مشاوره روانشانسي ذهن نو
مركز مشاوره ذهن نو برترين مركز مشاوره روانشناسي در زمينه هاي مختلف روانشناسي از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، كودك، طلاق، خيانت، نوجوان، بلوغ، جنسي و سكس تراپي ، ترك اعتياد، اختلات رواني و شخصيت و ... مي باشد.

مصرف همزمان ترياك و متادون يكي از انواع چند مصرفي مواد مخدر است كه در بسياري از مواقع براي فرار از نشانه‌هاي ناخوشايند ترك يا خماري ترياك ايجاد مي‌شود. علاوه بر اين درمان با متادون يكي از روش‌هاي رايج براي ترك اعتياد به ترياك است و درصورتي‌كه فرد به هر دليلي موفق به ترك نشود احتمال دارد مصرف متادون نيز به اعتياد وي اضافه شود. با توجه به اينكه مصرف همزمان ترياك و متادون عوارض منفي اعتياد به اين داروها را نيز افزايش مي‌دهد بهتر است هرچه سريع‌تر براي ترك اين شيوه مصرف اقداماتي صورت بگيرد. مي‌بايست به اين موضوع نيز توجه داشت كه مبتلايان به مصرف همزمان مواد مخدر افرادي هستند كه براي ترك نياز به انگيزه بيشتري دارند و به همين خاطر معمولاً توصيه مي‌شود كه براي ترك اعتياد به ترياك و متادون حتماً از يك روانشناس اعتياد كمك بگيريد.

منبع : مصرف همزمان ترياك و متادون

 

 

 

 

آشنايي با ماده مخدر ترياك

ترياك يا اوپيوم قديمي‌ترين ماده مخدر كشف شده است كه از شيره گياه خشخاش به دست مي‌آيد و مصرف آن باعث كند شدن فعاليت دستگاه عصبي و احساس آرامش در فرد خواهد شد. اين دارو در ابتدا براي مصارف پزشكي به‌ويژه كاهش درد مورداستفاده قرار مي‌گرفت اما پس از مدتي و به دليل مشخص شدن خاصيت اعتيادآوري اين ماده استفاده از آن مگر در شرايط خاص ممنوع اعلام شد. مشتقات بسياري از ترياك به دست مي‌آيد كه برخي از آن‌ها مانند مورفين طبيعي هستند و برخي ديگر مانند متادون با الهام از ساختار ترياك و به‌صورت مصنوعي به دست مي‌آيند. ترياك و تمامي مشتقات آن اعتيادآور بوده و به‌طوركلي به آن‌ها اپيوئيد گفته مي‌شود.

براي آگاهي بيشتر درباره اعتياد به مصرف ترياك كليك كنيد.

ساختار و كاربرد متادون چيست؟

متادون دارويي از خانواده اپيوئيدهاست كه به‌صورت نيمه مصنوعي ساخته مي‌شود و با نام تجاري دولوفين نيز در بازار موجود است. اين دارو نخستين بار با هدف كاهش درد استفاده شد اما از دهه 1960 ميلادي براي ترك اعتياد به ترياك و ساير مواد افيوني نيز كاربرد پيدا كرد. متادون كه به‌صورت پودر سفيدرنگ يا شربت مورداستفاده قرار مي‌گيرد، دقيقاً بر همان گيرنده‌هاي مغزي كه ساير اپيوئيدها تأثير مي‌گذارند عمل كرده و باعث كاهش فعاليت دستگاه عصبي، رفع اضطراب، افزايش اعتمادبه‌نفس و بروز يك احساس آرامش كاذب در فرد خواهد شد.

براي آشنايي بيشتر درباره اعتياد به متادون كليك كنيد.

تماس با مشاور

مصرف همزمان ترياك و متادون و دلايل آن

اعتياد به چند ماده يا چند مصرفي به شرايطي گفته مي‌شود كه فرد در يك بازه زماني مشخص بيش از يك ماده مخدر استفاده كند. استفاده از اين مواد مي‌تواند همزمان باهم و يا به‌صورت مجزا از يكديگر نيز صورت بگيرد. مصرف همزمان ترياك و متادون يكي از انواع چند مصرفي مواد مخدر است كه ممكن است با دلايل مختلفي ايجاد شده باشد. برخي از شايع‌ترين دلايل اين چند مصرفي را در ادامه با يكديگر بررسي خواهيم كرد.

اثرگذاري بيشتر

يكي از اصلي‌ترين دلايل براي مصرف همزمان مواد مخدر اين است كه استفاده همزمان از آن‌ها باعث بروز لذتي مي‌شود كه استفاده مجزاي آن‌ها چنين تجربه‌اي را ايجاد نخواهد كرد. مصرف همزمان ترياك و متادون و كسب لذت بيشتر تبديل به انگيزه‌اي مي‌شود كه فرد را براي تكرار مصرف همزمان اين دو ماده ترغيب خواهد كرد و مي‌تواند تبديل به دليلي براي اعتياد به هر دو ماده شود.

اگر به متخصص براي ترك مراجعه كنيد، احتمال اينكه مدتي متادون را همراه با ترياك مصرف كنيد وجود دارد. در پروسه ترك به روش متادون اين موضوع توسط متخصص مد نظر قرار گرفته و در هر ملاقات به شما كمك مي‌كند تا پس از مدتي تنها از متادون استفاده كنيد (به همين دليل به آن روش جايگزين مي‌گويند). براي آشنايي بيشتر با روش ترك با متادون كليك كنيد.

مصرف همزمان ترياك و متادون | عدم دسترسي به ترياك

با توجه به اينكه متادون دقيقاً برهمان گيرنده‌هاي مغزي كه ترياك بر آن‌ها اثر مي‌گذارد عمل خواهد كرد بسياري از مصرف‌كنندگان ترياك به تجربه متوجه اين موضوع مي‌شوند كه با استفاده از متادون در نبود ترياك مي‌توانند نشانه‌هاي منفي ناشي از خماري را كاهش دهند. با توجه به اينكه متادون نيز خاصيت اعتيادآوري داشته و در صورت مصرف باعث وابستگي جسمي و رواني در فرد مي‌شود اين شيوه استفاده تبديل به دليلي براي اعتياد به متادون در كنار اعتياد به ترياك مي‌شود.

مصرف همزمان ترياك و متادون | كنجكاوي

اعتياد به هر يك از انواع مواد مخدر به‌عنوان دروازه‌اي خواهد بود كه فرد را به سمت مصرف ساير مخدرها نيز سوق مي‌دهد. كنجكاوي نسبت به تجربه ساير مخدرها و تجربه احساسي كه پس از مصرف براي فرد ايجاد مي‌شود يكي از دلايلي است كه در ميان بسياري از مصرف‌كنندگان مواد مخدر باعث مصرف همزمان خواهد شد.

 

بيشتر بخوانيد : اعتياد به چند ماده | خطرات و راه خلاصي از مصرف چند ماده به طور همزمان 

 

ترك اعتياد ناموفق

همان‌طور كه گفته شد متادون تا حد زيادي مي‌تواند نشانه‌هاي منفي عدم دسترسي به ترياك را كاهش دهد. اين موضوع باعث شد تا بسياري از مراكز ترك اعتياد از اين ماده براي ترك ساير مخدرها به‌ويژه ترياك يا هروئين استفاده كنند. درصورتي‌كه فرد به هر دليلي موفق به ترك اعتياد با اين روش نشود وابستگي به متادون نيز در كنار اعتياد به ترياك ايجاد خواهد شد.

ضعف در توانايي كنترل خود

استفاده از ترياك يا متادون فرد را در شرايطي قرار مي‌دهد كه تا حد زيادي توانايي كنترل رفتار خود را ازدست‌داده و بسياري از مهارهاي رفتاري وي كاهش پيدا مي‌كند. اين موضوع باعث خواهد شد تا استفاده از يكي از اين داروها فرد را به سمت مصرف ساير مخدرها نيز تشويق كرده و باعث اعتياد به آن‌ها شود.

پيامدهاي مصرف همزمان ترياك و متادون

مصرف همزمان ترياك و متادون به اين معناست كه فرد جسم و روان خود را در معرض آسيب‌هاي ناشي از هردوي اين مخدرها قرار دهد. ازجمله آسيب‌هايي كه به دنبال استفاده از اين دو ماده براي فرد ايجاد مي‌شود مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

افزايش خطر مسموميت و اوردوز

هنگامي‌كه فرد از بيشتر از يك مخدر استفاده مي‌كند به اين معناست كه ميزان بيشتري از سموم را وارد بدن خود كرده و درنتيجه احتمال مسموميت نيز افزايش پيدا خواهد كرد. علاوه بر اين با توجه به پايين آمدن قدرت كنترل و تصميم‌گيري فرد در حين مصرف اين مخدرها ممكن است فرد مقدار بيشتري از مخدرهاي ديگر را استفاده كند كه مي‌تواند خطر اوردوز يا حتي ايست قلبي را نيز به همراه داشته باشد.

بروز مشكلات جسمي و رواني بيشتر

تمامي مخدرها باعث بروز مشكلاتي در جسم و روان فرد مي‌شوند و درنتيجه استفاده همزمان از چند مخدر باعث افزايش اين آسيب‌ها يا شروع زودتر آن‌ها خواهد شد. براي مثال بروز مشكلات گوارشي و كاهش اشتها يكي از عوارضي است كه هردو ماده ترياك و متادون به همراه خواهند داشت و استفاده همزمان از آن‌ها با تشديد اين مشكلات مي‌تواند خطرات بسياري را براي فرد ايجاد نمايد. بروز تغييرات جدي در ساختار و عملكرد انتقال‌دهنده‌هاي عصبي مغز يكي ديگر از آسيب‌هايي است كه به دنبال استفاده همزمان از ترياك و متادون ايجاد شده و حتي تا مدت‌ها پس از ترك نيز فرد را تحت تأثير قرار مي‌دهد.

دشوار شدن فرايند ترك اعتياد

مصرف همزمان ترياك و متادون باعث خواهد شد تا فرايند ترك اعتياد نيز با مشكلات بسياري مواجه شود. بروز اين مشكلات نياز به تلاشي مضاعف براي موفقيت در ترك اعتياد دارد و اين مي‌تواند عاملي براي از بين رفتن تمايل به ترك اعتياد در ميان مصرف‌كنندگان باشد. به همين خاطر معمولاً توصيه مي‌شود كه در صورت برنامه‌ريزي براي ترك مصرف همزمان ترياك و متادون بهتر است در اين زمينه از متخصصين روانشناسي اعتياد نيز كمك بگيريد. بي‌توجهي به جنبه‌هاي رواني ترك اعتياد مي‌تواند دليلي براي شروع مجدد مصرف و بروز مشكلاتي مانند كاهش اعتمادبه‌نفس فرد و احساس شكست خوردگي باشد. براي اطلاعات بيشتر در زمينه ترك اعتياد كليك كنيد. 

افزايش احتمال اعتياد به ساير مواد مخدر

همان‌طور كه گفته شد استفاده از يك ماده مخدر باعث تمايل فرد به مصرف ساير مخدرها نيز خواهد شد. به همين ميزان مصرف بيش از يك مخدر مي‌تواند دليلي براي آلودگي بيشتر در اين زمينه باشد و فرد را به سمت مصرف ساير مخدرها نيز سوق دهد.

مصرف همزمان ترياك و متادون | ترك اعتياد

مصرف همزمان ترياك و متادون دشواري‌هايي را براي فرايند ترك اعتياد ايجاد خواهد كرد. اين دشواري‌ها مي‌تواند مشكلاتي نظير طولاني شدن زمان ترك يا تحمل پايين‌تر بدن باشد كه در شرايطي باعث خواهد شد تا متخصصين ترك اعتياد به يكي از مخدرها را به زمان ديگري موكول كنند.

با توجه به تخصصي‌تر شدن اقدامات براي ترك اعتياد در اين شرايط، بهتر است تا جاي ممكن ترك را زير نظر متخصصين انجام دهيد. علاوه بر اين روانشناسان معتقدند افرادي كه دچار سوءمصرف مواد مخدر مي‌شوند به لحاظ توانايي اراده و باور به قدرت كنترل شرايط ضعيف‌تر از ديگران هستند و اين نقاط ضعف در افرادي كه به بيش از يك مخدر اعتياد دارند به‌مراتب بيشتر خواهد بود. به همين خاطر اين افراد نياز بيشتري به دريافت مشاوره‌هاي انگيزشي و رواني براي ادامه دادن تلاش‌هاي خود دارند. در ادامه مهم‌ترين اقدامات روان‌شناختي براي ترك مصرف همزمان ترياك و متادون را با يكديگر بررسي خواهيم كرد.

جلسات مشاوره انگيزشي

دشواري‌هاي ترك اعتياد در زمان مصرف همزمان ترياك و متادون مي‌تواند مشكلات جسمي و روحي بسياري را براي فرد به همراه داشته باشد. براي مثال احتمالاً تجربه‌هاي شكست در ترك براي فرد در اين شرايط افزايش پيدا مي‌كند و اين موضوع باعث شكل‌گيري باور ناتواني در فرد خواهد شد. روانشناسان با استفاده از جلسات انگيزشي به فرد در پيدا كردن هدف و تلاش براي رسيدن به آن كمك خواهند كرد. ايجاد هدف و انگيزه علاوه بر كمك به بالا بردن عزت‌نفس و قدرت كنترل فرد تبديل به دليلي براي تحمل وضعيت دشواري جسمي و رواني نيز خواهد شد.

شناخت محرك‌هاي وسوسه‌آميز و راه‌هاي كنترل آن‌ها

وسوسه به مصرف مجد مواد مخدر اصلي‌ترين دليلي است كه باعث بازگشت فرد به‌سوي مواد مخدر پس از ترك اعتياد خواهد شد. روانشناسان اعتياد معتقدند در شرايطي كه به ترك رواني اعتياد و كاهش وابستگي ذهني به اين ماده به‌اندازه سم‌زدايي‌هاي فيزيولوژيك توجه نشده باشد احتمال مصرف مجدد وجود خواهد داشت. به همين خاطر يكي از اصلي‌ترين اقدامات در جلسات بازپروري رواني اين است كه فرد را با مفهوم وسوسه و شناخت شرايطي كه باعث افزايش تمايل به مصرف مخدر مي‌شود آشنا كند. آگاهي فرد نسبت به اين موضوع تا حد زيادي باعث كنترل وي در مقابل اين وسوسه خواهد شد و سپس راهكارهايي براي مديريت اين ميل به وي آموزش داده مي‌شود.

خانواده‌درماني

نحوه برخورد خانواده با فردي كه دچار اعتياد شده است تأثير بسياري در انگيزه و تمايل فرد براي ادامه فرايند ترك يا شروع مجدد مصرف دارد. به همين خاطر روانشناسان زماني را براي صحبت با خانواده فرد و ارائه آموزش‌هايي به آن‌ها در ارتباط با نحوه برخورد با عضوي از خانواده كه درگير سوءمصرف شده اختصاص خواهند داد. همچنين با توجه به اينكه خانواده افراد درگير سوءمصرف به مواد مخدر نيز مانند خود فرد آسيب‌هاي روحي و فشارهاي بسياري را تحمل مي‌كنند روانشناسان برنامه‌هايي را نيز براي ارزيابي سلامت روان آن‌ها و حل كردن مشكلات درون خانوادگي تهيه خواهند كرد.

بررسي آسيب‌هاي رواني

اعتياد به مواد مخدر باعث بروز آسيب‌هاي رواني مانند ضعف عزت‌نفس، افسردگي يا اضطراب مي‌شود. يكي از اقداماتي كه روانشناسان مي‌بايست براي فرد انجام دهند اين است كه وضعيت سلامت روان فرد را بررسي كرده و درصورتي‌كه چنين مشكلاتي را مشاهده مي‌كنند براي رفع آن‌ها اقدام نمايند.

براي كسب اطلاعات در زمينه مشاوره ترك اعتياد كليك كنيد. 

كمك به فرد براي پيدا كردن هدف در زندگي

ازجمله اقداماتي كه مي‌تواند تأثير بسياري در موفقيت ترك اعتياد و همين‌طور جلوگيري از بازگشت مجدد به مصرف داشته باشد اين است كه درمانگر در طي جلسات بازپروري به فرد كمك كند تا اهداف و برنامه‌هاي مشخصي براي زندگي پس از ترك تهيه كرده و براي دست‌يابي به آن‌ها برنامه‌ريزي كند.

سؤالات متداول درباره مصرف همزمان ترياك و متادون

1. چه دلايلي براي مصرف همزمان ترياك و متادون وجود دارد؟

اثرگذاري بيشتر مخدرها در هنگام مصرف همزمان و همين‌طور جلوگيري از بروز نشانه‌هاي منفي ترك در هنگام عدم دسترسي به يك مخدر از دلايل اصلي مصرف همزمان ترياك و متادون مي‌باشد.

2. مصرف همزمان ترياك و متادون چه خطراتي را براي فرد به همراه دارد؟

افزايش خطر مسموميت، بروز آسيب‌هاي جسمي و روحي و همين‌طور دشوار شدن فرايند ترك از پيامدهاي اين همزماني هستند.

براي دريافت مشاوره در زمينه اعتياد مي توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره ترك اعتياد تلفني با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي ذهن نو از طريق شماره 02166419012 تماس بگيريد.

شماره تماس ذهن نو

 

منبع : مصرف همزمان ترياك و متادون

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۳۰:۴۷ ] [ ذهن نو ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
  • مشاوره روانشناسی
  • مشاوره روانشناسی ذهن نو
  • ذهن نو
  • تست روانشناسی کیومایند
  • کلینیک تخصصی کودک
  • سن استعدادیابی کودک
  • استعدادیابی کودک دو ساله
  • استعدادیابی کودک سه ساله
  • استعدادیابی کودک چهار ساله
  • استعدادیابی کودک تهران
  • آموزش سکس
  • قرص تاخیری
  • علائم اعتیاد
  • مشاوره آنلاین روانشناسی
  • مشاوره تلفنی
  • مشاوره تلفنی خانواده
  • مشاوره تلفنی ازدواج
  • مشاوره تلفنی خیانت
  • مشاوره تلفنی کودک
  • مشاوره تلفنی جنسی
  • مشاوره تلفنی ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی تلفنی
  • مشاوره تلفنی تحصیلی
  • مشاوره خانواده
  • مشاوره ازدواج
  • مشاوره کودک
  • مشاوره جنسی
  • مشاوره ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی
  • مشاوره تحصیلی
  • ترک اعتیاد
  • ترک متادون
  • ترک ترامادول
  • ترک شیشه
  • ترک شیره
  • ترک حشیش
  • ترک هروئین
  • ترک تریاک
  • ترک ماریجوانا
  • درمان استرس
  • درمان اضطراب
  • علائم اعتیاد به متادون
  • علائم اعتیاد به ترامادول
  • علائم اعتیاد به تریاک
  • علائم اعتیاد به هروئین
  • علائم اعتیاد به شیشه
  • علائم اعتیاد به کوکائین
  • ماریجوانا
  • علائم اعتیاد به حشیش
  • علائم اعتیاد به شیره
  • علائم اعتیاد به کراک
  • قالب وبلاگ
    نظرسنجی
    لینک های تبادلی
    فاقد لینک
    تبادل لینک اتوماتیک
    لینک :
    خبرنامه
    عضویت لغو عضویت
    پيوندهای روزانه
    لينكي ثبت نشده است
    پنل کاربری
    نام کاربری :
    پسورد :
    عضویت
    نام کاربری :
    پسورد :
    تکرار پسورد:
    ایمیل :
    نام اصلی :
    آمار
    امروز : ---
    دیروز : ---
    افراد آنلاین : 9
    همه : ---
    چت باکس
    موضوعات وب
    موضوعي ثبت نشده است
    امکانات وب

    سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی