مشاوره روانشانسي ذهن نو
مركز مشاوره ذهن نو برترين مركز مشاوره روانشناسي در زمينه هاي مختلف روانشناسي از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، كودك، طلاق، خيانت، نوجوان، بلوغ، جنسي و سكس تراپي ، ترك اعتياد، اختلات رواني و شخصيت و ... مي باشد.

بسياري از افراد هنگامي كه با افراد معتاد مواجه مي‌شوند اين سؤال به ذهنشان خطور مي‌كند كه علل گرايش به اعتياد چيست؟ چرا افراد با وجود تمام پيامدهاي منفي كه مواد بر جسم و روان به جاي مي‌گذارد بازهم به سمت اعتياد مي‌روند و به مصرف مواد ادامه مي‌دهند؟ در جواب به اين سؤال بايد گفت كه متخصصان علل زيستي، محيطي، اجتماعي و رواني مختلفي را در اين زمينه شناسايي كرده‌اند. براي مثال كمبود اعتماد به نفس و خودكارآمدي پايين از جمله عواملي هستند كه آسيب‌پذيري افراد را در برابر اعتياد افزايش مي‌دهند. بنابراين آگاهي از علل گرايش به اعتياد از اهميت بسزايي برخوردار است. ما در ادامه اين مقاله به توضيحات جامع‌تري پرداخته‌ايم پس تا انتهاي مطلب با ما همراه باشيد.

 

مركز مشاوره روانشناسي ذهن نو خدمات 

 

مركز مشاوره ذهن نو برترين مركز مشاوره روانشناسي در زمينه هاي مختلف روانشناسي از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، كودك، طلاق، خيانت، نوجوان، بلوغ، جنسي و سكس تراپي ، ترك اعتياد، اختلات رواني و شخصيت و ... مي باشد.

 

مشاوره تلفني - مشاوره تلفني خانواده - مشاوره تلفني ازدواج - مشاوره تلفني خيانت - مشاوره تلفني كودك - مشاوره تلفني جنسي - مشاوره تلفني ترك اعتياد - مشاوره شغلي تلفني - مشاوره تلفني تحصيلي - مشاوره حضوري - مشاوره خانواده - مشاوره ازدواج - مشاوره خيانت - مشاوره كودك - مشاوره جنسي - مشاوره ترك اعتياد - مشاوره شغليمشاوره تحصيلي

از جمله مهمترين موضوعاتي كه شما بايد بر روي آن ها 

ترك ترياك - ترك متادون - ماده مخدر گل - ترك ترامادول - تربيت كودك - تست اعتياد - ترك اعتياد - درمان استرس - درمان اضطراب - درمان افسردگي - علائم افسردگي - روانشناسي كودك - ملاك انتخاب همسر 

 

منبع :

علل گرايش اعتياد 

علل اعتياد 

 

 

 

 

اهميت آگاهي از علل گرايش به اعتياد

امروزه كارشناسان و متخصصان تلاش مي‌كنند تا در مورد علل گرايش به اعتياد اطلاع رساني بيشتري انجام دهند چراكه فهم اين مسئله باعث مي‌شود كه افراد بهتر بتوانند بيماران مبتلا به اعتياد را درك نمايند و ارتباطات مؤثرتري را با آن‌ها داشته باشند. اين امر با ايجاد حمايت اجتماعي مناسب به فرد معتاد كمك مي‌كند تا انگيزه بيشتري براي ترك پيدا كند و مسير درمان را با سهولت بيشتري بپيمايد. علاوه بر اين فهم دلايل اعتياد به ما كمك مي‌كند تا بتوانيم افراد در معرض خطر را شناسايي كنيم و در نتيجه با مراقبت بيشتر و انجام اقدامات پيشگيرانه از آن‌ها در برابر اعتياد محافظت نماييم.

 

بيشتر بخوانيد : اعتياد چيست | تعريف و آشنايي با ماهيت اعتياد

 

نقش ژنتيك ازعلل زيستي گرايش به اعتياد 

گرايش به اعتياد مي‌تواند از علل و عوامل مختلفي ناشي شود. در نتيجه افراد مختلف ممكن است به دلايل متفاوتي به مصرف مواد روي بياورند و درگير آسيب‌هاي اعتياد شوند. متخصصان تا به امروز پژوهش‌هاي گسترده‌اي در اين زمينه انجام داده‌اند و دريافته‌اند كه عوامل زيستي و رواني مختلفي در اين زمينه نقش دارند. وجود اين عوامل در افراد باعث مي‌شود كه آن‌ها نسبت به ديگران در برابر مواد مخدر مقاومت كمتري داشته باشند و احساس تمايل بيشتري را از خود نشان دهند.

تماس با مشاور

در زمينه عوامل زيستي پژوهشگران دريافته‌اند كه ژنتيك نقش مهم و معناداري در گرايش به اعتياد افراد ايفا مي‌كند. در نتيجه افرادي كه يكي از اعضاي نزديك خانواده‌شان به اين مشكل مبتلا است بيش از ديگران در معرض خطر اعتياد قرار دارند و داراي آسيب‌پذيري بالاتري در اين زمينه هستند. محققان در همين زمينه ژن‌هاي مشخصي را شناسايي كرده‌اند كه در اعتياد به مواد خاصي نظير الكل يا كوكائين مؤثر هستند.

 

علل محيطي مؤثر در گرايش به اعتياد

محيطي كه فرد در آن زندگي مي‌كند مي‌تواند نقش بسزايي در گرايش او به اعتياد ايفا كند. از جمله جنبه‌هاي محيطي مهمي كه در اين زمينه مؤثر هستند مي‌توان به عوامل زير اشاره كرد.

1- فشار دوستان از علل گرايش به اعتياد

گروه دوستان به خصوص براي نوجوان جايگاه و اهميت بسزايي دارند. نوجوانان اغلب براي يافتن هويت خود به سراغ گروه‌هاي دوستي مختلفي مي‌روند و تمايل بالايي به پذيرفته شدن در اين گروه‌ها دارند. در اين شرايط اگر فرد مهارت جرات مندي كافي را نداشته باشد و نتواند در برابر خواسته‌هاي نامعقول ديگران “نه” بگويد احتمال اينكه تحت فشار دوستان براي مصرف مواد تسليم شود بسيار وجود دارد.

2- عدم نظارت والدين

برخي از پدر و مادرها از جديت كافي در تربيت فرزندان خود برخوردار نيستند و يا نمي‌توانند قواعد و قانون‌هاي مشخصي براي خانواده خود وضع كنند. اين امر باعث مي‌شود كه فرزندان آن‌ها در برابر آسيب‌هاي محيطي نظير اعتياد مقاومت كم‌تري داشته باشند و نتوانند به درستي از خود محافظت نمايند. البته اين مسئله بسيار حائز اهميت است كه بدانيد پژوهش‌ها نشان مي‌دهند نظارت والدين تنها در صورتي مي‌تواند بر رفتار اعتياد فرزندان تأثير بگذارد كه با روابط عاطفي مناسب همراه باشد و پدر و مادر بتوانند نوعي احترام و اعتماد متقابل را در ميان خود پرورش دهند. در غير اين صورت نظارت‌هاي خشك و افراطي مي‌تواند تأثيرات معكوسي روي رفتار افراد داشته باشد و كنترل شرايط را دشوارتر كند.

3- داشتن والدين معتاد از علل گرايش به اعتياد

معمولاً فرزنداني كه داراي والدين معتاد هستند نسبت به ساير افراد بيشتر در معرض خطر اعتياد قرار دارند و بيشتر به مصرف مواد روي مي‌آورند. والدين از روش‌هاي مختلفي مي‌توانند روي اعتياد فرزندان نقش داشته باشند كه از جمله آن‌ها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

– ايفاي نقش به عنوان يك الگو و تأثيرگذاري از طريق يادگيري مشاهده‌اي

– وادار كردن فرد از كودكي به مصرف مواد و استفاده از او براي فروش مواد

– ايجاد محيط استرس‌زا براي فرزندان كه آسيب‌پذيري رواني آن‌ها را افزايش مي‌دهد.

4- در دسترس بودن مواد در محيط خانواده يا مدرسه

يكي از مدل‌هاي تئوري بسيار مهمي كه در زمينه علل گرايش به اعتياد وجود دارد، به نقش بسيار مهم در دسترس بودن مواد اشاره مي‌كند. در واقع هرچقدر دسترسي آسان‌تر و بيشتر باشد ريسك مصرف نيز بالا مي‌رود. به همين خاطر افرادي كه در مدارس شاهد رد و بدل مواد هستند و يا كساني كه در خانه به دليل مصرف ساير افراد به مواد دسترسي دارد بيش از ديگران احتمال دارد كه مخدرهاي مختلف را امتحان كنند و در دام اعتياد دچار شوند.

5- فقر و كمبود درآمد

پژوهش‌هايي كه در مورد علل و عوامل مؤثر در اعتياد انجام شده نشان مي‌دهد كه مصرف مواد در خانواده‌هاي كم درآمد بيشتر از ساير افراد است. البته امروزه محققان بر اين باورند كه اين مسئله تنها در مورد مواد ارزان قيمت صدق مي‌كند. در حالي كه مواد گران قيمت نظير كوكائين در بين اقشار پردرآمد جامعه رواج دارد و افراد در محيط‌هايي نظير مهماني‌هاي شبانه به مصرف آن مي‌پردازند.

 

عوامل رواني مؤثر در گرايش به اعتياد

عوامل مؤثر در سلامت روان يكي ديگر از علل تأثيرگذار در گرايش افراد به مصرف مواد هستند. از جمله مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

1- دچار بودن به اختلالات رواني 

افرادي كه در شرايط رواني دشواري به سر مي‌برند، آسيب‌پذيري بسيار در برابر مواد دارند. براي مثال پژوهش‌ها نشان مي‌دهند كه اعتياد در مبتلايان به اختلالات اضطرابي و افسردگي دو برابر ساير جمعيت ديده مي‌شوند چراكه در اين شرايط افراد هيجانات منفي بسياري را تجربه مي‌كنند كه توانايي ذهني آن‌ها را كاهش مي‌دهد. اين مسئله باعث مي‌شود كه افراد هنگام مواجهه با رويدادهاي ناخوشايند زندگي نتوانند از مهارت حل مسئله استفاده كنند و به جاي آن در پي راهي كوتاه مدت و گذرا براي كنترل هيجانات منفي خود باشند. در اين شرايط حالات خوش ناشي از مصرف مواد افراد را در دام اعتياد مي‌اندازد و آن‌ها را به مواد وابسته مي‌سازد.

علاوه بر اين در برخي اختلالات رواني نظير اختلال شخصيت ضد اجتماعي و اختلال سلوك فرد تمايل زيادي براي انجام كارهاي غيرقانوني دارد. همين مسئله طبيعتاً گرايش او را به مصرف مواد نيز افزايش مي‌دهد. با توجه به نكات گفته شده در درمان و ترك اعتياد تا زماني كه اين مشكلات برطرف نشوند فرد هرگز به يك درمان پايدار و دائمي دست نمي‌يابد و دائماً به لغزش و خطاهاي مكرر دچار مي‌شود.

2- عدم برخورداري از مهارت‌هاي كافي از علل گرايش به اعتياد

در بسياري از موارد افراد تنها به دليل عدم برخورداري از مهارت‌هاي لازم براي زندگي درگير اعتياد مي‌شوند. براي مثال مهارت جرات مندي و توانايي “نه” گفتن يكي از مهم‌ترين عواملي است كه مي‌تواند از ما در برابر اعتياد محافظت كند. به همين خاطر در اغلب برنامه‌هاي پيشگيري به اين مسئله پرداخته مي‌شود. افرادي كه آشنايي و توانايي چنداني در اين زمينه ندارند هنگام قرار گرفتن در محيط‌هاي نامناسب كم‌تر از ديگران مي‌توانند از خود مقاومت نشان دهند و راحت‌تر تسليم ديگران مي‌شوند.

3- برخي خصوصيات شخصيتي نظير تكانشگري

خصوصيات شخصيتي ويژگي‌هاي پايدار شخصيت هستند كه معمولاً از دوران نوجواني شكل مي‌گيرند و به مرور زمان محكم مي‌شوند. برخي از اين خصوصيات مي‌تواند در گرايش افراد به انواع رفتارهاي پرخطر مؤثر باشد. از جمله اين ويژگي‌ها مي‌توان به تكانشگري و هيجان خواهي اشاره كرد.

افراد تكانشگر كساني هستند كه توانايي كمي براي صبر و تأمل دارند. آن‌ها سريعاً تصميم مي‌گيرند و معمولاً اقدامات عجولانه زيادي انجام مي‌دهند. همين مسئله باعث مي‌شود كه براي مصرف مواد نيز عجولانه اقدام كنند و بدون در نظر گرفتن پيامدها به سمت اعتياد حركت كنند. همچنين ويژگي هيجان خواهي باعث مي‌شود كه فرد، خواهان تجربه هيجانات بيشتري باشد و لذت جويي و تنوع طلبي بالاتري را تجربه كند. همه اين عوامل مي‌تواند در كنارهم دست به دست يكديگر داده و باعث شوند كه اعتياد شكل بگيرد.

براي شناخت بيشتر در زمينه مشاوره ترك اعتياد كليك كنيد.

 

سؤالات متداول

– آيا طلاق والدين ريسك ابتلا به اعتياد را در افراد افزايش مي‌دهد؟

طلاق به خودي خود به آسيب‌هايي نظير اعتياد نمي‌انجامد. زماني اين مشكل رخ مي‌دهد كه فرد دائماً شاهد روابط آشفته والدين خود باشد، نظارت تربيتي كافي دريافت نكند، دائماً تحت فشار و استرس قرار بگيرد و اضطراب و ناكامي‌هاي زيادي را در زندگي خود تجربه كند. براي پيشگيري از اين مشكل لازم است كه بتوانيد پس از طلاق شرايط رواني امني براي فرزندتان ايجاد كرده و آرامش او را تأمين نماييد.

– بيكاري چگونه مي‌تواند منجر به اعتياد شود؟

در برخي موارد افرادي كه با معضل بيكاري روبه‌رو مي‌شوند همزمان اعتماد به نفسشان كاهش مي‌يابد و در بحران‌هايي نظير خود سرزنشي درگير مي‌شوند. اين فشارهاي رواني با افزايش هيجانات منفي و كاهش قدرت تفكر مي‌تواند منجر به آسيب‌ پذيري فرد در برابر اعتياد شود.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه اعتياد مي توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره ترك اعتياد تلفني با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي ذهن نو از طريق شماره _ تماس بگيريد.

شماره تماس ذهن نو

 

منبع :

علل گرايش اعتياد 

علل اعتياد 

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: علل گرايش به اعتياد،
موضوع:
[ ۱۰ آذر ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۰۶:۲۷ ] [ ذهن نو ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
  • مشاوره روانشناسی
  • مشاوره روانشناسی ذهن نو
  • ذهن نو
  • تست روانشناسی کیومایند
  • کلینیک تخصصی کودک
  • سن استعدادیابی کودک
  • استعدادیابی کودک دو ساله
  • استعدادیابی کودک سه ساله
  • استعدادیابی کودک چهار ساله
  • استعدادیابی کودک تهران
  • آموزش سکس
  • قرص تاخیری
  • علائم اعتیاد
  • مشاوره آنلاین روانشناسی
  • مشاوره تلفنی
  • مشاوره تلفنی خانواده
  • مشاوره تلفنی ازدواج
  • مشاوره تلفنی خیانت
  • مشاوره تلفنی کودک
  • مشاوره تلفنی جنسی
  • مشاوره تلفنی ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی تلفنی
  • مشاوره تلفنی تحصیلی
  • مشاوره خانواده
  • مشاوره ازدواج
  • مشاوره کودک
  • مشاوره جنسی
  • مشاوره ترک اعتیاد
  • مشاوره شغلی
  • مشاوره تحصیلی
  • ترک اعتیاد
  • ترک متادون
  • ترک ترامادول
  • ترک شیشه
  • ترک شیره
  • ترک حشیش
  • ترک هروئین
  • ترک تریاک
  • ترک ماریجوانا
  • درمان استرس
  • درمان اضطراب
  • علائم اعتیاد به متادون
  • علائم اعتیاد به ترامادول
  • علائم اعتیاد به تریاک
  • علائم اعتیاد به هروئین
  • علائم اعتیاد به شیشه
  • علائم اعتیاد به کوکائین
  • ماریجوانا
  • علائم اعتیاد به حشیش
  • علائم اعتیاد به شیره
  • علائم اعتیاد به کراک
  • قالب وبلاگ
    نظرسنجی
    لینک های تبادلی
    فاقد لینک
    تبادل لینک اتوماتیک
    لینک :
    خبرنامه
    عضویت لغو عضویت
    پيوندهای روزانه
    لينكي ثبت نشده است
    پنل کاربری
    نام کاربری :
    پسورد :
    عضویت
    نام کاربری :
    پسورد :
    تکرار پسورد:
    ایمیل :
    نام اصلی :
    آمار
    امروز : ---
    دیروز : ---
    افراد آنلاین : 5
    همه : ---
    چت باکس
    موضوعات وب
    موضوعي ثبت نشده است
    امکانات وب

    سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی