامي‌كه با برخي بحران‌ها مثل بيماري يا فوت يكي از اعضاي خانواده، دعواها و اختلافات خانوادگي، مهاجرت و يا شكست‌هاي مالي و كاري مواجه مي‌شويد بهتر است براي جلوگيري از آسيب‌هاي جدي‌تر از يك مشاور كمك بگيريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه نوجوانان مي توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره تلفني با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي ذهن نو از طريق شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

 

سؤالات متداول

بحران بلوغ، انحرافات جنسي، مشكلات ارتباطي و همين‌طور افت تحصيلي ازجمله نكاتي هستند كه بايد به آن‌ها توجه ويژه‌اي داشته باشيد.

   

منبع :  مشكلات و انحرافات نوجواني

 

 



:: بازديد از اين مطلب : 1

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۱۹:۱۹ ] [ ذهن نو ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
  • مشاوره روانشناسی
  • مشاوره روانشناسی ذهن نو
  • ذهن نو
  • تست روانشناسی کیومایند
  • کلینیک تخصصی کودک
  • سن استعدادیابی کودک
  • استعدادیابی کودک دو ساله
  • استعدادیابی کودک سه ساله
  • استعدادیابی کودک چهار ساله
  • استعدادیابی کودک تهران
  • آموزش سکس
  • قرص تاخیری
  • علائم اعتیاد
  • مشاوره آنلاین روانشناسی
  • مشاوره تلفنی
  • مشاوره تلفنی خانواده
  • مشاوره تلفنی ازدواج
  • مشاوره تلفنی خیانت
  • مشاوره تلفنی کودک
  • مشاوره تلفنی جنسی
  • مشاوره تلفنی ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی تلفنی
  • مشاوره تلفنی تحصیلی
  • مشاوره خانواده
  • مشاوره ازدواج
  • مشاوره کودک
  • مشاوره جنسی
  • مشاوره ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی
  • مشاوره تحصیلی
  • ترک اعتیاد
  • ترک متادون
  • ترک ترامادول
  • ترک شیشه
  • ترک شیره
  • ترک حشیش
  • ترک هروئین
  • ترک تریاک
  • ترک ماریجوانا
  • درمان استرس
  • درمان اضطراب
  • علائم اعتیاد به متادون
  • علائم اعتیاد به ترامادول
  • علائم اعتیاد به تریاک
  • علائم اعتیاد به هروئین
  • علائم اعتیاد به شیشه
  • علائم اعتیاد به کوکائین
  • ماریجوانا
  • علائم اعتیاد به حشیش
  • علائم اعتیاد به شیره
  • علائم اعتیاد به کراک
  • قالب وبلاگ
    نظرسنجی
    لینک های تبادلی
    فاقد لینک
    تبادل لینک اتوماتیک
    لینک :
    خبرنامه
    عضویت لغو عضویت
    پيوندهای روزانه
    لينكي ثبت نشده است
    پنل کاربری
    نام کاربری :
    پسورد :
    عضویت
    نام کاربری :
    پسورد :
    تکرار پسورد:
    ایمیل :
    نام اصلی :
    آمار
    امروز : ---
    دیروز : ---
    افراد آنلاین : 7
    همه : ---
    چت باکس
    موضوعات وب
    موضوعي ثبت نشده است
    امکانات وب

    سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی