مشاوره روانشانسي ذهن نو
مركز مشاوره ذهن نو برترين مركز مشاوره روانشناسي در زمينه هاي مختلف روانشناسي از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، كودك، طلاق، خيانت، نوجوان، بلوغ، جنسي و سكس تراپي ، ترك اعتياد، اختلات رواني و شخصيت و ... مي باشد.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

سراسر كشور :9099070354 استان تهران :9092301539

 

 

جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري

 شماره تماس با موبايل : 66419012-021

فوبياي حيوانات يا زوفوبيا يكي از انواع بسيار رايج ترس‌هاي فوبيك است كه مي‌تواند مشكلات بسياري را در جريان زندگي ايجاد كند. اين ترس‌ها مي‌توانند با دلايل مختلفي ازجمله حوادث ناگواري كه در كودكي رخ‌داده ايجاد شوند و متأسفانه تا زماني كه براي درمان آن‌ها اقدام نكنيد، در شما باقي خواهند ماند و حتي به‌مرورزمان شدت پيدا خواهند كرد. فوبياي حيوانات مي‌تواند در ارتباط با هر حيواني اتفاق بيفتد؛ اما اكثريت افراد از حيواناتي مانند سوسك يا ساير حشرات كه به‌نوعي احساس انزجار را در فرد ايجاد مي‌كنند؛ مي‌ترسند. اگر فوبياي حيوانات را در خود يا هريك از اطرافيانتان احساس مي‌كنيد بهتر است پيش از جدي‌تر شدن اين بيماري براي درمان آن از يك روانشناس متخصص كمك بگيريد.

 

 

 

منبع : فوبياي حيوانات

 

 

فوبيا و نشانه‌هاي آن

فوبيا در حالت كلي به معناي ترسي شديد و غيرمنطقي از يك موضوع خاص است. اصلي‌ترين نشانه فوبياها اين است كه ميان شدت ترس فرد و واقعيت بيروني تناسبي وجود ندارد. همچنين فرد خود به غيرمنطقي بودن ترسش باور دارد، اما نمي‌تواند جلوي آن را بگيرد. اين ترس‌ها مي‌تواند هر موضوعي مانند حيوانات، ارتفاع، رانندگي يا حتي فضاهاي بسته را شامل شود و به‌ مرور زمان گسترش بيابد.

گسترش فوبي‌ها به اين معناست كه به‌مرور زمان فرد با ديدن تصوير يا حتي شنيدن نام موضوعي كه از آن مي‌ترسد نيز دچار احساس اضطراب مي‌شود. پس اگر دچار يك نوع فوبي باشيد، احتمالا به تدريج به ساير مسائل مشابه يا مرتبط با موضوع ترس اصلي نيز حس ترس، اضطراب و يا حتي وسواس پيدا مي‌كنيد. براي مثال كساني كه دچار فوبياي حيوانات از نوع ترس از پرندگان هستند؛ به‌تدريج از پر و يا ساير مسائل مرتبط با پرنده‌ها نيز دچار وحشت مي‌شوند.

شدت ترس‌هاي فوبيك گاهي اوقات به قدري افزايش مي‌يابد كه فرد دچار حملات وحشت‌زدگي شده و نياز به دريافت مراقبت جدي خواهد داشت. به همين خاطر بهتر است در شرايطي كه شما يا هريك از اطرافيان‌تان با اين بيماري درگير شده براي درمان از يك روانشناس كمك بگيريد. اگر به هر دليلي امكان حضور در مراكز درماني براي شما وجود ندارد مي‌توانيد از خدمات مشاوره تلفني استفاده نماييد.

 

بيشتر بخوانيد : درمان اضطراب | تكنيك هاي درمان اضطراب شديد

 

فوبياي حيوانات و انواع آن

فوبياها به‌طوركلي يكي از شايع‌ترين انواع اختلالات رواني هستند و در ميان آن‌ها فوبياي حيوانات از رايج‌ترين ترس‌هايي است كه مي‌تواند در هر دوره‌اي از زندگي ايجاد شود. معمولاً فوبياي حيوانات به سه دسته تقسيم مي‌شود:

  • ترس از حيوانات ترسناك مانند مار
  • ترس از حيوانات خانگي و اهلي مثل سگ يا گربه
  • ترس از حيوانات چندش‌آور كه بيشتر حشراتي مانند سوسك يا مارمولك را شامل مي‌شود

فوبياي حيوانات مي‌تواند در ارتباط با هر يك از انواع حيوانات ايجاد شود. اين ترس‌ها گاهي مربوط به يك دسته از حيوانات است؛ براي مثال شايد فرد به‌طوركلي از سوسك‌ها بترسد و گاهي نيز مشخصاتي كاملاً جزئي پيدا مي‌كند. براي مثال فرد صرفاً از سوسك‌هايي مي‌ترسد كه رنگ يا ظاهر خاصي داشته باشند. براي آگاهي بيشتر در زمينه اختلالات اضطرابي كليك كنيد.

انواع فوبياي حيوانات

كساني كه به دچار فوبي حيوانات هستند، ممكن است از يك يا چند حيوان اضطراب بگيرند؛ براي آشنايي با نشانه ها و درمان هر كدام از فوبي هاي زير بر روي آن كليك كنيد.

ترس از ماهي 

ترس از زنبور

دلايل به وجود آمدن فوبياي حيوانات

حوادث ناگوار

بروز حوادث ناگوار را مي‌توان يكي از اصلي‌ترين دلايلي كه باعث ايجاد فوبي حيوانات يا هرگونه ديگري از ترس‌هاي فوبيك دانست. درگيري يا حمله حيوان، مشاهده صحنه مرگ يا آسيب ديدن يك حيوان و حتي مشاهده اين قبيل تصاوير در فيلم‌ها يا مطالعه مطالبي در اين زمينه نيز مي‌تواند باعث بروز فوبياي حيوانات در شود. به همين خاطر در چنين شرايطي و به‌ويژه هنگامي‌كه كودك با اين صحنه‌ها مواجه شده بهتر است براي پيشگيري از بروز فوبيا با يك مشاور كودك مشورت نماييد.

يادگيري مشاهده‌اي

گاهي فوبي به خاطر ترس اطرافيان از حيوانات به وجود مي‌آيد. براي مثال نتايج يك پژوهش نشان مي‌دهد بچه ميمون‌ها صرفاً پس از مشاهده ترس مادرشان از مار، دچار اين ترس مي‌شوند. كودكان معمولاً براي يادگيري اين كه در ارتباط با هر موضوعي چگونه مي‌بايست رفتار كنند، بيش از هر چيز به رفتار والدين خود نگاه مي‌كنند و هنگامي‌كه پدر، مادر يا هر يك از اطرافيان نزديك آن‌ها دچار فوبي باشد، احتمال شكل‌گيري اين ترس در كودك نيز افزايش پيدا مي‌كند.

آمادگي‌هاي زيستي

به‌طوركلي بعضي‌هابه لحاظ ژنتيكي و زيستي آمادگي بيشتري براي درگيري با اضطراب و ابتلا به انواع بيماري‌هاي اضطرابي دارند. اين آمادگي‌هاي زيستي احتمال ابتلا به فوبي حيوانات يا هر نوع ديگري از بيماري‌هاي اضطرابي را در فرد بيشتر خواهد كرد.

پيامدهاي فوبياي حيوانات

بي‌توجهي به درمان فوبياي حيوانات مي‌تواند مشكلات بسياري را براي فرد و همين‌طور اطرافيان وي ايجاد نمايد. متأسفانه برخلاف تصور بسياري از افراد درگير با اين بيماري، فوبي‌ها به‌خودي‌خود برطرف نخواهند شد. اگرچه بسياري از افراد صرفاً با اجتناب از مواجه‌شدن با موضوع ترس‌شان سعي مي‌كنند خود را در معرض حملات اضطرابي و ترس‌ها قرار ندهند و حتي در بسياري از مواقع احساس مي‌كنند در اين كار موفق هم بوده‌اند، اما بسته به ميزان شدت فوبياي حيوانات، احتمال بروز پيامدهاي منفي افزايش پيدا مي‌كند كه ازجمله آن‌ها مي‌توان به مسائل زير اشاره كرد:

محدود شدن فعاليت‌هاي فرد

بعضي از بيماران دچار فوبيا به دليل تلاشي كه براي مواجه نشدن با موضوع ترس‌شان دارند، دايره ارتباطات و بسياري از فعاليت‌هاي خود را محدود مي‌كنند. براي مثال آن‌ها ممكن است يك قرار دوستانه در يك پارك را به دليل ترس از مواجه‌شدن با حيواني كه از آن مي‌ترسند، رد كنند. اين موضوع مي‌تواند مشكلاتي را در روابط اجتماعي و همين‌طور امكان لذت بردن فرد از زندگي ايجاد نمايد.

تعميم يافتن ترس‌ها

در بسياري از مواقع ترس‌هاي فوبيك تعميم‌يافته و به‌تدريج اضطراب در مقابل هر آنچه كه مرتبط با موضوع ترس باشد، بروز مي‌يابد. اين ترس‌ها مي‌تواند به‌تدريج مشاهده فيلم و عكس يا حتي شنيدن نام حيوان را نيز شامل شود. همچنين گاهي اوقات ترس به‌تمامي حيوانات يا حتي اشيايي كه شباهتي با موضوع ترس دارند نيز تعميم پيدا خواهد كرد.

فوبياي حيوانات| راه‌هاي درمان ترس از  حيوانات

به خاطر داشته باشيد كه تشخيص و درمان ترس‌هاي فوبيك صرفاً بر عهده روانشناس خواهد بود. اگر نشانه‌هاي اين بيماري را در خود يا هر يك از اطرافيان‎‌تان مي‌بينيد پيش از اينكه براي اين نشانه‌ها تشخيص قطعي صادر كنيد بهتر است از يك روانشناس كمك بگيريد. درصورتي‌كه متخصص تشخيص فوبياي حيوانات را دهد، با توجه به شرايط موجود، سابقه بيماري و همين‌طور شدت اختلال از روش‌هاي مختلفي براي درمان استفاده مي‌كند كه ازجمله آن‌ها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد. براي دريافت درمان فوبيا كليك كنيد.

حساسيت‌زدايي منظم

در اين روش بيمار با كمك درمانگر فهرستي از موقعيت‌هايي كه باعث ترس مراجع مي‌شوند، تنظيم خواهد كرد و اين فهرست را بر اساس ميزان ترسي كه در وي ايجاد مي‌كند از كمترين ترس به بيشترين ترس طبقه‌بندي مي‌كنند. براي مثال در بيماري كه دچار فوبياي مار است، شنيدن نام مار كمترين ميزان اضطراب و تماس مستقيم با مار بيشترين اضطراب را ايجاد نمايد. سپس درمانگر از طريق آموزش تكنيك‌هاي آرام‌سازي راهكارهايي را براي مبارزه با اضطراب به فرد آموزش مي‌دهد.

پس‌ازاينكه بيمار استفاده از تكنيك‌هاي آرام‌سازي را ياد گرفت؛ موقعيت‌هايي كه در فهرست مشخص‌شده‌اند از كمترين ميزان اضطراب به وي ارائه مي‌شود و او به مرور با استفاده از راهكارهايي كه ياد گرفته ترس خود را كنترل مي‌كند. پس از موفقيت بيمار در هر مرحله، مورد بعدي فهرست به وي ارائه خواهد شد.

غرقه سازي درماني سريع براي فوبياي حيوانات

در غرقه سازي برخلاف حساسيت‌زدايي منظم درمانجو به‌يك‌باره با موضوع ترس خود مواجه مي‌شود و اجازه فرار از موقعيت به وي داده نمي‌شود. اين شرايط باعث خواهد شد تا وي پس از مدتي متوجه اين موضوع شود كه آنچه از آن مي‌ترسيده چندان هم خطرناك نيست.

واقعيت مجازي

در شرايطي كه ايجاد مواجهه‌هاي حضوري و واقعي امكان‌پذير نباشد، روانشناسان از واقعيت مجازي استفاده مي‌كنند و با استفاده از اين تكنولوژي درمانجو را در شرايطي قرار مي‌دهند كه احساس كند با موضوع ترس خود مواجه شده است. طبق نتايج تحقيقات استفاده از واقعيت مجازي در درمان فوبياي حيوانات به‌اندازه مواجهه‌هاي حضوري و واقعي اثرگذار خواهد بود.

يادگيري مشاهده‌اي

يادگيري مشاهده‌اي يكي ديگر از روش‌هايي است كه در درمان فوبياي حيوانات مورداستفاده قرار مي‌گيرد. در اين شرايط فردي كه به لحاظ توانايي و شرايط تقريباً با بيمار يكسان باشد با موضوع ترس وي مواجه شده و از اين طريق بيمار متوجه خواهد شد كه ترس‌هايش چندان هم واقعي نيستند. به ميزاني كه همانندي ميان الگو و بيمار بيشتر باشد احتمال درمان و تمايل براي مواجهه مستقيم نيز افزايش پيدا خواهد كرد.

ميزان اثر داروها براي درمان فوبياي حيوانات

هيچ داروي خاصي براي درمان فوبي‌ها وجود ندارد. بااين‌حال در برخي شرايط كه مراجع مجبور به مواجهه با موضوع ترس هست، استفاده از داروهاي ضد اضطراب مي‌تواند تا حدودي نشانه‌هاي فوبيا را در وي كاهش دهد. بااين‌حال آثار دارو موقت بوده و داروها هرگز نمي‌توانند ترس را درمان كنند. علاوه بر اين روانشناسان معتقدند شرط اثربخشي درمان‌هايي مانند حساسيت‌زدايي منظم يا غرقه سازي اين است كه فرد ميزاني از اضطراب را تجربه كرده تا بتواند آن را مديريت كند. به همين خاطر معمولاً در درمان فوبيا از داروهاي ضد اضطراب استفاده نمي‌شود. براي شناخت بيشتر در زمينه داروهاي ضد اضطراب كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه اضطراب و افسردگي مي‌توانيد در ساعت از روز براي مشاوره تلفني از طريق شماره 02166419012 با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي ذهن نو تماس حاصل نماييد.

 

 

 

سؤالات متداول

بهترين درمان براي فوبياي حيوانات چيست؟

بهترين شيوه درمان با توجه به شدت بيماري، شرايط محيطي و ساير عوامل براي هر فرد متفاوت خواهد بود. بااين‌حال بهترين شيوه‌هاي درماني براي فوبي حيوانات روش‌هاي حساسيت‌زدايي منظم يا غرقه سازي هستند.

فوبياي حيوانات چه نشانه‌هايي دارد؟

بيماران درگير با اين فوبيا از يك حيوان به‌شدت مي‌ترسند. اين ترس‌ها با واقعيت بيروني هيچ تناسبي ندارد و فرد نيز از غيرمنطقي بودن آن‌ها آگاه است اما توانايي كنترل خود را ندارد. ترس‌هاي فوبيك علاوه بر مشاهده با موضوع ترس، در صورت شنيدن نام حيوان يا مشاهده تصوير وي نيز بروز پيدا مي‌كنند.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

سراسر كشور :9099070354 استان تهران :9092301539

 

 

جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري

 شماره تماس با موبايل : 66419012-021

 

منبع : فوبياي حيوانات

امتیاز:
بازدید:
برچسب: فوبياي حيوانات،
موضوع:
[ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ] [ ۰۷:۳۳:۱۴ ] [ ذهن نو ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
  • مشاوره روانشناسی
  • مشاوره روانشناسی ذهن نو
  • ذهن نو
  • تست روانشناسی کیومایند
  • کلینیک تخصصی کودک
  • سن استعدادیابی کودک
  • استعدادیابی کودک دو ساله
  • استعدادیابی کودک سه ساله
  • استعدادیابی کودک چهار ساله
  • استعدادیابی کودک تهران
  • آموزش سکس
  • قرص تاخیری
  • علائم اعتیاد
  • مشاوره آنلاین روانشناسی
  • مشاوره تلفنی
  • مشاوره تلفنی خانواده
  • مشاوره تلفنی ازدواج
  • مشاوره تلفنی خیانت
  • مشاوره تلفنی کودک
  • مشاوره تلفنی جنسی
  • مشاوره تلفنی ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی تلفنی
  • مشاوره تلفنی تحصیلی
  • مشاوره خانواده
  • مشاوره ازدواج
  • مشاوره کودک
  • مشاوره جنسی
  • مشاوره ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی
  • مشاوره تحصیلی
  • ترک اعتیاد
  • ترک متادون
  • ترک ترامادول
  • ترک شیشه
  • ترک شیره
  • ترک حشیش
  • ترک هروئین
  • ترک تریاک
  • ترک ماریجوانا
  • درمان استرس
  • درمان اضطراب
  • علائم اعتیاد به متادون
  • علائم اعتیاد به ترامادول
  • علائم اعتیاد به تریاک
  • علائم اعتیاد به هروئین
  • علائم اعتیاد به شیشه
  • علائم اعتیاد به کوکائین
  • ماریجوانا
  • علائم اعتیاد به حشیش
  • علائم اعتیاد به شیره
  • علائم اعتیاد به کراک
  • قالب وبلاگ
    نظرسنجی
    لینک های تبادلی
    فاقد لینک
    تبادل لینک اتوماتیک
    لینک :
    خبرنامه
    عضویت لغو عضویت
    پيوندهای روزانه
    لينكي ثبت نشده است
    پنل کاربری
    نام کاربری :
    پسورد :
    عضویت
    نام کاربری :
    پسورد :
    تکرار پسورد:
    ایمیل :
    نام اصلی :
    آمار
    امروز : ---
    دیروز : ---
    افراد آنلاین : 8
    همه : ---
    چت باکس
    موضوعات وب
    موضوعي ثبت نشده است
    امکانات وب

    سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی