مشاوره روانشانسي ذهن نو
مركز مشاوره ذهن نو برترين مركز مشاوره روانشناسي در زمينه هاي مختلف روانشناسي از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، كودك، طلاق، خيانت، نوجوان، بلوغ، جنسي و سكس تراپي ، ترك اعتياد، اختلات رواني و شخصيت و ... مي باشد.

شناخت درمان و راه‌هاي مقابله با نااميدي ازجمله مسائلي است كه مي‌تواند براي بسياري از ما در مراحل مختلف زندگي مفيد باشد. نااميدي احساس منفي را در شما ايجاد مي‌كند كه باعث خواهد شد راه و مسير مورد نظرتان را ادامه ندهيد و يا در برخي مواقع مي‌تواند باعث بروز بيماري‌هاي روحي به‌ويژه افسردگي باشد. نااميدي گاهي مي‌تواند راجع به يك هدف يا موضوع خاص ايجاد شود و گاهي نيز ممكن است تمامي ابعاد زندگي فرد را تحت تأثير خود قرار دهد. اميد درماني يكي از راهكارهايي است كه روانشناسان براي مقابله با نااميدي از آن استفاده مي‌كنند و بر اساس آمار تاكنون باعث رفع مشكل بسياري از افراد و به‌خصوص بيماران افسرده شده است. به همين خاطر اگر احساس مي‌كنيد نااميدي در حال ايجاد مشكلات جدي براي پيشرفت زندگي شما است مي‌توانيد از يك روانشناس در اين زمينه كمك بگيريد.

 

 

 

 

منبع :  درمان نااميدي 

 

 

 

درمان با پيدا كردن دلايل ايجاد نااميدي

براي شناخت راه‌هاي مقابله با نااميدي در ابتدا بايد به اين سؤال پاسخ دهيم كه نااميدي با چه دلايلي ايجاد مي‌شود. اگرچه دليل نااميدي مي‌تواند با توجه به ويژگي‌هاي شخصيتي، باورها و همين‌طور شرايط روحي هر فرد متفاوت از ديگران باشد، اما شايع‌ترين دلايلي كه مي‌توانند شما را دچار اين احساس كنند عبارتند از:

كمال‌گرايي و آرزوهاي دور از دسترس

اهداف و برنامه‌هايي كه براي خود در نظر مي‌گيريد مي‌بايست قابل‌دسترسي باشند يا به زباني ديگر شما بايد توانايي برنامه‌ريزي براي رسيدن به اين اهداف را داشته باشيد. افراد كمال‌گرا معمولاً به دنبال دستيابي به بهترين وضعيت در تمامي زمينه‌ها هستند؛ اين درحاليست كه همه ما مي‌دانيم هيچ‌كس نمي‌تواند در تمامي زمينه‌ها به بهترين درجه دست پيدا كند.

درنتيجه احساس سرخوردگي باعث نااميدي آن‌ها مي‌شود. اين شرايط مي‌تواند تا جايي پيش برود كه افراد كمال‌گرا به‌طوركلي دست از فعاليت بكشند، زيرا احساس مي‌كنند نمي‌توانند بهترين فرد باشند. با توجه به آسيب‌هايي كه كمال‌گرايي مي‌تواند براي سلامت روحي فرد داشته باشد درصورتي‌كه نشانه‌هاي اين ويژگي شخصيتي را در خود يا هر يك از اطرافيانتان احساس مي‌كنيد بهتر است از يك مشاور كمك بگيريد.

باور نداشتن توانايي‌ها

يكي از مهم‌ترين مسائلي كه همه ما را به فعاليت وا‌مي‌دارد اين است كه احساس كنيم توانايي انجام كاري را داريم. به همين خاطر افرادي كه اعتمادبه‌نفس پاييني دارند، شخصيت‌هاي وابسته يا هر فردي كه احساس مي‌كند توانايي روبه‌رو شدن با يك موضوع و رفع چالش‌هاي آن را ندارد دچار نااميدي خواهد شد.

ناراحتي يا ترس از شكست

شايد بتوان شكست را اصلي‌ترين دليل نااميدي دانست. اگرچه افرادي كه روحيه بالايي دارند علي‌رغم شكست خوردن در يك موضوع براي بهبود وضعيت و پيشرفت تلاش خواهند كرد، اما ناراحتي شكست گاهي اوقات چنان فرد و باورهاي او را تحت تأثير قرار مي‌دهد كه به‌طوركلي از ادامه تلاش نااميد خواهد شد.

علاوه بر اين ترس از شكست نيز مي‌تواند يكي از دلايلي باشد كه باعث انصراف فرد از فعاليت شود. به همين خاطر معمولاً توصيه مي‌شود در شرايطي كه فرد شكست‌هاي بزرگي نظير شكست در كار يا زندگي مشترك را تجربه مي‌كند براي پيشگيري از آسيب‌هاي روحي اين موضوع از يك روانشناس كمك بگيريد.

تفكر غيرمنطقي

بسياري از ما به اين دليل از فعاليت نااميد مي‌شويم كه شرايط اطرافمان را به‌دقت بررسي نمي‌كنيم. گاهي اوقات اين فكر كه كاري از دست ما ساخته نيست، باور اشتباهي است كه باعث مي‌شود دست از فعاليت بكشيم درحالي‌كه نگاه كردن از زواياي مختلف به شرايط موجود باعث خواهد شد تا بتوانيم راه‌حلي براي آن پيدا كنيم.

يادگيري مشاهده‌اي

نااميدي براي بعضي از ما تبديل به يك عادت شخصيتي مي‌شود كه بر اساس تجربيات زندگي و به هر دليلي ممكن است به آن رسيده باشيم. يكي از اين دلايل يادگيري اين رفتار از ديگران است. تربيت شدن توسط والدين افسرده، افرادي كه تسليم شرايط هستند يا به‌سرعت دست از تلاش برمي‌دارند باعث خواهد شد تا فرزندانشان نيز اين خصلت را در خود پرورش دهند.

افسردگي

افسردگي و نااميدي دو حالت روحي بسيار نزديك به هم هستند تا جايي كه حتي مي‌توان نااميدي و بي‌انگيزگي را از نشانه‌هاي افسردگي دانست. به همين خاطر در شرايطي كه احساس مي‌كنيد علاوه بر نااميدي ساير نشانه‌هاي افسردگي را نيز داريد بهتر است پيش از شدت يافتن بيماري براي درمان مراجعه كنيد.

راه‌هاي مقابله و درمان با نااميدي

نااميدي وضعيتي است كه مي‌تواند زندگي شما را دچار مشكلات جدي كند. حتي در بسياري از موارد ديده‌شده كه نااميدي از يك موضوع به‌تدريج گسترش پيدا كرده و ساير ابعاد زندگي فرد را نيز درگير خواهد كرد. به همين خاطر بهتر است راهكارهايي را براي مقابله با نااميدي امتحان كنيد و به خاطر داشته باشيد كه در صورت شدت پيدا كردن مشكلات بهتر است از يك متخصص روانشناسي كمك بگيريد.

درمان نااميدي | واقع‌بين باشيد

همان‌طور كه گفته شد كمال‌گرايي يا داشتن آرزوهاي دور از دسترس مي‌تواند يكي از دلايل بروز افسردگي باشد. به همين خاطر اگر مي‌خواهيد از نااميدي پيشگيري كنيد و يا درباره يك موضوع خاص با آن مبارزه كنيد بهتر است اهداف واقع‌بينانه‌اي براي خود تنظيم كنيد. بهتر است اهداف و فعاليت‌هاي بزرگ را به اهداف كوچك‌تري تقسيم كنيد و مرحله‌به‌مرحله تا رسيدن به موفقيت اصلي پيش برويد. به خاطر داشته باشيد در شرايطي كه شما توانايي‌هاي خود و همين‌طور امكانات و محدوديت‌هاي محيطي براي رسيدن به يك هدف را در نظر نمي‌گيريد احتمال شكست و به دنبال آن نااميدي افزايش پيدا مي‌كند.

درمان نااميدي | محيط خود را تغيير دهيد

اگر محيط اطراف شما از انسان‌هاي نااميد پر است، سعي كنيد تا محيط زندگي خود را تغيير دهيد. محيط اجتماعي اطراف شما تأثير بسياري در شرايط روحي و همين‌طور اعتقادات‌تان دارد. به همين خاطر قرار گرفتن در كنار افرادي كه انگيزه‌اي براي فعاليت ندارند و باور دارند به جايي نخواهند رسيد مي‌تواند اين افكار را در شما نيز تقويت كند. سعي كنيد دوستاني براي خود انتخاب كنيد كه انگيزه و برنامه مشخصي براي پيشرفت دارند.

شروع به حركت كنيد

احتمالاً شما نيز به تجربه متوجه اين موضوع شده‌ايد كه اكثر فعاليت‌ها تا پيش از برداشتن قدم اول، سخت يا حتي غيرممكن به نظر مي‌رسند اما به‌محض اينكه شروع به فعاليت مي‌كنيد متوجه خواهيد شد چندان‌كه فكر مي‌كرديد نيز دشوار نيستند. براي مقابله با نااميدي نيز بهتر است شروع به فعاليت كنيد. هنگامي‌كه با برنامه‌ريزي و بر اساس يك فكر منطقي فعاليت درزمينهٔ خاصي را شروع مي‌كنيد به‌تدريج احتمال موفقيت نيز افزايش پيدا مي‌كند.

راه‌هاي مقابله با نااميدي | نقش روانشناسي

نااميدي از يك موضوع در بخش‌هايي از زندگي همه ما پيش مي‌آيد و پس از مدتي نيز از آن عبور خواهيم كرد. اما براي برخي افراد نااميدي يا شكست مي‌تواند زنگ خطري باشد كه آن‌ها را درگير مشكلات بسياري خواهد كرد. گسترش نااميدي به بخش‌هاي مختلف زندگي و از دست دادن انگيزه فعاليت يا ابتلا به بيماري‌هاي روحي مختلف به‌ويژه افسردگي ازجمله پيامدهايي هستند كه به همراه اين مشكل براي فرد ايجاد خواهد شد. به همين خاطر بهتر است در شرايطي كه احساس مي‌كنيد براي مدت طولاني دچار نااميدي شده‌ايد و يا فكر مي‌كنيد شدت ناراحتي شما بيش‌ازحد طبيعي است در اين زمينه با يك متخصص روانشناسي مشورت نماييد. براي دريافت مشاوره افسردگي كليك كنيد. ازجمله اقدامات روانشناسان براي مقابله با نااميدي مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

آموزش حل مسئله

نااميدي در برخي افراد به اين خاطر ايجاد مي‌شود كه آن‌ها شيوه صحيح مواجه‌شدن با مشكلات و تلاش براي رفع آن را نمي‌دانند. به همين خاطر يكي از راه‌هاي مقابله با نااميدي آموزش مهارت حل مسئله به فرد است. روانشناس به فرد كمك خواهد كرد تا هنگام مواجه‌شدن با مشكلات آرامش خود را حفظ كرده و همين‌طور روش‌هايي را براي نگاه كردن به موضوع از زواياي مختلف به وي آموزش مي‌دهد. هنگامي‌كه فرد بتواند از زواياي متفاوتي به شرايط موجود نگاه كند امكان پيدا كردن راه‌حلي براي آن افزايش پيدا خواهد كرد.

درمان نااميدي با اميد درماني

اميد درماني همان‌طور كه از نام آن پيداست شيوه‌اي از درمان است كه به فرد كمك خواهد كرد تا احساس اميد و تلاش براي رسيدن به اهداف را در خود زنده نگه دارد. در اين روش به فرد كمك مي‌شود تا با توجه به مشكلات و شرايط موجود اهداف مشخص و قابل‌دستيابي براي خود تنظيم كند و سپس به سمت اين اهداف حركت كند. علاوه بر اين اميد درماني معتقد است افرادي كه دچار نااميدي مي‌شوند معمولاً مشكلات خود را به‌صورت بحران‌هايي غيرقابل‌حل و همين‌طور ناشي از ناتواني‌هاي خود مي‌دانند، به همين خاطر در اين درمان تلاش مي‌شود تا اين افكار غيرمنطقي نيز اصلاح شوند.

فعال‌سازي رفتاري

روانشناسان رفتارگرا معتقدند هنگامي‌كه فرد احساس نااميدي مي‌كند به‌تدريج دست از فعاليت خواهد كشيد؛ كاهش فعاليت باعث مي‌شود تا احتمال پيروزي و موفقيت نيز كاهش پيدا كند و به همين خاطر فرد بيش‌ازپيش در نااميدي فرو خواهد رفت. به عبارتي نااميدي و عدم فعاليت در كنار يكديگر چرخه معيوبي را ايجاد مي‌كنند كه هريك باعث تقويت ديگري مي‌شود. به همين خاطر روانشناسان تلاش خواهند كرد تا از طريق برنامه‌ريزي براي انجام فعاليت‌هاي كوچك كه احتمال موفقيت فرد در آن‌ها بالا است احساس توانايي و اميد را مجدداً به وي بازگردانند.

درمان بيماري‌ها

اگر روانشناس در طي جلسات مشاوره به اين نتيجه برسد كه نااميدي به دليل مشكلات روحي جدي‌تري نظير افسردگي يا اضطراب ايجاد شده است تلاش خواهد كرد تا اين اختلال‌ها را درمان كند. زيرا به دنبال درمان علت اصلي، نااميدي نيز از بين خواهد رفت. براي آشنايي با انواع روش هاي درمان افسردگي كليك كنيد.

درمان نااميدي با توجه به اطرافيان فرد نااميد

اطرافيان نزديك و به‌ويژه اعضاي خانواده افرادي كه دچار نااميدي هستند مشكلات روحي بسياري را تجربه خواهند كرد. نااميدي و بي‌انگيزگي فرد در ساده‌ترين حالت باعث احساس ناراحتي و ركود ساير اعضا نيز خواهد شد و اين مي‌تواند مشكلات بسياري را به‌ويژه براي كودكان ايجاد كند. به همين خاطر در شرايطي كه چنين افرادي در محيط زندگي شما حضور دارند بهتر است به نكات زير توجه داشته باشيد:

از بحث دوري‌كنيد

متأسفانه بسياري از ما تلاش مي‌كنيم تا با نصيحت كردن و حتي تمسخر و طعنه زدن به افراد نااميد آن‌ها را به فعاليت دعوت كنيم. اين موضوع صرفاً باعث آسيب ديدن فرد ازنظر روحي مي‌شود و مي‌تواند اختلافاتي را نيز در رابطه شما ايجاد كند. به همين خاطر بهتر است به‌جاي تلاش براي تغيير وضعيت فرد آرامش را در فضا حكم‌فرما كنيد و همين‌طور از وي بخواهيد اگر احساس مي‌كند به‌تنهايي قادر به تغيير شرايط نيست از يك مشاور كمك بگيرد.

محيط خود را تغيير دهيد

همان‌طور كه گفته شد معاشرت با افرادي كه دچار نااميدي هستند باعث مي‌شود تا شما نيز روحيه و سلامت روان خود را از دست بدهيد. به همين خاطر بهتر است در اين شرايط سعي كنيد محيط‌هاي اجتماعي مناسب‌تري را نيز در اطراف خود ايجاد كنيد تا از اين طريق بتوانيد اثرات منفي حضور ميان افراد نااميد را كاهش دهيد. در صورتي كه نتونستيد علت نااميدي را بيابيد و مقاله بي انگيزگي و پوچي را مطالعه نماييد.

براي دريافت مشاوره در زمينه اضطراب و افسردگي مي‌توانيد در ساعت از روز براي مشاوره تلفني از طريق شماره 02166419012 با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي ذهن نو تماس حاصل نماييد.

 

 

سؤالات متداول

با توجه به دلايلي كه باعث ايجاد نااميدي شده راه‌هاي مقابله با آن نيز متفاوت خواهد بود اما به‌طوركلي تلاش براي حل مسئله و نگاه كردن به موضوع از زواياي مختلف مي‌تواند به شما در پيدا كردن راه‌حل و مبارزه با نااميدي كمك كند.

   

منبع :  درمان نااميدي 

 

 


:: بازديد از اين مطلب : 0

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ] [ ۱۰:۱۰:۴۰ ] [ ذهن نو ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
  • مشاوره روانشناسی
  • مشاوره روانشناسی ذهن نو
  • ذهن نو
  • تست روانشناسی کیومایند
  • کلینیک تخصصی کودک
  • سن استعدادیابی کودک
  • استعدادیابی کودک دو ساله
  • استعدادیابی کودک سه ساله
  • استعدادیابی کودک چهار ساله
  • استعدادیابی کودک تهران
  • آموزش سکس
  • قرص تاخیری
  • علائم اعتیاد
  • مشاوره آنلاین روانشناسی
  • مشاوره تلفنی
  • مشاوره تلفنی خانواده
  • مشاوره تلفنی ازدواج
  • مشاوره تلفنی خیانت
  • مشاوره تلفنی کودک
  • مشاوره تلفنی جنسی
  • مشاوره تلفنی ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی تلفنی
  • مشاوره تلفنی تحصیلی
  • مشاوره خانواده
  • مشاوره ازدواج
  • مشاوره کودک
  • مشاوره جنسی
  • مشاوره ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی
  • مشاوره تحصیلی
  • ترک اعتیاد
  • ترک متادون
  • ترک ترامادول
  • ترک شیشه
  • ترک شیره
  • ترک حشیش
  • ترک هروئین
  • ترک تریاک
  • ترک ماریجوانا
  • درمان استرس
  • درمان اضطراب
  • علائم اعتیاد به متادون
  • علائم اعتیاد به ترامادول
  • علائم اعتیاد به تریاک
  • علائم اعتیاد به هروئین
  • علائم اعتیاد به شیشه
  • علائم اعتیاد به کوکائین
  • ماریجوانا
  • علائم اعتیاد به حشیش
  • علائم اعتیاد به شیره
  • علائم اعتیاد به کراک
  • قالب وبلاگ
    نظرسنجی
    لینک های تبادلی
    فاقد لینک
    تبادل لینک اتوماتیک
    لینک :
    خبرنامه
    عضویت لغو عضویت
    پيوندهای روزانه
    لينكي ثبت نشده است
    پنل کاربری
    نام کاربری :
    پسورد :
    عضویت
    نام کاربری :
    پسورد :
    تکرار پسورد:
    ایمیل :
    نام اصلی :
    آمار
    امروز : ---
    دیروز : ---
    افراد آنلاین : 7
    همه : ---
    چت باکس
    موضوعات وب
    موضوعي ثبت نشده است
    امکانات وب

    سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی