مشاوره روانشانسي ذهن نو
مركز مشاوره ذهن نو برترين مركز مشاوره روانشناسي در زمينه هاي مختلف روانشناسي از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، كودك، طلاق، خيانت، نوجوان، بلوغ، جنسي و سكس تراپي ، ترك اعتياد، اختلات رواني و شخصيت و ... مي باشد.

اختلافات خانوادگي در هر خانه‌اي اتفاق مي‌افتد و به نوعي بروز آن غيرقابل‌اجتناب است. اگرچه برخي از خانواده‌ها به‌خوبي مي‌توانند مشكلات را مديريت كنند، اما متأسفانه اختلافات خانوادگي براي برخي ديگر تبديل به يك چالش جدي شده و حتي گاهي اوقات باعث از هم پاشيدن خانواده مي‌شود. به همين خاطر توجه به مشكلاتي كه در روابط ميان اعضا ايجاد مي‌شود و همين‌طور آشنايي با راهكارهايي براي رفع اين شرايط ازجمله موضوعاتي است كه بهتر است نسبت به آن‌ها آگاهي كافي داشته باشيد ويا با دريافت مشاوره خانواده با سرعت بيشتري مسائل را حل وفصل كنيد.

 

منبع : اختلافات خانوادگي

 

 

 

اختلافات خانوادگي و انواع آن

بروز اختلاف‌نظر و ناراحتي ميان اعضاي خانواده يكي از موضوعاتي است كه هرگز نمي‌توانيد به‌طور كامل از ايجاد آن جلوگيري كنيد، اما با مديريت صحيح شرايط پيش‌آمده مي‌توانيد از بروز اختلافات جدي در محيط خانواده‌تان جلوگيري كنيد. اختلافات خانوادگي و ناآگاهي از راه‌هاي روبه‌رو شدن با آن‌ها ازجمله مسائلي است كه مي‌تواند آسيب‌هاي جدي را در روابط اعضاي خانواده ايجاد كند و شايد اثرات منفي آن براي مدت طولاني باقي بماند. به همين خاطر معمولاً توصيه مي‌شود در شرايطي كه احساس مي‌كنيد شدت اختلافات به ميزاني است كه توان مديريت آن را نداريد از يك روانشناس خانواده در اين زمينه كمك بگيريد. ناراحتي و اختلاف در ميان تمامي اعضاي خانواده مي‌تواند ايجاد شود كه با توجه به اين موضوع دلايل و راه‌هاي كنار آمدن با آن متفاوت خواهد بود.

اختلاف ميان زوجين

گاهي اوقات اختلاف و درگيري ميان زوجين بروز پيدا مي‌كند. تفاوت‌هاي فرهنگي و همين‌طور بي‌تجربگي درزمينهٔ ارتباط با جنس مخالف يا مديريت زندگي مشترك ازجمله مسائلي است كه باعث بروز اين مشكلات مي‌شود تا جايي كه روانشناسان خانواده معتقدند 5 سال نخست پس از شروع يك زندگي، سال‌هايي هستند كه بيشترين احتمال براي از بين رفتن زندگي مشترك و جدايي در آن وجود دارد. كمك گرفتن از مشاوره‌هاي پيش از ازدواج و افزايش آگاهي از شيوه ارتباط با جنس مخالف و انتظارات وي در زندگي مشترك ازجمله راهكارهايي است كه به شما در كاهش اين مشكلات كمك خواهد كرد.

اختلاف‌نظر و بحث ميان زوجين در شرايطي كه شما صاحب فرزند باشيد مي‌تواند مشكلات به‌مراتب جدي‌تري را براي خانواده‌تان ايجاد كند. اختلاف ميان والدين باعث خواهد شد تا فرزندان احساس امنيت و آرامشي را كه مي‌بايست از والدينشان دريافت كنند به دست نياورند و اين موضوع در كنار اثرات منفي كه در شخصيت آن‌ها خواهد داشت، احتمال بروز اختلالات روحي مانند اضطراب و افسردگي را افزايش خواهد داد. به همين خاطر در چنين شرايطي بهتر است با تلاش براي حل اختلافات با همسرتان و همين‌طور كمك گرفتن از مشاورين خانواده فضاي خانه خود را تغيير دهيد.

اختلاف ميان والدين و فرزندان

يكي از رايج‌ترين اختلافات خانوادگي را مي‌توان در ميان والدين و فرزندان آن‌ها يافت. فرزندان در سنين پايين‌تر معمولاً به دليل وابستگي كه به والدين خود دارند چندان با آن‌ها دچار اختلاف‌نظر نمي‌شوند، اما با رسيدن به سنين نوجواني و به‌موازات كاهش وابستگي و دست‌يابي به يك هويت مستقل احتمال ايجاد درگيري به دليل اختلاف در طرز تفكر ميان فرزندان با والدينشان افزايش پيدا مي‌كند.

علاوه بر اين نوجواني بازه سني است كه فشار رواني بسياري را براي فرد به همراه دارد و همين موضوع مي‌تواند احتمال تحريك‌پذيري و ايجاد اختلافات خانوادگي را افزايش دهد. با توجه به اينكه والدين نقش بسيار مهمي در زندگي فرزندانشان دارند و آسيب ديدن رابطه ميان آن‌ها مي‌تواند خطرات بسياري را براي فرزندان به همراه داشته باشد، بهتر است راجع به نحوه برخورد با نوجوان و نكاتي كه مي‌بايست در تربيت آن‌ها مدنظر داشته باشيد از يك روانشناس كمك بگيريد. براي آشنايي با بهترين روش هاي تربيت نوجوان كليك كنيد.

اختلاف ميان فرزندان با يكديگر

اختلاف ميان فرزندان يكي ديگر از موضوعاتي است كه در تمامي خانواده‌ها ديده مي‌شود و شايد از نظرتان نياز به توجه چنداني نداشته باشد اما در بعضي مواقع مثل حسادت از تولد فرزند جديد يا احساس تبعيض ميان فرزندان، وجود يك فرزند معلول و بدرفتاري سايرين با او يا در شرايطي كه شدت و مدت اختلاف از حالت عادي خارج شده، بهتر است براي برطرف كردن اين اختلافات اقدامات جدي‌تري را در نظر داشته باشيد.

دلايل ايجاد اختلافات خانوادگي

اختلاف‌نظر در مسائل مختلف

اختلاف‌نظر راجع به مسائل مختلف عامل بسياري از مشكلات و اختلافات خانوادگي است. اختلافات مي‌تواند بر سر مسائل ساده‌اي نظير مقصد يك سفر يا موضوعات بااهميتي مانند انتخاب محل زندگي ايجادشده و طبيعتاً به ميزاني كه اهميت موضوع بيشتر باشد، مشكلات بيشتري را در خانواده ايجاد مي‌كند. به همين خاطر معمولاً توصيه مي‌شود اعضاي خانواده به راه‌هاي صحبت كردن بر سر مسائل مختلف توجه كافي داشته باشند و سعي كنند تا از اين طريق با توجه به نظرات يكديگر از بروز مشكلات جدي جلوگيري كنند.

حل نشدن اختلافات قبلي

باقي ماندن كدورت و ناراحتي را مي‌توان زنگ خطر جديي براي ايجاد اختلاف و دلخوري در يك خانواده دانست. گاهي اوقات بروز يك اتفاق به‌ظاهر ساده مي‌تواند باعث زنده شدن خاطرات و دلخوري‌هاي گذشته ميان طرفين شده و آن‌ها را به سمت نشان دادن واكنش‌هاي تند سوق دهد. در برخي مواقع نيز فرد از موضوعي ناراحت است، اما به هر دليلي امكان بازگو كردن آن را ندارد و ناراحتي خود را به‌صورت بهانه‌گيري يا بحث راجع به مسائل مختلف نشان مي‌دهد.

در صورت باقي ماندن ناراحتي‌ها يا ناتواني از بيان احساسات كه فشار زيادي براي فرد به همراه دارد؛ بهتر است از يك مشاور خانواده كمك بگيريد. بخشش درماني يا فراهم كردن شرايط صحبت براي اعضاي خانواده ازجمله راهكارهايي هستند كه در اين شرايط مي‌توانيد از آن‌ها استفاده كنيد.

اختلافات خانوادگي به دليل فشارهاي رواني

بروز بحران‌هايي مانند بيماري يا فوت يكي از اعضا، مشكلات مالي و از دست دادن شغل ازجمله موضوعاتي هستند كه مي‌توانند باعث افزايش فشار رواني و اضطراب در ميان اعضاي خانواده شده و به عبارتي آن‌ها را نسبت به مسائل مختلف تحريك‌پذير كنند. با توجه به اينكه در اين شرايط احتمال بروز اختلافات خانوادگي افزايش پيدا مي‌كند بهتر است در اين مواقع از بحث كردن با يكديگر اجتناب كنيد.

روابط يك‌طرفه يا احساس تبعيض

روابط يك‌طرفه به شرايطي گفته مي‌شود كه يكي از طرفين بيش از سايرين براي رفاه و آرامش ديگران تلاش مي‌كند. اين شرايط به‌مرورزمان باعث مي‌شود تا فرد احساس كند ضرر كرده يا زماني براي اختصاص به خود ندارد و اين مي‌تواند مشكلات روحي بسياري مثل افسردگي را براي وي ايجاد كند. در چنين شرايطي احتمالاً اعتراض به شرايط موجود باعث بروز اختلاف در ميان اعضا باشد (براي مثال معمولا در خانواده‌ها مادر خود را فداي خانواده مي‌كند).

ناآگاهي

به‌طوركلي ناآگاهي را مي‌توان اصلي‌ترين دليل بروز اختلافات خانوادگي دانست. بي‌اطلاعي از مسائلي مانند اصول صحبت كردن در خانواده، مديريت شرايط بحراني يا راهكارهاي همدلي با يكديگر و داشتن خانواده شاد ازجمله مسائلي است كه احتمال بروز اختلاف و كدورت ميان اعضا را افزايش مي‌دهد. به همين خاطر معمولاً توصيه مي‌شود با كمك گرفتن از مشاورين خانواده سعي كنيد شرايط روحي خود و ساير اعضا را بهبود ببخشيد و علاوه بر كاهش اختلافات خانوادگي، كيفيت رابطه ميان اعضا را در شرايط بهتري قرار دهيد.

پيامدهاي اختلافات خانوادگي

بي‌توجهي به برطرف كردن اختلافات خانوادگي در بسياري از مواقع باعث مي‌شود تا كدورت و ناراحتي در ذهن و قلب فرد باقي بماند. در نتيجه به دنبال هر بحث و ناراحتي كه در خانواده ايجاد شود، تمامي اختلافات گذشته نيز مجدد زنده شده و اين موضوع باعث حل نشدن يا سخت‌تر شدن بحران جديد خواهد شد.

علاوه بر اين معمولاً منجر به آسيب ديدن رابطه ميان اعضا، ايجاد دلخوري و از بين رفتن صميميت و همين‌طور كاهش احترام ميان اعضا خواهد شد. در كنار اين مسائل بروز اختلافات خانوادگي باعث ايجاد جو نامناسب در خانه شده و مي‌تواند احتمال بروز اضطراب يا افسردگي در ميان اعضا به‌خصوص فرزندان كوچك‌تر را افزايش دهد. به همين خاطر بهتر است با كمك گرفتن از يك مشاور خانواده علاوه بر از بين بردن پيامدهاي منفي اختلافات، راهكارهايي را براي پيشگيري از بروز مجدد اين مشكلات آموزش ببينيد.

راهكارهايي براي از بين بردن اختلافات خانوادگي

با يكديگر صحبت كنيد

به اعتقاد روانشناسان توانايي صحبت كردن اعضاي خانواده با يكديگر يكي از مهم‌ترين راهكارها براي كاهش اختلافات خانوادگي است. بااين‌حال براي گرفتن نتيجه مطلوب از اين راهكار مي‌بايست با اصول صحبت كردن به‌خوبي آشنا باشيد. براي اينكه گفت‌وگوي مفيدي داشته باشيد در درجه اول مي‌بايست زمان و مكان مناسبي را براي صحبت انتخاب كنيد و علاوه بر اين در كنار بيان نظراتتان به ديگران نيز اجازه صحبت كردن بدهيد.

به تفاوت‌ها احترام بگذاريد

همان‌طور كه گفته شد اختلاف‌نظر دليل بسياري از مشكلاتي است كه ميان اعضاي خانواده ايجاد مي‌شود. بااين‌حال اين خود اختلاف‌نظر نيست كه باعث ايجاد مشكل مي‌شود بلكه نوع برخورد افراد با تفاوت است كه مي‌تواند باعث بروز دلخوري شود. درنتيجه اگر مي‌خواهيد از بروز اختلافات خانوادگي جلوگيري كنيد همواره به اين موضوع توجه داشته باشيد كه “ديگران مجبور نيستند مانند شما فكر كنند و هركس مجاز است ديدگاه‌هاي خودش را داشته باشد”. هنگامي‌كه بتوانيد تفاوت ديگران با خود را بپذيريد و يا اين مهارت را به ديگران آموزش دهيد از بسياري از مشكلات جلوگيري خواهيد كرد.

مشكلات را حل كنيد

روانشناسان معتقدند پايان دادن به يك اختلاف معمولاً به دو شكل اتفاق خواهد افتاد؛ در حالت اول اعضا به‌واقع مشكلات ميان خود را برطرف كرده و راهكارهاي جديدي را براي جلوگيري از بروز مشكلات پيدا مي‌كنند؛ اما در حالت دوم افراد صرفاً براي جلوگيري از آسيب ديدن رابطه سعي مي‌كنند تا مشكلات را فراموش كنند. اين شرايط معمولاً باعث خواهد شد تا دلخوري‌ها باقي مانده و علاوه بر آسيب زدن به كيفيت رابطه، مشكل در مسائل مختلف مجدداً به‌نوعي خود را نشان خواهد داد. درنتيجه اگر مي‌خواهيد از بروز اختلافات خانوادگي جلوگيري كنيد بهتر است همواره به دنبال حل كردن واقعي مشكلات به‌جاي انكار آن‌ها باشيد.

استفاده از مشاوره خانواده براي حل اختلافات خانوادگي

اگر احساس مي‌كنيد اختلافات در خانواده شما پيچيده‌تر از آن است كه به‌تنهايي بتوانيد آن‌ها را حل كنيد و يا در شرايطي كه اختلافات شدت بيشتري پيدا كرده يا براي زمان طولاني باقي مانده‌اند بهتر است از يك مشاور خانواده براي بهبود شرايط كمك بگيريد. مشاورين به دليل تخصص و تجربه‌اي كه در حل مشكلات خانواده‌ها دارند مي‌توانند بدون جانب‌داري راهكارهاي مناسبي را براي تغيير شرايط به شما آموزش دهند. حل اختلاف‌نظر ميان زوجين، راهكارهايي براي برقراري رابطه با فرزندان، يادگيري آداب صحبت كردن در خانواده و همين‌طور بهبود كيفيت ارتباط اعضاي خانواده با يكديگر ازجمله مسائلي است كه روانشناسان مي‌توانند به شما در بهبود آن‌ها كمك كنند.

براي دريافت مشاوره در زمينه خانواده مي توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره تلفني خانواده با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي ذهن نو از طريق شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

 

 

 

سؤالات متداول

با توجه به دليلي كه براي ايجاد اختلافات خانوادگي وجود دارد راه‌هاي برطرف كردن آن‌ها نيز متفاوت خواهد بود. بااين‌حال صحبت كردن با يكديگر و كمك گرفتن از مشاورين خانواده از راهكارهايي هستند كه در بسياري از مواقع مي‌توانند به شما در حل كردن مشكلات كمك كنند.

   

منبع : اختلافات خانوادگي

 

 

 

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ] [ ۰۱:۰۹:۱۹ ] [ ذهن نو ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
  • مشاوره روانشناسی
  • مشاوره روانشناسی ذهن نو
  • ذهن نو
  • تست روانشناسی کیومایند
  • کلینیک تخصصی کودک
  • سن استعدادیابی کودک
  • استعدادیابی کودک دو ساله
  • استعدادیابی کودک سه ساله
  • استعدادیابی کودک چهار ساله
  • استعدادیابی کودک تهران
  • آموزش سکس
  • قرص تاخیری
  • علائم اعتیاد
  • مشاوره آنلاین روانشناسی
  • مشاوره تلفنی
  • مشاوره تلفنی خانواده
  • مشاوره تلفنی ازدواج
  • مشاوره تلفنی خیانت
  • مشاوره تلفنی کودک
  • مشاوره تلفنی جنسی
  • مشاوره تلفنی ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی تلفنی
  • مشاوره تلفنی تحصیلی
  • مشاوره خانواده
  • مشاوره ازدواج
  • مشاوره کودک
  • مشاوره جنسی
  • مشاوره ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی
  • مشاوره تحصیلی
  • ترک اعتیاد
  • ترک متادون
  • ترک ترامادول
  • ترک شیشه
  • ترک شیره
  • ترک حشیش
  • ترک هروئین
  • ترک تریاک
  • ترک ماریجوانا
  • درمان استرس
  • درمان اضطراب
  • علائم اعتیاد به متادون
  • علائم اعتیاد به ترامادول
  • علائم اعتیاد به تریاک
  • علائم اعتیاد به هروئین
  • علائم اعتیاد به شیشه
  • علائم اعتیاد به کوکائین
  • ماریجوانا
  • علائم اعتیاد به حشیش
  • علائم اعتیاد به شیره
  • علائم اعتیاد به کراک
  • قالب وبلاگ
    نظرسنجی
    لینک های تبادلی
    فاقد لینک
    تبادل لینک اتوماتیک
    لینک :
    خبرنامه
    عضویت لغو عضویت
    پيوندهای روزانه
    لينكي ثبت نشده است
    پنل کاربری
    نام کاربری :
    پسورد :
    عضویت
    نام کاربری :
    پسورد :
    تکرار پسورد:
    ایمیل :
    نام اصلی :
    آمار
    امروز : ---
    دیروز : ---
    افراد آنلاین : 8
    همه : ---
    چت باکس
    موضوعات وب
    موضوعي ثبت نشده است
    امکانات وب

    سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی