مشاوره روانشانسي ذهن نو
مركز مشاوره ذهن نو برترين مركز مشاوره روانشناسي در زمينه هاي مختلف روانشناسي از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، كودك، طلاق، خيانت، نوجوان، بلوغ، جنسي و سكس تراپي ، ترك اعتياد، اختلات رواني و شخصيت و ... مي باشد.

روانشناسي عشق را شايد بتوان يكي از جالب‌ترين بخش‌هاي مطالعاتي دانست. روانشناسان در اين حيطه تلاش مي‌كنند تا اصولي كه بر روابط احساسي افراد حاكم است را پيدا كنند؛ براي مثال چرا ما جذب فردي خاص مي‌شويم، درحالي‌كه ديگران او را فردي معمولي مي‌دانند؟ آيا عشق را مي‌توان در يك رابطه ايجاد كرد و يا اين احساسي است كه صرفاً مي‌بايست به‌صورت خود به خودي شكل بگيرد؟ به همين خاطر شايد بتوان گفت آگاهي از اصول روانشناسي عشق يكي از موضوعاتي است كه همه ما پيش از شروع يك رابطه نياز داريم از آن‌ها آگاهي كسب كنيم. براي دريافت مشاوره رابطه دختر و پسر كليك كنيد.

 

 

منبع : روانشناسي عشق

 

 

روانشناسي عشق | تغييرات مغزي

روانشناسان معتقدند هر حالت جسمي يا روحي كه در زندگي خود تجربه مي‌كنيد تحت تأثير مواد شيميايي كه از مغز ترشح مي‌شوند، قرار دارد. براي مثال هنگامي‌كه از چيزي مي‌ترسيد مغز با ترشح آدرنالين باعث افزايش انرژي شما براي فرار يا دفاع از خود مي‌شود. رابطه عاشقانه و داشتن احساس مثبت نسبت به فردي ديگر نيز تغييراتي را در مواد شيميايي موجود در مغز ايجاد مي‌كند.

روانشناسان متوجه شدند كه در هنگام برقراري روابط عاطفي ميزان اكسي‌توسين، فنتيل‌آمين و همين‌طور دوپامين در مغز فرد افزايش پيدا مي‌كند. با توجه به تأثيري كه ترشح اين مواد در احساس لذت و شادماني دارد شما احتمالاً جلسات ديگري را براي برقراري ارتباط با شخص موردنظر و درنتيجه تجربه مجدد اين احساسات در نظر مي‌گيريد و دقيقاً به همين خاطر است كه شكست عشقي باعث بروز احساساتي مثل بي‌قراري، غم و ميل به برقراري رابطه مجدد مي‌شود. زيرا مغز در تلاش است تا شرايط را به حالت نرمال گذشته بازگرداند و اين مي‌تواند براي مدتي شما را درگير احساسات منفي نمايد.

روانشناسي عشق | ابعاد و انواع مختلف عشق

روانشناسي آمريكايي به نام رابرت استرنبرگ نظريه‌اي را تحت عنوان مثلث عشق معرفي كرده است. از نظر اين روانشناس، عشق مانند مثلثي است كه داراي سه ضلع يا بخش اصلي صميميت، شهوت و تعهد است. به عبارتي مي‌توان گفت بر اساس نظريه استرنبرگ در هر رابطه عاطفي هر سه اين عناصر وجود دارد، اما ميزان آن‌ها متفاوت خواهد بود و بر همين اساس مي‌توان انواع مختلفي از عشق را در نظر گرفت كه در ادامه به آن‌ها اشاره خواهيم كرد. اگر شما احساس مي‌كنيد در رابطه عاطفي‌تان جاي يكي از اين ابعاد خالي است و يا به هر دليلي احساس مي‌كنيد از رابطه خود رضايت نداريد مي‌توانيد با كمك گرفتن از يك مشاور خانواده براي برطرف كردن اين شرايط اقدام كنيد.

فقدان عشق

در اين حالت تمامي سه بعد گفته‌شده در حالت ضعيف يا فقدان قرار دارند. اين حالت بيشتر در روابط رسمي يا ارتباطات كاري ديده مي‌شود، اما اگر رابطه عاطفي شما دچار چنين شرايطي شد؛ بهتر است هر چه زودتر براي جلوگيري از پايان يافتن آن اقداماتي انجام دهيد.

روانشناسي عشق | دوست داشتن

در اين حالت اگرچه صميميت ميان طرفين بالا است و آن‌ها با دلسوزي و محبت با يكديگر رفتار مي‌كنند اما اشتياقي براي برقراري رابطه جنسي يا تعهد به يكديگر در ميان آن‌ها وجود ندارد. برقراري دوستي‌هاي اجتماعي با جنس مخالف را مي‌توان يكي از انواع اين حالات دانست.

 

بيشتر بخوانيد : دوستي دختر و پسر | فوايد و مضرات دوست شدن دختران با پسران

 

شيفتگي

در اين حالت اگرچه ميل و انگيزه قوي نسبت به ‌طرف مقابل وجود دارد، اما صميميت و تعهد ضعيف است يا حضور ندارد. اين شرايط بيشتر در مواقعي ايجاد مي‌شود كه شما بدون شناخت كافي صرفاً مجذوب برخي ويژگي‌هاي ظاهري شده‌ايد و در اكثر مواقع نيز با شروع رابطه و شناخت بيشتر از بين خواهد رفت و يا برعكس سه ضلع قوي‌تر مي‌شود.

عشق تهي

عشق تهي حالتي است كه در روانشناسي عشق از آن به‌عنوان يك مشكل جدي صحبت مي‌شود. در اين شرايط طرفين علي‌رغم اينكه هيچ صميميت يا جذابيت شهواني نسبت به يكديگر ندارند، اما تعهد خود را حفظ مي‌كنند. اين حالت بيشتر در ميان افرادي ديده مي‌شود كه به دليل ترس از جدايي و تنهايي به يك رابطه ادامه مي‌دهند و يا همسراني كه براي مدت طولاني در كنار هم زندگي مي‌كنند و اكنون ارتباط آن‌ها صرفاً به عادت تبديل شده را شامل مي‌شود. با توجه به اينكه اين شكل از رابطه مي‌تواند مشكلات روحي بسياري را براي شما ايجاد نمايد؛ بهتر است براي تغيير آن از يك روانشناس كمك بگيريد.

روانشناسي عشق رمانتيك

در اين حالت ميان طرفين صميميت و جاذبه بالايي وجود دارد، اما تعهد در اين‌گونه روابط ضعيف است. به عبارتي اين شكل از رابطه بر اساس علاقه و توجه به نيازهاي طرف مقابل ادامه پيدا مي‌كند و در برخي موارد اين شانس را دارد كه به‌مرورزمان تعهد و علاقه به رابطه بلندمدت نيز براي طرفين ايجاد شود.

عشق دوستانه

در اين حالت صميميت و تعهد ميان طرفين بالاست، اما كشش شهواني چنداني وجود ندارد. اين روابط معمولاً سرشار از عشق و محبت و توجه به خواسته‌هاي طرف مقابل بوده و براي ايجاد آن‌ها زمان زيادي لازم است.

عشق ابلهانه يا كوركورانه

اين شرايط معمولاً در ازدواج‌هاي زودهنگام و بدون شناخت ايجاد شده و بيشتر آن را به‌عنوان عشق در يك نگاه مي‌شناسيم. در چنين شرايطي طرفين بر اساس كشش و جاذبه بالايي كه نسبت به يكديگر دارند به‌سرعت وارد تعهد مي‌شوند، اما صميميت ميان آن‌ها هنوز وجود ندارد. ازنظر استرنبرگ با پايان يافتن جذابيت‌هاي ظاهري و كشش‌هاي جنسي احتمال شكست در اين روابط بسيار بالاست.

روانشناسي عشق آرماني

اين حالت ايده‌آل‌ترين وضعيتي است كه مي‌تواند ميان دو نفر وجود داشته باشد؛ در اين شرايط صميميت، جاذبه ظاهري و همين‌طور تعهد به ميزان بالايي وجود دارند. استرنبرگ معتقد است بسياري از زوجين مي‌توانند رابطه خود را به اين مرحله برسانند، اما همه آن‌ها موفق نمي‌شوند ارتباط خود را در اين شرايط حفظ كنند. به عبارتي حتي پس از رسيدن يك رابطه به اين مرحله نيز احتمال تغيير احساس و تبديل آن به ساير انواع رابطه وجود دارد. به همين خاطر شايد بهتر باشد از يك زوج درمانگر در ارتباط با راهكارهايي براي حفظ اين سطح از رابطه و همين‌طور بهبود كيفيت ارتباطتان كمك بگيريد.

روانشناسي عشق | مشكلات روحي در رابطه

يكي از مباحثي كه در روانشناسي عشق به آن توجه مي‌شود مشكلات و بيماري‌هاي روحي هستند كه مي‌تواند ايجاد يك رابطه عاطفي را براي فرد دشوار يا حتي غيرممكن سازد و همين‌طور باعث آسيب روحي در طرف مقابل نيز خواهد شد. اگر هريك از اين مشكلات را در خود يا شريك احساسي‌تان مشاهده مي‌كنيد بهتر است از يك روانشناس در ارتباط با راهكارهايي براي درمان يا نكاتي كه در ارتباط با اين افراد مي‌بايست موردنظر داشته باشيد كمك بگيريد.

دلبستگي ناايمن

در طي يك سال اول زندگي و بر اساس رابطه ميان نوزاد با مادر، كودك به باوري راجع به جهان اطراف دست پيدا مي‌كند كه بر تمامي روابط اجتماعي وي در آينده تأثير خواهد گذاشت. اين باور كه به آن دلبستگي گفته مي‌شود بر اساس ميزان توجه مادر به نيازهاي كودك شكل مي‌گيرد. اگر مادر همواره مراقب كودك باشد و به نيازهاي او پاسخ دهد كودك باور خواهد كرد كه جهان جايي امن براي زندگي است و اطرافيان به نيازهاي او توجه دارند. اما اگر به هر دليلي كودك به اين باور نرسد دچار دلبستگي ناايمن خواهد شد. دلبسته‌هاي ناايمن معمولاً در روابط خود نگران از دست دادن هستند و به‌شدت به طرف مقابل مي‌چسبند يا سعي مي‌كنند با فاصله گرفتن از ديگران خود را در برابر خطرات احتمالي در روابط اجتماعي محافظت كنند.

حساسيت به طرد

افراد داراي حساسيت بالا به طرد باور دارند كه ديگران آن‌ها را ترك خواهند كرد. به همين دليل با دقتي غيرعادي تمامي رفتار و حركات طرف مقابل را در نظر مي‌گيرند و ساده‌ترين نشانه‌ها را نيز به‌عنوان تأييدي براي طرد شدن در نظر مي‌گيرند. براي مثال عدم تماس چشمي در تمامي دقايق يك مكالمه براي آن‌ها نشانه‌اي از طرد خواهد بود و سپس به‌شدت نسبت به اين موضوع واكنش نشان مي‌دهند. اين واكنش مي‌تواند به‌صورت وابستگي بيش‌ازحد، پرخاشگري يا حتي كناره‌گيري از جمع خود را نشان دهد.

انواع اختلالات شخصيت

يكي از گروه‌هايي كه مي‌بايست از برقراري رابطه با آن‌ها اجتناب كنيد مبتلايان به انواع اختلال شخصيت هستند. براي مثال افرادي كه دچار اختلال شخصيت نمايشي يا خودشيفته هستند تنها براي اثبات جذابيت و موردتوجه بودن خودشان وارد روابط عاطفي مي‌شوند. اين افراد غالباً نمي‌توانند احساس عميقي را نسبت به هيچ‌كس تجربه كرده و پس از مدتي از رابطه خارج مي‌شوند. براي مشاهده انواع اختلالات شخصيت كليك كنيد.

الكسي‌تايمي

الكسي‌تايمي يا ناگويي هيجاني اختلالي است كه در آن فرد توانايي صحبت كردن راجع به احساسات خود و بيان آنچه تجربه مي‌كند را ندارد. اين افراد معمولاً به‌سختي مي‌توانند احساسات خود را به ديگران نشان دهند و به همين خاطر در روابط عاطفي دچار مشكل مي‌شوند. زيرا علي‌رغم علاقه‌اي كه به شريك احساسي‌شان دارند نمي‌توانند اين موضوع را به وي نشان داده و همين مسئله باعث دلخوري و ناراحتي طرف مقابل مي‌شود. اگر احساس مي‌كنيد طرف مقابل شما يا خودتان دچار چنين مشكلي هستيد، بهتر است در اين زمينه از يك روانشناس متخصص كمك بگيريد.

سوگ حل‌نشده

شكست عشقي موضوعيست كه همه ما حداقل يك‌بار آن را تجربه كرده‌ايم. يكي از اشتباهات جدي اما رايج افرادي كه به‌تازگي ارتباطي را قطع كرده‌اند اين است كه وارد رابطه جديدي مي‌شوند و اين موضوع مي‌تواند آسيب‌هاي بسياري را براي خود فرد و طرف مقابل به همراه داشته باشد. به همين خاطر معمولاً توصيه مي‌شود تا پيش از حل شدن كامل اين بحران از ورود به روابط عاطفي جديد خودداري كنيد.

 


بيشتر بخوانيد : رابطه سالم | ويژگي هاي يك رابطه سالم از نظر روانشناسان چيست ؟

 

روانشناسي عشق | راهكارهايي براي داشتن يك عشق سالم

برخلاف اعتقاد بسياري از افراد، عشق احساسي صفر يا صد نيست كه اگر تاكنون در رابطه‌تان تجربه‌اش نكرده‌ايد، فكر كنيد كه هرگز اتفاق نمي‌افتد. بلكه تمامي انواع عشق از حالت فقدان تا عشق كامل بر روي يك پيوستار قرار دارند و شما بر اساس رفتارتان در هر زمان بر روي بخش خاصي از اين پيوستار قرار مي‌گيريد. درنتيجه همواره مي‌توانيد شرايط خود را نسبت به آنچه هست بهتر كنيد. براي رسيدن به شرايط مطلوب بهتر است به نكات زير توجه داشته باشيد:

عجول نباشيد

براي ايجاد يك عشق واقعي و عميق شما به زمان كافي نياز داريد. شناخت طرفين از يكديگر و ايجاد خاطرات مشترك موضوعي نيست كه ناگهان و در عرض يك زمان كوتاه شكل بگيرد؛ به همين خاطر بهتر است به‌جاي دلسرد شدن از يك رابطه زمان كافي را در اختيار آن بگذاريد.

مراقبت از يكديگر

مراقبت و توجه به يكديگر يكي از مسائل مهمي است كه باعث ايجاد صميميت و محبت ميان طرفين خواهد شد. به همين خاطر اگر به دنبال ايجاد يك رابطه عميق هستيد سعي كنيد تا جاي ممكن به احساسات و خواسته‌هاي طرف مقابل‌تان توجه داشته باشيد.

كمك بگيريد

گاهي اوقات متوجه اين موضوع نيستيم كه رفتارمان باعث ناراحتي يا ايجاد مشكل در رابطه شده است و يا علي‌رغم اينكه احساس مي‌كنيم، همه‌چيز آن‌طور كه بايد باشد نيست، اما نمي‌توانيم دليل آن را پيدا كنيم. گاهي اوقات نيز علي‌رغم شناسايي دليل، توانايي برطرف كردن آن را نداريم. در اين شرايط بهتر است براي حل مشكلات و رسيدن به يك رابطه مطلوب از متخصصين زوج‌درماني كمك بگيريد. متخصصين در كنار تجربه و آگاهي بالايي كه از مسائل مختلف اين حيطه دارند به‌دور از جانب‌داري‌هايي كه ممكن است از سوي اطرافيان صورت بگيرد به شما براي حل واقعي مشكلات كمك خواهند كرد.

براي دريافت مشاوره در زمينه عشق و رابطه مي توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره تلفني با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي ذهن نو از طريق شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

 

سؤالات متداول

ويژگي‌هاي يك عشق واقعي چيست؟

عشق واقعي داراي سه جنبه صميميت، تعهد و شهوت است و تمامي اين سه جنبه به‌تناسب درون رابطه وجود دارد.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

سراسر كشور :9099070354 استان تهران :9092301539

 

 

جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري

 شماره تماس با موبايل : 66419012-021

 

 

منبع : روانشناسي عشق

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: روانشناسي عشق،
موضوع:
[ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ] [ ۰۷:۴۰:۵۹ ] [ ذهن نو ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
  • مشاوره روانشناسی
  • مشاوره روانشناسی ذهن نو
  • ذهن نو
  • تست روانشناسی کیومایند
  • کلینیک تخصصی کودک
  • سن استعدادیابی کودک
  • استعدادیابی کودک دو ساله
  • استعدادیابی کودک سه ساله
  • استعدادیابی کودک چهار ساله
  • استعدادیابی کودک تهران
  • آموزش سکس
  • قرص تاخیری
  • علائم اعتیاد
  • مشاوره آنلاین روانشناسی
  • مشاوره تلفنی
  • مشاوره تلفنی خانواده
  • مشاوره تلفنی ازدواج
  • مشاوره تلفنی خیانت
  • مشاوره تلفنی کودک
  • مشاوره تلفنی جنسی
  • مشاوره تلفنی ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی تلفنی
  • مشاوره تلفنی تحصیلی
  • مشاوره خانواده
  • مشاوره ازدواج
  • مشاوره کودک
  • مشاوره جنسی
  • مشاوره ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی
  • مشاوره تحصیلی
  • ترک اعتیاد
  • ترک متادون
  • ترک ترامادول
  • ترک شیشه
  • ترک شیره
  • ترک حشیش
  • ترک هروئین
  • ترک تریاک
  • ترک ماریجوانا
  • درمان استرس
  • درمان اضطراب
  • علائم اعتیاد به متادون
  • علائم اعتیاد به ترامادول
  • علائم اعتیاد به تریاک
  • علائم اعتیاد به هروئین
  • علائم اعتیاد به شیشه
  • علائم اعتیاد به کوکائین
  • ماریجوانا
  • علائم اعتیاد به حشیش
  • علائم اعتیاد به شیره
  • علائم اعتیاد به کراک
  • قالب وبلاگ
    نظرسنجی
    لینک های تبادلی
    فاقد لینک
    تبادل لینک اتوماتیک
    لینک :
    خبرنامه
    عضویت لغو عضویت
    پيوندهای روزانه
    لينكي ثبت نشده است
    پنل کاربری
    نام کاربری :
    پسورد :
    عضویت
    نام کاربری :
    پسورد :
    تکرار پسورد:
    ایمیل :
    نام اصلی :
    آمار
    امروز : ---
    دیروز : ---
    افراد آنلاین : 10
    همه : ---
    چت باکس
    موضوعات وب
    موضوعي ثبت نشده است
    امکانات وب

    سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی