مشاوره روانشانسي ذهن نو
مركز مشاوره ذهن نو برترين مركز مشاوره روانشناسي در زمينه هاي مختلف روانشناسي از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، كودك، طلاق، خيانت، نوجوان، بلوغ، جنسي و سكس تراپي ، ترك اعتياد، اختلات رواني و شخصيت و ... مي باشد.

اختلال دو قطبي يكي از انواع بيماري‌هاي رواني است كه باعث مي‌شود فرد دوره‌هايي از افسردگي و همين‌طور دوره‌هايي از خلق بالا يا انرژي بيش‌ازحد را تجربه كند و به همين خاطر با نام دوقطبي شناخته مي‌شود؛ زيرا بيماران مبتلا به اين اختلال ميان دو حالت هيجاني كاملاً متضاد يا دو قطب متفاوت خلقي در نوسان هستند. مشكلاتي نظير سابقه ژنتيكي، آسيب‌هاي فيزيولوژيكي در مغز و همين‌طور اضطراب و فشار رواني ازجمله مسائلي هستند كه مي‌تواند فرد را نسبت به اين بيماري آسيب‌پذير كند. بااين‌حال متأسفانه بسياري از مبتلايان به اختلال دوقطبي از بيماري خود آگاهي ندارند و اطرافيان به خاطر رفتارهاي آزاردهنده‌شان طرد مي‌كنند.

با توجه به اينكه اختلالات دوقطبي معمولاً به‌خودي‌خود قابل‌درمان نيستند و بروز آن‌ها مي‌تواند مشكلات بسياري را در جريان فعاليت‌هاي روزانه فرد ايجاد كند، بهتر است درصورتي‌كه نشانه‌هاي اين اختلال را در خود يا هريك از اطرافيانتان مي‌بينيد براي انجام بررسي‌هاي بيشتر از يك روانشناس كمك بگيريد.

 

منبع : اختلال دو قطبي

 

 

 

اختلال دو قطبي و نشانه‌هاي آن

اختلال دوقطبي كه در گذشته به آن دوره‌هاي افسردگي- شيدايي گفته مي‌شد يكي از انواع اختلالات رواني است كه باعث مي‌شود فرد در دوره‌هايي خلق افسرده و همين‌طور دوره‌هايي انرژي بيش‌ازحد را تجربه كند. يكي از نكاتي كه درباره اختلال دوقطبي بايد به آن توجه داشت، اين است كه گاهي يك دوره براي مدت طولاني ادامه پيدا خواهد كرد و يا حتي ممكن است ميان دو دوره افسردگي و شيدايي فرد براي مدتي خلق عادي داشته باشد. به همين خاطر نبايد تصور كرد كه خلق اين افراد دائماً و از لحظه‌اي به لحظه ديگر در حال تغيير است.

بيماران مبتلا به اين اختلال معمولاً آگاهي بسيار كمي از مشكل خود دارند و به همين خاطر كمتر ديده مي‌شود كه خودشان براي درمان مراجعه كنند. با توجه به مشكلاتي كه اين اختلال مي‌تواند در جريان زندگي بيمار و اطرافيان ايجاد نمايد بهتر است درصورتي‌كه نشانه‌هاي آن را در هريك از اطرافيانتان مي‌بينيد به يك روانشناس متخصص مراجعه نماييد.

نشانه هاي اختلال دو قطبي

  • احساس شادي بيش‌ازحد كه با خلق معمول فرد متفاوت است.
  • انرژي بيش‌ازحد براي انجام فعاليت‌هاي مختلف و كاهش نياز به خواب
  • افزايش اعتمادبه‌نفس به‌گونه‌اي كه فرد احساس مي‌كند قادر است هر كاري را انجام دهد
  • تحريك‌پذيري يا پرخاشگري؛ اين افراد به‌سرعت از كوره در مي‌روند و با ديگران درگير مي‌شوند
  • رفتارهاي پرخطر؛ بالا رفتن اعتمادبه‌نفس و همين‌طور كاهش قدرت تفكر منطقي باعث خواهد شد تا فرد دست به رفتارهايي مانند رانندگي پرسرعت، رابطه جنسي كنترل نشده، مصرف مواد و يا حتي قبول تعهدات مالي سنگيني كه از پس آن‌ها برنخواهد آمد بزند.
  • پرش افكار؛ سرعت آمدورفت افكار به ذهن اين افراد به ميزاني زياد است كه آن‌ها در صحبت‌هايشان دائماً از موضوعي به موضوع ديگر مي‌پرند و قدرت تمركز روي يك مسئله را ندارند.
  • احتمال وجود درگيري‌هاي قانوني براي فرد در اين دوران بيشتر است.
  • توانايي فرد براي فعاليت در محيط تا حد زيادي از بين مي‌رود.

انواع اختلال دو قطبي

بيماران مبتلا به اختلال دوقطبي به‌طورقطع دوره‌هايي از افسردگي اساسي را پشت سر خواهند گذاشت. بااين‌حال دوره‌هاي شيدايي مي‌توانند شديد(مانيا) يا خفيف(هيپومانيا) باشند. كه بر اين اساس اختلال دوقطبي به دو دسته نوع يك و دو تقسيم مي‌شود:

اختلال دو قطبي نوع يك

اين حالت همان چيزي است كه اكثر افراد به‌عنوان بيماري دوقطبي مي‌شناسند و فرد مبتلا علاوه بر دوره‌هاي افسردگي، دوره‌هاي شيدايي كامل يا مانيا را نيز تجربه خواهد كرد. دوره مانيك يا شيدايي براي حداقل يك هفته مي‌بايست در فرد باقي مانده و حداقل سه نشانه از نشانه‌هاي زير را به همراه داشته باشد؛ اين نشانه‌ها مي‌بايست به‌صورت خودبه‌خود به وجود آمده و فرد تحت تأثير دارو يا مخدر خاصي نباشد.

  • افزايش عزت‌نفس يا خودبزرگ‌بيني
  • كاهش نياز به خواب
  • تمايل بيشتر به برقراري روابط اجتماعي
  • احساس مي‌كند افكار با سرعت از ذهنش عبور مي‌كند طوري كه نمي‌تواند آن‌ها را بر زبان آورد
  • پرت شدن حواس و ناتواني از تمركز روي يك موضوع
  • افزايش فعاليت (اين فعاليت‌ها مي‌تواند در تمامي زمينه‌هاي اجتماعي، شغلي يا تحصيلي باشد)
  • انجام رفتارهاي پرخطر بدون توجه به عاقبت آن‌ها

براي آشنايي بيشتر با نشانه ها و درمان اختلال دوقطبي نوع يك كليك كنيد.

اختلال دو قطبي نوع دو

در اين حالت نيز فرد علاوه بر دوره‌هاي افسردگي اساسي دوره‌هاي شيدايي را تجربه مي‌كند، اما شدت نشانه‌هاي شيدايي ضعيف‌تر از حالت قبل است كه در اصطلاح به آن‌ها هيپومانيا گفته مي‌شود و مي‌توان گفت توانايي فعاليت فرد در اين حالت كمتر دستخوش مشكل مي‌شود. به عبارتي تمامي نشانه‌هاي اين اختلال نيز مانند دوقطبي نوع اول است و تنها دو تفاوت ميان اين دو حالت وجود دارد:

  1. برخلاف دوره مانيا يا شيدايي شديد براي تشخيص هيپومانيا فرد مي‌بايست (حداقل 4 روز) نشانه‌هاي شيدايي را داشته باشد.
  2. در طي دوره هيپومانيا توانايي فعاليت فرد به‌طور كامل از بين نمي‌رود و اين بيماران در اكثر مواقع نياز به بستري شدن ندارند.

براي آشنايي بيشتر با اختلال دوقطبي نوع دو كليك كنيد.

دلايل بروز اختلال دو قطبي

تاكنون هيچ دليل قطعي و مشخصي براي بروز اختلال دوقطبي شناسايي نشده و اين بيماري نيز مانند ساير اختلالات روان‌شناختي به دنبال وجود مجموعه‌اي از علائم ايجاد مي‌شود. تحقيقات نشان‌دهنده اين است كه احتمال بروز اختلال دوقطبي در افرادي كه سابقه اين بيماري را ميان اعضاي خانواده دارند، در حدود ده برابر بيش‌تر از ساير افراد است و به عبارتي مي‌توان آمادگي ژنتيكي را يكي از مهم‌ترين دلايل اين بيماري دانست. در كنار اين موضوع سابقه آزار و تجاوز در دوران كودكي و يا اضطراب‌هاي شديد مي‌تواند در بروز اين اختلال تأثيرگذار باشد.

علاوه بر آمادگي‌هاي ژنتيكي و تجربيات طول زندگي فرد، برخي نارسايي‌هاي فيزيولوژيك نيز در اين بيماران ديده مي‌شود. براي مثال برخي تحقيقات نشان مي‌دهد كه مغز اين بيماران نسبت به افراد عادي نوراپي‌نفرين بيشتري ترشح مي‌كند و يا قشر مخ در برخي مناطق ضخامت لازم را ندارد.

درمان اختلال دوقطبي

متأسفانه اختلال دوقطبي بيماري قابل درماني نيست و مبتلايان به آن به‌طور كامل بهبود نمي‌يابند، اما مي‌توان با كمك گرفتن از مشاورين روانشناسي اين اختلال را تحت كنترل درآورد تا فرد بتواند با مديريت شرايط موجود فعاليت و زندگي خود را در اجتماع به‌راحتي ادامه دهد. در شرايطي كه اين بيماران همكاري‌هاي درماني لازم را با متخصصين داشته باشند مي‌توانند با كمترين محدوديت به فعاليت‌هاي شغلي يا تحصيلي خود بپردازند. ازجمله مهم‌ترين اقدامات درماني براي اين بيماران مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

دارودرماني

بيماران مبتلا به اختلال دوقطبي براي كنترل نشانه‌ها مي‌بايست همواره از داروهاي تثبيت خلق استفاده كنند. ليتيوم كربنات شناخته‌شده‌ترين داروي موجود براي بيماران دوقطبي است. اما با توجه به سمي بودن اين ماده ميزان استفاده از آن مي‌بايست به‌دقت توسط پزشك متخصص تعيين شود. در بسياري از مواقع نيز توصيه مي‌شود سطح ليتيوم خون بيمار پيش از شروع مصرف و همين‌طور در اولين روزهاي پس از درمان به‌طور مرتب اندازه‌گيري شود. زيرا مصرف كمتر از حد نياز اين دارو تأثيري در كنترل نشانه‌ها ندارد و درعين‌حال مصرف بيش‌ازحد نيز مي‌تواند خطر مسموميت را به همراه داشته باشد.

روان‌درماني

بر اساس مطالعات انجام‌شده بهترين روش براي درمان اختلال دوقطبي استفاده هم‌زمان از دارو و درمان‌هاي روان‌شناختي است. داروها اگرچه علائم فرد را تحت كنترل نگه ،بااين‌حال توانايي قوي‌تر كردن فرد در برابر بيماري را ندارند. در طي درمان‌هاي روان‌شناختي به فرد كمك مي‌شود تا در كنار استفاده از داروها نشانه‌هاي فكري و هيجاني خود را به‌خوبي شناخته و بتواند آن‌ها را مديريت كند. براي آشنايي با جلسات روان درماني كليك كنيد.

خانواده‌درماني

يكي از مهم‌ترين اقداماتي كه مي‌بايست در طول درمان اختلال دوقطبي به آن توجه شود، برگزاري جلسات خانواده‌درماني است كه با هدف آموزش خانواده براي نحوه برخورد با فرد ايجاد مي‌شوند. در طي اين جلسات علاوه بر اينكه به خانواده فرد راجع به چگونگي برخورد با بيماران آموزش داده مي‌شود. سلامت روان آن‌ها نيز موردبررسي قرارگرفته و از بروز مشكلات روحي در آن‌ها پيشگيري مي‌شود.

اطرافيان بيماران مبتلا به اختلال دوقطبي

خانواده و اطرافيان افرادي كه درگير اختلال دوقطبي هستند معمولاً آسيب زيادي را از اين شرايط تجربه مي‌كنند. فشار رواني و مشكلاتي كه بيماري يكي از اعضا براي ديگران ايجاد مي‌كند آن‌ها را در معرض آسيب‌هاي روحي بسياري قرار مي‌دهد. به همين خاطر اگر در اطراف شما نيز فردي دچار اين اختلال شده بهتر است براي پيشگيري از آسيب‌هاي روحي مانند اختلالات اضطرابي و افسردگي و همين‌طور آموزش راهكارهايي براي ارتباط با بيمار از يك روانشناس كمك بگيريد. با توجه به اهميتي كه خانواده و سيستم حمايت اجتماعي در بهبودي فرد دارد بهتر است به اين نكات توجه داشته باشيد:

نسبت به نشانه‌ها حساس باشيد

اختلال دوقطبي نيز درست مانند هر اختلال رواني ديگر وابستگي بسياري به زمان دارد. اين به معناي آن است كه هرچقدر سريع‌تر بتوانيد نشانه‌هاي اين بيماري را تشخيص داده و براي درمان آن اقدام كنيد احتمال موفقيت‌آميز بودن درمان بيشتر خواهد بود. با توجه به اينكه بيماران مبتلا به اختلال دوقطبي خودآگاهي از بيماري‌شان ندارند يكي از مهم‌ترين وظايف اطرافيان اين بيماران اين است كه نسبت به نشانه‌ها حساسيت داشته و در صورت مشاهده آن‌ها به متخصص مراجعه كنند. به ويژه در شرايطي كه يكي از اعضاي خانواده شما با اين بيماري درگير است بهتر است ساير اعضا و به ويژه كودكان براي پيشگيري از بروز اختلال دوقطبي و يا كاهش شدت آن به طور مرتب مورد نظارت روانشناسي قرار بگيرند.

محيط خانه را آرام نگه داريد

حمايت اجتماعي ازجمله مهم‌ترين عواملي است كه در بهبودي از بيماري‌هاي رواني تأثير دارد. به همين خاطر بهتر است تا جاي ممكن فضاي خانه را آرام نگه داريد و به‌ويژه در شرايطي كه بيمار وارد دوره‌هاي مانيا يا شيدايي مي‌شود از بحث كردن با آن‌ها خودداري كنيد.

از برچسب‌هاي منفي خودداري كنيد

بيماري‌هاي رواني معمولاً با برچسب‌هاي منفي بسياري در سطح جامعه همراه هستند و اين موضوع مي‌تواند شرايط روحي فرد را تا حد زيادي تحت تأثير قرار داده و حتي شدت بيماري و روند بهبود آن را با مشكل مواجه كند. به همين خاطر سعي كنيد با بيماران مبتلا به اختلال دوقطبي يا هر بيماري رواني ديگر به شكلي پسنديده برخورد كنيد و از ديگران نيز بخواهيد از برخوردهاي نامناسب يا استفاده از برچسب‌هاي رواني خودداري كنند.

جلسات مشاوره را جدي بگيريد

مشاوره‌هاي روان‌شناختي براي فرد و خانواده تا حد زيادي مي‌تواند در كنترل شرايط و جلوگيري از بروز بحران‌ها كمك‌كننده باشد. به همين خاطر استفاده از اين جلسات ازجمله مسائلي است كه مي‌بايست در كنار درمان‌هاي دارويي آن را جدي بگيريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه اضطراب و افسردگي مي‌توانيد در ساعت از روز براي مشاوره تلفني از طريق شماره 02166419012 با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي ذهن نو تماس حاصل نماييد.

 

 

 

 

سؤالات متداول

دوقطبي يكي از انواع اختلالات رواني است كه باعث مي‌شود فرد دوره‌هايي از  افسردگي اساسي و همين‌طور شيدايي يا انرژي بيش از حد را به صورت دوره‌اي تجربه كند.

بهترين روش درماني براي اين بيماري استفاده همزمان از داروها و جلسات مشاوره روان‌شناختي است. با اين روش علاوه بر اين‌كه نشانه‌هاي بيماري توسط داروها كنترل مي‌شود فرد راهكارهايي را براي مديريت هيجانات و علائم بيماري خود آموزش مي‌بيند.

   

منبع : اختلال دو قطبي

 

 

 

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ] [ ۰۱:۱۲:۴۶ ] [ ذهن نو ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
  • مشاوره روانشناسی
  • مشاوره روانشناسی ذهن نو
  • ذهن نو
  • تست روانشناسی کیومایند
  • کلینیک تخصصی کودک
  • سن استعدادیابی کودک
  • استعدادیابی کودک دو ساله
  • استعدادیابی کودک سه ساله
  • استعدادیابی کودک چهار ساله
  • استعدادیابی کودک تهران
  • آموزش سکس
  • قرص تاخیری
  • علائم اعتیاد
  • مشاوره آنلاین روانشناسی
  • مشاوره تلفنی
  • مشاوره تلفنی خانواده
  • مشاوره تلفنی ازدواج
  • مشاوره تلفنی خیانت
  • مشاوره تلفنی کودک
  • مشاوره تلفنی جنسی
  • مشاوره تلفنی ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی تلفنی
  • مشاوره تلفنی تحصیلی
  • مشاوره خانواده
  • مشاوره ازدواج
  • مشاوره کودک
  • مشاوره جنسی
  • مشاوره ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی
  • مشاوره تحصیلی
  • ترک اعتیاد
  • ترک متادون
  • ترک ترامادول
  • ترک شیشه
  • ترک شیره
  • ترک حشیش
  • ترک هروئین
  • ترک تریاک
  • ترک ماریجوانا
  • درمان استرس
  • درمان اضطراب
  • علائم اعتیاد به متادون
  • علائم اعتیاد به ترامادول
  • علائم اعتیاد به تریاک
  • علائم اعتیاد به هروئین
  • علائم اعتیاد به شیشه
  • علائم اعتیاد به کوکائین
  • ماریجوانا
  • علائم اعتیاد به حشیش
  • علائم اعتیاد به شیره
  • علائم اعتیاد به کراک
  • قالب وبلاگ
    نظرسنجی
    لینک های تبادلی
    فاقد لینک
    تبادل لینک اتوماتیک
    لینک :
    خبرنامه
    عضویت لغو عضویت
    پيوندهای روزانه
    لينكي ثبت نشده است
    پنل کاربری
    نام کاربری :
    پسورد :
    عضویت
    نام کاربری :
    پسورد :
    تکرار پسورد:
    ایمیل :
    نام اصلی :
    آمار
    امروز : ---
    دیروز : ---
    افراد آنلاین : 6
    همه : ---
    چت باکس
    موضوعات وب
    موضوعي ثبت نشده است
    امکانات وب

    سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی