مشاوره روانشانسي ذهن نو
مركز مشاوره ذهن نو برترين مركز مشاوره روانشناسي در زمينه هاي مختلف روانشناسي از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، كودك، طلاق، خيانت، نوجوان، بلوغ، جنسي و سكس تراپي ، ترك اعتياد، اختلات رواني و شخصيت و ... مي باشد.

رفتار صحيح با نوجوان را شايد بتوان دغدغه اين روزهاي بسياري از والدين دانست. همه ما مي‌دانيم كه نوجواني بازه سني بحراني براي فرد است و مشكلات والدين با فرزندانشان در اين سن افزايش پيدا مي‌كند. نوجوانان از طرفي به دنبال به دست آوردن استقلال و بيرون آمدن از قالب كودكي هستند، اما از سوي ديگر والدين به دليل نگراني‌هايي كه راجع به تربيت فرزندشان دارند تلاش مي‌كنند تا همچنان با آن‌ها به‌عنوان كودكي رفتار كنند كه نياز به نظارت والدين دارد و اين تناقض علت بسياري از دعواها و اختلاف‌ها ميان والدين با فرزند نوجوانشان است. آگاهي از نحوه رفتار صحيح با نوجوان باعث مي‌شود كه شما در عين نظارت و كنترلي كه بر فرزندتان داريد، استقلال او را نيز محترم بدانيد و از اين طريق بسياري از مشكلات ميان شما حل خواهد شد.

علاوه بر اين با توجه به اينكه بسياري از تصميم‌گيري‌ها در نوجواني به‌صورت هيجاني و يا بر اساس نظر دوستان اتفاق مي‌افتد درصورتي‌كه شما نتوانيد رابطه مناسبي با فرزندتان برقرار كنيد، خطرات بسياري از جمله اعتياد به انواع مخدرها براي وي پيش خواهد آمد. به همين خاطر بهتر است با كمك گرفتن از مشاورين روانشناسي اطلاعات خود را راجع به نوجواني و آنچه مي‌بايست در اين دوران مدنظر داشته باشيد افزايش دهيد. براي آشنايي با روانشناسي نوجوان كليك كنيد.

 

منبع : رفتار صحيح با نوجوان 

 

 

 

اهميت نوع برخورد و رفتار صحيح با نوجوان

نوجواني دوره سني بسيار حساسي است كه فرزند شما را از كودكي به‌سوي بزرگ‌سالي هدايت مي‌كند. هر چقدر كه در اين دوره آموزش‌هاي لازم و كافي را براي فرزندتان مهيا كنيد، او با تجربيات بيشتر و شخصيت سالم‌تري وارد دوره بزرگ‌سالي خواهد شد. به همين خاطر مشاورين خانواده و روانشناسان كودك و نوجوان همواره از والدين و همين‌طور ساير افرادي كه در ارتباط با نوجوانان هستند مي‌خواهند تا آگاهي خود را راجع به رفتار صحيح با نوجوان افزايش دهند. براي آشنايي با روند جلسات مشاوره خانواده كليك كنيد.

منطق در جنگ با هيجان

نوجواني را شايد بتوان دوره تصميم‌گيري‌هاي هيجاني دانست. در اين دوره رشد بخش منطقي ذهن هنوز به‌طور كامل اتفاق نيفتاده و علاوه بر اين نداشتن تجربيات كافي و همين‌طور تأثيرپذيري از گروه دوستان مي‌تواند باعث بروز مشكلات جدي براي آن‌ها باشد. درنتيجه بهتر است براي جلوگيري از بروز چنين آسيب‌هايي به كيفيت ارتباط خود با فرزندتان توجه داشته باشيد.

ريشه گرفتن شخصيت

يكي ديگر از خطراتي كه نوجوانان را تهديد مي‌كند، شكل‌گيري نامناسب هويت يا به عبارتي هويت ضبط‌ شده است. اريك اريكسون روانشناس آلماني-امريكايي، در طي تحقيقات خود به اين نتيجه رسيد كه برخي والدين با ايجاد محدوديت يا مراقبت‌هاي بيش‌ازحد مانع از اين مي‌شوند كه فرزندشان در دوره نوجواني تجربيات كافي داشته باشد؛ اين موضوع اگرچه در كوتاه‌مدت براي والدين بسيار خوشايند است، زيرا تصور مي‌كنند فرزندشان دوره نوجواني را به دور از حاشيه‌ها و مشكلات ساير همسالانش مي‌گذراند.

اما اين افراد در بزرگ‌سالي هويت ثابت و مستحكمي نخواهند داشت. زيرا تنها معيار آن‌ها براي شناخت محيط اطراف رفتار والدينشان بوده و خود هرگز راجع به چيزي نينديشيده‌اند؛ اين موضوع مي‌تواند در بزرگ‌سالي و به هنگام استقلال از والدين مشكلات بسياري را براي اين افراد ايجاد كند.

طريقه و آموزش رفتار صحيح با نوجوان

1- باور كنيد فرزندتان بزرگ شده است

كودكان معمولاً بدون هيچ چون‌وچرايي از دستورات و خواسته‌هاي والدينشان پيروي مي‌كنند، اما هنگامي‌كه وارد سنين نوجواني مي‌شوند، ديگر به سادگي از خواسته‌هاي شما پيروي نخواهند كرد.

نوجوانان چون مي‌خواهند به شما و همين‌طور خودشان ثابت كنند كه ديگر بچه نيستند با برخي مسائل مخالفت خواهند كرد و تلاش مي‌كنند تا رأي و ايده مشخصي براي خود داشته باشند. با توجه به آنچه گفته شد يكي از اصول مهم در رفتار صحيح با نوجوان اين است كه با آن‌ها مثل يك بزرگسال رفتار كنيد. سعي كنيد نظر فرزندتان را درزمينهٔ مسائل مختلف بشنويد و اگر مخالفتي با آن داريد در يك گفت‌وگوي دوستانه و منطقي دلايل خود را براي آن‌ها بيان كنيد. به خاطر داشته باشيد كه شما نمي‌توانيد مانند سال‌هاي كودكي تنها به گفتن (نه) اكتفا كنيد و مي‌بايست براي قانع كردن آن‌ها تلاش كنيد.

2- به نوجوانان مسئوليت بدهيد

نوجوان به دنبال راه‌هايي براي اثبات توانايي خود به خانواده و اطرافيان است. به همين خاطر يكي از نكاتي كه در رفتار صحيح با نوجوان بهتر است در نظر داشته باشيد اين است كه به آن‌ها نشان دهيد شما توانايي‌هايشان را باور داريد.

براي مثال مسئوليت‌ها يا وظايفي را براي آن‌ها در نظر بگيريد و يا اگر به دنبال كسب درآمد هستند اين امكان را براي آن‌ها فراهم كنيد. علاوه بر اين شما مي‌توانيد با توجه به شرايط محيط زندگي و خانواده خود برخي آزادي‌ها را براي فرزندتان در نظر بگيريد. براي مثال گاهي به او اجازه بدهيد به‌تنهايي يا با دوستانش به گردش برود و يا راجع به مسائل زندگي خود تصميم بگيرند.

 

 

3- حريم شخصي فرزندتان را محترم بدانيد

يكي از اشتباهاتي كه بسياري از والدين مرتكب مي‌شوند اين است كه به بهانه نگراني و تلاش براي تربيت فرزندشان حريم شخصي او را نقض مي‌كنند. چك كردن تلفن همراه، كيف و يا تعقيب نوجوان ازجمله رفتارهايي است كه در بسياري از مواقع از والدين ديده مي‌شود.

اگرچه شما اين رفتارها را براي مراقبت از فرزندتان انجام مي‌دهيد اما درصورتي‌كه آن‌ها متوجه چنين چيزي بشوند اعتماد خود را به شما از دست خواهند داد و اين رفتار تنها باعث پنهان‌كاري بيشتر فرزندتان خواهد شد. بهتر است به‌جاي چك كردن وسايل شخصي فرزندتان با او به‌گونه‌اي رفتار كنيد كه خودش همه‌چيز را برايتان تعريف كند. كمك گرفتن از يك روانشناس متخصص مي‌تواند به شما در اتخاذ سبك فرزند پروري مناسب كمك كند.

4- فرزندتان را از خطرها آگاه كنيد

سنين نوجواني سال‌هايي هستند كه نوجوان براي نخستين بار با غرايز جنسي خود مواجه مي‌شود و به همين خاطر آگاهي دادن به آن‌ها راجع به راه‌هاي كنترل غرايز و همين‌طور بيماري‌هاي مقاربتي ازجمله مسائلي است كه والدين بايد به آن توجه داشته باشند.

دادن اطلاعات از ساير خطرات نظير اعتياد به انواع مخدرها نيز يكي ديگر از مسائلي است كه مي‌بايست به آن توجه داشته باشيد. اگر احساس مي‌كنيد فرزندتان بيش‌ازحد تحت تأثير دوستان يا اطرافيان قرار دارد مي‌توانيد با كمك گرفتن از مشاورين كودك و نوجوان مهارت‌هايي مثل قدرت نه گفتن در مواقع ضروري را به وي آموزش دهيد.

5- شرايط روحي نوجوان را درك كنيد

اگر به دنبال رفتار صحيح با نوجوان هستيد يكي از مهم‌ترين نكات “درك كردن فرزندتان” است و فضاي آرامي را در خانه ايجاد كنيد. نوجوانان معمولاً به دليل تغييرات هورموني و همين‌طور بحران‌هاي مختلفي كه در اين سنين با آن مواجه مي‌شوند تا حدودي تحريك‌پذير شده و به‌سرعت عصباني مي‌شوند. به همين خاطر توانايي شما در آرام نگه داشتن فضاي خانه يكي از مهم‌ترين راهكارهايي است كه مي‌تواند رابطه شما و فرزندتان را در شرايط مطلوب نگه دارد.

علاوه بر اين تلاش براي دستيابي به يك هويت مستقل باعث خواهد شد تا فرزند نوجوان شما علايق و افكار مختلفي را تجربه كند كه ممكن است برخي از آن‌ها مطابق ميل شما نباشند. بهتر است به‌جاي جبهه گرفتن در مقابل اين رفتارها به فرزندتان كمك كنيد تا شرايط مختلف را تجربه كرده و متوجه مزايا و معايب هريك از آن‌ها شود.

 

 

6- نوجواني را بهتر بشناسيد

سعي كنيد با مطالعه كتاب يا كمك گرفتن از مشاورين روانشناسي اطلاعات خود را راجع به اين دوره سني افزايش دهيد. به ميزاني كه آگاهي شما از نوجواني بيشتر باشد با اعتمادبه‌نفس و آرامش بيشتري شرايط را كنترل خواهيد كرد. اگر مي‌خواهيد به يكي از بهترين دوستان فرزندتان تبديل شويد بايد بتوانيد دنيا را از دريچه ديد او نگاه كنيد و مسائلي كه برايش جذابيت دارند را با اشتياق دنبال كنيد. به خاطر داشته باشيد به ميزاني كه شما بتوانيد دوست و همراه مناسبي براي فرزندتان باشيد او را از تأثير گروه‌هاي دوستي نامناسب دور كرده‌ايد.

رفتار صحيح با نوجوان | نوجواني كه مرتكب خطا شده

گاهي ممكن است در فرزند نوجوانتان با رفتارهايي مثل بزهكاري، استفاده از مواد مخدر يا برقراري رابطه عاطفي و جنسي خارج از عرف روبه‌رو شويد؛ يكي از مهم‌ترين سؤالاتي كه در اين شرايط براي والدين پيش مي‌آيد اين است كه رفتار صحيح در چنين شرايطي چيست؟ نخستين پاسخي كه مي‌توان به اين سؤال داد اين است كه سعي كنيد علي‌رغم تمامي عصبانيت يا نگراني كه احساس مي‌كنيد؛ با فرزندتان به‌آرامي برخورد كرده و از رفتارهاي تند خودداري كنيد. به خاطر داشته باشيد نوع رفتار شما در اين شرايط تأثير بسياري در احتمال تكرار اين تجربيات خواهد داشت. سعي كنيد علي‌رغم برخورد مقتدرانه‌اي كه با فرزندتان داريد از پرخاش خودداري كنيد.

صحبت كردن با فرزندتان به شما كمك مي‌كند تا دلايل انجام اين رفتار و همين‌طور ديدگاه‌هاي وي راجع به اين موضوعات را متوجه شويد و سپس براي برطرف كردن اين دلايل اقدام كنيد. بااين‌حال اگر رفتارهاي نامناسب در فرزند شما در حال تكرار شدن هستند و يا در صحبت با وي متوجه شديد كه او احساس پشيماني از اين مسائل ندارد، بهتر است دراين‌باره از يك روانشناس متخصص كمك بگيريد. در برخي مواقع رفتارهاي بزهكارانه مي‌تواند نشانه‌اي از مشكلات روحي نظير اختلال سلوك باشد و با توجه به اهميتي كه تشخيص زودهنگام اين بيماري براي موفقيت در درمان دارد بهتر است هرچه سريع‌تر براي بررسي بيشتر اين موضوع اقدام كنيد.

رفتار صحيح با نوجوان | مدرسه و معلمين

چگونگي رفتار صحيح با نوجوان سؤالي است كه علاوه بر والدين براي معلمين يا ساير افرادي كه با نوجوانان در ارتباط هستند نيز پيش خواهد آمد. ازجمله نكاتي كه بهتر است در ارتباط با نوجوانان به آن توجه داشته باشيد مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

  • به نوجوانان اجازه بدهيد براي بعضي مسائل مثل نحوه فعاليت و آموزش در كلاس خودشان تصميم بگيرند. به خاطر داشته باشيد شما نمي‌توانيد نوجوان را نيز مانند كودك با استفاده از قدرتتان كنترل كنيد.
  • از بدرفتاري و تنبيه نوجوانان در مقابل ديگران جدا اجتناب كنيد و مسائل تربيتي را به‌طور خصوصي با آن‌ها در ميان بگذاريد.
  • در مقابل برخي رفتارهاي نامناسب آن‌ها با آرامش برخورد كنيد و از عكس‌العمل نشان دادن به تمامي رفتارهاي نوجوان خودداري كنيد.
  • از مقايسه كردن دانش آموزان با يكديگر يا با زمان دانش‌آموزي خودتان اجتناب كنيد. سعي كنيد تا جاي ممكن احساس بد يا دوست‌داشتني نبودن را در نوجوانان ايجاد نكنيد.
  • اگر احساس مي‌كنيد قادر به كنترل موضوع خاصي نيستيد با مشاورين متخصص در اين زمينه مشورت كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه نوجوانان مي توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره تلفني با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي ذهن نو از طريق شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

 سؤالات متداول

در اين شرايط سعي كنيد آرامش خود را حفظ كنيد و از برخورد تند با آن‌ها خودداري كنيد. با فرزندتان راجع به دلايل رفتارش و ديدگاهي كه راجع به آن دارد صحبت كنيد و با كمك يكديگر راهي براي جلوگيري از تكرار اين رفتار پيدا كنيد.

   

منبع : رفتار صحيح با نوجوان 

 

 



:: بازديد از اين مطلب : 0

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ] [ ۰۳:۴۸:۵۲ ] [ ذهن نو ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
  • مشاوره روانشناسی
  • مشاوره روانشناسی ذهن نو
  • ذهن نو
  • تست روانشناسی کیومایند
  • کلینیک تخصصی کودک
  • سن استعدادیابی کودک
  • استعدادیابی کودک دو ساله
  • استعدادیابی کودک سه ساله
  • استعدادیابی کودک چهار ساله
  • استعدادیابی کودک تهران
  • آموزش سکس
  • قرص تاخیری
  • علائم اعتیاد
  • مشاوره آنلاین روانشناسی
  • مشاوره تلفنی
  • مشاوره تلفنی خانواده
  • مشاوره تلفنی ازدواج
  • مشاوره تلفنی خیانت
  • مشاوره تلفنی کودک
  • مشاوره تلفنی جنسی
  • مشاوره تلفنی ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی تلفنی
  • مشاوره تلفنی تحصیلی
  • مشاوره خانواده
  • مشاوره ازدواج
  • مشاوره کودک
  • مشاوره جنسی
  • مشاوره ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی
  • مشاوره تحصیلی
  • ترک اعتیاد
  • ترک متادون
  • ترک ترامادول
  • ترک شیشه
  • ترک شیره
  • ترک حشیش
  • ترک هروئین
  • ترک تریاک
  • ترک ماریجوانا
  • درمان استرس
  • درمان اضطراب
  • علائم اعتیاد به متادون
  • علائم اعتیاد به ترامادول
  • علائم اعتیاد به تریاک
  • علائم اعتیاد به هروئین
  • علائم اعتیاد به شیشه
  • علائم اعتیاد به کوکائین
  • ماریجوانا
  • علائم اعتیاد به حشیش
  • علائم اعتیاد به شیره
  • علائم اعتیاد به کراک
  • قالب وبلاگ
    نظرسنجی
    لینک های تبادلی
    فاقد لینک
    تبادل لینک اتوماتیک
    لینک :
    خبرنامه
    عضویت لغو عضویت
    پيوندهای روزانه
    لينكي ثبت نشده است
    پنل کاربری
    نام کاربری :
    پسورد :
    عضویت
    نام کاربری :
    پسورد :
    تکرار پسورد:
    ایمیل :
    نام اصلی :
    آمار
    امروز : ---
    دیروز : ---
    افراد آنلاین : 1
    همه : ---
    چت باکس
    موضوعات وب
    موضوعي ثبت نشده است
    امکانات وب

    سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی